Mognad...
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    Mognad...

    ...vad innebär det egentligen? Apropå diskussionen nedan...Kanske vi menar olika saker? För mig är mognad, inte minst, att står för sina handlingar och känslor, ha kontakt med sitt eget känsloliv, ha en viss självinsikt och kunna ge och ta till sig kritik på ett konstruktivt sätt (och inte bara skylla ifrån sig). Att INTE retirera till pajkastning och personangrepp så snart man hamnar i trångmål eller blir kritiserad, kunna be om ursäkt när man sårat andra och kunna kommunicera istället för att tiga och sura,när man hamnar i meningsskiljaktigheter. Ja och att kunan ta ansvar för sitt eget liv OCH även involvera andra som är direkt beroende av hur man själv lever.

    Mognad har däremot INGEN automatisk korrelation med yttre attribut såsom att ha bil, körkort, tjäna egna pengar, gifta sig, skaffa barn och ordna egen julafton. Men visst kan omognad hänga ihop med att inte kunna skafaf sig ett eget liv.
  2. 1
    Mognad... ...vad innebär det egentligen? Apropå diskussionen nedan...Kanske vi menar olika saker? För mig är mognad, inte minst, att står för sina handlingar och känslor, ha kontakt med sitt eget känsloliv, ha en viss självinsikt och kunna ge och ta till sig kritik på ett konstruktivt sätt (och inte bara skylla ifrån sig). Att INTE retirera till pajkastning och personangrepp så snart man hamnar i trångmål eller blir kritiserad, kunna be om ursäkt när man sårat andra och kunna kommunicera istället för att tiga och sura,när man hamnar i meningsskiljaktigheter. Ja och att kunan ta ansvar för sitt eget liv OCH även involvera andra som är direkt beroende av hur man själv lever.

    Mognad har däremot INGEN automatisk korrelation med yttre attribut såsom att ha bil, körkort, tjäna egna pengar, gifta sig, skaffa barn och ordna egen julafton. Men visst kan omognad hänga ihop med att inte kunna skafaf sig ett eget liv.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jo jag tror nog...

    att mognad kan innebära lite olika från person till person.Beror kanske också på vilken mognadsgrad man själv har och utgår ifrån.

    Jag tyckter du gjorde en bra beskrivning. Jag instämmer i den.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Jo jag tror nog... att mognad kan innebära lite olika från person till person.Beror kanske också på vilken mognadsgrad man själv har och utgår ifrån.

    Jag tyckter du gjorde en bra beskrivning. Jag instämmer i den.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3

    Ja det är min.....

    definition också så jag har inget att tillägga. Det finns en massa mogna människor som aldrig haft varken partner eller barn eller ens några föräldrar att räkna med.
  6. 3
    Ja det är min..... definition också så jag har inget att tillägga. Det finns en massa mogna människor som aldrig haft varken partner eller barn eller ens några föräldrar att räkna med.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Ha, jag håller med dig precis!
    Ett tag dejtade jag en kille som är 24 och jag är 31. Hanvar en särskilt ljuvlig liten pralin, men verkligen inte särskilt trevlig. Vilket jag kan tycka är en mognadsfråga också, det att vara trevlig även om man är på lite dåligt humör, att inte vara patroniserande osv.

    De yttre attributen ÄR skitisamma, fast jag tyckte det var en rätt jobbig känsla att jag blev hans vuxenmänska. Alltså, jag blev liksom hans bankmänska, den som gav bilråd (haha, helt sjukt), den som berättade hur man skriver i en jobbansökan, vad man ska frågas om vid anställningsintervjuer blablabla. Så liiite med mognad har det väl att göra antar jag.
  8. 4
    Ha, jag håller med dig precis!
    Ett tag dejtade jag en kille som är 24 och jag är 31. Hanvar en särskilt ljuvlig liten pralin, men verkligen inte särskilt trevlig. Vilket jag kan tycka är en mognadsfråga också, det att vara trevlig även om man är på lite dåligt humör, att inte vara patroniserande osv.

    De yttre attributen ÄR skitisamma, fast jag tyckte det var en rätt jobbig känsla att jag blev hans vuxenmänska. Alltså, jag blev liksom hans bankmänska, den som gav bilråd (haha, helt sjukt), den som berättade hur man skriver i en jobbansökan, vad man ska frågas om vid anställningsintervjuer blablabla. Så liiite med mognad har det väl att göra antar jag.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5

    tillägg: man kan vara både...

    och!

    Jag kan vara väldigt omogen i vissa situationer, eller snarare så intar jag en omogen roll för att slippa ta ansvar, slippa ta tag i saker som känns jobbiga eller för att få en vinst av något slag.

    Över lag skulle jag ändå vilja kalla mig själv mogen. Jag har också en väldigt stor självkännedom så jag vet precis när och varför jag är omogen. Kanske snarare att manipulativt beteende än äkta omogenhet?

    Kan genuint omogna personer ha insikt om sin omogenhet, tror ni?
  10. 5
    tillägg: man kan vara både... och!

    Jag kan vara väldigt omogen i vissa situationer, eller snarare så intar jag en omogen roll för att slippa ta ansvar, slippa ta tag i saker som känns jobbiga eller för att få en vinst av något slag.

    Över lag skulle jag ändå vilja kalla mig själv mogen. Jag har också en väldigt stor självkännedom så jag vet precis när och varför jag är omogen. Kanske snarare att manipulativt beteende än äkta omogenhet?

    Kan genuint omogna personer ha insikt om sin omogenhet, tror ni?
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    Nyfiken fråga; är du utifrån din egen definition en mogen människa?

    PS. Din definition liknar Daniel Golemans definition för emotionell intelligens.
  12. 6
    Nyfiken fråga; är du utifrån din egen definition en mogen människa?

    PS. Din definition liknar Daniel Golemans definition för emotionell intelligens.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Håller med dig till fullo och har inget att tillägga
  14. 7
    Håller med dig till fullo och har inget att tillägga
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Jag kan vara väldigt omogen i vissa situationer, eller snarare så intar jag en omogen roll för att slippa ta ansvar, slippa ta tag i saker som känns jobbiga eller för att få en vinst av något slag.
    Men är det så speciellt moget då? Att betee sig omoget vare sig det är omedvetet eller medvetet manipulativt ger ju samma resultat.

    Jag tycker nog att det avgörande för om jag kallar någon mogen eller omogen är hur man beter sig - inte vilken insikt man har i sitt eget beteende. En insikt som inte leder till en förbättring utan snarare till ett medvetet utnyttjande av ett omoget beteende skulle jag nog sammantaget vilja beskriva som: omoget.

    Men jag är som sagt av den åsikten att flertalet vuxna människor uppvisar omoget beteende i större eller mindre grad, vissa allvarligare än andra och på fler områden än andra.
  16. 8
    Jag kan vara väldigt omogen i vissa situationer, eller snarare så intar jag en omogen roll för att slippa ta ansvar, slippa ta tag i saker som känns jobbiga eller för att få en vinst av något slag.
    Men är det så speciellt moget då? Att betee sig omoget vare sig det är omedvetet eller medvetet manipulativt ger ju samma resultat.

    Jag tycker nog att det avgörande för om jag kallar någon mogen eller omogen är hur man beter sig - inte vilken insikt man har i sitt eget beteende. En insikt som inte leder till en förbättring utan snarare till ett medvetet utnyttjande av ett omoget beteende skulle jag nog sammantaget vilja beskriva som: omoget.

    Men jag är som sagt av den åsikten att flertalet vuxna människor uppvisar omoget beteende i större eller mindre grad, vissa allvarligare än andra och på fler områden än andra.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9

    Svårt att säga

    Jag tycker det är moget att ha insikt i hur man själv beter sig, även när det gäller mindre fördelaktiga beteendemönster. Många människor går omkring och tror att dom är ofelbara - och därmed väldigt mogna - och det tycker jag är omoget.
  18. 9
    Svårt att säga Jag tycker det är moget att ha insikt i hur man själv beter sig, även när det gäller mindre fördelaktiga beteendemönster. Många människor går omkring och tror att dom är ofelbara - och därmed väldigt mogna - och det tycker jag är omoget.
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    Han säger så mycket den där dr Goleman, har du nån länk till en plats där det är beskrivet kortfattat vad han avser med emotionell intelligens?
  20. 10
    Han säger så mycket den där dr Goleman, har du nån länk till en plats där det är beskrivet kortfattat vad han avser med emotionell intelligens?
  21. Medlem sedan
    Jan 1998
    #11

    Näe...

    ...jag tror att omognad till stor del bottnar i brist på självinsikt och då fattar man ju inte heller att man är omogen. Fast alldeles säker är jag inte...
  22. 11
    Näe... ...jag tror att omognad till stor del bottnar i brist på självinsikt och då fattar man ju inte heller att man är omogen. Fast alldeles säker är jag inte...
  23. Medlem sedan
    Jan 1998
    #12

    Jag tror...

    ...att jag är hyggligt mogen - men att det kan bli ännu bättre...Och jag tycker att jag har lärt mig väldigt mycket just av omogna män(niskor) som kommit i min väg. Jag får lixom ett korrektiv till hur jag INTE ska bete mig...
  24. 12
    Jag tror... ...att jag är hyggligt mogen - men att det kan bli ännu bättre...Och jag tycker att jag har lärt mig väldigt mycket just av omogna män(niskor) som kommit i min väg. Jag får lixom ett korrektiv till hur jag INTE ska bete mig...
  25. Medlem sedan
    Jan 2007
    #13
    Jättemogna, genommogna och superintelligenta helt välbalanserade och logiska och allmänt förståndiga människor är tråkiga!

    Lagom ska det va! Och lite omoget krut emellanåt kan sätta krydda på tillvaron
  26. 13
    Jättemogna, genommogna och superintelligenta helt välbalanserade och logiska och allmänt förståndiga människor är tråkiga!

    Lagom ska det va! Och lite omoget krut emellanåt kan sätta krydda på tillvaron
  27. Medlem sedan
    Dec 2007
    #14

    Ja verkligen!

    Alla har vi ett stänk av "persona immatura" även om en del alltid ska verka så mogna och korrekta. Jag håller med dig! I början av mitt nuvarande förhållande var vi sams jämt och var det något strul så tog vi tag i det i sann Dr Phil-anda. Det sista året har det vänt! Nu skriker och skäller vi och beter oss allmänt omoget ganska ofta när vi blir arga (aldrig att vi kallar varandra fula tillmälen dock). Jag tycker det är härligt att vara riktigt omogen ibland men när den största ilskan släppt då kan vi sätta oss ner och ta upp den där gamla Dr Phil-diskussionen och lösa problemet på allvar.
  28. 14
    Ja verkligen! Alla har vi ett stänk av "persona immatura" även om en del alltid ska verka så mogna och korrekta. Jag håller med dig! I början av mitt nuvarande förhållande var vi sams jämt och var det något strul så tog vi tag i det i sann Dr Phil-anda. Det sista året har det vänt! Nu skriker och skäller vi och beter oss allmänt omoget ganska ofta när vi blir arga (aldrig att vi kallar varandra fula tillmälen dock). Jag tycker det är härligt att vara riktigt omogen ibland men när den största ilskan släppt då kan vi sätta oss ner och ta upp den där gamla Dr Phil-diskussionen och lösa problemet på allvar.
  29. Medlem sedan
    Jan 2007
    #15
    Dr Phil är bra trist
  30. 15
    Dr Phil är bra trist
  31. Medlem sedan
    Oct 2001
    #16
    Visst kan det vara kul när andra beter sig omoget men om det är din egen partner och om det regelmässigt påverkar ditt eget liv negativt så tror jag inte de flesta längre tycker det är speciellt kul.

    Det kanske är kul för den som står "vid sidan om" och ser det hela utifrån men för den som blir drabbad så är det en annan sak.

    Själv så omger jag mig mycket hellre med mogna människor. Jag kan lova dig att vi har jättekul tillsammans - inte minst när vi skrattar åt alla omogna människors tokigheter!
  32. 16
    Visst kan det vara kul när andra beter sig omoget men om det är din egen partner och om det regelmässigt påverkar ditt eget liv negativt så tror jag inte de flesta längre tycker det är speciellt kul.

    Det kanske är kul för den som står "vid sidan om" och ser det hela utifrån men för den som blir drabbad så är det en annan sak.

    Själv så omger jag mig mycket hellre med mogna människor. Jag kan lova dig att vi har jättekul tillsammans - inte minst när vi skrattar åt alla omogna människors tokigheter!
  33. Medlem sedan
    Dec 2007
    #17

    Haha!

    Att ha roligt på andras bekostnad och göra narr av andra människor torde vara det mest omogna beteendet av dem alla! (Obs ironi med inslag av viss sanning.)
  34. 17
    Haha! Att ha roligt på andras bekostnad och göra narr av andra människor torde vara det mest omogna beteendet av dem alla! (Obs ironi med inslag av viss sanning.)
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18
    Att ha roligt på andras bekostnad och göra narr av andra människor torde vara det mest omogna beteendet av dem alla! (Obs ironi med inslag av viss sanning.)
    Den mesta basala formen av humor är att skratta åt när andra människor gör tokiga saker eller säger tokiga saker. Det är inte detsamma som att vara rolig "på andras bekostnad". På andras bekostnad brukar man prata om t ex när man medvetet sätter någon annan i en situation där de råkar illa ut - enbart för att få skratta själv. Det handlar det inte om i mitt fall. Tvärtom så är det snarast så att de omogna ofta totalt vägrar lyssna och ta åt sig även när de får påpekat för sig hur de borde bete sig. Då återstår endera att skratta åt eländet eller att gå upp i limningen konstant över att inte de omogna förstår sitt eget bästa. Jag väljer skrattet.
  36. 18
    Att ha roligt på andras bekostnad och göra narr av andra människor torde vara det mest omogna beteendet av dem alla! (Obs ironi med inslag av viss sanning.)
    Den mesta basala formen av humor är att skratta åt när andra människor gör tokiga saker eller säger tokiga saker. Det är inte detsamma som att vara rolig "på andras bekostnad". På andras bekostnad brukar man prata om t ex när man medvetet sätter någon annan i en situation där de råkar illa ut - enbart för att få skratta själv. Det handlar det inte om i mitt fall. Tvärtom så är det snarast så att de omogna ofta totalt vägrar lyssna och ta åt sig även när de får påpekat för sig hur de borde bete sig. Då återstår endera att skratta åt eländet eller att gå upp i limningen konstant över att inte de omogna förstår sitt eget bästa. Jag väljer skrattet.
  37. Medlem sedan
    Dec 2007
    #19

    Fast...

    det kan ju vara så att dessa personer anser att deras eget beteende är det rätta och att det är dom som har rätt och att det är du och dina vänner som beter er knasigt.
    Hur man vänder och vrider på diskussionen så är det troligen så att det inte finns några 100%:igt mogna människor, inte ens du, och det är här termen självinsikt kommer in. Den som går och tror att han/hon är en komplett mogen person är den som borde tänka över, dels sin övertro på sig själv, dels hur kul det är att aldrig flippa ut och få vara riktigt, riktigt omogen och härligt barnslig.
  38. 19
    Fast... det kan ju vara så att dessa personer anser att deras eget beteende är det rätta och att det är dom som har rätt och att det är du och dina vänner som beter er knasigt.
    Hur man vänder och vrider på diskussionen så är det troligen så att det inte finns några 100%:igt mogna människor, inte ens du, och det är här termen självinsikt kommer in. Den som går och tror att han/hon är en komplett mogen person är den som borde tänka över, dels sin övertro på sig själv, dels hur kul det är att aldrig flippa ut och få vara riktigt, riktigt omogen och härligt barnslig.
  39. Medlem sedan
    May 2008
    #20
    Vem bestämmer hur man BORDE bete sig?? hum hum finns det olika synvinklar?

    Jag brukar skratta åt mina egna tokigheter, eller GÖRA tokigheter när jag vill lätta upp stämmningen. Åt andra skrattar jag bara när jag skrattar med dem. Har sett massvis av människor gör allt helt fel för att sedan få ett toppenresultat. Fråga mig inte hur de gjorde, men det finns tydligen fler sätt än mitt..
  40. 20
    Vem bestämmer hur man BORDE bete sig?? hum hum finns det olika synvinklar?

    Jag brukar skratta åt mina egna tokigheter, eller GÖRA tokigheter när jag vill lätta upp stämmningen. Åt andra skrattar jag bara när jag skrattar med dem. Har sett massvis av människor gör allt helt fel för att sedan få ett toppenresultat. Fråga mig inte hur de gjorde, men det finns tydligen fler sätt än mitt..
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ekonomisk mognad?
    By Lilla Lo in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 09:41
  2. Barnets ålder och mognad....
    By Norrlys in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 10:30
  3. har storlek med mognad att
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:22
  4. Fråga kring mognad
    By snuttfia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 09:05
  5. Sexuell mognad?
    By luddtussen in forum Sex & erotik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 10:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar