Min man kommer alltid och..
Kärlek & relationer
  1. En kvinna
    #1

    Min man kommer alltid och..

    lägger sig i samtalen om jag pratar med en kompis. Maken är oerhört pratsam..jag brukar skoja och säga att han snart pratar ihjäl folk, grannarna exempelvis..men allvarligt talat är det jätteirriterande.

    Hur ska jag få honom att förstå utan att han ska bli sur? ikväll kom en gammal kompisa till mig förbi med sin hund, jag gick ut på tomten och vi satt och pratade ,och hade trevligt.
    Men det gick bara 10 minuter så kom min man ut och började prata. Om helt andra saker. Som vanligt ska han liksom prata mest.. inte begriper han att han kan prata några ord, och sedan är det bra. Jag går inte och lägger mig i samtalet då min man får besök... hur gör ni?
  2. 1
    Min man kommer alltid och.. lägger sig i samtalen om jag pratar med en kompis. Maken är oerhört pratsam..jag brukar skoja och säga att han snart pratar ihjäl folk, grannarna exempelvis..men allvarligt talat är det jätteirriterande.

    Hur ska jag få honom att förstå utan att han ska bli sur? ikväll kom en gammal kompisa till mig förbi med sin hund, jag gick ut på tomten och vi satt och pratade ,och hade trevligt.
    Men det gick bara 10 minuter så kom min man ut och började prata. Om helt andra saker. Som vanligt ska han liksom prata mest.. inte begriper han att han kan prata några ord, och sedan är det bra. Jag går inte och lägger mig i samtalet då min man får besök... hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Du får säga till din man - fast han blir sur. Det får man ta
  4. 2
    Du får säga till din man - fast han blir sur. Det får man ta
  5. anonym h_us
    #3

    Låter stabilt jobbigt!

    Jag riktigt känner hur jag ryser inombords när jag tänker på hur det skulle vara att hela tiden bli avbruten. Har dessvärre ingen lösning mer än att du säger till honom precis hur du känner. Det är en del saker som min man gör som irriterat mig, t ex att han ofta kommer fram och glor och är nyfiken på vad jag kollar på när jag sitter vid datorn eller att han frågar "vem var det ifrån" när jag får SMS. Jag har rakt ut talat om för honom att jag inte gillar detta och det har blivit mycket bättre. Säg precis som du känner, är mitt förslag.
  6. 3
    Låter stabilt jobbigt! Jag riktigt känner hur jag ryser inombords när jag tänker på hur det skulle vara att hela tiden bli avbruten. Har dessvärre ingen lösning mer än att du säger till honom precis hur du känner. Det är en del saker som min man gör som irriterat mig, t ex att han ofta kommer fram och glor och är nyfiken på vad jag kollar på när jag sitter vid datorn eller att han frågar "vem var det ifrån" när jag får SMS. Jag har rakt ut talat om för honom att jag inte gillar detta och det har blivit mycket bättre. Säg precis som du känner, är mitt förslag.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4

    Men...

    ...det är väl inte helt onaturligt att han kommer och hälsar om någon kommit på besök?

    Förresten undrar jag vad du menar med att han bara borde prata " några ord" och sedan skulle det vara bra. Finns det någon gräns? Jag menar, hur mycket man pratar beror väl på responsen. I vissa samtal pratar man mer medan man i andra är mer av lyssnare och ibland böljar det lite fram och tillbaka under samma samtal.

    Vad tror du t.ex. din kompis tycker? Verkar hon vara lika irriterad som du? Får hon inte en syl i vädret och sitter och tittar menande på dig, eller är hon inbegripen i diskussionen med honom? Om hon är lika irriterad som du så borde ju ni två kunna kapa honom och fortsätta att prata om sådant som ni vill prata om och mer eller mindre ignorera hans snack om sådant som ni tycker är oväsentligt.
    --- Skrev tidigare under nicket Anon Üm ---
  8. 4
    Men... ...det är väl inte helt onaturligt att han kommer och hälsar om någon kommit på besök?

    Förresten undrar jag vad du menar med att han bara borde prata " några ord" och sedan skulle det vara bra. Finns det någon gräns? Jag menar, hur mycket man pratar beror väl på responsen. I vissa samtal pratar man mer medan man i andra är mer av lyssnare och ibland böljar det lite fram och tillbaka under samma samtal.

    Vad tror du t.ex. din kompis tycker? Verkar hon vara lika irriterad som du? Får hon inte en syl i vädret och sitter och tittar menande på dig, eller är hon inbegripen i diskussionen med honom? Om hon är lika irriterad som du så borde ju ni två kunna kapa honom och fortsätta att prata om sådant som ni vill prata om och mer eller mindre ignorera hans snack om sådant som ni tycker är oväsentligt.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Varför får han inte bli sur, för att du mår dåligt och säger ifrån?

    På något sätt tillåter du ju faktiskt att han gör så här. Och då är ju nästa fråga, varför du accepterar det?

    Och nej, jag accepterar _inte_ att bli avbruten av andra, oavsett om det är min man eller någon okänd. Däremot kan jag agera olika beroende på situation.
  10. 5
    Varför får han inte bli sur, för att du mår dåligt och säger ifrån?

    På något sätt tillåter du ju faktiskt att han gör så här. Och då är ju nästa fråga, varför du accepterar det?

    Och nej, jag accepterar _inte_ att bli avbruten av andra, oavsett om det är min man eller någon okänd. Däremot kan jag agera olika beroende på situation.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Ja exakt, och det är _inte_ farligt att någon bli sur. Värre saker har hänt människan.
    Eller hur Azucena. (Om du visste hur jag bokstaverar fortfarande... *asg*)
  12. 6
    Ja exakt, och det är _inte_ farligt att någon bli sur. Värre saker har hänt människan.
    Eller hur Azucena. (Om du visste hur jag bokstaverar fortfarande... *asg*)
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Har du berättat för honom hur du upplever det?
  14. 7
    Har du berättat för honom hur du upplever det?
  15. Medlem sedan
    Jul 2008
    #8
    I dessa fall får man riskera att han blir sur. Han måste få detta förklarat vänligt men bestämt. Han kan komma o heja o sätta sig om man t ex sitter i trädgården med en väninna o glida in i samtalet efter en stund om det verkar passa. Då kan man smidigt byta samtalsämne om det verkar funka, men man får också känna av om andra glider tillbaka till tidigare prat.
  16. 8
    I dessa fall får man riskera att han blir sur. Han måste få detta förklarat vänligt men bestämt. Han kan komma o heja o sätta sig om man t ex sitter i trädgården med en väninna o glida in i samtalet efter en stund om det verkar passa. Då kan man smidigt byta samtalsämne om det verkar funka, men man får också känna av om andra glider tillbaka till tidigare prat.
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9
    Ja, han är ju vuxen. Säger man det vänligt ska han kunna ta det. Vissa har svårt att känna av o det behöver inte bero på nåt onormalt.
  18. 9
    Ja, han är ju vuxen. Säger man det vänligt ska han kunna ta det. Vissa har svårt att känna av o det behöver inte bero på nåt onormalt.
  19. Medlem sedan
    Jul 2008
    #10
    Låter som om han är rädd för otrohet eller är för nyfiiken, alt har ett litet kontrollbehov.
  20. 10
    Låter som om han är rädd för otrohet eller är för nyfiiken, alt har ett litet kontrollbehov.
  21. Medlem sedan
    Jul 2008
    #11
    Det stod ju att han AVBRYTER o pratar om HELT ANDRA saker HELT PLÖTSLIGT. Om två står o pratar o jag vill heja gör jag det, men säger att vi pratar mer senare.
  22. 11
    Det stod ju att han AVBRYTER o pratar om HELT ANDRA saker HELT PLÖTSLIGT. Om två står o pratar o jag vill heja gör jag det, men säger att vi pratar mer senare.
  23. anonym h_us
    #12

    Känner igen

    min man är också väldigt nyfiken. Dom kanske tror att man sitter och pratar om andra karlar när man sitter med sin väninna och det gör man kanske också fast det brukar ju inte vara så allvarligt menat utan helt vanligt "tjejsnack".
    Jag tror du måste vara såpass öppen och tydlig att du helt enkelt säger åt honom att ni vill vara ifred du och väninnan eller när du pratar i tfn.
  24. 12
    Känner igen min man är också väldigt nyfiken. Dom kanske tror att man sitter och pratar om andra karlar när man sitter med sin väninna och det gör man kanske också fast det brukar ju inte vara så allvarligt menat utan helt vanligt "tjejsnack".
    Jag tror du måste vara såpass öppen och tydlig att du helt enkelt säger åt honom att ni vill vara ifred du och väninnan eller när du pratar i tfn.
  25. anon_hk
    #13

    Två kvinnor som träffas...

    vill kanske vara ifred och prata bara sinsemellan. När jag träffar mina väninnor pratar vi om sådana saker som bara vi gör och då vill då inte jag att min man kommer och börjar prata om ditten och datten. Tror inte två män som sitter och pratar låt säga datorer skulle uppskatta om frun kom och satt sig och började prata om senaste semesterresan till Thailand. Ibland vill man vara ifred med sina vänner.
  26. 13
    Två kvinnor som träffas... vill kanske vara ifred och prata bara sinsemellan. När jag träffar mina väninnor pratar vi om sådana saker som bara vi gör och då vill då inte jag att min man kommer och börjar prata om ditten och datten. Tror inte två män som sitter och pratar låt säga datorer skulle uppskatta om frun kom och satt sig och började prata om senaste semesterresan till Thailand. Ibland vill man vara ifred med sina vänner.
  27. anon_hk
    #14

    Kan det vara så enkelt...

    att han helt enkelt skulle kunna lära sig att ställa frågan: "stör jag" innan han sätter sig, och att hon kunde lära sig att säga: "ja vi vill gärna sitta här själva just nu"?
  28. 14
    Kan det vara så enkelt... att han helt enkelt skulle kunna lära sig att ställa frågan: "stör jag" innan han sätter sig, och att hon kunde lära sig att säga: "ja vi vill gärna sitta här själva just nu"?
  29. Medlem sedan
    Jul 2008
    #15
    Fast är inte vi svenskar för artiga för att svara nej på den frågan, fast vi helst önskar karrln åt skogen?
  30. 15
    Fast är inte vi svenskar för artiga för att svara nej på den frågan, fast vi helst önskar karrln åt skogen?
  31. En kvinna
    #16
    Lite svar

    Problemet som jag ser det är att min man är otroligt pratglad. Åker vi och handlar så möter han en massa andra gubbar och blir stående i evigheter för att prata. Håller han på t ex en läxa med något av barnen och det ringer någon, så avbryter han direkt läxläsandet, och barnet blir lidande. Han kan prata i evigheter. Det är "höhö" i luren och ett jäkla pladdrande.
    Istället kunde han säga "kan jag ringa upp dig om en stund", men det gör han aldrig.
    Han går runt och pratar med granngubbarna , de är trevliga och pratar på då han kommer, men _de_ kommer sällan hit bara för att tomprata..

    Om jag sitter med en väninna så sitter vi verkligen inte och pratar om andra karlar. Jag har inget intresse av andra. Vi pratar om ditt och datt bara, barnen, skolorna, resor, vad som helst..inga hemligheter. Men så kommer min man och hälsar, och börjar genast prata om annat. Fråga om hur det är med den och den. Samma om någon ringer till mig, och han råkar svara, då kan jag få vänta länge innan det liksom blir min tur att prata. Jag har sagt åt honom att han kan visst säga några ord då det kommer någon, men han glömmer bort det ändå.

    Om ett tag ska jag bjuda hem en kompis på middag, har inte träffat henne på länge. Men min man ska säkert komma och prata en massa då också. Det här är verkligen ett problem för mig.
    och jag är ingen grinig intolerant person, mannen kan absolut komma och prata en kort stund men sedan kan han återgå till sitt, tycker jag.
  32. 16
    Lite svar

    Problemet som jag ser det är att min man är otroligt pratglad. Åker vi och handlar så möter han en massa andra gubbar och blir stående i evigheter för att prata. Håller han på t ex en läxa med något av barnen och det ringer någon, så avbryter han direkt läxläsandet, och barnet blir lidande. Han kan prata i evigheter. Det är "höhö" i luren och ett jäkla pladdrande.
    Istället kunde han säga "kan jag ringa upp dig om en stund", men det gör han aldrig.
    Han går runt och pratar med granngubbarna , de är trevliga och pratar på då han kommer, men _de_ kommer sällan hit bara för att tomprata..

    Om jag sitter med en väninna så sitter vi verkligen inte och pratar om andra karlar. Jag har inget intresse av andra. Vi pratar om ditt och datt bara, barnen, skolorna, resor, vad som helst..inga hemligheter. Men så kommer min man och hälsar, och börjar genast prata om annat. Fråga om hur det är med den och den. Samma om någon ringer till mig, och han råkar svara, då kan jag få vänta länge innan det liksom blir min tur att prata. Jag har sagt åt honom att han kan visst säga några ord då det kommer någon, men han glömmer bort det ändå.

    Om ett tag ska jag bjuda hem en kompis på middag, har inte träffat henne på länge. Men min man ska säkert komma och prata en massa då också. Det här är verkligen ett problem för mig.
    och jag är ingen grinig intolerant person, mannen kan absolut komma och prata en kort stund men sedan kan han återgå till sitt, tycker jag.
  33. En kvinna
    #17
    Måste svara på detta fast jag nyss skrev nedan. Nej, det är inte farligt att bli sur men min man blir så ENORMT sur, och säger då sådant som att "ja snart är väl allt jag gör fel, det bästa vore väl om jag inte fanns här" och dylikt. Och det känns så orättvist då han säger så.Han kan vara sur en hel dag om jag sagt något sånt. Då det enda jag vill är att få prata en stund lite ostört, ha trevligt med en väninna.
  34. 17
    Måste svara på detta fast jag nyss skrev nedan. Nej, det är inte farligt att bli sur men min man blir så ENORMT sur, och säger då sådant som att "ja snart är väl allt jag gör fel, det bästa vore väl om jag inte fanns här" och dylikt. Och det känns så orättvist då han säger så.Han kan vara sur en hel dag om jag sagt något sånt. Då det enda jag vill är att få prata en stund lite ostört, ha trevligt med en väninna.
  35. Medlem sedan
    Jan 2007
    #18
    Don´t worry när jag byter nästa gång ska jag ta ett namn som du har lättare för
  36. 18
    Don´t worry när jag byter nästa gång ska jag ta ett namn som du har lättare för
  37. Medlem sedan
    Jan 2007
    #19
    Men du får inte bli skrämd av hans martyrskap och otroliga surhet, om han är sån så varsågod, det ska inte hindra dig att säga till honom.
  38. 19
    Men du får inte bli skrämd av hans martyrskap och otroliga surhet, om han är sån så varsågod, det ska inte hindra dig att säga till honom.
  39. Medlem sedan
    Oct 2007
    #20
    Martyer ska man aldrig belöna och göra till viljes, det göder bara martyrskapet ännu mera. Svara honom på ett moget sätt och tala om att hans handling just nu är fel och har inget med andra handlingar att göra. Och det är han själv som väljer att lyssna på vad du säger eller fortsätta att vara en barnslig martyr.

    Du kan ju lägga till att du föredrar en mogen man före en barnslig martyr. Fråga honom om det verkligen är så han vill uppföra sig som och vill bli sedd som en gnällig martyr, för det är ju exakt vad han blir.

    Du kan ju också fråga varför han inte respekterar dig och dina behov också. Det vore ju intressant att få ett svar på. Just varför bara hans egna behov ska prioriteras och att han inte kan uppfylla dina någon gång.
  40. 20
    Martyer ska man aldrig belöna och göra till viljes, det göder bara martyrskapet ännu mera. Svara honom på ett moget sätt och tala om att hans handling just nu är fel och har inget med andra handlingar att göra. Och det är han själv som väljer att lyssna på vad du säger eller fortsätta att vara en barnslig martyr.

    Du kan ju lägga till att du föredrar en mogen man före en barnslig martyr. Fråga honom om det verkligen är så han vill uppföra sig som och vill bli sedd som en gnällig martyr, för det är ju exakt vad han blir.

    Du kan ju också fråga varför han inte respekterar dig och dina behov också. Det vore ju intressant att få ett svar på. Just varför bara hans egna behov ska prioriteras och att han inte kan uppfylla dina någon gång.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ni som alltid kommer i tid
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 13:58
  2. jag kommer alltid för sent!
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 00:22
  3. Hur kommer det sig att ni alltid
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 06:56
  4. Kommer han alltid
    By anonymt namn in forum Sex & erotik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 09:18
  5. kommer alltid förbli
    By MYZOXE! in forum Änglabarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 09:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar