Kan barn få bältros?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Kan barn få bältros?

    Vår son har fått fläckar i ansiktet. För tillfället går det vattkoppor i hans skola. Hans fröken har fått bältros i ansiktet. Sonen har haft feber i 6 dagar. I dag har han plötsligt fått runda utslag i ansiktet. Kan det vara bältros? Vattkoppor har han haft för ett par år sedan.
    (även på sjukdom-barn)
  2. 1
    Kan barn få bältros? Vår son har fått fläckar i ansiktet. För tillfället går det vattkoppor i hans skola. Hans fröken har fått bältros i ansiktet. Sonen har haft feber i 6 dagar. I dag har han plötsligt fått runda utslag i ansiktet. Kan det vara bältros? Vattkoppor har han haft för ett par år sedan.
    (även på sjukdom-barn)
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Den som har haft vattkoppor kan senare fà báltros, men báltros blir man inte smittad av. Báltrosen bryter ut nár de gamla vattkoppsvirusen kryper fram ur sina gómstállen dár de la sig nár man hade vattkoppor. Báltros ár vanligt bland áldre pà grund av sámre immunfórsvar, sà om du misstánker att din son har báltros tycker jag att du ska gà till doktorn. Det ár inte bra om man fàr virus fràn blàsorna i ansiktet in i ógonen. Om det ár báltros kommer utslagen att bli vátskande.
  4. 2
    Den som har haft vattkoppor kan senare fà báltros, men báltros blir man inte smittad av. Báltrosen bryter ut nár de gamla vattkoppsvirusen kryper fram ur sina gómstállen dár de la sig nár man hade vattkoppor. Báltros ár vanligt bland áldre pà grund av sámre immunfórsvar, sà om du misstánker att din son har báltros tycker jag att du ska gà till doktorn. Det ár inte bra om man fàr virus fràn blàsorna i ansiktet in i ógonen. Om det ár báltros kommer utslagen att bli vátskande.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Svar

    Nu visade det sig att hans fröken inte hade bältros i alla fall, hon fick avbryta behandlingen. Fick av henne veta att femte sjukan går i trakten, och att det kan vara det. Har kollat info och bilder om det och ja, troligtvis är det femte sjukan vi har i huset och inte bältros.
  6. 3
    Svar Nu visade det sig att hans fröken inte hade bältros i alla fall, hon fick avbryta behandlingen. Fick av henne veta att femte sjukan går i trakten, och att det kan vara det. Har kollat info och bilder om det och ja, troligtvis är det femte sjukan vi har i huset och inte bältros.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Det làter mer logiskt, det hàller jag med om.
  8. 4
    Det làter mer logiskt, det hàller jag med om.
  9. Smultronblomma värd
    #5
    När jag jobbade på en geriatrisk vårdavdelning gick det epedemier hos gamlingarna. Läkarna sa iallafall att det var bältros. Även jag fick liknande ömmande utslag i vid ett tillfälle. Jag tycker att det är konstigt att det sägs att det inte smittar.
  10. 5
    När jag jobbade på en geriatrisk vårdavdelning gick det epedemier hos gamlingarna. Läkarna sa iallafall att det var bältros. Även jag fick liknande ömmande utslag i vid ett tillfälle. Jag tycker att det är konstigt att det sägs att det inte smittar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Favorit i repris. bältros smittar inte till bältros - man får i så fall vattkoppor, men det är ganska ovanligt.
  12. 6
    Favorit i repris. bältros smittar inte till bältros - man får i så fall vattkoppor, men det är ganska ovanligt.
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Min son...

    fick bältros för några år sen och han smittade lillebror till vattenkopper men det smittar tydligen inte åt andra hållet eller bältros till bältros.
    Utslagen kommer väl vanligtvis på kroppen, min son fick sitt bak på höften. Han hade jätteont i ryggen ett bra tag före det bröt ut men det visste vi inte då att det var bältrosen.
  14. 7
    Min son... fick bältros för några år sen och han smittade lillebror till vattenkopper men det smittar tydligen inte åt andra hållet eller bältros till bältros.
    Utslagen kommer väl vanligtvis på kroppen, min son fick sitt bak på höften. Han hade jätteont i ryggen ett bra tag före det bröt ut men det visste vi inte då att det var bältrosen.

Liknande trådar

  1. bältros på barn!?
    By sara_mvoh in forum Kropp & hälsa
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 12:50
  2. Bältros!
    By emalj in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 16:23
  3. Kan barn få bältros?
    By Carola-72 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 10:37
  4. Bältros?
    By Fixo in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 15:12
  5. Bältros
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar