Ryckningar
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Ryckningar

    Hejsan!

    Hoppas att ni mår bra. Har inte hunnit läsa ikapp än.

    Melker har ticks för sig eller så är det något annat. Kanske är det en reflex ? . När jag lägger honom på axeln och klappar honom på blöjrumpan för att han ska kunna rapa så rycker (flera små ryckningar efter varandra) det ibland i armen/armarna och ibland även i benet/benen. Ibalnd kan det hända spotant tex på skötbordet men det är inte så ofta.
    Är det någon mer som har uppmärksammat detta på sina bebisar eller vet vad det beror på? Jag frågade BM som i alla fall avfärdade hjärnskada...

    Jag lägger in detta på januari också.
  2. 1
    Ryckningar Hejsan!

    Hoppas att ni mår bra. Har inte hunnit läsa ikapp än.

    Melker har ticks för sig eller så är det något annat. Kanske är det en reflex ? . När jag lägger honom på axeln och klappar honom på blöjrumpan för att han ska kunna rapa så rycker (flera små ryckningar efter varandra) det ibland i armen/armarna och ibland även i benet/benen. Ibalnd kan det hända spotant tex på skötbordet men det är inte så ofta.
    Är det någon mer som har uppmärksammat detta på sina bebisar eller vet vad det beror på? Jag frågade BM som i alla fall avfärdade hjärnskada...

    Jag lägger in detta på januari också.
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Skulle tro att det är reflexer eller möjligen någon nerv som kommer i kläm. Nela har haft ett par sådana, det liksom "durrar till" i lilla kroppen, och det hade Tim också när han var spädis.
  4. 2
    Skulle tro att det är reflexer eller möjligen någon nerv som kommer i kläm. Nela har haft ett par sådana, det liksom "durrar till" i lilla kroppen, och det hade Tim också när han var spädis.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Troligen är det väl reflexer. Men jag vet inte riktigt.
    Ticks är det lite tidigt för, kommer senare och är vanligare på pojkar än flickor.
  6. 3
    Troligen är det väl reflexer. Men jag vet inte riktigt.
    Ticks är det lite tidigt för, kommer senare och är vanligare på pojkar än flickor.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Hej LinaLo...

    Jag är bara på besök här, men jag vill svara dig för att jag känner så mycket väl igen det du beskriver. Vi fick en liten go son nu den 11 feb (v 38+4) och han har lite av det du beskriver, ofta efter plötsliga rörelser från oss eller på skötbordet. Men vi fick en flicka 2002 (drygt en månad för tidigt) och hon hade mååång sådana ryckningar. Även hon oftast på skötbordet och vid andra situatiner som kommer liksom plötsligt. Jag har läst att prematurbarn ofta har det så. Läste på en prematursida att man kan lindra genom att gå varsamt fram - lugna rörelser och ljud etc. Tror att det är ganska vanligt bland just nyfödda och det går snart över.

    Kram Qlia med en liten bebisArvid och Agnes 5 1/2 år
  8. 4
    Hej LinaLo... Jag är bara på besök här, men jag vill svara dig för att jag känner så mycket väl igen det du beskriver. Vi fick en liten go son nu den 11 feb (v 38+4) och han har lite av det du beskriver, ofta efter plötsliga rörelser från oss eller på skötbordet. Men vi fick en flicka 2002 (drygt en månad för tidigt) och hon hade mååång sådana ryckningar. Även hon oftast på skötbordet och vid andra situatiner som kommer liksom plötsligt. Jag har läst att prematurbarn ofta har det så. Läste på en prematursida att man kan lindra genom att gå varsamt fram - lugna rörelser och ljud etc. Tror att det är ganska vanligt bland just nyfödda och det går snart över.

    Kram Qlia med en liten bebisArvid och Agnes 5 1/2 år
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Tack för alla braiga svar! Nu känner jag mig lugnare.

    Kram!
  10. 5
    Tack för alla braiga svar! Nu känner jag mig lugnare.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Ryckningar
    By UlLi in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 13:27
  2. Ryckningar
    By Nujävlar! in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 20:06
  3. Ryckningar
    By mia6 in forum Epilepsi
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 16:31
  4. ryckningar?
    By krysmynta in forum Epilepsi
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 08:48
  5. Ryckningar i
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar