enskild vårdnad - gemensam
Separation
  1. anonyma M
    #1

    enskild vårdnad - gemensam

    Advokaten råder mig till att söka enskild vårdnad. Fördelen förstår jag ju i nuläget men vad är nackdelarna?
    Är det återkalleligt?
  2. 1
    enskild vårdnad - gemensam Advokaten råder mig till att söka enskild vårdnad. Fördelen förstår jag ju i nuläget men vad är nackdelarna?
    Är det återkalleligt?
  3. Anonym
    #2
    Kan man ens FÅ det i Sverige?
  4. 2
    Kan man ens FÅ det i Sverige?
  5. anonyma M
    #3

    jag vet inte

    Jag hoppas bara det blir bra för barnen. De har blivit utsatta för ett grovt olaga hot av sin pappa. Tycker i rimlighetens namn att det borde gå att få EV då, för barnens skull.
  6. 3
    jag vet inte Jag hoppas bara det blir bra för barnen. De har blivit utsatta för ett grovt olaga hot av sin pappa. Tycker i rimlighetens namn att det borde gå att få EV då, för barnens skull.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Ja, det kan man.

    Mammor har för övrigt ensam vårdnad om barnet om de inte är gifta med fadern när barnet föds tills de skriver under papper om gemensam.
  8. 4
    Ja, det kan man.

    Mammor har för övrigt ensam vårdnad om barnet om de inte är gifta med fadern när barnet föds tills de skriver under papper om gemensam.
  9. A. No. Nym
    #5
    Fast pappan får ju alltid gemensam vårdnad även i dessa fall om han väljer att processa om det.
  10. 5
    Fast pappan får ju alltid gemensam vårdnad även i dessa fall om han väljer att processa om det.
  11. A. No. Nym
    #6

    Ja, det kan man

    Kan man ens FÅ det i Sverige?
    Ja det kan man men det krävs antingen:...

    1) Väl dokumenterad grov olämplighet från den ena föräldern. Oftast upprepad fällande domar.

    2) Den ena föräldern saboterar umgänget

    3) Bägge föräldrarna vill ha det så


    Obs Även en föälder som inte har vårdnad kan ha umgängesrätt.
  12. 6
    Ja, det kan man
    Kan man ens FÅ det i Sverige?
    Ja det kan man men det krävs antingen:...

    1) Väl dokumenterad grov olämplighet från den ena föräldern. Oftast upprepad fällande domar.

    2) Den ena föräldern saboterar umgänget

    3) Bägge föräldrarna vill ha det så


    Obs Även en föälder som inte har vårdnad kan ha umgängesrätt.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Inte alltid, men oftast.
  14. 7
    Inte alltid, men oftast.
  15. A. No. Nym
    #8
    Fast även om du får EV så kommer pappan att ha umgängesrätt. Det innebär att pappan kommer att ha rätt att träffa barnen regelbundet utan dig. Har han varit väldigt olämplig kan umgänget ibörjan ibland ske i närvaro av en kontaktperson (eller vad det nu heter) från soc.

    Jag hoppas för barnens skull att du kan bevisa hoten. Annars riskerar DU att framstå som den som smutskastar pappan och saboterar umgänget.

    EV kan vara bra i ditt fall för att pappan inte ska sabotera ansökningar (skola, bankkonton, pass osv) och läkarvård mm. men det kommer inte hindra pappan från att träffa barnen.
  16. 8
    Fast även om du får EV så kommer pappan att ha umgängesrätt. Det innebär att pappan kommer att ha rätt att träffa barnen regelbundet utan dig. Har han varit väldigt olämplig kan umgänget ibörjan ibland ske i närvaro av en kontaktperson (eller vad det nu heter) från soc.

    Jag hoppas för barnens skull att du kan bevisa hoten. Annars riskerar DU att framstå som den som smutskastar pappan och saboterar umgänget.

    EV kan vara bra i ditt fall för att pappan inte ska sabotera ansökningar (skola, bankkonton, pass osv) och läkarvård mm. men det kommer inte hindra pappan från att träffa barnen.
  17. Anonyma jag
    #9

    Bara 12% har hälften-vårdnad..

    ...alltså hälften hos mamman och hälften hos pappan, resten av barnen bor huvudsakligen hos ena föräldern, men har umgänge med den andre. Man börjar dessutom bli mer och mer restriktiv med detta med hälften-hälften, eftersom man har sett att barnen inte mår bra av att flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna. På tiden, tycker jag! Det är ju inte klokt att utsätta barn för det - vilken vuxen skulle acceptera detta och tycka att det är BRA dessutom, att hatta fram och tillbaka mellan två boställen?

    Min syster, som är jurist och själv skild, berättade detta för mig och först när jag fick veta det vågade jag tänka tanken separation för egen del, jag blev så lättad! Har också pratat med familjerättsadvokat, som sa, att även om man väljer hälften-hälften, så ska man inte börja med det förrän barnen är lite större än vår äldsta, som är 5 1/2.
  18. 9
    Bara 12% har hälften-vårdnad.. ...alltså hälften hos mamman och hälften hos pappan, resten av barnen bor huvudsakligen hos ena föräldern, men har umgänge med den andre. Man börjar dessutom bli mer och mer restriktiv med detta med hälften-hälften, eftersom man har sett att barnen inte mår bra av att flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna. På tiden, tycker jag! Det är ju inte klokt att utsätta barn för det - vilken vuxen skulle acceptera detta och tycka att det är BRA dessutom, att hatta fram och tillbaka mellan två boställen?

    Min syster, som är jurist och själv skild, berättade detta för mig och först när jag fick veta det vågade jag tänka tanken separation för egen del, jag blev så lättad! Har också pratat med familjerättsadvokat, som sa, att även om man väljer hälften-hälften, så ska man inte börja med det förrän barnen är lite större än vår äldsta, som är 5 1/2.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    ...och jag utgår från att du kan tänka dig att bara umgås med dina barn på helgerna?
    Annars faller hela din argumentation.
  20. 10
    ...och jag utgår från att du kan tänka dig att bara umgås med dina barn på helgerna?
    Annars faller hela din argumentation.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Det finns ingen "hälften-vårdnad". Vårdnad är det juridiska ansvaret för barnen. Boende var barnet bor mest eller minst 50 % av tiden och där barnet därmed är folkbokfört. Umgänge är den tid barnet spenderar med föräldern som inte är boförälder.

    Det är viktigt med begreppen i det här sammanhanget.
  22. 11
    Det finns ingen "hälften-vårdnad". Vårdnad är det juridiska ansvaret för barnen. Boende var barnet bor mest eller minst 50 % av tiden och där barnet därmed är folkbokfört. Umgänge är den tid barnet spenderar med föräldern som inte är boförälder.

    Det är viktigt med begreppen i det här sammanhanget.
  23. anonyma M
    #12

    ja precis

    Fast även om du får EV så kommer pappan att ha umgängesrätt. Det innebär att pappan kommer att ha rätt att träffa barnen regelbundet utan dig. Har han varit väldigt olämplig kan umgänget ibörjan ibland ske i närvaro av en kontaktperson (eller vad det nu heter) från soc.

    Jag hoppas för barnens skull att du kan bevisa hoten. Annars riskerar DU att framstå som den som smutskastar pappan och saboterar umgänget.

    EV kan vara bra i ditt fall för att pappan inte ska sabotera ansökningar (skola, bankkonton, pass osv) och läkarvård mm. men det kommer inte hindra pappan från att träffa barnen.
  24. 12
    ja precis Fast även om du får EV så kommer pappan att ha umgängesrätt. Det innebär att pappan kommer att ha rätt att träffa barnen regelbundet utan dig. Har han varit väldigt olämplig kan umgänget ibörjan ibland ske i närvaro av en kontaktperson (eller vad det nu heter) från soc.

    Jag hoppas för barnens skull att du kan bevisa hoten. Annars riskerar DU att framstå som den som smutskastar pappan och saboterar umgänget.

    EV kan vara bra i ditt fall för att pappan inte ska sabotera ansökningar (skola, bankkonton, pass osv) och läkarvård mm. men det kommer inte hindra pappan från att träffa barnen.
  25. anonyma M
    #13

    oj då

    här går det fort när man klickar.... ursäkta. :S

    Han har erkänt och får inte träffa varken mig eller barnen just nu enl. socialtjänsten, advokaterna (både hans och min) och polisen.

    Det är jobbigt med papper/påskrifter frrn skola och dagis just nu pga den delade vårdnaden. Sedan är han nog inte lämplig som vårdnadshavare innan han får ordning på sitt liv och sin medicinering tror jag.

    Sandlådan är det han som sitter i. Mitt enda mål i allt elände är att det ska bli så bra och tryggt för alla. Jag är inte bitter, bara ledsen och matt. Men solen lyser ute och det kan nog bara bli bättre. Blir en tuff tid för alla men jag hoppas det ljusnar där borta. Jag har hoppet kvar i alla fall. Alltid något..
  26. 13
    oj då här går det fort när man klickar.... ursäkta. :S

    Han har erkänt och får inte träffa varken mig eller barnen just nu enl. socialtjänsten, advokaterna (både hans och min) och polisen.

    Det är jobbigt med papper/påskrifter frrn skola och dagis just nu pga den delade vårdnaden. Sedan är han nog inte lämplig som vårdnadshavare innan han får ordning på sitt liv och sin medicinering tror jag.

    Sandlådan är det han som sitter i. Mitt enda mål i allt elände är att det ska bli så bra och tryggt för alla. Jag är inte bitter, bara ledsen och matt. Men solen lyser ute och det kan nog bara bli bättre. Blir en tuff tid för alla men jag hoppas det ljusnar där borta. Jag har hoppet kvar i alla fall. Alltid något..
  27. Anonyma jag
    #14
    Ja, ursäkta mig att jag inte vet det exakta ordet jag försökte komma så nära som möjligt genom att skriva hälften-vårdnad. Jag hoppades att det skulle förstås som att båda föräldrarna delar på vårdnaden och har 50% av tiden var, Vad heter det egentligen? Delad vårdnad?

    Ja, det är viktigt med begreppen, men jag är (ännu) inte i situationen att jag är separerad, så det finns säkert mycket att lära sig. Men det där med 12 % är jag säker på, eftersom både min skilda syster och en familjerättsadvokat sagt det! Men tack för upplysningen!
  28. 14
    Ja, ursäkta mig att jag inte vet det exakta ordet jag försökte komma så nära som möjligt genom att skriva hälften-vårdnad. Jag hoppades att det skulle förstås som att båda föräldrarna delar på vårdnaden och har 50% av tiden var, Vad heter det egentligen? Delad vårdnad?

    Ja, det är viktigt med begreppen, men jag är (ännu) inte i situationen att jag är separerad, så det finns säkert mycket att lära sig. Men det där med 12 % är jag säker på, eftersom både min skilda syster och en familjerättsadvokat sagt det! Men tack för upplysningen!
  29. Anonyma jag
    #15
    Absolut inte! Jag kan inte tänka mig att umgås med mina barn bara på helgerna, vad har du fått det ifrån? Vadå, hela min argumentation faller?? Jag skrev att det inte är bra för barnen att hålla på och flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna. Hur föräldrarna mår gick jag inte in på. Jag tycker jättesynd om de föräldrar, som har den mindre biten av boendet/vårdnaden, men BARNEN mår inte bra av att hatta fram och tillbaka och att inte ha EN fast punkt och barnens väl och ve är långt mycket viktigare än föräldrarnas!!
  30. 15
    Absolut inte! Jag kan inte tänka mig att umgås med mina barn bara på helgerna, vad har du fått det ifrån? Vadå, hela min argumentation faller?? Jag skrev att det inte är bra för barnen att hålla på och flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna. Hur föräldrarna mår gick jag inte in på. Jag tycker jättesynd om de föräldrar, som har den mindre biten av boendet/vårdnaden, men BARNEN mår inte bra av att hatta fram och tillbaka och att inte ha EN fast punkt och barnens väl och ve är långt mycket viktigare än föräldrarnas!!
  31. Lilla mor
    #16
    Det där tror jag inte riktigt på...jag tror faktiskt att barnen mår betydligt sämre av att bara få träffa mamma eller pappa varannan helg (om det inte förekommer några särskilda skäl)
    Då menar du att det skulle vara ok för dig att bara se dina barn varannan helg vid en ev. separation?
  32. 16
    Det där tror jag inte riktigt på...jag tror faktiskt att barnen mår betydligt sämre av att bara få träffa mamma eller pappa varannan helg (om det inte förekommer några särskilda skäl)
    Då menar du att det skulle vara ok för dig att bara se dina barn varannan helg vid en ev. separation?
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Vad heter vad? Vårdnad har man antingen tillsammans eller så har bara den enda föräldern vårdnad. Vårdnaden har inte med boende eller umgänge att göra. Om barnen bor en del av tiden hos respektive förälder så brukar man kalla det för växelvis boende.

    Statistiken vet jag inte riktigt vad du vill säga med.
  34. 17
    Vad heter vad? Vårdnad har man antingen tillsammans eller så har bara den enda föräldern vårdnad. Vårdnaden har inte med boende eller umgänge att göra. Om barnen bor en del av tiden hos respektive förälder så brukar man kalla det för växelvis boende.

    Statistiken vet jag inte riktigt vad du vill säga med.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18
    Din argumentation faller, eftersom det är uppenbart att du inte själv kan tänka dig att avstå vardagsboende med dina barn.
    Sen antar du att barn inte "mår bra" av växelvist boende. Det vore intressant att höra varifrån de uppgifterna kommer.
  36. 18
    Din argumentation faller, eftersom det är uppenbart att du inte själv kan tänka dig att avstå vardagsboende med dina barn.
    Sen antar du att barn inte "mår bra" av växelvist boende. Det vore intressant att höra varifrån de uppgifterna kommer.
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19
    Men om den "fasta punkten" är hos barnens pappa då antar jag att du kan tänka dig att bara se dina barn på helgerna?
    själv så tycker jag vv är jättebra...och tycker synd om de barn som bara ser sin mamma el. pappa varannan helg...
  38. 19
    Men om den "fasta punkten" är hos barnens pappa då antar jag att du kan tänka dig att bara se dina barn på helgerna?
    själv så tycker jag vv är jättebra...och tycker synd om de barn som bara ser sin mamma el. pappa varannan helg...
  39. A. No. Nym
    #20

    Wow äntligen.

    Wow vad hälrligt att höra! Det var glada nyheter även från jurister. Fast med "lite större" trodde jag man menade barn över 3 år...
  40. 20
    Wow äntligen. Wow vad hälrligt att höra! Det var glada nyheter även från jurister. Fast med "lite större" trodde jag man menade barn över 3 år...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. enskild vårdnad - gemensam?
    By anonyma M in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 23:55
  2. enskild vårdnad - gemensam
    By anonyma M in forum Ensamförälder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 12:32
  3. Gemensam eller enskild?
    By orkar snart inte mer in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 23:00
  4. Gemensam/enskild ekonomi?
    By Annian in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 07:08
  5. Om jag får enskild vårdnad
    By Lilla lotta potta in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 22:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar