Barnkalas?
_02 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Barnkalas?

    Snart är det dags för Anna att fylla 6! Men har ni några bra tips till barnkalase? Lekar mm? Är en sån som knappt har nån fantasi... hjälp mig med bra tips?
  2. 1
    Barnkalas? Snart är det dags för Anna att fylla 6! Men har ni några bra tips till barnkalase? Lekar mm? Är en sån som knappt har nån fantasi... hjälp mig med bra tips?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    vi skulle haft idag så

    men minsta systern är sjuk så vi får flytta fram det.
    Iaf har Isadora bestämt det mesta själv.
    Det ska vara pyamasparty (1730-1930, perfekt tyckte föräldrarna hämta barnen, iförda pyamas och med godispåse i handen och hinna hem till melodifestivalen)

    Körschemat är som följer:
    1. snurra flaskan och ge paket
    2. äta spett (köttbullar, korv och maschmallows uppträdda på grillspett)
    3. hela havat stormar
    4. kladdkaka, grädde och glass
    5. lek på rummet bl a fågel, fisk eller mittemellan
    6. fiskdamm
    och sen gå hem

    har ju som sagt inte testat konceptet men jag tror det kan funka.
    Vi har köpt några muggar på ica maxi som är som mcdonalds muggar, med lock och sugrör. Ballonger och serpentiner. Egentligen var det viktigaste enligt Idde att det skulle var ljus i form va en sexa
    (fanns på ica maxi det med)

    Lite lagom, inte så pretto.
  4. 2
    vi skulle haft idag så men minsta systern är sjuk så vi får flytta fram det.
    Iaf har Isadora bestämt det mesta själv.
    Det ska vara pyamasparty (1730-1930, perfekt tyckte föräldrarna hämta barnen, iförda pyamas och med godispåse i handen och hinna hem till melodifestivalen)

    Körschemat är som följer:
    1. snurra flaskan och ge paket
    2. äta spett (köttbullar, korv och maschmallows uppträdda på grillspett)
    3. hela havat stormar
    4. kladdkaka, grädde och glass
    5. lek på rummet bl a fågel, fisk eller mittemellan
    6. fiskdamm
    och sen gå hem

    har ju som sagt inte testat konceptet men jag tror det kan funka.
    Vi har köpt några muggar på ica maxi som är som mcdonalds muggar, med lock och sugrör. Ballonger och serpentiner. Egentligen var det viktigaste enligt Idde att det skulle var ljus i form va en sexa
    (fanns på ica maxi det med)

    Lite lagom, inte så pretto.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Hur...

    gör man lekarna? Snurra flaskan och hela havet stormar?
  6. 3
    Hur... gör man lekarna? Snurra flaskan och hela havet stormar?
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Detta året har sonen beställt glasskiosk, så vi ska köpa hem glass o strössel o såser och våffelstrutar och sen duka upp som när man köper glass "på stan". Man kan ju även göra motsvarande om man ska bjussa på typ varmkorv.

    Sen ska vi ha fiskdamm oxå, även det enligt sonens önskemål .

    Lekar har vi aldrig behövt bekymra oss om, barnen leker bra själva. Vi har tidigare kört bara med lite fri lek, sen fika (tårta, saft, fruktsallad whatever) och sen fortsatt fri lek.
  8. 4
    Detta året har sonen beställt glasskiosk, så vi ska köpa hem glass o strössel o såser och våffelstrutar och sen duka upp som när man köper glass "på stan". Man kan ju även göra motsvarande om man ska bjussa på typ varmkorv.

    Sen ska vi ha fiskdamm oxå, även det enligt sonens önskemål .

    Lekar har vi aldrig behövt bekymra oss om, barnen leker bra själva. Vi har tidigare kört bara med lite fri lek, sen fika (tårta, saft, fruktsallad whatever) och sen fortsatt fri lek.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    ska försöka

    förklara.
    Snurra flaskan så har man en flaska i mitten som man snurrar på, den som flaskan pekar på får ge sitt paket och Is får öppna det.

    Hela havet stormar så ställer man stolar med ryggarna mota varandra så alla utom en har varsinn. Sen ska barnen gå runt medna man spelar musik. När man stänger av musiken ska alla sätta sig på stolarna. Den som åker ut får stänga av och sätta på musiken, sedan plockar man bort en stol i taget tills det bara är en stol kvar och två deltagare

    Fy vad jag är dålig på att förklara.
  10. 5
    ska försöka förklara.
    Snurra flaskan så har man en flaska i mitten som man snurrar på, den som flaskan pekar på får ge sitt paket och Is får öppna det.

    Hela havet stormar så ställer man stolar med ryggarna mota varandra så alla utom en har varsinn. Sen ska barnen gå runt medna man spelar musik. När man stänger av musiken ska alla sätta sig på stolarna. Den som åker ut får stänga av och sätta på musiken, sedan plockar man bort en stol i taget tills det bara är en stol kvar och två deltagare

    Fy vad jag är dålig på att förklara.
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Håller med om lekarna, vi har försökt haft några lekar på schemat men nästan alltid är det någon eller några barn som inte vill leka den leken just då, så alla har haft roligast när vi vuxna inte lagt oss i hur och vad de ska leka. Men jag kommer nog ha några lekar i bakfickan, och ta fram dem om de behövs.
  12. 6
    Håller med om lekarna, vi har försökt haft några lekar på schemat men nästan alltid är det någon eller några barn som inte vill leka den leken just då, så alla har haft roligast när vi vuxna inte lagt oss i hur och vad de ska leka. Men jag kommer nog ha några lekar i bakfickan, och ta fram dem om de behövs.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    Vårt 4-årskalas igår:

    -först utelek cirka 20 minuter medan alla barn anlände och vi fixade klart inne
    -sedan in, presenter togs emot o lades på presentbord, barnen kollade runt o lekte fritt en stund, bl a med ballonger
    -sedan organiserade lekar med Gemma 5,5 år o mig som lekledare (på hennes önskan):
    1. "Gissa smaken"- ögonbindel och gapa, de andra fick se men inte säga vad som stoppades in i munnen, en sak per barn, sakerna var: kex, citron, banan, tunnbröd, äpple, mandel
    2. "Hunden och benet" fast istället för hund fick man välja på att vara katt eller bebis, och benet var då en seg råtta eller en godisnapp, som man fick äta upp. Körde två gånger var på ungarnas begäran.
    -sedan till bords, pannkaka serverades, sedan tårta, bullar, kakor och sång
    - sedan presentöppning och fri lek
    - till sist en skattjakt med Gemma och hennes kusin som lekledare (o jag): de (barngruppen) fick en sak, som de skulle komma på var i huset den hörde hemma, och gå dit för att se om de hittade något ovanligt, och då gå dit den saken hörde osv, och på sista stället var skatten (en säck med uppmärkta godispåsar till var o en). Stegen i skattjakten var: 1. en kastrull; 2. vid spisen, en TV-fjärrkontroll; 3. på TV:n, en toalettborste; 4. på toaletten, storasysters papperskorg; 5. i storasysters rum, leta efter säcken (i en garderob)

    Hoppas du förstår....??
    Viktigt för mina barn var att det inte var några tävlingsmoment i lekarna utan saker man mer gjorde tillsammans.
    Det var första gången vi gjorde organiserade lekar på kalasen vi haft (undantag fiskdamm som vi altid haft förut), och jag upplevde att dom uppskattade det jättemycket.
    Andra lekar vi hade på förslagslistan var:
    gissa lukten, gissa vad det är i påsen, ballongleken (trampa på varandras ballonger bundna runt anklarna), spegelkull, björnen sover...
    Ibland är barnsliga gamla favoriter inte helt fel...
  14. 7
    Vårt 4-årskalas igår: -först utelek cirka 20 minuter medan alla barn anlände och vi fixade klart inne
    -sedan in, presenter togs emot o lades på presentbord, barnen kollade runt o lekte fritt en stund, bl a med ballonger
    -sedan organiserade lekar med Gemma 5,5 år o mig som lekledare (på hennes önskan):
    1. "Gissa smaken"- ögonbindel och gapa, de andra fick se men inte säga vad som stoppades in i munnen, en sak per barn, sakerna var: kex, citron, banan, tunnbröd, äpple, mandel
    2. "Hunden och benet" fast istället för hund fick man välja på att vara katt eller bebis, och benet var då en seg råtta eller en godisnapp, som man fick äta upp. Körde två gånger var på ungarnas begäran.
    -sedan till bords, pannkaka serverades, sedan tårta, bullar, kakor och sång
    - sedan presentöppning och fri lek
    - till sist en skattjakt med Gemma och hennes kusin som lekledare (o jag): de (barngruppen) fick en sak, som de skulle komma på var i huset den hörde hemma, och gå dit för att se om de hittade något ovanligt, och då gå dit den saken hörde osv, och på sista stället var skatten (en säck med uppmärkta godispåsar till var o en). Stegen i skattjakten var: 1. en kastrull; 2. vid spisen, en TV-fjärrkontroll; 3. på TV:n, en toalettborste; 4. på toaletten, storasysters papperskorg; 5. i storasysters rum, leta efter säcken (i en garderob)

    Hoppas du förstår....??
    Viktigt för mina barn var att det inte var några tävlingsmoment i lekarna utan saker man mer gjorde tillsammans.
    Det var första gången vi gjorde organiserade lekar på kalasen vi haft (undantag fiskdamm som vi altid haft förut), och jag upplevde att dom uppskattade det jättemycket.
    Andra lekar vi hade på förslagslistan var:
    gissa lukten, gissa vad det är i påsen, ballongleken (trampa på varandras ballonger bundna runt anklarna), spegelkull, björnen sover...
    Ibland är barnsliga gamla favoriter inte helt fel...

Liknande trådar

  1. Barnkalas
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 16:00
  2. Barnkalas
    By Dry Martini in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:19
  3. ang barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 12:40
  4. barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 11:18
  5. Barnkalas?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar