Någon med tonåringar?
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Någon med tonåringar?

    Min dotter som fyller 15år i augusti fick diagnosen lindrig utvecklingsstörning i måndags. Skolan har aldrig slagit larm utan det var jag själv som sökte hjälp pgav hennes okontrollerbarar utbrott och brist på empati för andra människor. Jag vände mig till BUP och deras utredning är inte färdig ännu men skolpsykolog och specialpedagog har gett henne diagnosen lindrig utvecklingsstörning vilket kom som en chock för mig. Jag trodde hela tiden att hon hade aspergers eller liknande vilket hon kanske även har men finns det någon här som har barn som har fått diagnosen utvecklingsstörning i så "sen" ålder och hur har isåfall era tonåringar tacklat det beskedet. Tex förslag om särskola osv. Önskar att hon hade fått diagnosen tidigare men det är väl bättre sent än aldrig..Tycker det känns lite konstigt att man kan gå i skolan i nästan 8år utan att en enda lärare reagerar på hennes inlärningssvårigheter. idag är hon endast godkänd i 2 ämnen , slöjd och hemkunskap, även BUP tycker att skolan borde ha reagerat . Men det känns iallafall bra att ha facit isin hand så man kan börja anpassa skolan efter E behov.
  2. 1
    Någon med tonåringar? Min dotter som fyller 15år i augusti fick diagnosen lindrig utvecklingsstörning i måndags. Skolan har aldrig slagit larm utan det var jag själv som sökte hjälp pgav hennes okontrollerbarar utbrott och brist på empati för andra människor. Jag vände mig till BUP och deras utredning är inte färdig ännu men skolpsykolog och specialpedagog har gett henne diagnosen lindrig utvecklingsstörning vilket kom som en chock för mig. Jag trodde hela tiden att hon hade aspergers eller liknande vilket hon kanske även har men finns det någon här som har barn som har fått diagnosen utvecklingsstörning i så "sen" ålder och hur har isåfall era tonåringar tacklat det beskedet. Tex förslag om särskola osv. Önskar att hon hade fått diagnosen tidigare men det är väl bättre sent än aldrig..Tycker det känns lite konstigt att man kan gå i skolan i nästan 8år utan att en enda lärare reagerar på hennes inlärningssvårigheter. idag är hon endast godkänd i 2 ämnen , slöjd och hemkunskap, även BUP tycker att skolan borde ha reagerat . Men det känns iallafall bra att ha facit isin hand så man kan börja anpassa skolan efter E behov.
  3. Anonym
    #2
    Jag håller med! Inte klokt det ska ta sån tid. Själv har jag en grabb på 13 år och haft diagnos 1 år. Jag har alltid trott på ADHD men skolan har sen första klass slagit bort. Och nu vet man i´nte hur man ska göra med något.. Har de tjatat på dig om särkola ännu?
  4. 2
    Jag håller med! Inte klokt det ska ta sån tid. Själv har jag en grabb på 13 år och haft diagnos 1 år. Jag har alltid trott på ADHD men skolan har sen första klass slagit bort. Och nu vet man i´nte hur man ska göra med något.. Har de tjatat på dig om särkola ännu?
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    jag har alltid trott på aspergers men BUP är inte färdiga med sin utredning än, så det kan hända att hon får en diagnos till. Skolpsykolog och special pedagog har ställt diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Ja de pratar om särskola men vi väntar på att få komma på ett möte som rektorn skulle kalla till där de ska rekomendera olika skolor till oss. Skolpsykologen sa att det nog skulle vara fixat med ny skola inom 2 veckor, det har gått två veckor men rektorn på E.s gamla skola har inte hört av sig än.Nä jag håller med dig man vet varken ut eller in och det känns som man har förlorat så mycket tid bara för att ingen har orkat ta tag idet förrän situationen blev outhärdlig både i skolan och hemma.Vill din pojk byta skola?
  6. 3
    jag har alltid trott på aspergers men BUP är inte färdiga med sin utredning än, så det kan hända att hon får en diagnos till. Skolpsykolog och special pedagog har ställt diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Ja de pratar om särskola men vi väntar på att få komma på ett möte som rektorn skulle kalla till där de ska rekomendera olika skolor till oss. Skolpsykologen sa att det nog skulle vara fixat med ny skola inom 2 veckor, det har gått två veckor men rektorn på E.s gamla skola har inte hört av sig än.Nä jag håller med dig man vet varken ut eller in och det känns som man har förlorat så mycket tid bara för att ingen har orkat ta tag idet förrän situationen blev outhärdlig både i skolan och hemma.Vill din pojk byta skola?
  7. Anonym
    #4
    Nej grabben vill inte byta skola. Han går med en resurs nu även om det inte funkar så bra..

    Du vet väl att ni INTE måste byta skola! Skolan har skyldigheter att ta fram det som krävs för att erat barn ska få den hjälp det behöver även i vanliga skolan.

    Väljer ni särskola så måste hon sen gå på särgymnasiet och får inte gå högskolan heller...
  8. 4
    Nej grabben vill inte byta skola. Han går med en resurs nu även om det inte funkar så bra..

    Du vet väl att ni INTE måste byta skola! Skolan har skyldigheter att ta fram det som krävs för att erat barn ska få den hjälp det behöver även i vanliga skolan.

    Väljer ni särskola så måste hon sen gå på särgymnasiet och får inte gå högskolan heller...
  9. lenee
    #5

    jag måste rätta dig

    Visst är det så att man om man tex går vidare via särvux kan komma in på högskola
    Det är en väg Sedan kan man när som helst under utbildning inom grundskolan gå ur särskolan och in i tex sk vanligt gymnasium och via den vägen uppnå behörighet och givetvis rätt betygs poäng För det är på dem det hänger i sista ändan om man kommer in på högskolan
    Och ärligt hur svårt är det inte att få ig i allt på gymnasitet redan där faller högskolan
    Om du däremot menar folkhöskola så kan vem som helst komma in ovasett sär eller vanlig
    Jag tycker att det är viktigt att föräldrar och tonåring tillsamans har en öppen dialog men att det är föräldra ansvar att se till så att kunskapen erhålls oavsett skolform
  10. 5
    jag måste rätta dig Visst är det så att man om man tex går vidare via särvux kan komma in på högskola
    Det är en väg Sedan kan man när som helst under utbildning inom grundskolan gå ur särskolan och in i tex sk vanligt gymnasium och via den vägen uppnå behörighet och givetvis rätt betygs poäng För det är på dem det hänger i sista ändan om man kommer in på högskolan
    Och ärligt hur svårt är det inte att få ig i allt på gymnasitet redan där faller högskolan
    Om du däremot menar folkhöskola så kan vem som helst komma in ovasett sär eller vanlig
    Jag tycker att det är viktigt att föräldrar och tonåring tillsamans har en öppen dialog men att det är föräldra ansvar att se till så att kunskapen erhålls oavsett skolform
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Du har helt rätt!
    Loppet är inte "kört"för att du gått i särskola.
    Det finns många vägar att gå.
  12. 6
    Du har helt rätt!
    Loppet är inte "kört"för att du gått i särskola.
    Det finns många vägar att gå.
  13. lenee
    #7

    rättighet inte skyldighet

    så är särskolan en rättighet att få ta del av en pedagoik som är anpassad till den begåvingsnivå som eleven har . En dokumenterad nivå genom psykolog läkare och det som avgör iq tester ( anpassde efter ålder)
    Men ingen skyldighet att man måste sluta sk vanliga skolan utan det avgör vårdnadshavare Och om man inte väljer särskola är den vanliga skolan skyldig att anpassa och tilgodose elevens behoh för att uppnå en godkänd kunskapsnivå
    Och det är här det svåra kommer in att det kostar skolan och kunskapen hos personal inte är som hos särskolan I särskolan finns pedagoger med utbildning samt ett annat ekonomisk bistånd från staten Vilket i sig gör alternativa kunskaps hämtare möjliga.
    Som ex tex avanserad data hjälpmedel och övriga hjälpmedel Större personaltäthet Utökade insattser av sjukgymnast logoped kurator mm
    Så att välja bort särkolan utifrån sina egna fördomar kan vara att göra sitt barn en björntjänst att enbart se till kompiar och inte till kunskap Kompisar finns nya i särkolan
    Gör ett besök och bli förfånad tonåringar i särkolan ja dom ser ut precis som dom i sk vanliga skolan jag lovar
  14. 7
    rättighet inte skyldighet så är särskolan en rättighet att få ta del av en pedagoik som är anpassad till den begåvingsnivå som eleven har . En dokumenterad nivå genom psykolog läkare och det som avgör iq tester ( anpassde efter ålder)
    Men ingen skyldighet att man måste sluta sk vanliga skolan utan det avgör vårdnadshavare Och om man inte väljer särskola är den vanliga skolan skyldig att anpassa och tilgodose elevens behoh för att uppnå en godkänd kunskapsnivå
    Och det är här det svåra kommer in att det kostar skolan och kunskapen hos personal inte är som hos särskolan I särskolan finns pedagoger med utbildning samt ett annat ekonomisk bistånd från staten Vilket i sig gör alternativa kunskaps hämtare möjliga.
    Som ex tex avanserad data hjälpmedel och övriga hjälpmedel Större personaltäthet Utökade insattser av sjukgymnast logoped kurator mm
    Så att välja bort särkolan utifrån sina egna fördomar kan vara att göra sitt barn en björntjänst att enbart se till kompiar och inte till kunskap Kompisar finns nya i särkolan
    Gör ett besök och bli förfånad tonåringar i särkolan ja dom ser ut precis som dom i sk vanliga skolan jag lovar
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    Anser precis som du att särskolan är en rättighet man har om man är utvecklingsstörd.

    Kan bara yttra mig positivt om skolformen.Ser bara vad den gett min grabb(som också snart fyller 15 år och är lindrigt utvecklingsstörd)

    Under hans fem år i grundskolan(om man räknar med 6-årsverksamheten)lyckades han lära sig läsa men inte så mycket mer.All undervisning gick för fort.Trots flera spec.lärartimmar i veckan och "egna"böcker.

    Idag 4 år senare behärskar han de fyra räknesätten.
    Läser utmärkt och har bra läsförståelse.Skriver.
    Läser,pratar och skriver engelska.
    Vet hur man tar reda på saker och ting,mycket tack vare datorundervisning.

    Han fungerar i stort sett som vilken"normal"tonåring som helst.
    Skillnaden är att han behöver längre tid på sig att lära sig saker.
    Det är det som i grunden är lindrig utvecklingsstörning.

    Man kan lära det mesta men man behöver MER TID och anpassad pedagogik det får man i Särskolan.
    Det syns inte på någon i klassen,10 elever att dom på något sätt är annorlunda.

    Själv ryser jag vid blotta tanken på vilken sits han skulle varit i om han gått kvar i grundskolan.

    MVH Simons mamma som älskar Särskolan
  16. 8
    Anser precis som du att särskolan är en rättighet man har om man är utvecklingsstörd.

    Kan bara yttra mig positivt om skolformen.Ser bara vad den gett min grabb(som också snart fyller 15 år och är lindrigt utvecklingsstörd)

    Under hans fem år i grundskolan(om man räknar med 6-årsverksamheten)lyckades han lära sig läsa men inte så mycket mer.All undervisning gick för fort.Trots flera spec.lärartimmar i veckan och "egna"böcker.

    Idag 4 år senare behärskar han de fyra räknesätten.
    Läser utmärkt och har bra läsförståelse.Skriver.
    Läser,pratar och skriver engelska.
    Vet hur man tar reda på saker och ting,mycket tack vare datorundervisning.

    Han fungerar i stort sett som vilken"normal"tonåring som helst.
    Skillnaden är att han behöver längre tid på sig att lära sig saker.
    Det är det som i grunden är lindrig utvecklingsstörning.

    Man kan lära det mesta men man behöver MER TID och anpassad pedagogik det får man i Särskolan.
    Det syns inte på någon i klassen,10 elever att dom på något sätt är annorlunda.

    Själv ryser jag vid blotta tanken på vilken sits han skulle varit i om han gått kvar i grundskolan.

    MVH Simons mamma som älskar Särskolan
  17. lilla mi
    #9
    Vad härligt att läsa!

    Vi har en son, snart 12år som går intigrerad särskola.
    Vi tvekade länge , men rektorn rekomenderade oss att skriva in honom i särskolan, då han skulle få rätt till bätre resurser då.
    Så blev det INTE.
    Skolverket har just presenterat en utredning som visar att våra särskoleelever inte alls får den undervisning de har rätt till.
    Nu funderar jag allvarligt på att sätta honom på särskolan i grannkommunen, men är "rädd" att sänka honom då han i det mesta är hur "normal" som helst, utom med vissa ämnen i skolan bla. matte, historia och sådana ämnen som är svåra.

    Jag ska nog göra ett besök på särskolan och bilda mig en uppfattning.
    Din berättelse är ju jätte positiv att läsa!
  18. 9
    Vad härligt att läsa!

    Vi har en son, snart 12år som går intigrerad särskola.
    Vi tvekade länge , men rektorn rekomenderade oss att skriva in honom i särskolan, då han skulle få rätt till bätre resurser då.
    Så blev det INTE.
    Skolverket har just presenterat en utredning som visar att våra särskoleelever inte alls får den undervisning de har rätt till.
    Nu funderar jag allvarligt på att sätta honom på särskolan i grannkommunen, men är "rädd" att sänka honom då han i det mesta är hur "normal" som helst, utom med vissa ämnen i skolan bla. matte, historia och sådana ämnen som är svåra.

    Jag ska nog göra ett besök på särskolan och bilda mig en uppfattning.
    Din berättelse är ju jätte positiv att läsa!
  19. lenee
    #10

    kunde varit vår berättelse

    skriver under på den Men det som är som för sk vanliga skolan är lika för särkolan det kan skilja massor mellan komuner tyvärr
  20. 10
    kunde varit vår berättelse skriver under på den Men det som är som för sk vanliga skolan är lika för särkolan det kan skilja massor mellan komuner tyvärr
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11
    Instämmer.I vår kommun funkar den jättebra och pga det går många elever från grannkommunen där.
  22. 11
    Instämmer.I vår kommun funkar den jättebra och pga det går många elever från grannkommunen där.
  23. Medlem sedan
    Apr 2004
    #12

    Hej lilla mi!

    Jag hoppas att besöket blir en positiv upplevelse för dig.
    Tyvärr fungerar integrering inte alltid så bra.

    Kunskaperna hos grundskolelärarna om funktionshinder är ofta inte tillräckliga.
    Trots stöd och handledning från Särskolan är det sällsynt att undervisningen passar eleverna.

    Sen finns ju också den psykologiska biten.Hur mår barnet?
    Hur känns det att vara "sämst"och känna att man inte hänger med?
    Vad ger det i längden för självkänsla och självförtroende?

    Det här var en stor bit för min kille som mådde urdåligt av det.
    Han fick testa Särskolan och det tog inte lång tid för honom att inse att där ville han fortsätta.

    Framstegen kom snabbt.

    Det kändes nästan overkligt för oss som föräldrar,men naturligtvis var och är vi jätteglada!

    Vi var också tveksamma länge innan men är idag tacksamma att vi tog steget.
    Det gäller att se bort från egna fördomar och tänka på barnets bästa.

    Sen är det bra att möjligheten att testa finns,funkar det inte kan man alltid skrivas ut igen.
    Ska tillägga att vad jag vet har det aldrig hänt i vår kommun.

    Angående kompisar så har han kvar alla sina från grundskoletiden plus att han fått många nya.

    MVH Simons mamma som älskar Särskolan
  24. 12
    Hej lilla mi! Jag hoppas att besöket blir en positiv upplevelse för dig.
    Tyvärr fungerar integrering inte alltid så bra.

    Kunskaperna hos grundskolelärarna om funktionshinder är ofta inte tillräckliga.
    Trots stöd och handledning från Särskolan är det sällsynt att undervisningen passar eleverna.

    Sen finns ju också den psykologiska biten.Hur mår barnet?
    Hur känns det att vara "sämst"och känna att man inte hänger med?
    Vad ger det i längden för självkänsla och självförtroende?

    Det här var en stor bit för min kille som mådde urdåligt av det.
    Han fick testa Särskolan och det tog inte lång tid för honom att inse att där ville han fortsätta.

    Framstegen kom snabbt.

    Det kändes nästan overkligt för oss som föräldrar,men naturligtvis var och är vi jätteglada!

    Vi var också tveksamma länge innan men är idag tacksamma att vi tog steget.
    Det gäller att se bort från egna fördomar och tänka på barnets bästa.

    Sen är det bra att möjligheten att testa finns,funkar det inte kan man alltid skrivas ut igen.
    Ska tillägga att vad jag vet har det aldrig hänt i vår kommun.

    Angående kompisar så har han kvar alla sina från grundskoletiden plus att han fått många nya.

    MVH Simons mamma som älskar Särskolan

Liknande trådar

  1. Less på tonåringar
    By raqven in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 10:43
  2. Tonåringar...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 00:19
  3. tonåringar
    By StockholmsMaria in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 14:56
  4. Tonåringar!!
    By mohlina in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 12:17
  5. Har era tonåringar någon framförhållning
    By pinse in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 14:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar