Låter det när er bebis ammas?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Låter det när er bebis ammas?

    Vår dotter har fått kolik och jag tror att hon får i sig mycket luft i samband med amning. Jag tycker det ser ut som hon har ett bra tag, gapar ordentligt, underläppen "nedvikt" osv. Hon är bara 3 veckor gammal och första veckan lät det ingenting när hon åt men i samband med att koliken började har också ett ljud uppstått vid amningen. Kan det vara därför hon får i sig luft?
    Svårt att förklara ett ljud men vid varje tag hon gör låter det liksom ett smackande liknande det som blir om man "klickar" med tungan mot gommen.
    Låter det när ni ammar också eller äter era små alldeles tyst? Tror ni det är för att det kommer in luft någonstans som det låter?
  2. 1
    Låter det när er bebis ammas? Vår dotter har fått kolik och jag tror att hon får i sig mycket luft i samband med amning. Jag tycker det ser ut som hon har ett bra tag, gapar ordentligt, underläppen "nedvikt" osv. Hon är bara 3 veckor gammal och första veckan lät det ingenting när hon åt men i samband med att koliken började har också ett ljud uppstått vid amningen. Kan det vara därför hon får i sig luft?
    Svårt att förklara ett ljud men vid varje tag hon gör låter det liksom ett smackande liknande det som blir om man "klickar" med tungan mot gommen.
    Låter det när ni ammar också eller äter era små alldeles tyst? Tror ni det är för att det kommer in luft någonstans som det låter?
  3. Medlem sedan
    May 2008
    #2
    Till mig sa dom på BB att om det klickar så har bebisen inte bröstvårtan tillräckligt långt in i munnen dvs inte tillräckligt bra tag. Om taget inte är optimalt så ökar ju risken för att bebisen sväljer luft och får gaser i magen. Men jag vet inte... min son fortsatte klicka i flera månader trots att hans tag verkade jättebra och han hade inga problem med det.
  4. 2
    Till mig sa dom på BB att om det klickar så har bebisen inte bröstvårtan tillräckligt långt in i munnen dvs inte tillräckligt bra tag. Om taget inte är optimalt så ökar ju risken för att bebisen sväljer luft och får gaser i magen. Men jag vet inte... min son fortsatte klicka i flera månader trots att hans tag verkade jättebra och han hade inga problem med det.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Jag känner igen det där med klickljud, min son gjorde klickljud under en period av amningen och det var luft som smög sig in och visst var skrikandet och bökandet värre i samband med det. Han blev väldigt spänd i magen och var sällan nöjd annat än vaggad i bärsjalen.

    Han lärde sig av med det själv efter ett tag, jag försökte hitta samband med hur jag höll honnom eller med hans tag men kom aldrig riktigt fram till något. När vi låg i sängen och ammade kom aldrig något klickljud mins jag.

    Tyst åt han dock aldrig, han låg alltid och hmmm:ade, stönade eller liksom grymtade. Men han lät nästan alltid när han var liten, han låg och knarrade i sömnen, gnisslade när han mös i famnen och så vidare .
  6. 3
    Jag känner igen det där med klickljud, min son gjorde klickljud under en period av amningen och det var luft som smög sig in och visst var skrikandet och bökandet värre i samband med det. Han blev väldigt spänd i magen och var sällan nöjd annat än vaggad i bärsjalen.

    Han lärde sig av med det själv efter ett tag, jag försökte hitta samband med hur jag höll honnom eller med hans tag men kom aldrig riktigt fram till något. När vi låg i sängen och ammade kom aldrig något klickljud mins jag.

    Tyst åt han dock aldrig, han låg alltid och hmmm:ade, stönade eller liksom grymtade. Men han lät nästan alltid när han var liten, han låg och knarrade i sömnen, gnisslade när han mös i famnen och så vidare .
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4

    Oxå ett kolikbarn här

    Jag tänkte på det för ett litet tag sen, om alla barn låter så mkt som min dotter när hon äter. Jag vet inte för jag har aldrig sett något annat barn äta men min dotter låter väldigt mycket. Hon suckar, stönar, grymtar, klunkar, och visst klickar det ibland. Jag vet inte om det beror på att jag har mycket mjölk och hon är glupsk men hon klick-svälj-klick-svälj osv..
    Sen är det inte ovanligt att det kör i magen på henne genom halva måltiden så hon spänner sig och börjar krysta så tillslut släpper hon bröstet för att krysta lite till. Efter en liten paus fortsätter hon äta. Hon är sällan helst still och tyst när hon äter men hur det är i förhållande till andra barn har jag inte en aning om. På bb sa de att hon hade rätt tag så jag hoppas det stämmer. vårtan ser okej ut sen oxå..
  8. 4
    Oxå ett kolikbarn här Jag tänkte på det för ett litet tag sen, om alla barn låter så mkt som min dotter när hon äter. Jag vet inte för jag har aldrig sett något annat barn äta men min dotter låter väldigt mycket. Hon suckar, stönar, grymtar, klunkar, och visst klickar det ibland. Jag vet inte om det beror på att jag har mycket mjölk och hon är glupsk men hon klick-svälj-klick-svälj osv..
    Sen är det inte ovanligt att det kör i magen på henne genom halva måltiden så hon spänner sig och börjar krysta så tillslut släpper hon bröstet för att krysta lite till. Efter en liten paus fortsätter hon äta. Hon är sällan helst still och tyst när hon äter men hur det är i förhållande till andra barn har jag inte en aning om. På bb sa de att hon hade rätt tag så jag hoppas det stämmer. vårtan ser okej ut sen oxå..
  9. Medlem sedan
    Mar 2008
    #5
    Jag tycker de låter som att taget hon har måste ändras lite .. du kan höra sväljade ljud men inte klickande eller ngt annat då tror ja att hon smyger in luft testa att byta possition å se om du kan få bort ljuden små små marginaler för att de ska knöla ju... lycka till
  10. 5
    Jag tycker de låter som att taget hon har måste ändras lite .. du kan höra sväljade ljud men inte klickande eller ngt annat då tror ja att hon smyger in luft testa att byta possition å se om du kan få bort ljuden små små marginaler för att de ska knöla ju... lycka till
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6
    Jag tycker att jag har försökt ändra. Har också försökt amma henne i upprätt position, liggande, sittande osv utan att det blivit någon skillnad. Har försökt med fingret att känna om luft kommer in någonstans för då bort ju ljudet försvinna när man håller för liksom?
    Är lite rädd också att krångla till det för mycket då jag inte lyckades amma min förstfödde och i efterhand har förstått att mina såriga bröstvårtor då berodde på ett felaktigt tag och denna gång fungerar det så fint på det sättet.
  12. 6
    Jag tycker att jag har försökt ändra. Har också försökt amma henne i upprätt position, liggande, sittande osv utan att det blivit någon skillnad. Har försökt med fingret att känna om luft kommer in någonstans för då bort ju ljudet försvinna när man håller för liksom?
    Är lite rädd också att krångla till det för mycket då jag inte lyckades amma min förstfödde och i efterhand har förstått att mina såriga bröstvårtor då berodde på ett felaktigt tag och denna gång fungerar det så fint på det sättet.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Kunde likagärna vara en beskrivning av mina amningsstunder med lilla Alva. Och ju mer ont i magen hon har desto mer hetsigt äter hon och ju mer ont i magen får hon och så är den onda spiralen igång...
  14. 7
    Kunde likagärna vara en beskrivning av mina amningsstunder med lilla Alva. Och ju mer ont i magen hon har desto mer hetsigt äter hon och ju mer ont i magen får hon och så är den onda spiralen igång...
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Mina barn hade inte kolik men de smaskade, klickade och hummade och gjorde allmänna goseljud när de ammade
  16. 8
    Mina barn hade inte kolik men de smaskade, klickade och hummade och gjorde allmänna goseljud när de ammade
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Bägge mina smackade endel när de åt. Med ettan så försökte jag "åtgärda" det när jag av andra fick vet att det berodde på feltag. Han släppte som taget och smacket uppstod.
    Efter ett tag insåg jag att han åt var 4-e timme, var go och glad, ökade i vikt med raketfart, så så mkt feltag var det nog inte tal om.
    När tvåan hade samma "läten" så kunde jag ignorera det på ett annat sätt.
  18. 9
    Bägge mina smackade endel när de åt. Med ettan så försökte jag "åtgärda" det när jag av andra fick vet att det berodde på feltag. Han släppte som taget och smacket uppstod.
    Efter ett tag insåg jag att han åt var 4-e timme, var go och glad, ökade i vikt med raketfart, så så mkt feltag var det nog inte tal om.
    När tvåan hade samma "läten" så kunde jag ignorera det på ett annat sätt.

Liknande trådar

  1. Att ammas är FÖR mysigt
    By Ann&Lovisa Erik Alva in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 23:06
  2. Ammas till sömn......
    By Linda m två in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 23:20
  3. Här ska ammas!!
    By Majson in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 08:27
  4. Ammas - snutta
    By vinecooler in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 10:07
  5. Barn som ammas mer än
    By CARINA in forum Bebissnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 07:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar