RH -immunisering. Orsak till missfall?
Missfall
  1. anonymt namn
    #1

    RH -immunisering. Orsak till missfall?

    Jag blev gravid i november men blev tvungen att genomgå en abort pga medicinska själ sent i vecka 6 eller tidigt i vecka sju. Nu på alla hjärtans dag hade jag ÄL och blev gravid igen, jag har visserligen inte hunnit göra ngt test men det spelar ingen roll, jag har haft enormt mkt graviditetssymtom som jag känner igen från förra graviditeten. Så nu idag ungefär samtidigt som jag skulle fått min mens (jag har lång o oregelbunden menscykel) har det börjat blöda rätt rejält så det verkar som ett mkt tidigt missfall även om jag hört att en del kvinnor vid tiden för mens har menliknande blödningar.

    Har två frågor.1. Visst verkar detta som ett mkt tidigt missfall? Har lite ont men inte mkt.

    och 2. Jag har efter aborten fått reda på att jag är
    RH- negativ. Min pojkvän är RH-positiv. Har hört att man då kan utveckla antikroppar mot fostret om det är RH-positivt. Nuförtiden skall tydligen alla kvinnor som är RH-negativa (vilket ca 15 % är) efter abort, missfall och förlossning få en spruta för att motverka detta.
    Varför fick inte jag någon spruta kan man undra. Eller var det pga att det var en tidig abort? Är det någon som vet något om detta??? På mottagningen var det ingen som frågade om blodgrupp.
  2. 1
    RH -immunisering. Orsak till missfall? Jag blev gravid i november men blev tvungen att genomgå en abort pga medicinska själ sent i vecka 6 eller tidigt i vecka sju. Nu på alla hjärtans dag hade jag ÄL och blev gravid igen, jag har visserligen inte hunnit göra ngt test men det spelar ingen roll, jag har haft enormt mkt graviditetssymtom som jag känner igen från förra graviditeten. Så nu idag ungefär samtidigt som jag skulle fått min mens (jag har lång o oregelbunden menscykel) har det börjat blöda rätt rejält så det verkar som ett mkt tidigt missfall även om jag hört att en del kvinnor vid tiden för mens har menliknande blödningar.

    Har två frågor.1. Visst verkar detta som ett mkt tidigt missfall? Har lite ont men inte mkt.

    och 2. Jag har efter aborten fått reda på att jag är
    RH- negativ. Min pojkvän är RH-positiv. Har hört att man då kan utveckla antikroppar mot fostret om det är RH-positivt. Nuförtiden skall tydligen alla kvinnor som är RH-negativa (vilket ca 15 % är) efter abort, missfall och förlossning få en spruta för att motverka detta.
    Varför fick inte jag någon spruta kan man undra. Eller var det pga att det var en tidig abort? Är det någon som vet något om detta??? På mottagningen var det ingen som frågade om blodgrupp.
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    hmmm, jag är också RH-neg. och efter mitt missfall fick jag en spruta (precis som efter min sons förlossning tidigare) Jag tycker att du ska kontakta gyn och fråga, det kan vara så att det inte behövs vid tidigt missfall.Fråga, ohc lycka till!
  4. 2
    hmmm, jag är också RH-neg. och efter mitt missfall fick jag en spruta (precis som efter min sons förlossning tidigare) Jag tycker att du ska kontakta gyn och fråga, det kan vara så att det inte behövs vid tidigt missfall.Fråga, ohc lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jan 1998
    #3

    Hej,

    Vid tidigt missfall brukar inte sprutan behövas. Det är mest om ditt blod blandas med fostrets blod som det kan bli problem. Jag har genomgått 4 mf och 3 födda barn. När jag fött barn har jag alla gånger fått sprutan. Vid första mf fick jag den när jag var in på en konroll för allt hade inte kommit ut utan fick medicin. Andra mf skrapades jag och fick spruta, 3:e mf skrapning igen och spruta. 4:e mf i v 8 fick jag ingen spruta eftersom det var så tidigt. För säkerhets skull kan du ju ringa och fråga.

    Hoppas det ordnar sej!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  6. 3
    Hej, Vid tidigt missfall brukar inte sprutan behövas. Det är mest om ditt blod blandas med fostrets blod som det kan bli problem. Jag har genomgått 4 mf och 3 födda barn. När jag fött barn har jag alla gånger fått sprutan. Vid första mf fick jag den när jag var in på en konroll för allt hade inte kommit ut utan fick medicin. Andra mf skrapades jag och fick spruta, 3:e mf skrapning igen och spruta. 4:e mf i v 8 fick jag ingen spruta eftersom det var så tidigt. För säkerhets skull kan du ju ringa och fråga.

    Hoppas det ordnar sej!
  7. Anonym
    #4
    ag har två missfall på raken bakom mig och jag vet inte vad jag är..inte min pojkvän heller.
    Hur kan man bäst kolla upp detta innan jag blir med barn igen?
  8. 4
    ag har två missfall på raken bakom mig och jag vet inte vad jag är..inte min pojkvän heller.
    Hur kan man bäst kolla upp detta innan jag blir med barn igen?
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Idag ger man inte ge Rh immunisering vid tidiga mf. Många befruktade ägg vid ägglossning resulterar inte i någon graviditet, utan blir som en vanlig mens, vilket innebär att många inte inte ens vet om att de har varit gravida.
  10. 5
    Idag ger man inte ge Rh immunisering vid tidiga mf. Många befruktade ägg vid ägglossning resulterar inte i någon graviditet, utan blir som en vanlig mens, vilket innebär att många inte inte ens vet om att de har varit gravida.
  11. Anonym
    #6
    Tack så för era svar men jag gjorde ju en abort i vecka sex-sju, är det för tidigt att oroa sig för immunisering då som någon sa eller????
  12. 6
    Tack så för era svar men jag gjorde ju en abort i vecka sex-sju, är det för tidigt att oroa sig för immunisering då som någon sa eller????
  13. anonymt namn
    #7

    Jag ör rh-negativ

    och hade ett missfall före mina två barn som kom sen. Tydligen ska inte det kunna påverka kommande graviditeter berättade de för mig när jag väntade 1:an.
  14. 7
    Jag ör rh-negativ och hade ett missfall före mina två barn som kom sen. Tydligen ska inte det kunna påverka kommande graviditeter berättade de för mig när jag väntade 1:an.
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Jag blev immuniserad med vår dotter nu i våras. Gjorde en abort för 6 år sedan med min förra pojkvän och fick en spruta efter den men det hände ändå... Hon fick blod 3ggr o sola 3 dygn...
  16. 8
    Jag blev immuniserad med vår dotter nu i våras. Gjorde en abort för 6 år sedan med min förra pojkvän och fick en spruta efter den men det hände ändå... Hon fick blod 3ggr o sola 3 dygn...
  17. Medlem sedan
    Jul 2009
    #9
    Också Rh-

    Jag fick i förra veckan MA i vecka 9. Jag gjorde en medicinsk abort för att få ut resterna. När jag frågade efter spruta sa de att när det är så tidigt (gräns vid vecka 12 kanske) behöver man bara sprutan om man gjort en skrapning.


    Jag känner mig osäker på om jag fick någon spruta när jag fick min son för 10 år sedan eftersom jag var sövd. På sjukhuset sa de att jounalen finns inte kvar längre men att jag fick spruta eftersom det är rutin. Jag känner mig inte säker på det eftersom det aldrig nämndes för mig. Jag har ett återbesök om två veckor och tänkte höra då ifall det går att testa med ett blodprov.
  18. 9
    Också Rh-

    Jag fick i förra veckan MA i vecka 9. Jag gjorde en medicinsk abort för att få ut resterna. När jag frågade efter spruta sa de att när det är så tidigt (gräns vid vecka 12 kanske) behöver man bara sprutan om man gjort en skrapning.


    Jag känner mig osäker på om jag fick någon spruta när jag fick min son för 10 år sedan eftersom jag var sövd. På sjukhuset sa de att jounalen finns inte kvar längre men att jag fick spruta eftersom det är rutin. Jag känner mig inte säker på det eftersom det aldrig nämndes för mig. Jag har ett återbesök om två veckor och tänkte höra då ifall det går att testa med ett blodprov.

Liknande trådar

  1. Orsak till kräkningar?
    By Av-längtan-till-dig in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 16:41
  2. Orsak till AS?
    By anna nym in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 01:01
  3. orsak till DS
    By carin2010 in forum Downs Syndrom
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 08:59
  4. Orsak till skilsmässa?
    By less på svärmor in forum Kärlek & relationer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 09:47
  5. Orsak till autism?
    By sanna30 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 13:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar