Fråga om godis i skolan.
_97 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Fråga om godis i skolan.

    Tycker ni det är ok att lärare belönar elever med godis? Frågan var uppe på ett föräldramöte idag och jag blev väldigt förvånad över inställningen.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  2. 1
    Fråga om godis i skolan. Tycker ni det är ok att lärare belönar elever med godis? Frågan var uppe på ett föräldramöte idag och jag blev väldigt förvånad över inställningen.
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Nej, här i vår skola äts det lite hemmagjort godis på julgransskakningen... typ...

    Varför ska man belönas med godis,..????
  4. 2
    Nej, här i vår skola äts det lite hemmagjort godis på julgransskakningen... typ...

    Varför ska man belönas med godis,..????
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Absolut inte! Hos oss får man inte ens ha godis eller kakor i sin matsäck vid utflykt och inget godis är tillåtet i skolan, så varför ska de då belönas med godis.
  6. 3
    Absolut inte! Hos oss får man inte ens ha godis eller kakor i sin matsäck vid utflykt och inget godis är tillåtet i skolan, så varför ska de då belönas med godis.
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Hur då belönar? Godis när de gjort något bra som klass eller individer? Gäller det regelrätt godis, eller bara något gott - då barnen gjort en jättebra prestation(typ de bjuds på fika)?

    I regel så förekommer inte något godis på skolan.

    Däremot så brukar eleverna bjudas på julfest/vårfest i samband med terminsavslutnigarna och då förekommer ju mer fika, läsk, glass och godis. Det är mig veterligen ingen förälder som har protesterat mot det och oftast så är det ju vi föräldrar som står för fikat, läsk, glass och godis kommer då från barnens klasskassa.

    Ibland får barnen själva baka något gott som de sen fikar tillsammans i klassrummet.

    Sen så tycker jag väl själv att det kan ge både barnen och lärarna en positiv gemenskap att de gör saker som räknas som lite mer "mysiga", som att alla fikar tillsammans någongång. Eller har knytkalas(och där brukar faktiskt godis komma in i bilden) då barnen själva får ta med valfri dryck och något gott till skolan.

    Vill man inte som förälder att det ska förekomma något godis alls, då måste ju sånt tas upp till diskussion på just förädramötet. Alla blir väl inte nöjda, men majoriteten brukar ju få sin vilja igenom.
  8. 4
    Hur då belönar? Godis när de gjort något bra som klass eller individer? Gäller det regelrätt godis, eller bara något gott - då barnen gjort en jättebra prestation(typ de bjuds på fika)?

    I regel så förekommer inte något godis på skolan.

    Däremot så brukar eleverna bjudas på julfest/vårfest i samband med terminsavslutnigarna och då förekommer ju mer fika, läsk, glass och godis. Det är mig veterligen ingen förälder som har protesterat mot det och oftast så är det ju vi föräldrar som står för fikat, läsk, glass och godis kommer då från barnens klasskassa.

    Ibland får barnen själva baka något gott som de sen fikar tillsammans i klassrummet.

    Sen så tycker jag väl själv att det kan ge både barnen och lärarna en positiv gemenskap att de gör saker som räknas som lite mer "mysiga", som att alla fikar tillsammans någongång. Eller har knytkalas(och där brukar faktiskt godis komma in i bilden) då barnen själva får ta med valfri dryck och något gott till skolan.

    Vill man inte som förälder att det ska förekomma något godis alls, då måste ju sånt tas upp till diskussion på just förädramötet. Alla blir väl inte nöjda, men majoriteten brukar ju få sin vilja igenom.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Jag

    har inget emot glass eller kakor och saft vid tex avslutningar men nu har fröken två gånger på kort tid belönat barnen med klubba. Ena gången för att de städade ett leksaksförråd ute och den andra gången när bokstaven G behandlades. (Detta inlägget kom igentligen fel skulle varit på vårbarn00 men det var ju intressant att se även era svar)
    Jag tycker att godis och skola inte hör ihop. Men majoriteten i klassen tyckte visst annorlunda och att jag mest var "dum"
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  10. 5
    Jag har inget emot glass eller kakor och saft vid tex avslutningar men nu har fröken två gånger på kort tid belönat barnen med klubba. Ena gången för att de städade ett leksaksförråd ute och den andra gången när bokstaven G behandlades. (Detta inlägget kom igentligen fel skulle varit på vårbarn00 men det var ju intressant att se även era svar)
    Jag tycker att godis och skola inte hör ihop. Men majoriteten i klassen tyckte visst annorlunda och att jag mest var "dum"
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6

    Så är det ju

    i vår skola med. Inget godis och ingen choklad i matsäcken på utflykten. De yngre barnen får inte heller ha läsk eller kakor.
    Så på något sät t tycker jag man ger barnen fel budskap....
    Men jag var visst en av få som tyckte det var ett dåligt pedagogiskt redskap. Två gånger har barnen fått klubba.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  12. 6
    Så är det ju i vår skola med. Inget godis och ingen choklad i matsäcken på utflykten. De yngre barnen får inte heller ha läsk eller kakor.
    Så på något sät t tycker jag man ger barnen fel budskap....
    Men jag var visst en av få som tyckte det var ett dåligt pedagogiskt redskap. Två gånger har barnen fått klubba.
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Min åsikt med

    Klart att man kan ha kakor el likn på en avslutning eller fest. Men bara få klubba för att man arbetar med bokstaven G som i godis......tycker jag inte är bra.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  14. 7
    Min åsikt med Klart att man kan ha kakor el likn på en avslutning eller fest. Men bara få klubba för att man arbetar med bokstaven G som i godis......tycker jag inte är bra.

Liknande trådar

  1. En till godis-fråga!
    By rubyblue in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 23:03
  2. slängde godis...+ fråga.
    By pinja in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 13:58
  3. Godis fråga?
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 16:42
  4. Godis i skolan? LANGT!!!!!!!!!
    By mimax in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 16:17
  5. godis godis glass godis...:) fråga?
    By Nette~Elliot&Ninni in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar