Tre nätter på förlossningen
Änglabarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Tre nätter på förlossningen

    I tisdags fick jag en liten blödning och åkte in till förlossningen för att kolla upp det. CTG och UL såg bra ut, men de ville ändå att jag skulle stanna över natten. Senare på kvällen gjordes ett nytt CTG som var lite "avvikande", vilket resulterande i att jag skulle vara fastande och fick dropp under natten, "för säkerhets skull". I onsdagsmorse blev jag väckt av samma läkare som gjorde UL på tisdagkvällen för ett nytt UL. Efter att ha tittat en stund konstaterar han ganska uppstressad ”Det här barnet mår inte bra. Jag vill plocka ut det”. Flödet var dåligt i navelsträngen och barnet var inte så aktivt tyckte läkaren. Dessutom hade Pyret enligt läkarens mätningar inte växt något sedan förra tillväxtkollen, vilket innebar att Pyret nu skulle födas till världen vägandes bara 1400 g. Men allt skulle gå bara bra, intygade läkaren. Jag var halvvägs i operationskläderna innan min läkare på spec som följt oss under grav. efter ytterligare ett CTG tyckte att barnet mår nog ganska bra i alla fall. Vi avvaktar. Snacka om att kastas mellan olika besked och olika känslolägen! "Vår" läkare gjorde ett nytt UL några timmar senare och fick då ett bra flöde i navelsträngen och en uppskattad vikt på 1664 g. Skönt, men behöver jag säga att min oro låg på en ganska hög nivå vid det här laget? Blev kvar i två nätter till och flera CTG till gjordes som alla var bra, men det var inga roliga dagar. Känner att jag inte vet hur jag ska orka med de veckor som är kvar av graviditeten. I början av förra veckan kändes det rätt lugnt, nu är tiden olidlig. Även om alla kontroller i slutändan har visat på att Pyret mår bra, så har min oro inte direkt minskat. Vi har redan förlorat ett barn, och rädslan att det ska hända igen är påtaglig. Inte blir det lättare av att läkarna inte tycks vara överrens om vilka risker dett innebär för Pyret att födas för tidigt. Läkaren som gjorde de två första UL menade att det är ingen stor grej, även om det är tidigt. Vår vanliga läkare är mycket mera tveksam till förlossning nu, även om han förstås inte skulle riskera barnets hälsa om något tyder på att det inte mår bra. Jag vill att Pyret ska få bästa möjliga start i livet, men samtidigt kännner jag att jag håller på att bli ett nervvrak. Vet inte om jag vågare hoppas på/argumentera för att bli igångsatt innan BF eftersom jag inte lyckas få någon klar bild av läkarna om vad det verkligen innebär för Pyret. Är tröttare än jag trodde var möjligt. Får i alla fall tätare kontroller nu. Gjorde ett CTG i lördags och ett i morse som båda var bra och vi ska in igen på torsdag.

    Kram på er!


    /Therese
  2. 1
    Tre nätter på förlossningen I tisdags fick jag en liten blödning och åkte in till förlossningen för att kolla upp det. CTG och UL såg bra ut, men de ville ändå att jag skulle stanna över natten. Senare på kvällen gjordes ett nytt CTG som var lite "avvikande", vilket resulterande i att jag skulle vara fastande och fick dropp under natten, "för säkerhets skull". I onsdagsmorse blev jag väckt av samma läkare som gjorde UL på tisdagkvällen för ett nytt UL. Efter att ha tittat en stund konstaterar han ganska uppstressad ”Det här barnet mår inte bra. Jag vill plocka ut det”. Flödet var dåligt i navelsträngen och barnet var inte så aktivt tyckte läkaren. Dessutom hade Pyret enligt läkarens mätningar inte växt något sedan förra tillväxtkollen, vilket innebar att Pyret nu skulle födas till världen vägandes bara 1400 g. Men allt skulle gå bara bra, intygade läkaren. Jag var halvvägs i operationskläderna innan min läkare på spec som följt oss under grav. efter ytterligare ett CTG tyckte att barnet mår nog ganska bra i alla fall. Vi avvaktar. Snacka om att kastas mellan olika besked och olika känslolägen! "Vår" läkare gjorde ett nytt UL några timmar senare och fick då ett bra flöde i navelsträngen och en uppskattad vikt på 1664 g. Skönt, men behöver jag säga att min oro låg på en ganska hög nivå vid det här laget? Blev kvar i två nätter till och flera CTG till gjordes som alla var bra, men det var inga roliga dagar. Känner att jag inte vet hur jag ska orka med de veckor som är kvar av graviditeten. I början av förra veckan kändes det rätt lugnt, nu är tiden olidlig. Även om alla kontroller i slutändan har visat på att Pyret mår bra, så har min oro inte direkt minskat. Vi har redan förlorat ett barn, och rädslan att det ska hända igen är påtaglig. Inte blir det lättare av att läkarna inte tycks vara överrens om vilka risker dett innebär för Pyret att födas för tidigt. Läkaren som gjorde de två första UL menade att det är ingen stor grej, även om det är tidigt. Vår vanliga läkare är mycket mera tveksam till förlossning nu, även om han förstås inte skulle riskera barnets hälsa om något tyder på att det inte mår bra. Jag vill att Pyret ska få bästa möjliga start i livet, men samtidigt kännner jag att jag håller på att bli ett nervvrak. Vet inte om jag vågare hoppas på/argumentera för att bli igångsatt innan BF eftersom jag inte lyckas få någon klar bild av läkarna om vad det verkligen innebär för Pyret. Är tröttare än jag trodde var möjligt. Får i alla fall tätare kontroller nu. Gjorde ett CTG i lördags och ett i morse som båda var bra och vi ska in igen på torsdag.

    Kram på er!


    /Therese
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Åh herregud vännen, vilken pärs. Vilken vecka är du i? Åh vad jobbigt för er. Håller så tummarna för att allt ska vara bra nu. Skönt att CTG och UL visar att det är bra nu i alla fall.

    Många kramar
  4. 2
    Åh herregud vännen, vilken pärs. Vilken vecka är du i? Åh vad jobbigt för er. Håller så tummarna för att allt ska vara bra nu. Skönt att CTG och UL visar att det är bra nu i alla fall.

    Många kramar
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Therese gumman vad jobbiga beslut som ni tvingats kastats in i... när de velar så från de ena till de andra så kan jag tänka mig hur de snurrar i ens huvud iallafall när de var så nära att de skulle plocka ut bebis och sedan stoppas att de var ok igen.. detta gör ju att man får ännu mer oro efter de man fått i sitt liv..men jag ska hålla alla mina tummar för dig att bebbe får stanna där inne så länge som den mår bra och klarar av de......tänker på dig.

    Kram Åsa
  6. 3
    Therese gumman vad jobbiga beslut som ni tvingats kastats in i... när de velar så från de ena till de andra så kan jag tänka mig hur de snurrar i ens huvud iallafall när de var så nära att de skulle plocka ut bebis och sedan stoppas att de var ok igen.. detta gör ju att man får ännu mer oro efter de man fått i sitt liv..men jag ska hålla alla mina tummar för dig att bebbe får stanna där inne så länge som den mår bra och klarar av de......tänker på dig.

    Kram Åsa
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    å vilken mardröm

    förstår att oron är stor ju....
    vilken vecka är du i nu?

    hoppas lilla Pyret mår bra därinne o stannar kvar ett tagh till,annars är ju som sagt vården för förtidigt födda väldigt väldigt bra idag så det ska nog inte va nån fara.

    Vet på ett ungefär vad du går igenom,fast ändå inte.....

    Gjorde en blindtarmsoperation i v 30 när jag väntade mitt 1a barn,de förberedde mig på att bebisen kanske måste tas ut men så blev det inte.

    Då hade jag inte förlorat nåt barn o var heller inte jätteorolig,kan just tänka mig hur jag skulle mått om det vore nu istället hua......

    håller tummarna att Pyret får va kvar därinne o växa till sig lite ett tag till */Kram*
    Förr var förr...Nu är nu!
  8. 4
    å vilken mardröm förstår att oron är stor ju....
    vilken vecka är du i nu?

    hoppas lilla Pyret mår bra därinne o stannar kvar ett tagh till,annars är ju som sagt vården för förtidigt födda väldigt väldigt bra idag så det ska nog inte va nån fara.

    Vet på ett ungefär vad du går igenom,fast ändå inte.....

    Gjorde en blindtarmsoperation i v 30 när jag väntade mitt 1a barn,de förberedde mig på att bebisen kanske måste tas ut men så blev det inte.

    Då hade jag inte förlorat nåt barn o var heller inte jätteorolig,kan just tänka mig hur jag skulle mått om det vore nu istället hua......

    håller tummarna att Pyret får va kvar därinne o växa till sig lite ett tag till */Kram*
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Hej du! Vilken vecka är du i? Jag vet EXAKT vad du upplever just nu. Jobbigt värre! Se till att du fortsättningsvis får täta koller, och om det sedan blir för tidig födsel så kommer det förmodligen gå kanonbra! Vår lilla E vägde ju inte mycket mer då hon föddes. Hade apgar 9-10-10 efter snitt i v 35+0, ingen andningshjälp, inga infektioner... Pepp pepp pepp!!! Ni klarar detta!
  10. 5
    Hej du! Vilken vecka är du i? Jag vet EXAKT vad du upplever just nu. Jobbigt värre! Se till att du fortsättningsvis får täta koller, och om det sedan blir för tidig födsel så kommer det förmodligen gå kanonbra! Vår lilla E vägde ju inte mycket mer då hon föddes. Hade apgar 9-10-10 efter snitt i v 35+0, ingen andningshjälp, inga infektioner... Pepp pepp pepp!!! Ni klarar detta!
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Åh vad jobbigt. Håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra och att du kan "koppla" av lite. Vet inte alls vad jag ska skriva, men skickar alla styrkekramar jag har!
  12. 6
    Åh vad jobbigt. Håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra och att du kan "koppla" av lite. Vet inte alls vad jag ska skriva, men skickar alla styrkekramar jag har!
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    *kramar om*

    Stackare! Förstår att det är många tankar och jag vill skicka de största styrkekramarna jag kan uppbåda! Håller alla tummar och tår att Pyret ska må bra och stanna kvar till det är dags.

    Varm kram/Elisabeth
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~* ~*~

    Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega*, Ville och Mirakel nr 5 med bf 5 maj 2010

    Vendelas minnessida: www.zoieli.se/vendela
    Blogg om glädje och sorg: www.zoieli.blogspot.com
    Mejl: [email protected]

    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~* ~*~
  14. 7
    *kramar om* Stackare! Förstår att det är många tankar och jag vill skicka de största styrkekramarna jag kan uppbåda! Håller alla tummar och tår att Pyret ska må bra och stanna kvar till det är dags.

    Varm kram/Elisabeth
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Är i vecka 35 nu. Så jag har väll kommit ganska långt. Har gjort tre CTG sedan jag skrevs ut för en vecka sedan, och de har enligt läkare sett bra ut. Men oron är ändå stor.
  16. 8
    Är i vecka 35 nu. Så jag har väll kommit ganska långt. Har gjort tre CTG sedan jag skrevs ut för en vecka sedan, och de har enligt läkare sett bra ut. Men oron är ändå stor.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Tack för dina tummar, Åsa. Vi har inte så långt kvar nu, någon av oss. Men det känns som en evighet. Är så orolig att vi återigen ska få det värsta beskedet av alla. Försöker slappna av och njuta, men det är inte lätt.
  18. 9
    Tack för dina tummar, Åsa. Vi har inte så långt kvar nu, någon av oss. Men det känns som en evighet. Är så orolig att vi återigen ska få det värsta beskedet av alla. Försöker slappna av och njuta, men det är inte lätt.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Tack för ditt stöd! Jag vill också att Pyret ska stanna kvar ett tag till för att få bästa möjliga start i livet, men samtidigt så är jag rädd att allt ska gå fel innan h*n hinner ut och vill bara att grav. ska vara över. Det är långa dagar, helt enkelt.

    Kram
  20. 10
    Tack för ditt stöd! Jag vill också att Pyret ska stanna kvar ett tag till för att få bästa möjliga start i livet, men samtidigt så är jag rädd att allt ska gå fel innan h*n hinner ut och vill bara att grav. ska vara över. Det är långa dagar, helt enkelt.

    Kram
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Tack för pepp! Det behöver jag verkligen! Är i v. 35 nu, så det är inte så långt kvar. Men det känns som en evighet.
  22. 11
    Tack för pepp! Det behöver jag verkligen! Är i v. 35 nu, så det är inte så långt kvar. Men det känns som en evighet.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Tack!
  24. 12
    Tack!
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Tack för ditt stöd!
  26. 13
    Tack för ditt stöd!

Liknande trådar

  1. Nätter?
    By _Mia_ in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 14:30
  2. Hur ser era nätter ut?
    By kollomanen in forum _0806 Junibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 17:16
  3. I två nätter..
    By Empa in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 13:32
  4. Tre nätter på förlossningen
    By Villervalla in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 12:20
  5. En del nätter...
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 11:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar