Frysbara tårtor?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Frysbara tårtor?

    Jag skulle vilja göra tårtor som går att frysa, helst helfärdiga, och jag har två recept; ett med philadelphia-lemoncurd och ett jag hittat i en bok; som kladdkaka med vit chokladmousse över. Men jag vill ha fler förslag, det är 12-13 tårtor som ska bakas och 3-4 sorter vill jag gärna göra. Nån som testat att frysa dumleganachen?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Frysbara tårtor? Jag skulle vilja göra tårtor som går att frysa, helst helfärdiga, och jag har två recept; ett med philadelphia-lemoncurd och ett jag hittat i en bok; som kladdkaka med vit chokladmousse över. Men jag vill ha fler förslag, det är 12-13 tårtor som ska bakas och 3-4 sorter vill jag gärna göra. Nån som testat att frysa dumleganachen?
  3. Medlem sedan
    Jun 1998
    #2
    Jag kommer spontant på två som min mamma brukar göra, men som också förekommer i varianter i frysdiskarna: nötbottnar med smörkräm och så mandelbottnar med chokladsmörkräm. Den senare är en barndomsfavorit. Känns rätt klassiska bägge två.
  4. 2
    Jag kommer spontant på två som min mamma brukar göra, men som också förekommer i varianter i frysdiskarna: nötbottnar med smörkräm och så mandelbottnar med chokladsmörkräm. Den senare är en barndomsfavorit. Känns rätt klassiska bägge två.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Sans Rival

    hade vi på vår bröllopsmottagning tillika Lunas ettårskalas. Mårten bakade dem helt färdiga och vi frös dem sen. Fungerade finfint, tycker jag. Fråga Runa om hon minns hur de smakade: ;-)
  6. 3
    Sans Rival hade vi på vår bröllopsmottagning tillika Lunas ettårskalas. Mårten bakade dem helt färdiga och vi frös dem sen. Fungerade finfint, tycker jag. Fråga Runa om hon minns hur de smakade: ;-)
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  8. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Ingen dum idé

    förutom att 4 bottnar till 13 tårtor är en sjuhelvetes massa mandel att mala och göra bottnar av. *s* Men det är en god och fin tårta och jag tror den uppskattas, det är svärfars 70-årsdag som är på uppsegling, så det kommer en och annan gäst över 25.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  9. 5
    Ingen dum idé förutom att 4 bottnar till 13 tårtor är en sjuhelvetes massa mandel att mala och göra bottnar av. *s* Men det är en god och fin tårta och jag tror den uppskattas, det är svärfars 70-årsdag som är på uppsegling, så det kommer en och annan gäst över 25.
  10. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Jag frös in Sweet and Salty tårtan jag gjorde till Mollys namngivning och den funkade bra att frysa. Recept på Martha Stewarts hemsida.
  11. 6
    Jag frös in Sweet and Salty tårtan jag gjorde till Mollys namngivning och den funkade bra att frysa. Recept på Martha Stewarts hemsida.
  12. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    För platt.

    Svärfar vill ha mer tårt-tårta. Han har åsikter, mannen. *s*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  13. 7
    För platt. Svärfar vill ha mer tårt-tårta. Han har åsikter, mannen. *s*
  14. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Var den krånglig?

    Martha-tårta låter omständligt och ska man göra 13 stycken (inte till 13 personer alltså...) så får det gärna vara en enklare tårta.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  15. 8
    Var den krånglig? Martha-tårta låter omständligt och ska man göra 13 stycken (inte till 13 personer alltså...) så får det gärna vara en enklare tårta.
  16. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Ja, men för platta

    om man inte gör typ Sans Rival av dem. *hm* Svärfar är lätt bortskämd med tårtor och jag tror han heller vill ha de där höga tårt-tårtorna än låga pajvarianterna.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  17. 9
    Ja, men för platta om man inte gör typ Sans Rival av dem. *hm* Svärfar är lätt bortskämd med tårtor och jag tror han heller vill ha de där höga tårt-tårtorna än låga pajvarianterna.
  18. Medlem sedan
    Jun 1998
    #10
    Men då kanske han har några idéer själv?
  19. 10
    Men då kanske han har några idéer själv?
  20. Medlem sedan
    Jun 1998
    #11
    För mig känns det liiite som en paradox med å ena sidan frysbara och å andra sidan höga tårtor. Men eftersom det ska vara så många tårtor och olika sorter så kanske det inte gör något om några är platta "kakmodeller"? Det är väl inte bara han som ska äta;-)
  21. 11
    För mig känns det liiite som en paradox med å ena sidan frysbara och å andra sidan höga tårtor. Men eftersom det ska vara så många tårtor och olika sorter så kanske det inte gör något om några är platta "kakmodeller"? Det är väl inte bara han som ska äta;-)
  22. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Det finns en chokladtårta (med chokladsmörkräm som fyllning och en chokladglasyr ovanpå) som jag hittade på www.alltommat.se. Det är visserligen små gula påskkycklingar i marsipan på just den tårtan men det kanske du vill hoppa över
    Tårtan ska, med kycklingar eller inte, gå att frysa helt klar.
  23. 12
    Det finns en chokladtårta (med chokladsmörkräm som fyllning och en chokladglasyr ovanpå) som jag hittade på www.alltommat.se. Det är visserligen små gula påskkycklingar i marsipan på just den tårtan men det kanske du vill hoppa över
    Tårtan ska, med kycklingar eller inte, gå att frysa helt klar.
  24. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Köp Mandelmjöl kvinna....

    det finns en firma i Älvsjö som har sådant, en grossist, och det fanns senast ute på Kista Grossen med
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  25. 13
    Köp Mandelmjöl kvinna.... det finns en firma i Älvsjö som har sådant, en grossist, och det fanns senast ute på Kista Grossen med
  26. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Hmm, ja eller KOLLA kanske
  28. 15
    Hmm, ja eller KOLLA kanske
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Den har jag gjort, den var jättegod
  30. 16
    Den har jag gjort, den var jättegod
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17

    Jag har gjort den

    och den var inte alls krånglig men däremot väldigt mäktig, och det blir en rejäl tårta om man följer Marthas recept, och den blir inte platt utan hög och rejäl, så det är mycket tårta av en tårta sas ;O)

    Och om jag skulle frysa dem innan så skulle jag sedan ha en liten skål med "ny" frosting redo på festdagen som jag snabbt skulle svirla på överst och sedan saltet, för risk är att saltflagorna smälter efter frys/rumsvärme, inget snyggt.
    För det ser ju så snyggt ut med de stora saltflaksen på tårtan plus att det ser krämigt /nygjort ut med extra frosting på.

    Gör tårtorna helt släta (gör man ju ändå mellan frostingslagrena för att få superslät yta) och frys in och sedan bara svirla på lite extra ovanpå så du får de snygga svirlarna och sedan strö saltet överst-klart
  32. 17
    Jag har gjort den och den var inte alls krånglig men däremot väldigt mäktig, och det blir en rejäl tårta om man följer Marthas recept, och den blir inte platt utan hög och rejäl, så det är mycket tårta av en tårta sas ;O)

    Och om jag skulle frysa dem innan så skulle jag sedan ha en liten skål med "ny" frosting redo på festdagen som jag snabbt skulle svirla på överst och sedan saltet, för risk är att saltflagorna smälter efter frys/rumsvärme, inget snyggt.
    För det ser ju så snyggt ut med de stora saltflaksen på tårtan plus att det ser krämigt /nygjort ut med extra frosting på.

    Gör tårtorna helt släta (gör man ju ändå mellan frostingslagrena för att få superslät yta) och frys in och sedan bara svirla på lite extra ovanpå så du får de snygga svirlarna och sedan strö saltet överst-klart
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Nu tänker ju jag inte åka

    till Älvsjö innan dess, och Kistagrossen vill jag aldrig mer till. Maken till haussad butik har jag väl aldrig varit med om.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 18
    Nu tänker ju jag inte åka till Älvsjö innan dess, och Kistagrossen vill jag aldrig mer till. Maken till haussad butik har jag väl aldrig varit med om.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Nej men det är för honom

    jag gör festen. Och det är inte en paradox, inte alls, bara lite ovanligt.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  36. 19
    Nej men det är för honom jag gör festen. Och det är inte en paradox, inte alls, bara lite ovanligt.
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #20

    Häpp!!

    Jag tror den här grossisten i Älvsjö SKICKAR så...

    Och Kistagrossen är underbar, Du vet bara in vad Duskall leta efter :-)

    Säg till nästa gång så skall jagvisa Dig :-)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  38. 20
    Häpp!! Jag tror den här grossisten i Älvsjö SKICKAR så...

    Och Kistagrossen är underbar, Du vet bara in vad Duskall leta efter :-)

    Säg till nästa gång så skall jagvisa Dig :-)
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Frysbara drikttilltugg?
    By mammamia71 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 14:10
  2. Tårtor
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 22:15
  3. Tårtor!
    By LillaVi in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 12:57
  4. Såg ni det? *TÅRTOR*
    By justEmmie in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 18:52
  5. Tårtor
    By Leos_mamma in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 18:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar