skostorlek??
Småbarn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    skostorlek??

    Min dotter är 7 mån och hennes fot är nu 11 cm. Har tänkt försöka fynda kavatsandaler till sommaren, men vilken storlek hade ni tagit? Hon blir 1 år i juli.

    strl. 20 är 12,9 cm
    strl. 21 är 13,5 cm
    strl. 22 är 14,2 cm

    Kan ju tänka mig att fötterna växer rätt fort i den här åldern.
    Hade hoppats att hon skulle kunna ärva storasysters kavatsandaler som hon hade när hon var 1,5 år, men de är i storlek 20 och det är väl tveksamt om det går.
    Matilda med Nora 25/12 -99, August 4/10 -03 och Ella 16/7 -07.
  2. 1
    skostorlek?? Min dotter är 7 mån och hennes fot är nu 11 cm. Har tänkt försöka fynda kavatsandaler till sommaren, men vilken storlek hade ni tagit? Hon blir 1 år i juli.

    strl. 20 är 12,9 cm
    strl. 21 är 13,5 cm
    strl. 22 är 14,2 cm

    Kan ju tänka mig att fötterna växer rätt fort i den här åldern.
    Hade hoppats att hon skulle kunna ärva storasysters kavatsandaler som hon hade när hon var 1,5 år, men de är i storlek 20 och det är väl tveksamt om det går.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Men Kavat har väl varit ganska så jämnstora i sina storlekar genom åren... så nog borde storasysters skor funka!
    Skulle aboslut inte chanska på större än 20! Det är ju nästan 2cm större än foten och när de är sådär små så vill man ju inte ha mer än 1cm växtmån. Så brukar iaf jag tänka. Det är ju jobbigt nog att gå utan onödigt stora skor när man är så liten ändå. Så 20 säger jag, absolut! OM nu foten skulle växa en hel cm tills dom ska börja användas... så har du fortfarande 1cm kvar i växtmån! Speciellt sandaler vill man ju inte ha för stora. Ofta kanske dom används utan strumpor till och med!

    Så kör du på storasysters strl 20! Om du känner dig orolig (vilket jag inte tror att du behöver göra), så kan du ju i så fall köpa ett par i strl21 och gå över till när de andra blir för små. Men jag har svårt att tro att foten skulle växa nästan 2cm på några månader!
  4. 2
    Men Kavat har väl varit ganska så jämnstora i sina storlekar genom åren... så nog borde storasysters skor funka!
    Skulle aboslut inte chanska på större än 20! Det är ju nästan 2cm större än foten och när de är sådär små så vill man ju inte ha mer än 1cm växtmån. Så brukar iaf jag tänka. Det är ju jobbigt nog att gå utan onödigt stora skor när man är så liten ändå. Så 20 säger jag, absolut! OM nu foten skulle växa en hel cm tills dom ska börja användas... så har du fortfarande 1cm kvar i växtmån! Speciellt sandaler vill man ju inte ha för stora. Ofta kanske dom används utan strumpor till och med!

    Så kör du på storasysters strl 20! Om du känner dig orolig (vilket jag inte tror att du behöver göra), så kan du ju i så fall köpa ett par i strl21 och gå över till när de andra blir för små. Men jag har svårt att tro att foten skulle växa nästan 2cm på några månader!
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Då hoppas jag på att syrrans passar då
    Skulle bli jätteglad om de gör det, det brukar ju inte alltid gå att få tag på röda kavat och jag vill ju ha röda
  6. 3
    Då hoppas jag på att syrrans passar då
    Skulle bli jätteglad om de gör det, det brukar ju inte alltid gå att få tag på röda kavat och jag vill ju ha röda
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Ja det tycker jag. Du kan ju alltid provmäta skorna för att se att dom inte är mkt mindre men är dom ungefär samma så tror jag absolut att dom funkar! :0)
  8. 4
    Ja det tycker jag. Du kan ju alltid provmäta skorna för att se att dom inte är mkt mindre men är dom ungefär samma så tror jag absolut att dom funkar! :0)
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    Absolutt inte större än 20 tror jag, det är ju nästan 2 cm att växa, det tar sin tid även på så små... att köpa skor som är 2,5 cm för stora tror jag inte blir bra, fast man normalt räknar att 1,5 cm längre är OK, så är det för de allra minsta som kanske nyss lärt/skall lära sig gå fullt tillräckligt med 1 cm längre än foten.
  10. 5
    Absolutt inte större än 20 tror jag, det är ju nästan 2 cm att växa, det tar sin tid även på så små... att köpa skor som är 2,5 cm för stora tror jag inte blir bra, fast man normalt räknar att 1,5 cm längre är OK, så är det för de allra minsta som kanske nyss lärt/skall lära sig gå fullt tillräckligt med 1 cm längre än foten.

Liknande trådar

  1. Skostorlek
    By skanetjej in forum Småbarn
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 19:45
  2. Skostorlek?
    By -TuvaLiten- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 12:56
  3. Skostorlek
    By Lisa1 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:04
  4. Hur vet man skostorlek?
    By anonymt namn in forum _0606 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 23:05
  5. Skostorlek
    By PVA in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 09:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar