Trött tyst sambo
Pappasnack
  1. anonymt namn
    #1

    Trött tyst sambo

    Är sambo sen tre år. Jag hade en dotter sen innan o tillsammans har vi nu en liten dotter. Alltså har vi ett skolbarn o en liten på 9 månader. På sista tiden har vi haft ganska ansträngd ekonomi vilket leder till mkt "småtjafs" som vi aldrig hinner reda ut pga barnens behov kan man väl säga. Alltså "glömmer" vi dom. Jag försöker prata med min sambo men det är väldigt svårt eftersom stora tjejjen ofta är med lr lilla kräver sin tid. O på kvällen tycker sambon att d är bra om vi går o lägger oss samtidigt som storan, alltså runt 8-halv 9! Då ligger vi o glor på tv ett tag o prata går inte för oftast somnar han efter nån kvart. Förstår att han e trött eftersom han går upp tidigt, men detta börjar bli så jobbigt. Vi pratar nästan aldrig, har knappt aldrig sex, o även på helgerna så somnar han framför tvn runt halv nio. Sista dagarna har han knappt pratat alls m mig. Frågade i går varför han är så tyst. För att jag e trött på att bråka svarade han då sen gick han o lekte o skrattade m barnen som ingenting. Säger inte ens "jag älskar dig" på sista dagarna. Jag känner mig rätt ensam o vet väl egentligen inte riktigt vad som håller på att hända lr vad jag ska göra, kan nån hjälpa m tips o råd?
  2. 1
    Trött tyst sambo Är sambo sen tre år. Jag hade en dotter sen innan o tillsammans har vi nu en liten dotter. Alltså har vi ett skolbarn o en liten på 9 månader. På sista tiden har vi haft ganska ansträngd ekonomi vilket leder till mkt "småtjafs" som vi aldrig hinner reda ut pga barnens behov kan man väl säga. Alltså "glömmer" vi dom. Jag försöker prata med min sambo men det är väldigt svårt eftersom stora tjejjen ofta är med lr lilla kräver sin tid. O på kvällen tycker sambon att d är bra om vi går o lägger oss samtidigt som storan, alltså runt 8-halv 9! Då ligger vi o glor på tv ett tag o prata går inte för oftast somnar han efter nån kvart. Förstår att han e trött eftersom han går upp tidigt, men detta börjar bli så jobbigt. Vi pratar nästan aldrig, har knappt aldrig sex, o även på helgerna så somnar han framför tvn runt halv nio. Sista dagarna har han knappt pratat alls m mig. Frågade i går varför han är så tyst. För att jag e trött på att bråka svarade han då sen gick han o lekte o skrattade m barnen som ingenting. Säger inte ens "jag älskar dig" på sista dagarna. Jag känner mig rätt ensam o vet väl egentligen inte riktigt vad som håller på att hända lr vad jag ska göra, kan nån hjälpa m tips o råd?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Sluta bråka känns väl som ett första steg.

    Tydligen har det ju gått så långt att han hellre är tyst än att riskera ännu ett bråk.
    Nu vet jag inte hur det ser ut när ni "diskuterar". Om ni får lika mkt utrymme båda 2. Om ni väntar tills den andra pratat till punkt, vem som höjer rösten först. Om ngn anser sig ha rätt och den andra ska följa etc.
  4. 2
    Sluta bråka känns väl som ett första steg.

    Tydligen har det ju gått så långt att han hellre är tyst än att riskera ännu ett bråk.
    Nu vet jag inte hur det ser ut när ni "diskuterar". Om ni får lika mkt utrymme båda 2. Om ni väntar tills den andra pratat till punkt, vem som höjer rösten först. Om ngn anser sig ha rätt och den andra ska följa etc.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Håller med MattiasLj.
    Om han inte vill prata kan ju orsaken vara att han upplever det alltid utvecklas till bråk. Hyr ut barnen och avsätt en tidpunkt för att sätta er ned och lugnt och sansat gå igenom er situation - vad som kan bli bättre och vad ni kan göra åt det. Ingen blir lycklig av en ordnad ekonomi, men alla blir olyckliga av en oordnad. Det här med pengar är svårt vet jag. Man hamnar lätt i en negativ spiral där. Men att gå och vänta på att komma på grön kvist för att sedan relationen ska bli bra... ja då får man vänta.
  6. 3
    Håller med MattiasLj.
    Om han inte vill prata kan ju orsaken vara att han upplever det alltid utvecklas till bråk. Hyr ut barnen och avsätt en tidpunkt för att sätta er ned och lugnt och sansat gå igenom er situation - vad som kan bli bättre och vad ni kan göra åt det. Ingen blir lycklig av en ordnad ekonomi, men alla blir olyckliga av en oordnad. Det här med pengar är svårt vet jag. Man hamnar lätt i en negativ spiral där. Men att gå och vänta på att komma på grön kvist för att sedan relationen ska bli bra... ja då får man vänta.
  7. Anonym
    #4
    Absolut, det vill ju klart jag oxå.
    När vi diskuterar är oftast så att vi börjar prata o så "urartar" det till tjafs. Han vill nog oftare reda ut medans jag tycker det är lite jobbigt inför barnen o hellre tycker vi ska ge upp.
    Ofta tar nog jag mest plats i en disskussion.
    Men jag tycker det känns lite jobbigt att sluta prata för att inte riskera ett bråk. Det är ju inte så att jag hackar på honom jämt lr så.
  8. 4
    Absolut, det vill ju klart jag oxå.
    När vi diskuterar är oftast så att vi börjar prata o så "urartar" det till tjafs. Han vill nog oftare reda ut medans jag tycker det är lite jobbigt inför barnen o hellre tycker vi ska ge upp.
    Ofta tar nog jag mest plats i en disskussion.
    Men jag tycker det känns lite jobbigt att sluta prata för att inte riskera ett bråk. Det är ju inte så att jag hackar på honom jämt lr så.
  9. Anonym
    #5
    Har gett det som förslag faktiskt men han tycker d e onödigt.
    Härom dagen skulle vi i väg o handla så vi lämnade bort barnen (storhandla alltså) men inte ens då pratade han särskilt mkt. Resan dit tar ca 45 minuter o han sa nog kanske två meningar. Jag vill ju inte att han ska gå o må dåligt heller, men vet verkligen inte hur vi ska lösa detta.
  10. 5
    Har gett det som förslag faktiskt men han tycker d e onödigt.
    Härom dagen skulle vi i väg o handla så vi lämnade bort barnen (storhandla alltså) men inte ens då pratade han särskilt mkt. Resan dit tar ca 45 minuter o han sa nog kanske två meningar. Jag vill ju inte att han ska gå o må dåligt heller, men vet verkligen inte hur vi ska lösa detta.
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    Tycker han det är onödigt att ta tag i era utmaningar? Fråga honom vad det kommer innebära i förlängning om det fortsätter så här, och om han vill ha det så. Om han inte vill ha det så, fråga då vad ni kan göra åt det nu... innan ni är där. Vill han ha det så eller inte bryr sig, så upplyser du honom att du inte accepterar det iaf.
  12. 6
    Tycker han det är onödigt att ta tag i era utmaningar? Fråga honom vad det kommer innebära i förlängning om det fortsätter så här, och om han vill ha det så. Om han inte vill ha det så, fråga då vad ni kan göra åt det nu... innan ni är där. Vill han ha det så eller inte bryr sig, så upplyser du honom att du inte accepterar det iaf.
  13. Medlem sedan
    Jan 2006
    #7
    Så du tar mest plats i diskussionen. Gör såhär att låt honom prata.

    Säg "nu har du min fulla uppmärksamhet. Säg vad som är fel. Jag kommer enbart vara tyst och lyssna. Mitt enda villkor är att du inte höjer rösten eller går på personangrepp".

    Sen lär du antagligen få göra det några gånger innan han verkligen säger ngt.

    Sen ska man aldrig "ge upp". det är ännu en anledning till att han är tyst. Ni avslutar ju aldrig det ni håller på med
  14. 7
    Så du tar mest plats i diskussionen. Gör såhär att låt honom prata.

    Säg "nu har du min fulla uppmärksamhet. Säg vad som är fel. Jag kommer enbart vara tyst och lyssna. Mitt enda villkor är att du inte höjer rösten eller går på personangrepp".

    Sen lär du antagligen få göra det några gånger innan han verkligen säger ngt.

    Sen ska man aldrig "ge upp". det är ännu en anledning till att han är tyst. Ni avslutar ju aldrig det ni håller på med
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Har läst de andra svar och jag tycker mig se ett mönster.

    Du vill inte diskutera "inför barnen" vilket gör att han sannolikt har vant sig vid att det ändå inte blir något av att påbörja en sådan.

    Du har fått bra råd MEN det kan ta lite tid innan han vänjer sig vid att det faktisk kan löna sig.

    Du måste alltså (som man alltid bör) vara öppen och lyssna och om du gör det ett tag kommer han att öppna. Du bör dock också förklara att du vill att han pratar för tystnaden är lika förödande som fel diskussionsteknik.
  16. 8
    Har läst de andra svar och jag tycker mig se ett mönster.

    Du vill inte diskutera "inför barnen" vilket gör att han sannolikt har vant sig vid att det ändå inte blir något av att påbörja en sådan.

    Du har fått bra råd MEN det kan ta lite tid innan han vänjer sig vid att det faktisk kan löna sig.

    Du måste alltså (som man alltid bör) vara öppen och lyssna och om du gör det ett tag kommer han att öppna. Du bör dock också förklara att du vill att han pratar för tystnaden är lika förödande som fel diskussionsteknik.
  17. anonymt namn
    #9

    Ut gör något själv!! Lev!

    Förvänta dig INTE att din man drar igång något kul. Gör något för din egen skull.
    Far ut minst en kväll i veckan. På dagrna kan du ta med minstingen ut... se, gör något!

    Vad skulle du gilla att göra på dagen? (inte hemma!)
    Om du skulle satsa på något en kväll i vekan eller en kväll varannan vecka, vad skulle du då göra?
    Häng INTE upp ditt liv på honom. Se till att ha eget liv! Egna vänner! Var rädd om dem!

    Multi mamma!

    Inget är lätt, men man måste försöka!
  18. 9
    Ut gör något själv!! Lev! Förvänta dig INTE att din man drar igång något kul. Gör något för din egen skull.
    Far ut minst en kväll i veckan. På dagrna kan du ta med minstingen ut... se, gör något!

    Vad skulle du gilla att göra på dagen? (inte hemma!)
    Om du skulle satsa på något en kväll i vekan eller en kväll varannan vecka, vad skulle du då göra?
    Häng INTE upp ditt liv på honom. Se till att ha eget liv! Egna vänner! Var rädd om dem!

    Multi mamma!

    Inget är lätt, men man måste försöka!

Liknande trådar

  1. Trött på att hålla tyst!!
    By Josie_77 in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 09:32
  2. Trött sambo
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 09:53
  3. Så trött på att hålla tyst.
    By zante in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 11:38
  4. tyst sambo
    By millan in forum Pappasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:59
  5. Trött på pappas sambo
    By Dottern in forum Kärlek & relationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 19:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar