problem med quinoa
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    problem med quinoa

    Är det någon mer än jag som har problem med quinoa? Jag har flera gånger fått ont i magen efter att ha ätit quinoa. Jag kan ju inte säkert säga att det är quinoans fel, men det är det enda jag hittar som rimlig förklaring.
    Jag får ont i magen, nästan som kramp, och mycket gaser (f.f.a. rapningar).

    Jag är gluten- och laktosintolerant, och dessutom allergisk mot nötter och gräs. -Men quinoa ska ju vara fri från allt detta...
    Det klart att jag kan ju haft otur och fått quinoa som är förorenad med gluten (två olika paket, men båda från frebaco) -men har kan man veta det i så fall?

    En förklaring skulle kunna vara fiberhalten. Men jag äter dagligen havregrynsgröt, och bakar ganska ofta grovt bröd -så då borde knappast quinoa vara en fiberchock för magen.

    Jag som var så glad att jag hittat något som både var nyttigt och som jag skulle tåla...
  2. 1
    problem med quinoa Är det någon mer än jag som har problem med quinoa? Jag har flera gånger fått ont i magen efter att ha ätit quinoa. Jag kan ju inte säkert säga att det är quinoans fel, men det är det enda jag hittar som rimlig förklaring.
    Jag får ont i magen, nästan som kramp, och mycket gaser (f.f.a. rapningar).

    Jag är gluten- och laktosintolerant, och dessutom allergisk mot nötter och gräs. -Men quinoa ska ju vara fri från allt detta...
    Det klart att jag kan ju haft otur och fått quinoa som är förorenad med gluten (två olika paket, men båda från frebaco) -men har kan man veta det i så fall?

    En förklaring skulle kunna vara fiberhalten. Men jag äter dagligen havregrynsgröt, och bakar ganska ofta grovt bröd -så då borde knappast quinoa vara en fiberchock för magen.

    Jag som var så glad att jag hittat något som både var nyttigt och som jag skulle tåla...
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Men när man ser hur qionoa växer så ser det ju ut som ett gräs... (fast det behöver ju inte betyda något iofs, men du kanske skulle kolla upp dess släktskap?)
  4. 2
    Men när man ser hur qionoa växer så ser det ju ut som ett gräs... (fast det behöver ju inte betyda något iofs, men du kanske skulle kolla upp dess släktskap?)
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Min dotter som ár glutenintolerant àt en tid quinoa och hon reagerade inte alls pà det. Som du ságer ska det ju vara extremt nyttigt. En annan nyttighet ár hirs, har du provat om det passar dig?
  6. 3
    Min dotter som ár glutenintolerant àt en tid quinoa och hon reagerade inte alls pà det. Som du ságer ska det ju vara extremt nyttigt. En annan nyttighet ár hirs, har du provat om det passar dig?
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Kan det inte vara som med havre då, att glutenkänsliga måste ha ren havre, pga det som kan ha odlats på åker tidigare? Vad kan ha odlats på quinoafältet året innan?
  8. 4
    Kan det inte vara som med havre då, att glutenkänsliga måste ha ren havre, pga det som kan ha odlats på åker tidigare? Vad kan ha odlats på quinoafältet året innan?
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    ja, så det det ju vara

    Det är sant, det skulle kunna vara en grässläkting. Jag ska se om jag kan kolla upp det -och hittar jag inget tar jag det som en trolig förklaring till att jag inte tål det...
  10. 5
    ja, så det det ju vara Det är sant, det skulle kunna vara en grässläkting. Jag ska se om jag kan kolla upp det -och hittar jag inget tar jag det som en trolig förklaring till att jag inte tål det...
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    ja, hirs är ju bra

    Bra att veta att det finns glutenintoleranta som tål quinoa, för så "ska" det ju vara.

    Kokt hirs tål jag. Tack för påminnelsen om det, jag får börja laga hirs igen istället -det blir ju ganska likt när man tar hel hirs. (Synd bara att hirs är en litet svårare smak -jag tror inte familjen blir överlycklig; men jag kanske får koka couscous till dem...)
  12. 6
    ja, hirs är ju bra Bra att veta att det finns glutenintoleranta som tål quinoa, för så "ska" det ju vara.

    Kokt hirs tål jag. Tack för påminnelsen om det, jag får börja laga hirs igen istället -det blir ju ganska likt när man tar hel hirs. (Synd bara att hirs är en litet svårare smak -jag tror inte familjen blir överlycklig; men jag kanske får koka couscous till dem...)
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    ja, jo...

    Mmm, man vet ju inte vad de har odlat innan. Men så är det ju med bovete och hirs också -man vet inte vad de har odlat innan. Men de sorterna brukar gå bra. Och jag har heller aldrig sett att det säljs ren bovete, hirs eller quinoa -jag hoppas någon skulle göra det om det behövdes... (Fast det kanske är att tro livsmedelsindustrin om för mycket.)

    Däremot ris och majs borde väl inte riskera att bli förorenat av vete, i.a.f. inte när det odlas. (Transporter, malning etc vet man ju förstås alldig med någon ting som inte är glutenfri-märkt...)
  14. 7
    ja, jo... Mmm, man vet ju inte vad de har odlat innan. Men så är det ju med bovete och hirs också -man vet inte vad de har odlat innan. Men de sorterna brukar gå bra. Och jag har heller aldrig sett att det säljs ren bovete, hirs eller quinoa -jag hoppas någon skulle göra det om det behövdes... (Fast det kanske är att tro livsmedelsindustrin om för mycket.)

    Däremot ris och majs borde väl inte riskera att bli förorenat av vete, i.a.f. inte när det odlas. (Transporter, malning etc vet man ju förstås alldig med någon ting som inte är glutenfri-märkt...)
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8
    Det är inte saponinet? Kan tänka att man med känslig mage reagerar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Quinoa#Saponin_content
    http://allallergy.net/fapaidfind.cfm?cdeoc=5557
  16. 8
    Det är inte saponinet? Kan tänka att man med känslig mage reagerar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Quinoa#Saponin_content
    http://allallergy.net/fapaidfind.cfm?cdeoc=5557
  17. Paddel
    #9
    Quinoa är ju ett frö...

    Det är nog närbesläktat med gräs? Jag kan ta fel, men

    Det är ju VÄLDIGT proteinrikt och det kan vara svårt för vissa att smälta sådan mat.
  18. 9
    Quinoa är ju ett frö...

    Det är nog närbesläktat med gräs? Jag kan ta fel, men

    Det är ju VÄLDIGT proteinrikt och det kan vara svårt för vissa att smälta sådan mat.
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    låter rimligt

    Ja, det låter ju rätt rimligt, att saponinet skulle vara svårt. Det är bara jag i familjen som reagerade, men jag har nog känsligast mage. (Förutom sonen -men han åt antagligen inte särskilt mycket...)
    Om jag törs ge mig på quinoa igen ska jag skölja jättenoggrant.
  20. 10
    låter rimligt Ja, det låter ju rätt rimligt, att saponinet skulle vara svårt. Det är bara jag i familjen som reagerade, men jag har nog känsligast mage. (Förutom sonen -men han åt antagligen inte särskilt mycket...)
    Om jag törs ge mig på quinoa igen ska jag skölja jättenoggrant.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    verkar inte vara släkt...

    Jag har försökt söka litet på släktskap, och det verkar som att quinoa är släkt med spenat, rödbeta och målla (eller var det måra?) -men inte gräs.

    Jag tror inte jag brukar reagera på mycket protein. Men jag kan ju testa (om jag försöker äta det igen) att servera det med bara grönsaker -inte med kyckling som jag gjort förut.
  22. 11
    verkar inte vara släkt... Jag har försökt söka litet på släktskap, och det verkar som att quinoa är släkt med spenat, rödbeta och målla (eller var det måra?) -men inte gräs.

    Jag tror inte jag brukar reagera på mycket protein. Men jag kan ju testa (om jag försöker äta det igen) att servera det med bara grönsaker -inte med kyckling som jag gjort förut.
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    Skrev litet om släktskap i svaret till Paddel nedan...
  24. 12
    Skrev litet om släktskap i svaret till Paddel nedan...
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13
    Quinoa är ett frö från en växt som på svenska kallas mjölmjälla om jag minns rätt och odlas i Sydamerika runt Anderna, så vad kan tänkas att de odlar där mer, veta har jag hört. Jag tänker dock att eftersom det är ett frö så kan det var lite som solrosfrön och även nötter som har lite samma funktion som frön, kan de ha samma allergiframkallande ämnen?
  26. 13
    Quinoa är ett frö från en växt som på svenska kallas mjölmjälla om jag minns rätt och odlas i Sydamerika runt Anderna, så vad kan tänkas att de odlar där mer, veta har jag hört. Jag tänker dock att eftersom det är ett frö så kan det var lite som solrosfrön och även nötter som har lite samma funktion som frön, kan de ha samma allergiframkallande ämnen?
  27. Medlem sedan
    Mar 2008
    #14
    Min son som är allergisk mot gluten (i vete, korn, råg, harve), mjölkprotein, ägg, nötter, fisk och flera grönsaker och frukt tolererar inte quinoia heller. Han får svullnad i ansikte. Testade två eller tre gånger och våger inte göra det igen. Jag misstänker att det är föroreningar som gör att man reagerar mot den. Synd, för det skulle vara en bra variation när man ändå inte kan äta så många saker!
  28. 14
    Min son som är allergisk mot gluten (i vete, korn, råg, harve), mjölkprotein, ägg, nötter, fisk och flera grönsaker och frukt tolererar inte quinoia heller. Han får svullnad i ansikte. Testade två eller tre gånger och våger inte göra det igen. Jag misstänker att det är föroreningar som gör att man reagerar mot den. Synd, för det skulle vara en bra variation när man ändå inte kan äta så många saker!

Liknande trådar

  1. quinoa??
    By xaramia in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 18:44
  2. quinoa
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 04:05
  3. Röd quinoa! :-)
    By sprengja in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 17:28
  4. Quinoa
    By Mia m Jesper o lille in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 12:53
  5. Quinoa?
    By Pling-70 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 17:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar