Vad tycker ni?
_97 Alla barn
  1. anonymt namn
    #1

    Vad tycker ni?

    HAr en grabb på 10. Han är lite mullig, men vi har börjat få bukt på hans vikt och han har växt i kapp och skolläkaren är väldigt nöjd. Nu till min fråga.
    Två dagar i veckan har de skol fik. Man skickar med pengar runt en femma. Skickar vi inte med så tar han pengar från sig själv och tar med. Vi har dragit ner på fika och unnar oss ibland med kakor/bullar/glass eller något annat gott. En vecka förre lovet så hade de skolfik som vanligt och grabbens vecka såg ut såhär
    Måndag. Nyponsoppa med glass
    Tisdag. Semlor (semlans dag)
    Onsdag. Tårta
    Torsdag fruktcotiel med glass
    Fredag. Glass med strössel och choklad.

    Är inte det lite för mycket söt och vi som försöker dra ner på det. Vi vill ju faktiskt någon gång fika med grabben.

    Vad tycker ni om detta??
  2. 1
    Vad tycker ni? HAr en grabb på 10. Han är lite mullig, men vi har börjat få bukt på hans vikt och han har växt i kapp och skolläkaren är väldigt nöjd. Nu till min fråga.
    Två dagar i veckan har de skol fik. Man skickar med pengar runt en femma. Skickar vi inte med så tar han pengar från sig själv och tar med. Vi har dragit ner på fika och unnar oss ibland med kakor/bullar/glass eller något annat gott. En vecka förre lovet så hade de skolfik som vanligt och grabbens vecka såg ut såhär
    Måndag. Nyponsoppa med glass
    Tisdag. Semlor (semlans dag)
    Onsdag. Tårta
    Torsdag fruktcotiel med glass
    Fredag. Glass med strössel och choklad.

    Är inte det lite för mycket söt och vi som försöker dra ner på det. Vi vill ju faktiskt någon gång fika med grabben.

    Vad tycker ni om detta??
  3. maylin
    #2

    Låter mycket

    Måste de verkligen ha skolfik? Det låter som om barnen får i sig ganska mycket sött där. En smörgås vore väl bättre.
    Min nyblivna 11-åring har nått kilo extra och vi försöker se till att endast fika om vi har gäster eller nån gång till helgen med familjen. Godis köper vi inte varje helg heller. Plus att vi tar med honom på promenader, bad och slalomåkning. Skulle inte gilla att de åt så mycket slisk i pojkens skola.
  4. 2
    Låter mycket Måste de verkligen ha skolfik? Det låter som om barnen får i sig ganska mycket sött där. En smörgås vore väl bättre.
    Min nyblivna 11-åring har nått kilo extra och vi försöker se till att endast fika om vi har gäster eller nån gång till helgen med familjen. Godis köper vi inte varje helg heller. Plus att vi tar med honom på promenader, bad och slalomåkning. Skulle inte gilla att de åt så mycket slisk i pojkens skola.
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Håller

    verkligen med om att det inte passar med så mycket "fika" i skolan. På det sättet vänjs ju barnen vid dåliga vanor.
    Varför har skolan inte fruktstund i stället?

    Vi äter inte heller kakor och sådant i veckorna. Varför ska skolan införa sådant då?
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  6. 3
    Håller verkligen med om att det inte passar med så mycket "fika" i skolan. På det sättet vänjs ju barnen vid dåliga vanor.
    Varför har skolan inte fruktstund i stället?

    Vi äter inte heller kakor och sådant i veckorna. Varför ska skolan införa sådant då?
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Låter mycket, o som du skrev så kanske det hade vart mysigt med semla hemma på semledagen....

    Bättre dom tar med sej en frukt dom dagarna...

    När mina barn har med sej fika är det inget godis o ingen kolsyrad läsk... det gäller ALLA...
    Detta gäller båda mina barn (iofs, på samma skola) en i fsk klassen o en i fyran...
  8. 4
    Låter mycket, o som du skrev så kanske det hade vart mysigt med semla hemma på semledagen....

    Bättre dom tar med sej en frukt dom dagarna...

    När mina barn har med sej fika är det inget godis o ingen kolsyrad läsk... det gäller ALLA...
    Detta gäller båda mina barn (iofs, på samma skola) en i fsk klassen o en i fyran...
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5
    Håller med de andra. Låter ut alldeles för mycket. Då är det mycket bättre att äta en frukt eller smörgås som mellanmål istället.
    Föreslå till läraren att barnen kan införa "fruktstund" istället - att det är ett mycket bättre alternativ än en massa glass och fikabröd.
  10. 5
    Håller med de andra. Låter ut alldeles för mycket. Då är det mycket bättre att äta en frukt eller smörgås som mellanmål istället.
    Föreslå till läraren att barnen kan införa "fruktstund" istället - att det är ett mycket bättre alternativ än en massa glass och fikabröd.
  11. Anonymt namn
    #6
    Tack alla för svar. Ska försöka mig på en ändring på skolan, vi vill ju oxå som sagt fika någon gång med grabben. Det är okej att de någon gång har något gott men inte varje vecka.
  12. 6
    Tack alla för svar. Ska försöka mig på en ändring på skolan, vi vill ju oxå som sagt fika någon gång med grabben. Det är okej att de någon gång har något gott men inte varje vecka.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    I skolan där vår 10-åring går har dom infört fredagsfika, där föräldrarna bakar och skickar med, 1 dag i veckan. Att det äts sött och gott flera dagar i skolan är inte acceptabelt enligt mig, man måste tänka på de barn som är överviktiga, allergiska mm.
  14. 7
    I skolan där vår 10-åring går har dom infört fredagsfika, där föräldrarna bakar och skickar med, 1 dag i veckan. Att det äts sött och gott flera dagar i skolan är inte acceptabelt enligt mig, man måste tänka på de barn som är överviktiga, allergiska mm.

Liknande trådar

  1. vad tycker ni....
    By 0rcid in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 09:48
  2. Vad tycker ni om dom har?
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 17:36
  3. Vad tycker ni om
    By tetley03 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 20:50
  4. vad tycker ni
    By anna in forum _01 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 22:02
  5. Vad tycker ni om...
    By mim in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar