gå över tiden
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    gå över tiden

    Hej alla som har fött fler än ett barn.
    Jag gick över tiden med min son som föddes för tre år sedan. Är det någon som vet om det finns någon statistik över hur stor risk/chans det är att gå över tiden även denna gång?
  2. 1
    gå över tiden Hej alla som har fött fler än ett barn.
    Jag gick över tiden med min son som föddes för tre år sedan. Är det någon som vet om det finns någon statistik över hur stor risk/chans det är att gå över tiden även denna gång?
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Vill inte göra dig besviken... men ofta har man ungefär lika långa graviditeter om man får barn med samma man igen. Tror min BM sa något om att om man har fått ett överburet barn så är risken större än 50 % att man får ett överburet barn igen. Å andra sidan är de inte överburna förrän efter 42 veckor...

    Jag har själv inga förhoppningar om att den här lillkotten ska komma i tid. Mina barn är födda på plusdag +19 respektive +14, så med mina odds så blir det säkerligen minst en plusvecka. Men ungarna kommer när de är klara. Jag går hellre en vecka extra än föder för tidigt . Jag har fått stadiga barn som är pigga på allt med en gång...
  4. 2
    Vill inte göra dig besviken... men ofta har man ungefär lika långa graviditeter om man får barn med samma man igen. Tror min BM sa något om att om man har fått ett överburet barn så är risken större än 50 % att man får ett överburet barn igen. Å andra sidan är de inte överburna förrän efter 42 veckor...

    Jag har själv inga förhoppningar om att den här lillkotten ska komma i tid. Mina barn är födda på plusdag +19 respektive +14, så med mina odds så blir det säkerligen minst en plusvecka. Men ungarna kommer när de är klara. Jag går hellre en vecka extra än föder för tidigt . Jag har fått stadiga barn som är pigga på allt med en gång...
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3
    Tack för svaret, det var ungefär som jag trodde...
    Håller med om att det är bättre med pigga och raska barn som föds något senare.
  6. 3
    Tack för svaret, det var ungefär som jag trodde...
    Håller med om att det är bättre med pigga och raska barn som föds något senare.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Hej,

    Jag har fött 3 barn o alla kommit olika
    Den första på BF dan, den andra gick jag + 10 dar och den tredje föddes prick på första dan i v37.
    Jag har även fött barn av samam kön så de har inte heller spelat någon roll.
    hoppas på en v37 bebeb denna gång oxå...men man vet aldrig

    Kram Sanna
  8. 4
    Hej,

    Jag har fött 3 barn o alla kommit olika
    Den första på BF dan, den andra gick jag + 10 dar och den tredje föddes prick på första dan i v37.
    Jag har även fött barn av samam kön så de har inte heller spelat någon roll.
    hoppas på en v37 bebeb denna gång oxå...men man vet aldrig

    Kram Sanna
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Glömde skriva att jag har samma pappa till alal barn även den lilal i magen
  10. 5
    Glömde skriva att jag har samma pappa till alal barn även den lilal i magen
  11. änglarfinns
    #6

    Jag vet inte hur statistiken

    ser ut, men jag gick över 9 dagar med både ettan och tvåan. Hoppas verkligen att det inte blir lika många dagar denna gång. Men det är ju lite svårt att styra det där
  12. 6
    Jag vet inte hur statistiken ser ut, men jag gick över 9 dagar med både ettan och tvåan. Hoppas verkligen att det inte blir lika många dagar denna gång. Men det är ju lite svårt att styra det där
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Jag tror

    Skriver 'tror', för jag har ingen statistik att backa upp det med. Men jag tror att det är ganska vanligt att gå över tiden även med andra barnet om man gick över med första.
    Men det är en betraktning som uteslutande baserar sig på det jag har upplevt hos vänner och bekanta. Skulle tippa på att ungefär 90% av dem jag känner som gick över första gången även gjorde det andra. Men inte alltid lika mycket - nån gick över 14 dagar med första (här i Dk får man inte gå längre)och 5 dagar med andra etc.

    Mina båda är födda i v. 40+0 resp. v. 39+3, så det brukar även stämma åt andra hållet.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  14. 7
    Jag tror Skriver 'tror', för jag har ingen statistik att backa upp det med. Men jag tror att det är ganska vanligt att gå över tiden även med andra barnet om man gick över med första.
    Men det är en betraktning som uteslutande baserar sig på det jag har upplevt hos vänner och bekanta. Skulle tippa på att ungefär 90% av dem jag känner som gick över första gången även gjorde det andra. Men inte alltid lika mycket - nån gick över 14 dagar med första (här i Dk får man inte gå längre)och 5 dagar med andra etc.

    Mina båda är födda i v. 40+0 resp. v. 39+3, så det brukar även stämma åt andra hållet.
  15. Medlem sedan
    Sep 2007
    #8
    Holy manoly! Gick du över 19 dagar? Jag har sagt till sambon att hans dotter garanterat är född till hans födelsedag, som är 19 dagar efter bf..
  16. 8
    Holy manoly! Gick du över 19 dagar? Jag har sagt till sambon att hans dotter garanterat är född till hans födelsedag, som är 19 dagar efter bf..
  17. Medlem sedan
    Sep 2007
    #9
    en v 37 bebis? Trött på att vänta på bebben?
  18. 9
    en v 37 bebis? Trött på att vänta på bebben?
  19. Medlem sedan
    Feb 2008
    #10
    Kanske beror lite på VARFÖR man går över tiden också. Jag gick 11 dagar över tiden med Anton (Mathilda kom med planerat snitt så jag har tyvärr inget att jämföra med), men det berodde mycket på att min livmodertapp hade stooora problem att "korta" sig...tog fyra dygn med värkar innan den var färdig och började öppna sig. De där 4 dygnen sa BM att jag skulle slippa denna gången för som omföderska kortas tydligen tappen samtidigt som den öppnas, inte innan som på förstföderskor...

    Jag har ny karl nu också, så jag hoppas innerligt att denna kommer typ idag eller nåt (vecka 36)...*s*

    Inget svar till dig direkt Lattemamman, men ville bara vara med och "filosofera" lite...

    Kram Åsa
  20. 10
    Kanske beror lite på VARFÖR man går över tiden också. Jag gick 11 dagar över tiden med Anton (Mathilda kom med planerat snitt så jag har tyvärr inget att jämföra med), men det berodde mycket på att min livmodertapp hade stooora problem att "korta" sig...tog fyra dygn med värkar innan den var färdig och började öppna sig. De där 4 dygnen sa BM att jag skulle slippa denna gången för som omföderska kortas tydligen tappen samtidigt som den öppnas, inte innan som på förstföderskor...

    Jag har ny karl nu också, så jag hoppas innerligt att denna kommer typ idag eller nåt (vecka 36)...*s*

    Inget svar till dig direkt Lattemamman, men ville bara vara med och "filosofera" lite...

    Kram Åsa
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Jo skulle vara skönt med några veckor tidigare
  22. 11
    Jo skulle vara skönt med några veckor tidigare
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Måste tillägga ett inlägg om att de är bättre att gå för länge än för kort.. de finns risker med allt.. mina barn har kommit prick på v40+1 men gabriel tog ut i v37+4 han va HUR pigg som helst han fick 10,10,10 poäng på allt och att de ska vara "Bättre" med överburenhet än för tidigt de är bara ett tycke ..jag tror varken på de ena eller de andra.. har lärt mig efter engels födsel att de finns saker i kroppen som slutar fungera efter överburenhet oxå.. men de gäller inte alla heller de finns de som får för tidigt och har de jätte jobbigt med deras tillväxt andning ,utveckling osv men de kan lika gärna vara ett starkt barn... likaså när barn blir födda i v40+till v42 som får för slöa barn för stora barn ...men detta är min syn på de ..

    Kram
  24. 12
    Måste tillägga ett inlägg om att de är bättre att gå för länge än för kort.. de finns risker med allt.. mina barn har kommit prick på v40+1 men gabriel tog ut i v37+4 han va HUR pigg som helst han fick 10,10,10 poäng på allt och att de ska vara "Bättre" med överburenhet än för tidigt de är bara ett tycke ..jag tror varken på de ena eller de andra.. har lärt mig efter engels födsel att de finns saker i kroppen som slutar fungera efter överburenhet oxå.. men de gäller inte alla heller de finns de som får för tidigt och har de jätte jobbigt med deras tillväxt andning ,utveckling osv men de kan lika gärna vara ett starkt barn... likaså när barn blir födda i v40+till v42 som får för slöa barn för stora barn ...men detta är min syn på de ..

    Kram
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Enligt en kompis som jobbar på barnavdelning (kombinerat med neo) är riskerna faktiskt större med överburna barn än för tidigt födda, enligt henne är de ofta i sämre kondition. Men då handlar det ju som sagt om överburna, där moderkakan slutat fungera osv.
  26. 13
    Enligt en kompis som jobbar på barnavdelning (kombinerat med neo) är riskerna faktiskt större med överburna barn än för tidigt födda, enligt henne är de ofta i sämre kondition. Men då handlar det ju som sagt om överburna, där moderkakan slutat fungera osv.
  27. Medlem sedan
    Feb 2007
    #14
    Jag har fött 9 barn, en kom exakt på bf, alla andra gick jag över tiden med. Som mest gick jag över 19 dagar... Så jag räknar med en bunt plusdagar denna gång med.
  28. 14
    Jag har fött 9 barn, en kom exakt på bf, alla andra gick jag över tiden med. Som mest gick jag över 19 dagar... Så jag räknar med en bunt plusdagar denna gång med.
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15
    mm du ser.. jag vill bara säga att av MIN egen erfarenhet..och då har man dragit åt sig öronen extra just graviditeter och barn som dör eller föds för tidigt eller föds sent osv..... så har jag hört detta de du skriver.... men visste inte om de var så..men eftersom din vän arbetar med detta så måste de ju vara ett bevis

    Kram på dig
  30. 15
    mm du ser.. jag vill bara säga att av MIN egen erfarenhet..och då har man dragit åt sig öronen extra just graviditeter och barn som dör eller föds för tidigt eller föds sent osv..... så har jag hört detta de du skriver.... men visste inte om de var så..men eftersom din vän arbetar med detta så måste de ju vara ett bevis

    Kram på dig
  31. Medlem sedan
    Jun 2003
    #16

    Skulle precis säga samma sak

    Att överburna bebisar ibland mår ganska dåligt. Men överburna är de ju först efter 42 fulla veckor. Och för tidigt födda om de föds innan 37 fulla veckor. Så allt mellan v. 38 och v. 42 är ju egentligen normalt!
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  32. 16
    Skulle precis säga samma sak Att överburna bebisar ibland mår ganska dåligt. Men överburna är de ju först efter 42 fulla veckor. Och för tidigt födda om de föds innan 37 fulla veckor. Så allt mellan v. 38 och v. 42 är ju egentligen normalt!
  33. Medlem sedan
    Sep 2007
    #17
    Läste igår att 4% av barnen föds innan v 38och 4% efter 42 så resten hamnar inom spannet för "normalt"
  34. 17
    Läste igår att 4% av barnen föds innan v 38och 4% efter 42 så resten hamnar inom spannet för "normalt"
  35. Medlem sedan
    Apr 2005
    #18
    Ja, man hoppas ju alltid på att "slippa" gå över tiden, känner mig redan så skruttig och otymplig. Har faktiskt börjat lite smått med hallonbladsté som en del säger ska vara bra för att förbereda livmodern. Är det någon som har prövat det?
  36. 18
    Ja, man hoppas ju alltid på att "slippa" gå över tiden, känner mig redan så skruttig och otymplig. Har faktiskt börjat lite smått med hallonbladsté som en del säger ska vara bra för att förbereda livmodern. Är det någon som har prövat det?
  37. Medlem sedan
    Dec 1999
    #19

    Fyra barn och

    över tiden fyra gånger.

    +6

    +12

    +4

    +4 dgr..
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  38. 19
    Fyra barn och över tiden fyra gånger.

    +6

    +12

    +4

    +4 dgr..
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20
    Ja. Väntade och väntade och väntade... sonens kommentar till det hela numera är att "mamma är gosig på insidan"

    Jag blev igångsatt till slut och allt gick bra men det var rätt segt.
  40. 20
    Ja. Väntade och väntade och väntade... sonens kommentar till det hela numera är att "mamma är gosig på insidan"

    Jag blev igångsatt till slut och allt gick bra men det var rätt segt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. en dag över tiden
    By Smurfan78/79 in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 10:49
  2. Gå över tiden
    By FaithMom in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 11:50
  3. Att gå över tiden
    By Mran in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 14:24
  4. Så var 50-tiden över...
    By Jenny m 3 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 18:12
  5. Det här med att gå över tiden
    By Ellinor m son & bf 22/2 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 18:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar