Cykel
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Cykel

    Det pratas en del om cyklar nedan och även Alicia ska få en när hon fyller år. Men vilken storlek? Nu har hon haft trehjuling hela tiden. En 12 tum med stödhjul låter passande för våra 04: or eller? Vad har era/ska få för cykel?
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  2. 1
    Cykel Det pratas en del om cyklar nedan och även Alicia ska få en när hon fyller år. Men vilken storlek? Nu har hon haft trehjuling hela tiden. En 12 tum med stödhjul låter passande för våra 04: or eller? Vad har era/ska få för cykel?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Hannes har en sådan.Egentligen om man ska vara riktigt noga ska inte barn ha stödhjul utan lära sig cykla när de är mogna men vi har i alla fallstödhjul påHannes cykel.
  4. 2
    Hannes har en sådan.Egentligen om man ska vara riktigt noga ska inte barn ha stödhjul utan lära sig cykla när de är mogna men vi har i alla fallstödhjul påHannes cykel.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Beror på benlängd

    Mät och kolla, de måste kunna nå ner ordentligt om de ska kunna lära sig att cykla utan stödhjul.

    Mina barn har ganska korta ben så de kan inte ha mer än 12 tum när de är fyra år och sedan måste de byta till 16 tum när de är fem. 14 tum hade egentigen varit lagom men det är en storlek som endast verkar göras av riktigt udda märken som t ex Biltema och de brukar ju alltid få usla betyg i säkerhetstester så jag har inte vågat mig på dem. En del barn har tillräckligt långa ben för 16 tum redan vid fyra.

    Emil hade aldrig stödhjul och det fungerade jättebra så vi planerar att göra likadant med Erik.
    Annika m. Emil & Erik
  6. 3
    Beror på benlängd Mät och kolla, de måste kunna nå ner ordentligt om de ska kunna lära sig att cykla utan stödhjul.

    Mina barn har ganska korta ben så de kan inte ha mer än 12 tum när de är fyra år och sedan måste de byta till 16 tum när de är fem. 14 tum hade egentigen varit lagom men det är en storlek som endast verkar göras av riktigt udda märken som t ex Biltema och de brukar ju alltid få usla betyg i säkerhetstester så jag har inte vågat mig på dem. En del barn har tillräckligt långa ben för 16 tum redan vid fyra.

    Emil hade aldrig stödhjul och det fungerade jättebra så vi planerar att göra likadant med Erik.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    16 tum

    tror jag det blir för Saga. Hon har provcyklat 12 tums men det ser inte alls bra ut. Hon har långa ben så 16 tums blir nog bra som sagt.
    /Lotta med Saga och Josefine
  8. 4
    16 tum tror jag det blir för Saga. Hon har provcyklat 12 tums men det ser inte alls bra ut. Hon har långa ben så 16 tums blir nog bra som sagt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    Hittade denna tabell.....

    när jag googlade:

    [Hämtat ur "Cykelguiden", " Råd & Rön" och NTF).
    Här en liten vägledning inför cykelköpet: Ålder 3-5 år, kroppslängd 90-105 cm, Diameter på hjul 12 tum
    Ålder 4-7 år kroppslängd 105-125 cm, Diameter på hjul 16 tum Ramhöjd 14, 5/37,0 tum/cm
    Ålder 6-10 år kroppslängd 120-140 cm, Diameter på hjul 20 tum, Ramhöjd 14,5/37,0 tum/cm
    Ålder 9-12 år kroppslängd 130-150 cm, Diameter på hjul 24 tum, Ramhöjd 18,0/45,5 tum/cm]
  10. 5
    Hittade denna tabell..... när jag googlade:

    [Hämtat ur "Cykelguiden", " Råd & Rön" och NTF).
    Här en liten vägledning inför cykelköpet: Ålder 3-5 år, kroppslängd 90-105 cm, Diameter på hjul 12 tum
    Ålder 4-7 år kroppslängd 105-125 cm, Diameter på hjul 16 tum Ramhöjd 14, 5/37,0 tum/cm
    Ålder 6-10 år kroppslängd 120-140 cm, Diameter på hjul 20 tum, Ramhöjd 14,5/37,0 tum/cm
    Ålder 9-12 år kroppslängd 130-150 cm, Diameter på hjul 24 tum, Ramhöjd 18,0/45,5 tum/cm]
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Greta

    har en gammal 12 tum som hon får tråna på.
    Isadora fick en 16 tum när hon var fyra år för hon var så lng men hon kunde inte cykla på den förrän förra året.
    Nu har hon vuxit ur 16 tum så hon ska få en ny när hon fyller. Men den får stå på tiillväxt, det verkar lättare att lära sig på den lilla cykeln, även om det ser rätt fånigt ut när hon sitter på den.
  12. 6
    Greta har en gammal 12 tum som hon får tråna på.
    Isadora fick en 16 tum när hon var fyra år för hon var så lng men hon kunde inte cykla på den förrän förra året.
    Nu har hon vuxit ur 16 tum så hon ska få en ny när hon fyller. Men den får stå på tiillväxt, det verkar lättare att lära sig på den lilla cykeln, även om det ser rätt fånigt ut när hon sitter på den.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7

    Philip

    ska få en 16" i present. Han kan ju redan cykla utan stödhjul och har gjort sedan september så jag tror att han klarar den fast han är ganska kort. Han har testat storasysters gamla 16" och det funkar. Lite svårt att starta bara men det tror jag han lär sig fort eftersom han redan är så stadig.
  14. 7
    Philip ska få en 16" i present. Han kan ju redan cykla utan stödhjul och har gjort sedan september så jag tror att han klarar den fast han är ganska kort. Han har testat storasysters gamla 16" och det funkar. Lite svårt att starta bara men det tror jag han lär sig fort eftersom han redan är så stadig.

Liknande trådar

  1. Cykel?
    By Uwis in forum _00 Alla barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:27
  2. Ny cykel!
    By Katja + tjejerna in forum _00 Alla barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 08:03
  3. cykel
    By ann2 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 15:05
  4. Cykel?
    By Malin med V o V in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:41
  5. Cykel?
    By Sandra m. Liam & Melvin in forum _02 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 14:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar