Börja-läsa-böcker???
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Börja-läsa-böcker???

    Hej!
    Min snart -7-åring har börjat läsa så smått, och jag är på jakt efter vettiga börja-läsa-böcker. Ev med versaler, dock inte nödvändigt. Men med bara lite text på varje sida, och inte så långa utan så hon kan känna att hon kommer nån vart och inte ledsnar. En första egen riktig bok.

    inte så kul att läsa lillsyrrans pekböcker...

    har ni några tips??
  2. 1
    Börja-läsa-böcker??? Hej!
    Min snart -7-åring har börjat läsa så smått, och jag är på jakt efter vettiga börja-läsa-böcker. Ev med versaler, dock inte nödvändigt. Men med bara lite text på varje sida, och inte så långa utan så hon kan känna att hon kommer nån vart och inte ledsnar. En första egen riktig bok.

    inte så kul att läsa lillsyrrans pekböcker...

    har ni några tips??
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    Det finns flera bokserier med lättlästa böcker, bland annat en som heter "Lätt att Läsa"
    Vi köpte en av böckerna "Tandligan" och den uppskattas av vår dotter, som nu vill läsa fler av böckerna i serien.
  4. 2
    Det finns flera bokserier med lättlästa böcker, bland annat en som heter "Lätt att Läsa"
    Vi köpte en av böckerna "Tandligan" och den uppskattas av vår dotter, som nu vill läsa fler av böckerna i serien.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Tack! Vilken författare

    och förlag ges den ut på? Bor utanför Södertälje, där det finns ganska lite utbud av böcker, tycker jag som älskar att läsa själv!
  6. 3
    Tack! Vilken författare och förlag ges den ut på? Bor utanför Södertälje, där det finns ganska lite utbud av böcker, tycker jag som älskar att läsa själv!
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    min dotter

    började läsa böcker som finns på ica maxi. Ny i klassen, en stor ryggsäck och vad de heter, finns massor i samma serie...
    Nu är hon väldigt duktig på att läsa så det är lite för lite text i dem så nu läser hon några om några älvor...(också från ica maxi)

    Vi var även på biblioteket häromdagen och de har en hel hylla med lätt att läsa/börja läsa böcker. Be bibliotikarien om hjälp!

    Vårt största problem är dels att hon är kräsen med vad det ska handla om och dels att hon bara är fem år så hon är lite för liten för en del böcker. Läser för bra för sitt eget bästa liksom )))
  8. 4
    min dotter började läsa böcker som finns på ica maxi. Ny i klassen, en stor ryggsäck och vad de heter, finns massor i samma serie...
    Nu är hon väldigt duktig på att läsa så det är lite för lite text i dem så nu läser hon några om några älvor...(också från ica maxi)

    Vi var även på biblioteket häromdagen och de har en hel hylla med lätt att läsa/börja läsa böcker. Be bibliotikarien om hjälp!

    Vårt största problem är dels att hon är kräsen med vad det ska handla om och dels att hon bara är fem år så hon är lite för liten för en del böcker. Läser för bra för sitt eget bästa liksom )))
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Min favoritserie i lättlästa böcker är "Stjärnsvenska". De är framtagna som lromedels men finns i välsorterade boklådor och på biblioteket.. Mina barns favoritböcer från den åldern var dock de vi gjorde själva. Vi vek 2-3 a4 ark och satte häftklamrar i ryggen. Klistrade in foton och skrev till dem, barnen bestämde själva vad det skulle stå. Precis när man börjar läsa är det bra att läsa samma sak flera gånger och dessa böckre läste barnen om och om igen.
  10. 5
    Min favoritserie i lättlästa böcker är "Stjärnsvenska". De är framtagna som lromedels men finns i välsorterade boklådor och på biblioteket.. Mina barns favoritböcer från den åldern var dock de vi gjorde själva. Vi vek 2-3 a4 ark och satte häftklamrar i ryggen. Klistrade in foton och skrev till dem, barnen bestämde själva vad det skulle stå. Precis när man börjar läsa är det bra att läsa samma sak flera gånger och dessa böckre läste barnen om och om igen.
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Vi har också lånat börja läsa böcker på biblioteket. Man kan säkert få låna från skolbiblioteket med.
  12. 6
    Vi har också lånat börja läsa böcker på biblioteket. Man kan säkert få låna från skolbiblioteket med.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Gå in på www.bokus.se och sök på "klass 1b" så får du upp ett gäng jättebra böcker i serien Lätt att läsa som min son tycker mycket om...
  14. 7
    Gå in på www.bokus.se och sök på "klass 1b" så får du upp ett gäng jättebra böcker i serien Lätt att läsa som min son tycker mycket om...
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    De allra enklaste

    De enklaste böckerna som jag känner till är skrivna av Karin Danielsson och handlar om olika djur. Den första i serien är nog "Pip: sagan om en mus". Men detta är kanske för lättläst? Böckerna är mycket korta och de jag har sett är med mjuka pärmar - inte så mycket bokkänsla alltså. Texten är typ "Här är Pip. Pip bor i en bur." alltså bara ljudenliga, kort ord. Sedan blir böckerna i serien gradvis svårare och svårare.
  16. 8
    De allra enklaste De enklaste böckerna som jag känner till är skrivna av Karin Danielsson och handlar om olika djur. Den första i serien är nog "Pip: sagan om en mus". Men detta är kanske för lättläst? Böckerna är mycket korta och de jag har sett är med mjuka pärmar - inte så mycket bokkänsla alltså. Texten är typ "Här är Pip. Pip bor i en bur." alltså bara ljudenliga, kort ord. Sedan blir böckerna i serien gradvis svårare och svårare.
  17. Medlem sedan
    Apr 1999
    #9
    På vårt bibliotek finns det hur mycket börja-läsa-böcker som helst. De står i en speciell hylla märkta med en liten nyckelpiga. När våra barn lärde sig läsa lånade vi hem dem tjog-vis :-)
  18. 9
    På vårt bibliotek finns det hur mycket börja-läsa-böcker som helst. De står i en speciell hylla märkta med en liten nyckelpiga. När våra barn lärde sig läsa lånade vi hem dem tjog-vis :-)
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    Vill du ha med versaler så får du skriva själv, jag letade som en galning för några år sen. Antingen egen produktion, eller så får man hålla sig till Bamsetidningar, som ju är enbart med versaler.
  20. 10
    Vill du ha med versaler så får du skriva själv, jag letade som en galning för några år sen. Antingen egen produktion, eller så får man hålla sig till Bamsetidningar, som ju är enbart med versaler.
  21. Medlem sedan
    Sep 1999
    #11

    det är ju samma

    tandligan, klass 1b och de jag svamlade om, finns på ica maxi för 69 kr, något billigare på bokus såg jag.

    Men som sgat köp inte för många för min dotter tycker redan att det är för lite text i dem (ellerkanske jag för hon läser ut dem på en kvart)
  22. 11
    det är ju samma tandligan, klass 1b och de jag svamlade om, finns på ica maxi för 69 kr, något billigare på bokus såg jag.

    Men som sgat köp inte för många för min dotter tycker redan att det är för lite text i dem (ellerkanske jag för hon läser ut dem på en kvart)
  23. hugga
    #12
    när min son var i den åldern och började vilja läsa själv lånade jag flera på bibblan av de där läsa-lätt-böckerna. Han höll på att tappa sugen totalt! Var inte alls intresserad. Jag lät honom då välja helt fritt och efter ett tag fastnade han för serieböcker med lagom kul handling och mycket bilder. Innan jag hade barn hade jag nån slags bild av att serieböcker...nej, det är ju inte riktig litteratur....men nu tänker jag att läsglädjen är så viktig att det inte spelar nån roll om han får upp farten med serier eller annat, bara han lär sig läsa! Prova Kalle Anka, Bamse (versaler!), Tintin, Barna Hedenhös osv...OM hon inte gillar läsa-lätt-böckerna förstås, det är säkert olika....
  24. 12
    när min son var i den åldern och började vilja läsa själv lånade jag flera på bibblan av de där läsa-lätt-böckerna. Han höll på att tappa sugen totalt! Var inte alls intresserad. Jag lät honom då välja helt fritt och efter ett tag fastnade han för serieböcker med lagom kul handling och mycket bilder. Innan jag hade barn hade jag nån slags bild av att serieböcker...nej, det är ju inte riktig litteratur....men nu tänker jag att läsglädjen är så viktig att det inte spelar nån roll om han får upp farten med serier eller annat, bara han lär sig läsa! Prova Kalle Anka, Bamse (versaler!), Tintin, Barna Hedenhös osv...OM hon inte gillar läsa-lätt-böckerna förstås, det är säkert olika....
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13
    Såg reklam i nån tidning om ett ställe där man kunde köpa böcker med bara versaler, naturligtvis minns jag inte vad stället hette... Kanske kan googla fram det.
  26. 13
    Såg reklam i nån tidning om ett ställe där man kunde köpa böcker med bara versaler, naturligtvis minns jag inte vad stället hette... Kanske kan googla fram det.
  27. Medlem sedan
    Sep 1999
    #14

    tror det har med vår

    uppfosytran at göra.
    Finkultur och sånt.
    När vi var små fanns ju inte de populraste böckerna på biblioteken så vi fick väl inmatat att vissa böcker var "bra" och andra inte.
    Idag säger ju de flesta att det rä bättre att de läser något än att inte läsa alls....
  28. 14
    tror det har med vår uppfosytran at göra.
    Finkultur och sånt.
    När vi var små fanns ju inte de populraste böckerna på biblioteken så vi fick väl inmatat att vissa böcker var "bra" och andra inte.
    Idag säger ju de flesta att det rä bättre att de läser något än att inte läsa alls....
  29. Medlem sedan
    Feb 2004
    #15
    Jag är lärare och tycker (min EGEN personliga åsikt!) att bara barn läser och gillar det, så kvittar det vad de läser. Jag hade en liten kille i en klass som älskade bilar och läste fordonsspecifikationer som bänkbok, hihi inte mitt val men han läste och älskade det! När han läst dem hittade vi andra böcker (ren fakta!) om bilar som han fortsatte med och ungefär ett år senare började han bli intresserad av vad de andra läste och började läsa "vanliga" böcker också...
  30. 15
    Jag är lärare och tycker (min EGEN personliga åsikt!) att bara barn läser och gillar det, så kvittar det vad de läser. Jag hade en liten kille i en klass som älskade bilar och läste fordonsspecifikationer som bänkbok, hihi inte mitt val men han läste och älskade det! När han läst dem hittade vi andra böcker (ren fakta!) om bilar som han fortsatte med och ungefär ett år senare började han bli intresserad av vad de andra läste och började läsa "vanliga" böcker också...
  31. Medlem sedan
    Oct 2000
    #16

    TACK!

    Alla ni för alla era tips. Nu ska vi ut och botanisera!!!
  32. 16
    TACK! Alla ni för alla era tips. Nu ska vi ut och botanisera!!!

Liknande trådar

  1. Bra "börja-läsa-själv-böcker" ?
    By Eva76 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:51
  2. Bra "börja-läsa-själv-böcker" ?
    By Eva76 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 08:58
  3. Börja läsa-böcker?
    By Täppan in forum Föräldraskap
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 11:26
  4. Börja läsa böcker
    By Mactilda in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 18:32
  5. Börja läsa böcker
    By Mactilda in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 11:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar