Liten enkät
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Liten enkät

    Hej!
    Jag läser psykologi med inriktning föräldraskap och en diskussionsfråga som kom upp var om pappor lämnar ifrån sig föräldradagar "mot sin vilja" till mamman.

    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    Man får i regel den kraft man behöver...

    Blogg: www.sjuksyrra2011.blogspot.com
  2. 1
    Liten enkät Hej!
    Jag läser psykologi med inriktning föräldraskap och en diskussionsfråga som kom upp var om pappor lämnar ifrån sig föräldradagar "mot sin vilja" till mamman.

    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    - Möjligt, men jag är inte säker
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    - Ja
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    - Nej
  4. 2
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    - Möjligt, men jag är inte säker
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    - Ja
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    - Nej
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    1. Nej, lämnade inte över några dagar till henne.

    2. Nej, hon ville vara hemma längre men jag skrev inte över några dagar så hon fick masa sig tillbaka till jobbet.

    3. Nej. Hon blokerade mina möjligheter att vara hemma tidigare än vad jag varit så amningen hade inte spelat någon roll (dessutom går det alldeles utmärkt att pumpa så det är inte ens ett argument)
    Le mot världen och världen ler tillbaka!
  6. 3
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    1. Nej, lämnade inte över några dagar till henne.

    2. Nej, hon ville vara hemma längre men jag skrev inte över några dagar så hon fick masa sig tillbaka till jobbet.

    3. Nej. Hon blokerade mina möjligheter att vara hemma tidigare än vad jag varit så amningen hade inte spelat någon roll (dessutom går det alldeles utmärkt att pumpa så det är inte ens ett argument)
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    -det förbättrade vår ekonomi, men ekonomi var knappast mer än en liten delorsak
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    -ja för hon ville vara hemma, jag ville inte vara hemma
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    -nej för hon ville vara hemma och jag ville jobba
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  8. 4
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    -det förbättrade vår ekonomi, men ekonomi var knappast mer än en liten delorsak
    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    -ja för hon ville vara hemma, jag ville inte vara hemma
    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    -nej för hon ville vara hemma och jag ville jobba
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Lämnade inte över några dagar, ville ju vara hemma med de barn jag fått. Varför skulle jag annars skaffat barn?
  10. 5
    Lämnade inte över några dagar, ville ju vara hemma med de barn jag fått. Varför skulle jag annars skaffat barn?
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6
    första barnet va jag hemma 2månader helt enkelt för att hon hade större möjlighet o vara hemma

    andra barnet va jag hemma först 6mån sen gick jag ned till 40% i ytterligare 3mån.
  12. 6
    första barnet va jag hemma 2månader helt enkelt för att hon hade större möjlighet o vara hemma

    andra barnet va jag hemma först 6mån sen gick jag ned till 40% i ytterligare 3mån.
  13. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    Nej, på alla frågor.
    Vi har så många föräldradagar kvar på båda barnen så vi inte fattar hur vi någonsin ska hinna göra av med dem.
  14. 7
    Nej, på alla frågor.
    Vi har så många föräldradagar kvar på båda barnen så vi inte fattar hur vi någonsin ska hinna göra av med dem.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Enkelt, ta föräldraledigt....
  16. 8
    Enkelt, ta föräldraledigt....
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    Ja det gjorde jag nog - kommer inte ihåg riktigt där.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    Japp

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    nej det hade jag inte - hur hon ammade hade inte den minsta påverkan.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    Ja det gjorde jag nog - kommer inte ihåg riktigt där.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    Japp

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    nej det hade jag inte - hur hon ammade hade inte den minsta påverkan.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Inte riktigt representativ

    Jag svarar inte på frågorna i sig eftersom de blir beroende av varandra. Jag överlämnade alla dagar till mamman _dels_ därför att hon alltid hade sagt att hon längtat efter att få vara hemma när de var små och _dels_ därför att hon blev arbetslös några månader in i första föräldraledigheten då bolaget gick i konkurs i sviterna av 90-talskrisen och det var inget bra läge att över huvud taget kunna få något nytt jobb.

    Detta blir ju tillsammans både ekonomiska och viljeskäl till att göra på det sättet. I och för sig ville hon amma väldigt länge dessutom.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Inte riktigt representativ Jag svarar inte på frågorna i sig eftersom de blir beroende av varandra. Jag överlämnade alla dagar till mamman _dels_ därför att hon alltid hade sagt att hon längtat efter att få vara hemma när de var små och _dels_ därför att hon blev arbetslös några månader in i första föräldraledigheten då bolaget gick i konkurs i sviterna av 90-talskrisen och det var inget bra läge att över huvud taget kunna få något nytt jobb.

    Detta blir ju tillsammans både ekonomiska och viljeskäl till att göra på det sättet. I och för sig ville hon amma väldigt länge dessutom.
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11
    1: Ja, definitivt!
    2: Nej, uteslutande av ekonomiska skäl.
    3: På vilket sätt har det med amning att göra? Svar nej.
  22. 11
    1: Ja, definitivt!
    2: Nej, uteslutande av ekonomiska skäl.
    3: På vilket sätt har det med amning att göra? Svar nej.
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    * Ja, det kan man väl delvis säga. Jag hade några månader betald ledighet/komp att ta ut och "fyllla på" ledigheten med. Totalt räknat i efterhand var vi nog hemma ca. 60/40 men i uttag av FP så var det väl ca 80/20


    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    * Delvis ja där också. Hänger ihop med "lösningen" vi valde i svaret ovan.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    * Nej,
    Mamman ammade knappt överhuvudtaget. Av olika skäl kopplade till sviter i samband med förlossningen så blev det så att jag tog hand om barnet i princip helt själv från timma ett och några veckor framåt så därmed blev det också flaska direkt. Efterhand som mamman gradvis kunde utöka sitt ansvar för omvårdnaden så började hon även amma en del men bara delvis (ca 50/50 amning flaska med flaska i huvudsak på nätterna då jag ofta skötte "ruljangsen" även när jag återgått till jobb)
  24. 12
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    * Ja, det kan man väl delvis säga. Jag hade några månader betald ledighet/komp att ta ut och "fyllla på" ledigheten med. Totalt räknat i efterhand var vi nog hemma ca. 60/40 men i uttag av FP så var det väl ca 80/20


    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    * Delvis ja där också. Hänger ihop med "lösningen" vi valde i svaret ovan.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    * Nej,
    Mamman ammade knappt överhuvudtaget. Av olika skäl kopplade till sviter i samband med förlossningen så blev det så att jag tog hand om barnet i princip helt själv från timma ett och några veckor framåt så därmed blev det också flaska direkt. Efterhand som mamman gradvis kunde utöka sitt ansvar för omvårdnaden så började hon även amma en del men bara delvis (ca 50/50 amning flaska med flaska i huvudsak på nätterna då jag ofta skötte "ruljangsen" även när jag återgått till jobb)
  25. Medlem sedan
    Apr 2005
    #13
    1. Nej, överlämnade inga dagar till mamman.
    2. Nej, se 1,
    3. Nej, hon ville inte överlämna några dagar till mig heller.
  26. 13
    1. Nej, överlämnade inga dagar till mamman.
    2. Nej, se 1,
    3. Nej, hon ville inte överlämna några dagar till mig heller.
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    *Nej det berodde mer på att jag just börjat en ny tjänst.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    *Det ville hon nog också, men det var inte skälet för min del. Jag skulle aldrig mot min vilja ha lämnat bort några dagar.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    *Nej det hade inte med det att gör öht.
  28. 14
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    *Nej det berodde mer på att jag just börjat en ny tjänst.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    *Det ville hon nog också, men det var inte skälet för min del. Jag skulle aldrig mot min vilja ha lämnat bort några dagar.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    *Nej det hade inte med det att gör öht.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Vad var anledningen då?

    Jag har en svägerska som började en ny tjänst 2 månader innan hon fick barn och hon ska vara hemma ett år.
  30. 15
    Vad var anledningen då?

    Jag har en svägerska som började en ny tjänst 2 månader innan hon fick barn och hon ska vara hemma ett år.
  31. Medlem sedan
    Apr 2003
    #16
    Anledning var att jag ville komma in i det nya arbetet.
  32. 16
    Anledning var att jag ville komma in i det nya arbetet.
  33. Medlem sedan
    Jun 1999
    #17
    Jag överlämnade dagar till min fru för att vi skulle kunna bo tillsammans. Hennes arbete var på annan ort. När jag inte arbetade (kvällar och helger) fick jag ta hand om min son.
  34. 17
    Jag överlämnade dagar till min fru för att vi skulle kunna bo tillsammans. Hennes arbete var på annan ort. När jag inte arbetade (kvällar och helger) fick jag ta hand om min son.
  35. Medlem sedan
    Dec 2007
    #18
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    Nej jag överlämnade inga dagar men hon tog inte den första tiden enbart för barnets skull, hon pluggade under tiden utan studielån och jag jobbade.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    Nej hon kom och krävde att jag skulle skriva över mina dagar på henne. En vecka senare ville hon separera.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    Nope
  36. 18
    1. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma av ekonomiska skäl?
    Nej jag överlämnade inga dagar men hon tog inte den första tiden enbart för barnets skull, hon pluggade under tiden utan studielån och jag jobbade.

    2. Överlämnade du föräldradagar till barnets mamma för att hon ville själv vara hemma längre?
    Nej hon kom och krävde att jag skulle skriva över mina dagar på henne. En vecka senare ville hon separera.

    3. Tror du att du skulle tagit ut mer föräldraledigt om mamman hade ammat kortare tid?
    Nope
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19
    Tänk om en kvinna hade sagt samma sak. De ville ju ha just dig till jobbet så borde de ju vara lite flexibla.

    Ta det inte personligt men det är lite sjukt att det är helt otänkbart för en man att inse. -Vänta lite, jag ska bli/har blivit pappa, det kanske inte är läge att byta till det där jobbet just nu.
  38. 19
    Tänk om en kvinna hade sagt samma sak. De ville ju ha just dig till jobbet så borde de ju vara lite flexibla.

    Ta det inte personligt men det är lite sjukt att det är helt otänkbart för en man att inse. -Vänta lite, jag ska bli/har blivit pappa, det kanske inte är läge att byta till det där jobbet just nu.
  39. Medlem sedan
    Apr 2003
    #20
    Det är inte alls helt otänkbart.
    I detta fall gjorde jag och mamman (vi som faktiskt var inblandade i förhållandet) ett val ihop. Hur andra väljer är upp till dem.
  40. 20
    Det är inte alls helt otänkbart.
    I detta fall gjorde jag och mamman (vi som faktiskt var inblandade i förhållandet) ett val ihop. Hur andra väljer är upp till dem.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Liten enkät
    By Zarios in forum _1106 Junibarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 20:22
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. En liten enkät för oss som gil
    By -Angie- in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 12:46
  4. En liten liten enkät
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:22
  5. en liten liten enkät
    By Therese m. Tilde 28/6-04å Albin 13/8 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar