Det avlägsna vuxenlivet
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Det avlägsna vuxenlivet

    När ni funderar över ert barns så småningom kommande vuxenliv,
    som ni som föräldrar hjälper ert barn att styra mot,hur skulle
    ni vilja att det såg ut?
    Vilka är era långsiktiga mål för ert barn?
    Med avseende på boende,arbete och fritid till exempel?
  2. 1
    Det avlägsna vuxenlivet När ni funderar över ert barns så småningom kommande vuxenliv,
    som ni som föräldrar hjälper ert barn att styra mot,hur skulle
    ni vilja att det såg ut?
    Vilka är era långsiktiga mål för ert barn?
    Med avseende på boende,arbete och fritid till exempel?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Måste erkänna att jag har inget sådant långsiktigt mål att stäva mot. Mina mål handlar om här och nu och en vecka framåt. Ev. mål till sommaren och till semestern alltså ett halvår framåt.

    Vuxenlivet för min dotter känns totalt avlägset och inte aktuellt just nu, och jag har ingen aning hur det skulle kunna tänkas se ut om 10-15 år för min dotter eller hur hon utvecklas till dess. Vad det finns för möjligheter då, och hur det ser ut i samhället för unga människor med särskilda behov.

    När Linda var bebis funderade jag mycket om vad ska det bli av henne, hur ska det gå, hur ska det bli osv osv... men det har jag slutat med, då saker och ting blir inte riktigt som man har tänkt sig. Och det är ingen idé at fundera över nåt som ändå kanske inte blir, eller kommer någonsin i närheten att bli av, eller så blir det helt annorlunda...

    Så fungerar det hos oss. Linda är 8 år nu och går i klass 2. PS! Jag har inte sett Tv-programmet "Köping ..." och kan inte kommentera nåt vettigt kring det. Ds!

    Häls. från Helle
  4. 2
    Måste erkänna att jag har inget sådant långsiktigt mål att stäva mot. Mina mål handlar om här och nu och en vecka framåt. Ev. mål till sommaren och till semestern alltså ett halvår framåt.

    Vuxenlivet för min dotter känns totalt avlägset och inte aktuellt just nu, och jag har ingen aning hur det skulle kunna tänkas se ut om 10-15 år för min dotter eller hur hon utvecklas till dess. Vad det finns för möjligheter då, och hur det ser ut i samhället för unga människor med särskilda behov.

    När Linda var bebis funderade jag mycket om vad ska det bli av henne, hur ska det gå, hur ska det bli osv osv... men det har jag slutat med, då saker och ting blir inte riktigt som man har tänkt sig. Och det är ingen idé at fundera över nåt som ändå kanske inte blir, eller kommer någonsin i närheten att bli av, eller så blir det helt annorlunda...

    Så fungerar det hos oss. Linda är 8 år nu och går i klass 2. PS! Jag har inte sett Tv-programmet "Köping ..." och kan inte kommentera nåt vettigt kring det. Ds!

    Häls. från Helle
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    För oss är det just nu avlägset, det är mycket här och nu som gäller. Vi har inga långsiktiga mål än. Men hur jag/vi skulle vilja att det såg ut? Linnea har en egen lägenhet, får den hjälp och tillsyn hon behöver, kanske vill hon bo på ett boende där hon har en lägenhet men det finns tillgång till både kamrater och personal. Hon ska inte bo hemma hos oss för längre heller. Att hon ska ha en meningsfull sysselsättning på dagarna med vad eller var vet jag inte. Är för dåligt insatt i hur det fungerar för andra i kommunen. Sen hoppas jag att hon ska ha kompisar att umgås med, ha lite olika fritidsintressen att syssla med. Det är så svårt att svara när man inte har tänkt så mycket på framtiden.
  6. 3
    För oss är det just nu avlägset, det är mycket här och nu som gäller. Vi har inga långsiktiga mål än. Men hur jag/vi skulle vilja att det såg ut? Linnea har en egen lägenhet, får den hjälp och tillsyn hon behöver, kanske vill hon bo på ett boende där hon har en lägenhet men det finns tillgång till både kamrater och personal. Hon ska inte bo hemma hos oss för längre heller. Att hon ska ha en meningsfull sysselsättning på dagarna med vad eller var vet jag inte. Är för dåligt insatt i hur det fungerar för andra i kommunen. Sen hoppas jag att hon ska ha kompisar att umgås med, ha lite olika fritidsintressen att syssla med. Det är så svårt att svara när man inte har tänkt så mycket på framtiden.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Visst har ni långsiktiga mål Ulla som du beskriver det.Egen lägenhet,meningsfull sysselsättning på dagarna och kompisar på fritiden.
    Vi själva satte ungefär samma långsiktiga mål i
    vår dotters ISP.
    1)Bli en så oberoende person som möjligt,som klarar sig med så lite hjälp som möjligt
    2)Ha ett så självständigt boende som möjligt.Helst
    egen bostad.Ev gruppbostad med stor personlig frihet
    3)Ett yrke/arbete som hon trivs med och klarar av.
    Ej dagcenter.
    4)Ett socialt nät som hon känner sig trygg med och trivs med.

    För att nå dessa långsiktiga mål behövs dock vissa insatser från t ex skolans sida som det kan vara värt att fundera över.
  8. 4
    Visst har ni långsiktiga mål Ulla som du beskriver det.Egen lägenhet,meningsfull sysselsättning på dagarna och kompisar på fritiden.
    Vi själva satte ungefär samma långsiktiga mål i
    vår dotters ISP.
    1)Bli en så oberoende person som möjligt,som klarar sig med så lite hjälp som möjligt
    2)Ha ett så självständigt boende som möjligt.Helst
    egen bostad.Ev gruppbostad med stor personlig frihet
    3)Ett yrke/arbete som hon trivs med och klarar av.
    Ej dagcenter.
    4)Ett socialt nät som hon känner sig trygg med och trivs med.

    För att nå dessa långsiktiga mål behövs dock vissa insatser från t ex skolans sida som det kan vara värt att fundera över.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Vilka insatser från skolans sida tänker du på då?
  10. 5
    Vilka insatser från skolans sida tänker du på då?
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Ja för att nå dessa långsiktiga mål krävs fokusering
    på vissa kunskaper,som skolan behöver lära ut.
  12. 6
    Ja för att nå dessa långsiktiga mål krävs fokusering
    på vissa kunskaper,som skolan behöver lära ut.
  13. Medlem sedan
    Nov 2007
    #7
    Jag tycker att det ska bli jättekul - ser framför mig hur vi fikar på stan, min härliga dotter i coola kläder, precis som jag såg två systrar (en DS) häromdagen.
    DS-tjejen hade så fina Odd Molly-kläder. (Jag får väl se till att tjäna lite bättre inför den framtidsvisionen...)
  14. 7
    Jag tycker att det ska bli jättekul - ser framför mig hur vi fikar på stan, min härliga dotter i coola kläder, precis som jag såg två systrar (en DS) häromdagen.
    DS-tjejen hade så fina Odd Molly-kläder. (Jag får väl se till att tjäna lite bättre inför den framtidsvisionen...)
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Min tjej med DS köper ofta sina kläder själv.Värsta smarta kläderna och på rea dessutom,då hon är synneligen ekonomisk av sig.
    Handlar antingen med kontanter hon ser till att ha med,eller med sitt VISA-kort.
    Ofta går hon ut och fikar själv,SMS-ar kanske mig.
    Undrar hur jag har det på jobbet.
    Själv jobbar hon deltid på cafe.
  16. 8
    Min tjej med DS köper ofta sina kläder själv.Värsta smarta kläderna och på rea dessutom,då hon är synneligen ekonomisk av sig.
    Handlar antingen med kontanter hon ser till att ha med,eller med sitt VISA-kort.
    Ofta går hon ut och fikar själv,SMS-ar kanske mig.
    Undrar hur jag har det på jobbet.
    Själv jobbar hon deltid på cafe.
  17. Medlem sedan
    Nov 2007
    #9
    Härlig läsning!

    Jag har aldrig sms:at i hela mitt liv... så jag vet inte hur jag ska klara det. Min lilla tjej älskar att pyssla med mitt hår, frisera och greja - och gör det med känsla också. Om det håller i sig kanske hon vill jobba hos en frisör?
  18. 9
    Härlig läsning!

    Jag har aldrig sms:at i hela mitt liv... så jag vet inte hur jag ska klara det. Min lilla tjej älskar att pyssla med mitt hår, frisera och greja - och gör det med känsla också. Om det håller i sig kanske hon vill jobba hos en frisör?

Liknande trådar

  1. Vuxenlivet???
    By Nettis1 in forum Utvecklingshämning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 06:41
  2. Vägen mot vuxenlivet
    By sam56 in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 15:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar