teckenspråk
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    teckenspråk

    Hej, jag har en fråga till er som använder teckenspråk. Jag har en son som inte talar. Han hör bra men talar inte, vi har inte fått tillgång till SITs tal/spåk skolor eftersom sonen har en ytterligare diagnos. Vi får heller inte tillgång till Döv/hörsel på SIT trots att sonen behöver teckenspråk för att kommunicera. Nu är jag ubota trött på detta, kommunen hänvisar till träningsklass i särskolan trots att min son kunde alfabetet som 4 åring och han älskar att räkna (till och med på engelska). I träningsklass i särskolan så är det ungefär som ett förvuxet dagis med utflykter och andra ADL aktivieteter. Man jobbar inte strukturerat med läs och skriv inlärning och man kan inte teckenspråk. Man jobbar med teckenstöd men eftersom min son kan mer tecken än all personal så får han inte någon undervisning i teckenspråket. Min son har tröttnat och vill inte teckna med personalen på skolan.

    Finns det någon som har tips på hur vi kan gå till väga. Jag vet att jag kan välja bort särskolan trots att min son har rätt att gå där (pga annat funktionshinder) jag skulle nästan hellre se honom i vanlig grundskoleklass med teckenspråkig resurs än i särskolan. Att ha förebilder i barnen omkring sig är jätteviktigt.
    Är det någon här som har barn i Nya Broskolan i Älvsjö?
    Det är en tecknande och talande skola...
    Sist vill jag tipsa alla föräldrar som har barn som behöver teckenspråk om TUFF utbildning (teckenspråks utbildning för föräldrar) kolla mer på denna hemsida.
    http://www.tuffkurs.nu/
  2. 1
    teckenspråk Hej, jag har en fråga till er som använder teckenspråk. Jag har en son som inte talar. Han hör bra men talar inte, vi har inte fått tillgång till SITs tal/spåk skolor eftersom sonen har en ytterligare diagnos. Vi får heller inte tillgång till Döv/hörsel på SIT trots att sonen behöver teckenspråk för att kommunicera. Nu är jag ubota trött på detta, kommunen hänvisar till träningsklass i särskolan trots att min son kunde alfabetet som 4 åring och han älskar att räkna (till och med på engelska). I träningsklass i särskolan så är det ungefär som ett förvuxet dagis med utflykter och andra ADL aktivieteter. Man jobbar inte strukturerat med läs och skriv inlärning och man kan inte teckenspråk. Man jobbar med teckenstöd men eftersom min son kan mer tecken än all personal så får han inte någon undervisning i teckenspråket. Min son har tröttnat och vill inte teckna med personalen på skolan.

    Finns det någon som har tips på hur vi kan gå till väga. Jag vet att jag kan välja bort särskolan trots att min son har rätt att gå där (pga annat funktionshinder) jag skulle nästan hellre se honom i vanlig grundskoleklass med teckenspråkig resurs än i särskolan. Att ha förebilder i barnen omkring sig är jätteviktigt.
    Är det någon här som har barn i Nya Broskolan i Älvsjö?
    Det är en tecknande och talande skola...
    Sist vill jag tipsa alla föräldrar som har barn som behöver teckenspråk om TUFF utbildning (teckenspråks utbildning för föräldrar) kolla mer på denna hemsida.
    http://www.tuffkurs.nu/
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Hej..

    Jag har svarat dig inne på "Hörselskador och hörselnedsättning"...

    Hälsningar
  4. 2
    Hej..

    Jag har svarat dig inne på "Hörselskador och hörselnedsättning"...

    Hälsningar

Liknande trådar

  1. Teckenspråk??
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:47
  2. Teckenspråk
    By wildhearts in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 22:55
  3. Teckenspråk
    By elw71 in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 21:09
  4. Teckenspråk.
    By Pappa Joe in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 13:49
  5. Teckenspråk!
    By alissa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar