Det här med fixering
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Det här med fixering

    Jag ser att ni skrivit en del om fixerade bebisar längre ner. Det där är nåt jag aldrig förstått mig på, här säger bm aldrig nåt om bebis är fixerad eller inte. Vad ÄR fixerad egentligen? Betyder det att bebisen inte ens ändrar läge med huvudet längre efter det?
    När min första föddes kom han med huvudet snett, de sa att han inte roterat som han skulle, betyder det att han inte var fixerad?
    Jaja, jag har iaf lyckats få två barn utan att ha haft en aning om de varit fixerade, men det skulle vara kul att veta vad det innebär
    Mamma till tre

    "På varje sak som går snett i livet går det över hundra välsignelser."
  2. 1
    Det här med fixering Jag ser att ni skrivit en del om fixerade bebisar längre ner. Det där är nåt jag aldrig förstått mig på, här säger bm aldrig nåt om bebis är fixerad eller inte. Vad ÄR fixerad egentligen? Betyder det att bebisen inte ens ändrar läge med huvudet längre efter det?
    När min första föddes kom han med huvudet snett, de sa att han inte roterat som han skulle, betyder det att han inte var fixerad?
    Jaja, jag har iaf lyckats få två barn utan att ha haft en aning om de varit fixerade, men det skulle vara kul att veta vad det innebär
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Med

    femman på G så vet inte jag heller riktigt vad fixering är. Min BM skriver RU=Ruckbart om den ligger med huvudet nedåt och inte vrider sig....Jag brukar känna av detta stadiet som knivskarpa smärtor från och till i ljumskarna....
    Kan fixerad vara när man inte kan rubba huvudet vid undersökningen....Fast vad jag har förstått så kan det ändra sig från gpng till gång. Ruckbart och fixerat är väl de lägena som inte ger navelsträngen chans att smita emellan och bli klämd.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  4. 2
    Med femman på G så vet inte jag heller riktigt vad fixering är. Min BM skriver RU=Ruckbart om den ligger med huvudet nedåt och inte vrider sig....Jag brukar känna av detta stadiet som knivskarpa smärtor från och till i ljumskarna....
    Kan fixerad vara när man inte kan rubba huvudet vid undersökningen....Fast vad jag har förstått så kan det ändra sig från gpng till gång. Ruckbart och fixerat är väl de lägena som inte ger navelsträngen chans att smita emellan och bli klämd.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Fixerad

    Ja. fixerad är precis det det låter som: bebisen är fixerad, huvudet sitter fast i ett bestämt läge, nedkilat i bäckenet. När den har fixerat sig stannar huvudet i det läget tills det är dags för förlossning. Men kroppen kan givetvis fortfarande röra sig.
    Det finns tre lägen man brukar notera de sista veckorna innan förlossningen: rörlig, ruckbar och fixerad. Rörlig betyder att bebbe fortfarande skvalpar runt i livmodern och det brukar inte innebära någon fara alls, men det finns en liten risk för navelsträngsframfall om förlossningen startar med vattenavgång när bebisen fortfarande är rörlig. OM vattnet går med ett stort plask och man säkert vet att bebisen fortfarande är helt rörlig, brukar de rekommendera att man lägger sig platt på rygg.

    Ruckbar betyder att bebisen har lagt sig tillrätta i position med huvudet långt nere i bäckenet, men den sitter inte helt fast ännu.

    Och tyvärr kan de hamna snett med huvudet trots att de är fixerade. För de skall fortfarande rotera i förlossningskanalen på väg ut, huvudet sitter inte fast i exakt samma vinkel som bebis normalt sett skall födas i.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  6. 3
    Fixerad Ja. fixerad är precis det det låter som: bebisen är fixerad, huvudet sitter fast i ett bestämt läge, nedkilat i bäckenet. När den har fixerat sig stannar huvudet i det läget tills det är dags för förlossning. Men kroppen kan givetvis fortfarande röra sig.
    Det finns tre lägen man brukar notera de sista veckorna innan förlossningen: rörlig, ruckbar och fixerad. Rörlig betyder att bebbe fortfarande skvalpar runt i livmodern och det brukar inte innebära någon fara alls, men det finns en liten risk för navelsträngsframfall om förlossningen startar med vattenavgång när bebisen fortfarande är rörlig. OM vattnet går med ett stort plask och man säkert vet att bebisen fortfarande är helt rörlig, brukar de rekommendera att man lägger sig platt på rygg.

    Ruckbar betyder att bebisen har lagt sig tillrätta i position med huvudet långt nere i bäckenet, men den sitter inte helt fast ännu.

    Och tyvärr kan de hamna snett med huvudet trots att de är fixerade. För de skall fortfarande rotera i förlossningskanalen på väg ut, huvudet sitter inte fast i exakt samma vinkel som bebis normalt sett skall födas i.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Tack för förklaringen, då antar jag att mina bebbar nog varit fixerade iaf, för bm har sagt att de legat stadigt lågt nere, men som sagt har hon aldrig använt ordet fixerad.
  8. 4
    Tack för förklaringen, då antar jag att mina bebbar nog varit fixerade iaf, för bm har sagt att de legat stadigt lågt nere, men som sagt har hon aldrig använt ordet fixerad.
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5
    Min bebis ligger med huvudet ner men är inte fixerad så hon kan fortfarande snurra runt.. Märker man när barnen är fixerade? är det då magen sjunker?
  10. 5
    Min bebis ligger med huvudet ner men är inte fixerad så hon kan fortfarande snurra runt.. Märker man när barnen är fixerade? är det då magen sjunker?
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    jag fick lära mig att de kom med huvudet lite snett pga vår svanskota.Fixerat trodde jag också betyder att de ligger åt det hållet de ska, men fortfarande "bytar sida" om de ligger till höger eller vänster med kroppen..
    Jag är väl inte så bildad direkt, men det vart det sista jag hörde..
    Sen är det kanske jätte-olika från kvinna till kvinna!
    Tack för svaret längre ner!
    Kram
  12. 6
    jag fick lära mig att de kom med huvudet lite snett pga vår svanskota.Fixerat trodde jag också betyder att de ligger åt det hållet de ska, men fortfarande "bytar sida" om de ligger till höger eller vänster med kroppen..
    Jag är väl inte så bildad direkt, men det vart det sista jag hörde..
    Sen är det kanske jätte-olika från kvinna till kvinna!
    Tack för svaret längre ner!
    Kram
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Roterar under förlossningen!

    Ja om det vore så väl att de bara kunde svichsa ut från den ställningen de ligger i!
    De skall fortfarande rotera i förlossningskanalen under förlossningen, på väg ut.

    Kanske ska förklara också att det inte för att jag är en helt galen besserwisser som jag vet!
    Det är för att mina två barn tyvärr INTE har roterat rätt, utan är födda i vidöppet läge. Så jag har försökt läsa på...
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  14. 7
    Roterar under förlossningen! Ja om det vore så väl att de bara kunde svichsa ut från den ställningen de ligger i!
    De skall fortfarande rotera i förlossningskanalen under förlossningen, på väg ut.

    Kanske ska förklara också att det inte för att jag är en helt galen besserwisser som jag vet!
    Det är för att mina två barn tyvärr INTE har roterat rätt, utan är födda i vidöppet läge. Så jag har försökt läsa på...
  15. Medlem sedan
    Sep 2007
    #8
    Vad är ett vidöppet läge då?
  16. 8
    Vad är ett vidöppet läge då?
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9

    Det är... (långt!)

    Alltså, när bebisen föds så roterar den som sagt på väg ut, så att den föds med bakhuvudet först och ansiktet vänt snett nedåt mot mammans lår. Barnets rygg ligger alltså mot mammans mage, om du förstår hur jag menar. Det är bäst att födas med bakhuvudet först, eftersom det är den smalaste och mest formbara delen på bebisen. Eftersom fontanellerna inte har vuxit ihop, så kan huvudet klämmas ihop litegrann på väg ut. Det läget föds 95% av alla bebisar i och det kallas 'Framstupa kronbjudning'.
    Många bebisar ligger lite tokigt eller snett i början av förlossningen, men i de allra flesta fall roterar de rätt till sist. Ofta räcker det att låta tyngdkraften hjälpa till genom att stå upp och rotera med höfterna.

    Men i några få fall roterar aldrig bebisen som den ska, utan den föds med ansiktet eller pannan först, med sin rygg mot mammans rygg. På danska kallar man sådana bebisar för 'Stjernekiggere' - de ligger alltså tittar upp på stjärnorna när de föds!
    Väldigt poetiskt namn på något som är väldigt jobbigt...
    Det är den absolut bredaste delen på bebisen och det är väldigt strängt att krysta ut barnet så. Dessutom drar själva öppningsfasen ofta ut på tiden och mamman blir värksvag.

    Så har bägge mina legat. Första gången slutade det med katastrofsnitt, eftersom min dotter satt ohjälpligt fast, jag hade inga krystvärkar och inga som helst krafter kvar efter 20 timmar. Och när de hade försökt 4 ggr med sugklockan försvann hennes hjärtljud, så då skulle det bara gå snabbt..

    Andra barnet låg också så, men den gången var vi förberedda på det. Jag fick då EDA, dels för att kunna slappna av under det långa öppningsskedet och dels för att slippa sövas vid ett eventuellt snitt. Hon roterade aldrig rätt, men eftersom jag hade krafter kvar pga. EDAn lyckades jag ändå krysta ut henne på ren viljestyrka!

    Det ÄR ovanligt att de ligger så, bara dryga 5% gör det, men eftersom bägge mina har legat så tror läkaren att mitt bäcken kanske har en form som gör att de hamnar så. Därför räknar jag helt klart med en tredje vidöppet-bebis denna gången.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  18. 9
    Det är... (långt!) Alltså, när bebisen föds så roterar den som sagt på väg ut, så att den föds med bakhuvudet först och ansiktet vänt snett nedåt mot mammans lår. Barnets rygg ligger alltså mot mammans mage, om du förstår hur jag menar. Det är bäst att födas med bakhuvudet först, eftersom det är den smalaste och mest formbara delen på bebisen. Eftersom fontanellerna inte har vuxit ihop, så kan huvudet klämmas ihop litegrann på väg ut. Det läget föds 95% av alla bebisar i och det kallas 'Framstupa kronbjudning'.
    Många bebisar ligger lite tokigt eller snett i början av förlossningen, men i de allra flesta fall roterar de rätt till sist. Ofta räcker det att låta tyngdkraften hjälpa till genom att stå upp och rotera med höfterna.

    Men i några få fall roterar aldrig bebisen som den ska, utan den föds med ansiktet eller pannan först, med sin rygg mot mammans rygg. På danska kallar man sådana bebisar för 'Stjernekiggere' - de ligger alltså tittar upp på stjärnorna när de föds!
    Väldigt poetiskt namn på något som är väldigt jobbigt...
    Det är den absolut bredaste delen på bebisen och det är väldigt strängt att krysta ut barnet så. Dessutom drar själva öppningsfasen ofta ut på tiden och mamman blir värksvag.

    Så har bägge mina legat. Första gången slutade det med katastrofsnitt, eftersom min dotter satt ohjälpligt fast, jag hade inga krystvärkar och inga som helst krafter kvar efter 20 timmar. Och när de hade försökt 4 ggr med sugklockan försvann hennes hjärtljud, så då skulle det bara gå snabbt..

    Andra barnet låg också så, men den gången var vi förberedda på det. Jag fick då EDA, dels för att kunna slappna av under det långa öppningsskedet och dels för att slippa sövas vid ett eventuellt snitt. Hon roterade aldrig rätt, men eftersom jag hade krafter kvar pga. EDAn lyckades jag ändå krysta ut henne på ren viljestyrka!

    Det ÄR ovanligt att de ligger så, bara dryga 5% gör det, men eftersom bägge mina har legat så tror läkaren att mitt bäcken kanske har en form som gör att de hamnar så. Därför räknar jag helt klart med en tredje vidöppet-bebis denna gången.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    Sött!

    uttryck, "stjärnkikare" fast jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt.
    På island säjer man om små bebisar som bubblar ur munnen att de stöper silverknappar. Låter också gulligt tycker jag. Bättre än svenskans dreggel
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  20. 10
    Sött! uttryck, "stjärnkikare" fast jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt.
    På island säjer man om små bebisar som bubblar ur munnen att de stöper silverknappar. Låter också gulligt tycker jag. Bättre än svenskans dreggel
  21. Medlem sedan
    Sep 2007
    #11
    Bra svar! Fint att kalla det stjärnkikare!
  22. 11
    Bra svar! Fint att kalla det stjärnkikare!

Liknande trådar

  1. Fixering?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 08:56
  2. ang fixering
    By Hannah_1000 in forum _0806 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 07:15
  3. Ang fixering
    By Maria-78 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 13:12
  4. fixering..
    By sessa79 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 07:57
  5. Bm o fixering!
    By Mollsan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 09:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar