18-månkoll
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    18-månkoll

    Så har vi kollat vår lilla augustian och sprutat henne med MPR.
    Återstår att se om hon blir syyyk lagom till mammans tenta

    Lilla plorp mäter 89cm och väger 14,7kg.
    BVC fick lite hispan över att Nike tappat dryga 800 gram sen november, men jag kan lugnt konstatera att hon dels har hull så det räcker och blir över(it runs in the family ) och dels att det faktiskt beror på den nedtrappade amningen.
    Med tanke på mina gräddtuttar och hur hon dragit ner på mjölkbaren skulle det snarare vara konstigt om hon INTE tappat i vikt.
    Hon kan dock även fortsättningsvis stoltsera med att vara den knubbigaste av de tre busungarna *s*

    Sen undrar jag om det är fler som slutat sova middag?
    Nike har inte slutat helt men sover nu typ varannan dag eller så, och det är tydligt vartåt det lutar.
    Känns tidigt tycker jag, men jag minns att storebroren var likadan.
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  2. 1
    18-månkoll Så har vi kollat vår lilla augustian och sprutat henne med MPR.
    Återstår att se om hon blir syyyk lagom till mammans tenta

    Lilla plorp mäter 89cm och väger 14,7kg.
    BVC fick lite hispan över att Nike tappat dryga 800 gram sen november, men jag kan lugnt konstatera att hon dels har hull så det räcker och blir över(it runs in the family ) och dels att det faktiskt beror på den nedtrappade amningen.
    Med tanke på mina gräddtuttar och hur hon dragit ner på mjölkbaren skulle det snarare vara konstigt om hon INTE tappat i vikt.
    Hon kan dock även fortsättningsvis stoltsera med att vara den knubbigaste av de tre busungarna *s*

    Sen undrar jag om det är fler som slutat sova middag?
    Nike har inte slutat helt men sover nu typ varannan dag eller så, och det är tydligt vartåt det lutar.
    Känns tidigt tycker jag, men jag minns att storebroren var likadan.
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Här sovsdet middag varje dag fortfarande mellan 45min och 2 timmar!
    Wilda slutade sova middag när hon var runt 1½ däremot.

    Albin fick feber i fredags eftermiddag, precis en vecka efter sprutan, men inte mer än knappt 39, och i går morse var den borta igen.
    14,7 väger Albin med, men det är en ökning på dryga 3 kilo sedan aug , och han stoltserar inte med mer än 86 cm!

    Lyckat till med tentan!!!! Hoppas ni får vara friska iallafall fram till dess!
  4. 2
    Här sovsdet middag varje dag fortfarande mellan 45min och 2 timmar!
    Wilda slutade sova middag när hon var runt 1½ däremot.

    Albin fick feber i fredags eftermiddag, precis en vecka efter sprutan, men inte mer än knappt 39, och i går morse var den borta igen.
    14,7 väger Albin med, men det är en ökning på dryga 3 kilo sedan aug , och han stoltserar inte med mer än 86 cm!

    Lyckat till med tentan!!!! Hoppas ni får vara friska iallafall fram till dess!
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Lukas sover...

    på dagis, men inte hemma. Men det händer att han hoppar över där med!

    Systrarna var likadana och hade slutat med middagsluren helt vid 20 månader, men de gick inte på dagis då...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  6. 3
    Lukas sover... på dagis, men inte hemma. Men det händer att han hoppar över där med!

    Systrarna var likadana och hade slutat med middagsluren helt vid 20 månader, men de gick inte på dagis då...
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    18mån koll här,
    O vägde 9600! och var 77.5 cm...hon sover varje dag efter luncen på dagis!
  8. 4
    18mån koll här,
    O vägde 9600! och var 77.5 cm...hon sover varje dag efter luncen på dagis!
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5

    Här gick MPR sprutan

    bra och det blev varken gnällighet eller feber. Vi har dock haft vår beskärda del av sjukdom sista tiden iaf...

    Alice sover fortfarande varje dag och ibland verkar det som om tiden hon sover är alldeles för kort eftersom hon är såå gnällig runt middagstid. Funderar dock på att dra ner på vilan med 30 min för att kolla om nätterna blir mindre kaotiska då för just nu är det INTE kul!!
    Norrländskan m. Elias -04 & Alice -06
  10. 5
    Här gick MPR sprutan bra och det blev varken gnällighet eller feber. Vi har dock haft vår beskärda del av sjukdom sista tiden iaf...

    Alice sover fortfarande varje dag och ibland verkar det som om tiden hon sover är alldeles för kort eftersom hon är såå gnällig runt middagstid. Funderar dock på att dra ner på vilan med 30 min för att kolla om nätterna blir mindre kaotiska då för just nu är det INTE kul!!
  11. Jossan m Neo & Jonah
    #6
    Jonah sover fortfarande MINST en gång per dag... Om han sovit en för kort stund på dagis (d.v.s en timme eller mindre) så sover han en gång till vid 16-tiden när vi kommer hem.

    Ang vikten... Ja, vad ska man säga... Jag tror att Neo, 6 år, väger ca 17 nu!
  12. 6
    Jonah sover fortfarande MINST en gång per dag... Om han sovit en för kort stund på dagis (d.v.s en timme eller mindre) så sover han en gång till vid 16-tiden när vi kommer hem.

    Ang vikten... Ja, vad ska man säga... Jag tror att Neo, 6 år, väger ca 17 nu!
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7
    Loke måste sova middag - för mammas och hans egen skull Skämt å sido, han sover minst en timme efter lunch och blir fruktansvärd om han inte gör det (du vet, typ sover 20 min i bilen och sedan är det kört). Förutsätter att han vill sova middag ganska länge till.
  14. 7
    Loke måste sova middag - för mammas och hans egen skull Skämt å sido, han sover minst en timme efter lunch och blir fruktansvärd om han inte gör det (du vet, typ sover 20 min i bilen och sedan är det kört). Förutsätter att han vill sova middag ganska länge till.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8

    Sover mycket fortfarande

    Jag får alltid väcka Frosti när jag hämtar på dagis kl 14, då har han sovit sen kl 12. Tror det dröjer bra länge innan han slutar sova middag.
  16. 8
    Sover mycket fortfarande Jag får alltid väcka Frosti när jag hämtar på dagis kl 14, då har han sovit sen kl 12. Tror det dröjer bra länge innan han slutar sova middag.
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9
    Här sovs det. Tillan sover ung 2-3 timmar varje dag. ofta mellan 10-13..ung.
    Men då sover hon "bara" 10 timmar på natten, mellan 20 och 06 ungefär.
    När tjejerna hade jullov och vi sov längre på mornarna då sov Tillan inte alls så mkt middag. 45 min kanske. Hon behöver troligen mellan 12-13 timmar sömn per dygn.

    18 mån kontroll ska vi på i övermorgon. Får vi se hur det går.
  18. 9
    Här sovs det. Tillan sover ung 2-3 timmar varje dag. ofta mellan 10-13..ung.
    Men då sover hon "bara" 10 timmar på natten, mellan 20 och 06 ungefär.
    När tjejerna hade jullov och vi sov längre på mornarna då sov Tillan inte alls så mkt middag. 45 min kanske. Hon behöver troligen mellan 12-13 timmar sömn per dygn.

    18 mån kontroll ska vi på i övermorgon. Får vi se hur det går.
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10
    August sover mycket middag på dagis men hemma vill han helst inte. Vi får honom att sova runt 45 minuter kanske, och sen är han trööööött framåt kl 17.00. Han var 80cm och vägde 11 kg på 18månkontrollen. En liten pojk!
  20. 10
    August sover mycket middag på dagis men hemma vill han helst inte. Vi får honom att sova runt 45 minuter kanske, och sen är han trööööött framåt kl 17.00. Han var 80cm och vägde 11 kg på 18månkontrollen. En liten pojk!
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11
    Lilla och lilla? Nja, jag tycker hon är en ganska lång liten dam. Ståtliga 89 cm, inte illa.
    Men det är väl inte alls konstigt att kurvan planar ut? Vad hade du haft annars? En 2 meter lång tonåring vägandes 150 kg?

    Det var tidigt att sluta med middagsluren. Alice sover alltifrån 45 minuter till 2 timmar, lite beroende på när, var, hur. Hennes nattsömn hänger inte alls ihop med middagsluren. Hade jag väckt henne efter ett litet tag kan hennes nattsömn bli lika dålig som den kan bli efter en 2 timmarslur. Blir inte klok på den hönan, men det hade varit skönt att kunna styra över nattsömnen lite mer.
  22. 11
    Lilla och lilla? Nja, jag tycker hon är en ganska lång liten dam. Ståtliga 89 cm, inte illa.
    Men det är väl inte alls konstigt att kurvan planar ut? Vad hade du haft annars? En 2 meter lång tonåring vägandes 150 kg?

    Det var tidigt att sluta med middagsluren. Alice sover alltifrån 45 minuter till 2 timmar, lite beroende på när, var, hur. Hennes nattsömn hänger inte alls ihop med middagsluren. Hade jag väckt henne efter ett litet tag kan hennes nattsömn bli lika dålig som den kan bli efter en 2 timmarslur. Blir inte klok på den hönan, men det hade varit skönt att kunna styra över nattsömnen lite mer.
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Alice var 80 cm och vägde 9,2 kg. Sprutan gick jättebra, det blev ingen reaktion alls! Hoppas Nike slipper bli sjuk så din tenta går bra.

    Alice hoppar över middagsluren ibland, men oftast sover hon en stund. Men det kan räcka med en kvart i bilen, så orkar hon hålla igång i åtta timmar till! När hon inte sover något alls på dagen blir hon jättegnällig på kvällen, och somnar inte tidigare för det. Så de dagarna kan vara rätt jobbiga. Å andra sidan, sover hon 1,5 h eller mer så somnar hon inte förrän framåt 22, och det är ju inte heller jättekul.
  24. 12
    Alice var 80 cm och vägde 9,2 kg. Sprutan gick jättebra, det blev ingen reaktion alls! Hoppas Nike slipper bli sjuk så din tenta går bra.

    Alice hoppar över middagsluren ibland, men oftast sover hon en stund. Men det kan räcka med en kvart i bilen, så orkar hon hålla igång i åtta timmar till! När hon inte sover något alls på dagen blir hon jättegnällig på kvällen, och somnar inte tidigare för det. Så de dagarna kan vara rätt jobbiga. Å andra sidan, sover hon 1,5 h eller mer så somnar hon inte förrän framåt 22, och det är ju inte heller jättekul.
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13
    Tack! Än så länge går det bra, men blir hon sjuk på lördag(då tentan är) så är ju Henrik hemma tack o lov
    Leka snart??
  26. 13
    Tack! Än så länge går det bra, men blir hon sjuk på lördag(då tentan är) så är ju Henrik hemma tack o lov
    Leka snart??
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14
    Ha ha ha, ja det är lite skillnad där *s*
    Men min 5-åring väger 23 tror jag det är och är 126,5cm så det ligger väl i familjen s a s.
  28. 14
    Ha ha ha, ja det är lite skillnad där *s*
    Men min 5-åring väger 23 tror jag det är och är 126,5cm så det ligger väl i familjen s a s.
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15
    Exakt!!
    Hade blivit svårt att hitta kläder åt en sån madam

    Mina har sovit bättre ju mer de sovit på dagen. Fram tills den där magiska gränsen då när man märker att de inte kan sova längre utan att vara vakna till midnatt.
    Underliga ungar
  30. 15
    Exakt!!
    Hade blivit svårt att hitta kläder åt en sån madam

    Mina har sovit bättre ju mer de sovit på dagen. Fram tills den där magiska gränsen då när man märker att de inte kan sova längre utan att vara vakna till midnatt.
    Underliga ungar
  31. Medlem sedan
    Nov 1998
    #16
    Absolut När tentahetsen är över kanske?
  32. 16
    Absolut När tentahetsen är över kanske?
  33. Medlem sedan
    May 2002
    #17
    Jakob skrek och kröp naken ut från nya BVC-tantens rum när vi var där för spruta + vägning och mätning. Då hade vi precis berättat att han ALLTID är glad, lugn och lätt att ha att göra med (hon trodde oss nog inte efter den kaosartade halvtimmen...)
    Han var iallafall 90 cm och vägde 15,3. Han sover fortfarande en gång per dag.
  34. 17
    Jakob skrek och kröp naken ut från nya BVC-tantens rum när vi var där för spruta + vägning och mätning. Då hade vi precis berättat att han ALLTID är glad, lugn och lätt att ha att göra med (hon trodde oss nog inte efter den kaosartade halvtimmen...)
    Han var iallafall 90 cm och vägde 15,3. Han sover fortfarande en gång per dag.

Liknande trådar

  1. Hembesök/1-månkoll idag
    By Lia75 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 14:53
  2. 18 månkoll och lite annat
    By liwes in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 10:30
  3. Tidig 10-månkoll
    By Eleonor m Cesar & Bianca in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 14:55
  4. Missat 6-månkoll...
    By AnnaH m Agnes & Anton in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar