Hur redogöra för lösöre vid bodelning?
Separation
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Hur redogöra för lösöre vid bodelning?

    Ja, enl rubrik...Hur detaljerad ska man vara när man redogör för lösöre vid en bodelning. räcker det att tex skriva "möbler" och så har vi själva bestämmt hur vi vill att de ska vara värda dvs hur mycket jag tex tycker att min ex-make ska få i pengar istället för möblerna. Eller måste man tex redovisa detaljerat tex soffa och vad anskaffningsvärdet för likvärdig i begagnat skick? Då blir det inget till den som måste skaffa nytt.

    Dessutom undrar jag om man måste redovisa för hyresrätt i bodelningen trots att den inte har ett värde i pengar? Ska man skriva "hyresrätt 0 kr" och vem den tillfaller?
  2. 1
    Hur redogöra för lösöre vid bodelning? Ja, enl rubrik...Hur detaljerad ska man vara när man redogör för lösöre vid en bodelning. räcker det att tex skriva "möbler" och så har vi själva bestämmt hur vi vill att de ska vara värda dvs hur mycket jag tex tycker att min ex-make ska få i pengar istället för möblerna. Eller måste man tex redovisa detaljerat tex soffa och vad anskaffningsvärdet för likvärdig i begagnat skick? Då blir det inget till den som måste skaffa nytt.

    Dessutom undrar jag om man måste redovisa för hyresrätt i bodelningen trots att den inte har ett värde i pengar? Ska man skriva "hyresrätt 0 kr" och vem den tillfaller?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    För er egen skull behöver ni inte redovisa något av detta om ni är överens. Inte heller till tingsrätten. Hyresrätt ska aldrig värdesättas.

    Om ni däremot inte är överens kan det ju bli svårare. Säg till i så fall så kanske jag kan komma med något tips.
  4. 2
    För er egen skull behöver ni inte redovisa något av detta om ni är överens. Inte heller till tingsrätten. Hyresrätt ska aldrig värdesättas.

    Om ni däremot inte är överens kan det ju bli svårare. Säg till i så fall så kanske jag kan komma med något tips.
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    tack för svar! Men kan vi då helt enkelt strunta i att redovisa lösöre? Kan vi cleara det oss emellan? Det enda dyra vi har är bilen som kommer att säljas innan bodelning lämnas in och då kommer vi i bodelningen endast uppge bankinnehava och skulder. Låt säga då att det blir att jag "ligger back" mycket så kan vi redovisa det som att han ger mig pengar eller? ¨*Pust är* Är helt ny på detta... Eller kan vi redovisa så här:

    Maka (mitt namn)

    Lösöre se bilaga 1 50.000

    och på bilagan skriva tex
    * Möbler kök 10.000
    * Möbler sovrum 10.000

    osv?
  6. 3
    tack för svar! Men kan vi då helt enkelt strunta i att redovisa lösöre? Kan vi cleara det oss emellan? Det enda dyra vi har är bilen som kommer att säljas innan bodelning lämnas in och då kommer vi i bodelningen endast uppge bankinnehava och skulder. Låt säga då att det blir att jag "ligger back" mycket så kan vi redovisa det som att han ger mig pengar eller? ¨*Pust är* Är helt ny på detta... Eller kan vi redovisa så här:

    Maka (mitt namn)

    Lösöre se bilaga 1 50.000

    och på bilagan skriva tex
    * Möbler kök 10.000
    * Möbler sovrum 10.000

    osv?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Tingsrätten vill inte ha en lista över ert lösöre. I princip kan ni bara skicka in att bodelning har skett och skriva under. Är ni överens så får nu ju dela hur ni vill.

    Men om ni vill ha ordning själva så kan ni göra som du skriver och ha kvar. Ni behöver dock inte skicka in det någonstans.
  8. 4
    Tingsrätten vill inte ha en lista över ert lösöre. I princip kan ni bara skicka in att bodelning har skett och skriva under. Är ni överens så får nu ju dela hur ni vill.

    Men om ni vill ha ordning själva så kan ni göra som du skriver och ha kvar. Ni behöver dock inte skicka in det någonstans.
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    Tack för svar! Då blev livet helt plötsligt lite enklare :-) Glad sommar!
  10. 5
    Tack för svar! Då blev livet helt plötsligt lite enklare :-) Glad sommar!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Detsamma till dig!
  12. 6
    Detsamma till dig!

Liknande trådar

  1. Lösöre, hur mycket???
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 18:49
  2. bodelning
    By hcjkz in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:17
  3. Bodelning
    By Hur göra? in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 06:12
  4. Bodelning
    By Hur gör man? in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 16:11
  5. Dela lösöre...
    By mani in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar