Hur överlever man klimakteriet?
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Hur överlever man klimakteriet?

    Mår så uselt, vet inte hur jag ska stå ut!! Har haft värmevallningar i drygt ett år , de uppträder några gånger dagligen inget nattetid så det känns överkomligt. Vaknar däremot en gång per natt helt utan anledning. Kan jag också stå ut med....MEN yrseln som pågår håller på att göra mig galen!!! Det gungar och svajjar, nu börjar jag känna av panikattacker när jag kör bil. Huvudvärk minst en hel dag i veckan, ja hur i hela fridens namn fixar man detta? Har tagit Remifemin i månader men nu ger jag snart upp......
    Är livet slut vid 48? Känns så!
  2. 1
    Hur överlever man klimakteriet? Mår så uselt, vet inte hur jag ska stå ut!! Har haft värmevallningar i drygt ett år , de uppträder några gånger dagligen inget nattetid så det känns överkomligt. Vaknar däremot en gång per natt helt utan anledning. Kan jag också stå ut med....MEN yrseln som pågår håller på att göra mig galen!!! Det gungar och svajjar, nu börjar jag känna av panikattacker när jag kör bil. Huvudvärk minst en hel dag i veckan, ja hur i hela fridens namn fixar man detta? Har tagit Remifemin i månader men nu ger jag snart upp......
    Är livet slut vid 48? Känns så!
  3. Anonym
    #2
    Det är tufft! Jag har ätit Angemin i en månad... De hjälper mot svettningarna. Men däremot har jag fått kraftiga humörsvängningar av dem, deppig ena dagen, arg nästa dag!! Det har varit såå jobbigt! Har nu slutat med Angemin, kan inte vara så deppad! Det är sjukt!
    Ska träffa en gynekolog på måndag, får se om hon kan hjälpa mig! Känner igen din känsla, är livet slut?? Och det är inte klokt att man ska känna så! Orkar knappt jobba så deppig som jag varit och arg!!!! Känns hopplöst! Och de gynekologer jag varit i kontakt med, verkar inte alls förstå mitt problem. Och jag är inte ensam det vet jag!
  4. 2
    Det är tufft! Jag har ätit Angemin i en månad... De hjälper mot svettningarna. Men däremot har jag fått kraftiga humörsvängningar av dem, deppig ena dagen, arg nästa dag!! Det har varit såå jobbigt! Har nu slutat med Angemin, kan inte vara så deppad! Det är sjukt!
    Ska träffa en gynekolog på måndag, får se om hon kan hjälpa mig! Känner igen din känsla, är livet slut?? Och det är inte klokt att man ska känna så! Orkar knappt jobba så deppig som jag varit och arg!!!! Känns hopplöst! Och de gynekologer jag varit i kontakt med, verkar inte alls förstå mitt problem. Och jag är inte ensam det vet jag!
  5. Anonym
    #3
    Oj, hör yrsel till symtom på övergångsbesvär. Det visste jag inte.
  6. 3
    Oj, hör yrsel till symtom på övergångsbesvär. Det visste jag inte.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4
    Hur äter du? Vad tar du t ex till frukost?
    Du kan må betydligt bättre genom att justera din kost. Själv gick jag igenom min övergångsålder med så där 6-7 vallningar o inte några andra besvär.
    Det är en myt att man ska må dåligt, det är snarare ett tecken på obalans.
  8. 4
    Hur äter du? Vad tar du t ex till frukost?
    Du kan må betydligt bättre genom att justera din kost. Själv gick jag igenom min övergångsålder med så där 6-7 vallningar o inte några andra besvär.
    Det är en myt att man ska må dåligt, det är snarare ett tecken på obalans.
  9. Anonym
    #5
    Hur menar du att man ska äta för att bli av med klimakteriebesvär?
  10. 5
    Hur menar du att man ska äta för att bli av med klimakteriebesvär?
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6
    Basbildande kost, dvs mycket mer grönsaker och rotsaker än man ofta äter. Viktigast av allt är kanske att ta bort i stort sett allt socker o sött.
    Så klart varierar det från peson till person hur mycket syrabildande mat o dryck man tål. Finns också annat att tänka på som minska stressen, mycket frisk luft osv.
  12. 6
    Basbildande kost, dvs mycket mer grönsaker och rotsaker än man ofta äter. Viktigast av allt är kanske att ta bort i stort sett allt socker o sött.
    Så klart varierar det från peson till person hur mycket syrabildande mat o dryck man tål. Finns också annat att tänka på som minska stressen, mycket frisk luft osv.
  13. Sagaliten
    #7
    Med både rätt kost och motion kan man slippa mycket av de klimakteriebesvär du berättar om.
  14. 7
    Med både rätt kost och motion kan man slippa mycket av de klimakteriebesvär du berättar om.
  15. Medlem sedan
    Oct 2008
    #8
    Soja! Soja är viktigt att äta i klimakteriet, det är bevisat att det mildrar besvären.
  16. 8
    Soja! Soja är viktigt att äta i klimakteriet, det är bevisat att det mildrar besvären.
  17. Anonym
    #9
    Soja? Kinesisk soja, soja korv eller vad menar du?
  18. 9
    Soja? Kinesisk soja, soja korv eller vad menar du?
  19. Medlem sedan
    Oct 2008
    #10
    Sojaprodukter, inte svart kinesisk soja
  20. 10
    Sojaprodukter, inte svart kinesisk soja
  21. Medlem sedan
    Apr 2002
    #11
    Ja men sojabönan hör ju också till de födoämnen som man menar kan påverka sköldkörteln negativt.
    Vilka produkter menar du skulle vara OK?
    Själv tycker jag det är säkrare att se över vad som behöver tas bort ur kosten, och se hur långt det räcker.
  22. 11
    Ja men sojabönan hör ju också till de födoämnen som man menar kan påverka sköldkörteln negativt.
    Vilka produkter menar du skulle vara OK?
    Själv tycker jag det är säkrare att se över vad som behöver tas bort ur kosten, och se hur långt det räcker.
  23. Medlem sedan
    Oct 2008
    #12
    Isoflavonerna i sojabönan kan påverka dem som har hypoproblem med sköldkörteln, men de som har en frisk sköldkörtel kan tillgodogöra sig de "antiklimateriella" effekterna istället.

    Allting har sina för och nackdelar, risker och möjligheter. Det är upp till var och en att pröva vad som kan lindra i klimakteriet.

    Det handlar inte alltid om att bara plocka bort ur kosten, utan ibland handlar det om att tillföra något.
  24. 12
    Isoflavonerna i sojabönan kan påverka dem som har hypoproblem med sköldkörteln, men de som har en frisk sköldkörtel kan tillgodogöra sig de "antiklimateriella" effekterna istället.

    Allting har sina för och nackdelar, risker och möjligheter. Det är upp till var och en att pröva vad som kan lindra i klimakteriet.

    Det handlar inte alltid om att bara plocka bort ur kosten, utan ibland handlar det om att tillföra något.
  25. DrNo
    #13
    Fast är det viktigt? Eller är det så att sojabönan innehåller phytoestrogener som liknar östrogen vars produktion alltså sjunker under klimakteritet.

    Alltså, sojaprodukter kan ev hjälpa mot symtomen, men om det liknar östrogen borde det ju även finnas risk för samma biverkningar?
  26. 13
    Fast är det viktigt? Eller är det så att sojabönan innehåller phytoestrogener som liknar östrogen vars produktion alltså sjunker under klimakteritet.

    Alltså, sojaprodukter kan ev hjälpa mot symtomen, men om det liknar östrogen borde det ju även finnas risk för samma biverkningar?
  27. Anonym
    #14
    Det är väl inte så ovanligt att man får sköldkörtelproblem runt klimakteriet?
    Lite knepigt val tycker jag.
  28. 14
    Det är väl inte så ovanligt att man får sköldkörtelproblem runt klimakteriet?
    Lite knepigt val tycker jag.
  29. Medlem sedan
    Sep 2015
    #15
    Bästa läkemedel mot klimakteriebesvär - nuvialabmeno.se Oroskänslan och tungsinnet lättade och inte lika varma nätter efter 14 dagars användning.
  30. 15
    Bästa läkemedel mot klimakteriebesvär - nuvialabmeno.se Oroskänslan och tungsinnet lättade och inte lika varma nätter efter 14 dagars användning.

Liknande trådar

  1. Klimakteriet?
    By Liselotte66 in forum Medelålders 45+
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2022-05-22, 07:12
  2. Mer sex = Klimakteriet??
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:54
  3. klimakteriet???
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 08:14
  4. klimakteriet?
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 22:11
  5. Klimakteriet?
    By miffot in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 13:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar