Kan barn få bältros?
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Kan barn få bältros?

    Vår son har fläckar i ansiktet. För tillfället går det vattkoppor i hans skola. Hans fröken har fått bältros i ansiktet. Sonen har haft feber i 6 dagar. I dag har han plötsligt fått runda utslag i ansiktet. Kan det vara bältros? Vattkoppor har han haft för ett par år sedan.
  2. 1
    Kan barn få bältros? Vår son har fläckar i ansiktet. För tillfället går det vattkoppor i hans skola. Hans fröken har fått bältros i ansiktet. Sonen har haft feber i 6 dagar. I dag har han plötsligt fått runda utslag i ansiktet. Kan det vara bältros? Vattkoppor har han haft för ett par år sedan.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Ja barn kan få bältros om de haft vattkoppor. Jag tycker att du ska kontakta vården. Tror att det smittar dem som inte haft vattkoppor också, men jag är inte säker.
  4. 2
    Ja barn kan få bältros om de haft vattkoppor. Jag tycker att du ska kontakta vården. Tror att det smittar dem som inte haft vattkoppor också, men jag är inte säker.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Fast man kan inte bli smittad med bätros av någon som har vattkoppor: http://www.smittskyddsinstitutet.se/...r-och-baltros/ . Skulle vara om han är smittad av sin fröken, då.
  6. 3
    Fast man kan inte bli smittad med bätros av någon som har vattkoppor: http://www.smittskyddsinstitutet.se/...r-och-baltros/ . Skulle vara om han är smittad av sin fröken, då.
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    Svar till båda!

    Nu visade det sig att hans fröken inte hade bältros i alla fall, hon fick avbryta behandlingen. Fick av henne veta att femte sjukan går i trakten, och att det kan vara det. Har kollat info och bilder om det och ja, troligtvis är det femte sjukan vi har i huset och inte bältros.
  8. 4
    Svar till båda! Nu visade det sig att hans fröken inte hade bältros i alla fall, hon fick avbryta behandlingen. Fick av henne veta att femte sjukan går i trakten, och att det kan vara det. Har kollat info och bilder om det och ja, troligtvis är det femte sjukan vi har i huset och inte bältros.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Ja..barn kan få bältros och bli smittade av någon med vattkoppor..... vår dotter hade vattkoppor vid 6 veckors ålder (grannarna under hade det) och bältros när hon var ca 3 år......... hon blev smittad på dagis av kompisar med vattkoppor....

    Hon är levande bevis på att läkarna har fel.... små barn som ammas kan få vattkoppor och små barn kan få bältros av vattkoppssmittade kompisar....
  10. 5
    Ja..barn kan få bältros och bli smittade av någon med vattkoppor..... vår dotter hade vattkoppor vid 6 veckors ålder (grannarna under hade det) och bältros när hon var ca 3 år......... hon blev smittad på dagis av kompisar med vattkoppor....

    Hon är levande bevis på att läkarna har fel.... små barn som ammas kan få vattkoppor och små barn kan få bältros av vattkoppssmittade kompisar....
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6
    Fast jag tror att det var en slump att hon fick bältros när dagiskompisarna hade vattkoppor. Bältros får man ju för att smittan redan finns där i kroppen sen man hade vattkoppor. Sen bryter det ofta ut när man har nedsatt immunförsvar.
  12. 6
    Fast jag tror att det var en slump att hon fick bältros när dagiskompisarna hade vattkoppor. Bältros får man ju för att smittan redan finns där i kroppen sen man hade vattkoppor. Sen bryter det ofta ut när man har nedsatt immunförsvar.

Liknande trådar

  1. bältros på barn!?
    By sara_mvoh in forum Kropp & hälsa
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 12:50
  2. Bältros!
    By emalj in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 16:23
  3. Kan barn få bältros?
    By Carola-72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 15:46
  4. Bältros?
    By Fixo in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 15:12
  5. Bältros
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar