Sväljer fel?
Bebissnack
  1. anonymt namn
    #1

    Sväljer fel?

    Jag har en 10 dagars flicka som har problem med att hon sväljer fel när mjölken rinner till. Det brukar sluta med att hon släpper taget och får hosta (låter hemskt, som att hon ska kvävas varje gång!), och sen vill hon såklart inte suga mer. Kniper ihop munnen och somnar oftast ifrån det hela! Man hör också att hon liksom hamnar i ofas och sväljer en massa luft emellanåt. Jag helammade min förra flicka och vårt problem då var att få igång mjölkproduktionen. Nu verkar mjölken rinna till för mycket, brösten är spända och vi har ingen balans i det hela. Vad kan jag göra för att underlätta för min bebis? Någon med tips? Jag är rädd för att vi håller på att hamna i en ond cirkel där både hon och jag spänner oss inför amningsstunderna...kan tillägga att hon ligger sällan länge och suger (som min förra tjej), utan hon suger mindre än 10 min och sedan släpper hon taget och somnar. Vi har bara hunnit med en viktkontroll och då var det OK, gått upp 200 g på en vecka. Svårt det där med blöjorna, det varierar väldigt, och jag får byta ofta då hon småbajsar hela tiden (magen full med luft). Långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och kommentera!
  2. 1
    Sväljer fel? Jag har en 10 dagars flicka som har problem med att hon sväljer fel när mjölken rinner till. Det brukar sluta med att hon släpper taget och får hosta (låter hemskt, som att hon ska kvävas varje gång!), och sen vill hon såklart inte suga mer. Kniper ihop munnen och somnar oftast ifrån det hela! Man hör också att hon liksom hamnar i ofas och sväljer en massa luft emellanåt. Jag helammade min förra flicka och vårt problem då var att få igång mjölkproduktionen. Nu verkar mjölken rinna till för mycket, brösten är spända och vi har ingen balans i det hela. Vad kan jag göra för att underlätta för min bebis? Någon med tips? Jag är rädd för att vi håller på att hamna i en ond cirkel där både hon och jag spänner oss inför amningsstunderna...kan tillägga att hon ligger sällan länge och suger (som min förra tjej), utan hon suger mindre än 10 min och sedan släpper hon taget och somnar. Vi har bara hunnit med en viktkontroll och då var det OK, gått upp 200 g på en vecka. Svårt det där med blöjorna, det varierar väldigt, och jag får byta ofta då hon småbajsar hela tiden (magen full med luft). Långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och kommentera!
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Hej!

    Jag har fullt upp här hemma så jag hinner inte skriva långt, men titta lite lägre ner så ser du ett inlägg med titeln "För mkt. mjölk" Där har jag och några till svarat. Jag tror att du hittar en del matnyttigt där!
  4. 2
    Hej!

    Jag har fullt upp här hemma så jag hinner inte skriva långt, men titta lite lägre ner så ser du ett inlägg med titeln "För mkt. mjölk" Där har jag och några till svarat. Jag tror att du hittar en del matnyttigt där!
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Jag är ju ingen expert på det här med amning men jag har läst att det kan vara svårt för de små om mjölken kommer för fort. Så du kan ju testa att mjölka ur lite innan så inte bröstet är lika fullt, troligtvis så hinner hon med att svälja bättre då det inte kommer lika mycket på en gång. Min lilla pojke sätter också i halsen stup i kvarten men det är nästan bara när han inte har ammat på ett tag och det finns mycket mjölk hos mig.
  6. 3
    Jag är ju ingen expert på det här med amning men jag har läst att det kan vara svårt för de små om mjölken kommer för fort. Så du kan ju testa att mjölka ur lite innan så inte bröstet är lika fullt, troligtvis så hinner hon med att svälja bättre då det inte kommer lika mycket på en gång. Min lilla pojke sätter också i halsen stup i kvarten men det är nästan bara när han inte har ammat på ett tag och det finns mycket mjölk hos mig.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Svårt att veta hur det verkligen låter... men oftast så brukar dom kunna reglera det där, även om dom iblan sätter i halsen. Men ibland kan det säkert vara så att det kommer för fort eller mkt.
    Att amningen är över på tio minuter är inget konstigt, så länge dom går upp i vikt. Av mina fyra barn så har nog alla ätit sådär snabbt. Dom klunkar som tokar när mjölken forsar ut, sätter ibland i halsen och sen lugnar dom ner sig... för att tillslut somna eller släppa taget.
    Mina små har gått upp jättebra på det och varit riktigt runda och bulliga
    Att dom småbajsar är heller inget ovanligt. Jag har fått byta blöja efter varje måltid (minst) de första 1-2 månaderna. Det har handlat om minst 6-7ggr per dag och ibland på nätterna oxå. Dom har oxå haft bubbliga och gasiga magar i början men tack och lov utan att ha problem av det. Att dom pruttar och bajsar mkt är helt normalt... men om dom får mkt ont i magen av gaserna, så kan det ju vara ide att göra något åt det hela.
    Är inte nån expert på området rent medicinskt men jag tycker att det verkar helt naturligt att det bubblar och kurrar i deras magar (det har det oxå gjort på alla bebisar jag känner eller hört talas om). Dom är ju så nya och deras system är ju inte vana vid att det kommer mat igenom som ska bearbetas. Till och med magknip känns rätt normalt... även om man helst vill att barnen ska slippa smärtor förstås.

    Så jag skulle försöka amma nästa gång jag var på bvc eller nåt,s å att dom får höra om det låter konstigt och kika om taget verkar vara fel eller så.

    Öht, kan man ju ha alldeles för mkt mjölk i början, innan produktionen ställt in sig efter bebisen. Så kanske är det ett övergående problem med att mjölken forsar fram för fort och bebin inte riktigt hinner med att svälja.

    Lycka till och hoppas att det funkar bättre snart!
  8. 4
    Svårt att veta hur det verkligen låter... men oftast så brukar dom kunna reglera det där, även om dom iblan sätter i halsen. Men ibland kan det säkert vara så att det kommer för fort eller mkt.
    Att amningen är över på tio minuter är inget konstigt, så länge dom går upp i vikt. Av mina fyra barn så har nog alla ätit sådär snabbt. Dom klunkar som tokar när mjölken forsar ut, sätter ibland i halsen och sen lugnar dom ner sig... för att tillslut somna eller släppa taget.
    Mina små har gått upp jättebra på det och varit riktigt runda och bulliga
    Att dom småbajsar är heller inget ovanligt. Jag har fått byta blöja efter varje måltid (minst) de första 1-2 månaderna. Det har handlat om minst 6-7ggr per dag och ibland på nätterna oxå. Dom har oxå haft bubbliga och gasiga magar i början men tack och lov utan att ha problem av det. Att dom pruttar och bajsar mkt är helt normalt... men om dom får mkt ont i magen av gaserna, så kan det ju vara ide att göra något åt det hela.
    Är inte nån expert på området rent medicinskt men jag tycker att det verkar helt naturligt att det bubblar och kurrar i deras magar (det har det oxå gjort på alla bebisar jag känner eller hört talas om). Dom är ju så nya och deras system är ju inte vana vid att det kommer mat igenom som ska bearbetas. Till och med magknip känns rätt normalt... även om man helst vill att barnen ska slippa smärtor förstås.

    Så jag skulle försöka amma nästa gång jag var på bvc eller nåt,s å att dom får höra om det låter konstigt och kika om taget verkar vara fel eller så.

    Öht, kan man ju ha alldeles för mkt mjölk i början, innan produktionen ställt in sig efter bebisen. Så kanske är det ett övergående problem med att mjölken forsar fram för fort och bebin inte riktigt hinner med att svälja.

    Lycka till och hoppas att det funkar bättre snart!

Liknande trådar

  1. Nackspärr, tom ont när jag sväljer
    By smurfina in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 11:11
  2. Sväljer luft.
    By pella in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 13:45
  3. Jag sväljer min stolthet
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 22:34
  4. Hur vet jag att han sväljer?
    By -Line- in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 13:45
  5. Hon sväljer inte
    By Karin in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 09:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar