Hur är reglerna?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Hur är reglerna?

    Alltså, jag undrar vad för bestämmelser som gäller när man väljer barnets namn?
    Jag har två efternamn; mitt eget och min makes.

    Kan man ge barnet båda efternamnen eller bara mitt, eller måste man ge det namn vi har gemensamt?

    Jag vill att barnet ska ha mitt efternamn men det blir ju så mycket med 2 efternamn (tycker själv att det är jobbigt)!
  2. 1
    Hur är reglerna? Alltså, jag undrar vad för bestämmelser som gäller när man väljer barnets namn?
    Jag har två efternamn; mitt eget och min makes.

    Kan man ge barnet båda efternamnen eller bara mitt, eller måste man ge det namn vi har gemensamt?

    Jag vill att barnet ska ha mitt efternamn men det blir ju så mycket med 2 efternamn (tycker själv att det är jobbigt)!
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2
    Barnen får automatiskt mammans namn, alltså båda namnen eftersom du heter det,
    sen kan ni ju välja själva inom tre månader vilka, vilket namn ni vill att barnet skall heta.
  4. 2
    Barnen får automatiskt mammans namn, alltså båda namnen eftersom du heter det,
    sen kan ni ju välja själva inom tre månader vilka, vilket namn ni vill att barnet skall heta.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Det beror på vilket som är det efternamn och ditt mellannamn. Exempel
    Maken heter Karlsson
    Du heter: Nilsson Karlsson
    Då är Karlsson ditt efternamn och ert gemensamma efternamn och barnet får detta automatiskt. Barnet FÅR INTE ta Nilsson som mellannamn då, eftersom du inte heter det i efternamn (mellannamnet är inte ens efternamn). Man är restriktiv med mellannamn och man får bara ha det om man gifter sig till ett annat namn eller har föräldrar med olika efternamn.
    Däremot har barnet rätt att ta endast Nilsson, eftersom det är ditt flicknamn, men då har barnet ett annat efternamn än ni andra familjen.
    Om ni istället heter:
    Maken: Karlsson
    Du: Karlsson Nilsson
    så har ni olika efternamn och barnet kan då få Karlsson som mellannamn och Nilsson som efternamn.
  6. 3
    Det beror på vilket som är det efternamn och ditt mellannamn. Exempel
    Maken heter Karlsson
    Du heter: Nilsson Karlsson
    Då är Karlsson ditt efternamn och ert gemensamma efternamn och barnet får detta automatiskt. Barnet FÅR INTE ta Nilsson som mellannamn då, eftersom du inte heter det i efternamn (mellannamnet är inte ens efternamn). Man är restriktiv med mellannamn och man får bara ha det om man gifter sig till ett annat namn eller har föräldrar med olika efternamn.
    Däremot har barnet rätt att ta endast Nilsson, eftersom det är ditt flicknamn, men då har barnet ett annat efternamn än ni andra familjen.
    Om ni istället heter:
    Maken: Karlsson
    Du: Karlsson Nilsson
    så har ni olika efternamn och barnet kan då få Karlsson som mellannamn och Nilsson som efternamn.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Nej, om hon heter makens namn i efternamn och sitt eget flicknamn i mellannamn så räknas bara efternamnet som namn. Barnet får då makarnas gemensamma efternamn.
  8. 4
    Nej, om hon heter makens namn i efternamn och sitt eget flicknamn i mellannamn så räknas bara efternamnet som namn. Barnet får då makarnas gemensamma efternamn.
  9. Medlem sedan
    Sep 2009
    #5

    Hittade detta


    Mellannamn för barn
    Under förutsättning att föräldrna har
    olika efternamn

    och barnet bär
    den enes efternamn kan den andres

    efternamn anmälas som mellannamn. Mellannamn bärs
    alltid närmast framför efternamnet. Bindestreck får inte
    förekomma mellan mellannamn och efternamn
    Från Skatteverkets hemsida.
  10. 5
    Hittade detta

    Mellannamn för barn
    Under förutsättning att föräldrna har
    olika efternamn

    och barnet bär
    den enes efternamn kan den andres

    efternamn anmälas som mellannamn. Mellannamn bärs
    alltid närmast framför efternamnet. Bindestreck får inte
    förekomma mellan mellannamn och efternamn
    Från Skatteverkets hemsida.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Precis som jag skrev alltså
  12. 6
    Precis som jag skrev alltså
  13. Medlem sedan
    Sep 2009
    #7
    Precis som jag skrev alltså
    Fast om jag bara har mitt eget efternamn fast vi är gifta (alltså olika efternamn), får barnet då mitt efternamn om vi vill det?
  14. 7
    Precis som jag skrev alltså
    Fast om jag bara har mitt eget efternamn fast vi är gifta (alltså olika efternamn), får barnet då mitt efternamn om vi vill det?
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Oh ja.
    Har ni olika efternamn så kan barnet heta något av följande:
    Karlsson
    Nilsson
    Nilsson Karlson
    Karlson Nilsson
  16. 8
    Oh ja.
    Har ni olika efternamn så kan barnet heta något av följande:
    Karlsson
    Nilsson
    Nilsson Karlson
    Karlson Nilsson
  17. Medlem sedan
    May 2007
    #9
    Fråga...
    Så om jag heter Anna Karlsson Nilsson, och bara kallar mig Anna Karlsson..så får jag hur mycket jag än vill inte ge mitt barn efternamnet Karlsson?
    Det här blir knepigt...barn är inte aktuellt på ett par år...men jag använder bara ett utav mina "två efternamn" och det är just det namnet jag vill att ev. barn ska ha, inte det andra som många fler heter...
  18. 9
    Fråga...
    Så om jag heter Anna Karlsson Nilsson, och bara kallar mig Anna Karlsson..så får jag hur mycket jag än vill inte ge mitt barn efternamnet Karlsson?
    Det här blir knepigt...barn är inte aktuellt på ett par år...men jag använder bara ett utav mina "två efternamn" och det är just det namnet jag vill att ev. barn ska ha, inte det andra som många fler heter...
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Då skulle jag vända på mina namn och göra det namn jag använder till efternamn och det andra till mellannamn. Då är det inget problem, plus att det är mer naturligt att låta sitt mellannamn vara "dolt" än sitt efternamn (på samma sätt som man inte rabblar upp alla sina andranamn vid vardagliga tillfällen)

    Men, barnet har ju rätt att ta ditt flicknamn oavsett om du heter det eller ej. Det som skiljer då är att barnet då inte kan ha det eller pappans namn som mellannamn. Men hur den processen går till känner jag inte till, om man kan göra det direkt när barnet är nyfött eller om det måste komma från barnet själv och om det i så fall finns en åldergräns.
  20. 10
    Då skulle jag vända på mina namn och göra det namn jag använder till efternamn och det andra till mellannamn. Då är det inget problem, plus att det är mer naturligt att låta sitt mellannamn vara "dolt" än sitt efternamn (på samma sätt som man inte rabblar upp alla sina andranamn vid vardagliga tillfällen)

    Men, barnet har ju rätt att ta ditt flicknamn oavsett om du heter det eller ej. Det som skiljer då är att barnet då inte kan ha det eller pappans namn som mellannamn. Men hur den processen går till känner jag inte till, om man kan göra det direkt när barnet är nyfött eller om det måste komma från barnet själv och om det i så fall finns en åldergräns.
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Ja jag har funderat på det..men då låter namnet inte alls lika bra Och resten utav min familj kommer ha namnen i en annan ordning. Dessutom blir jag lite förvirrad då det kommer brev från t.ex. myndigheter. Oftast står det båda "efternamnen" men det händer att det bara står det namnet som egentligen är mellannamnet. Jag blir inte klok på det här!
  22. 11
    Ja jag har funderat på det..men då låter namnet inte alls lika bra Och resten utav min familj kommer ha namnen i en annan ordning. Dessutom blir jag lite förvirrad då det kommer brev från t.ex. myndigheter. Oftast står det båda "efternamnen" men det händer att det bara står det namnet som egentligen är mellannamnet. Jag blir inte klok på det här!
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Ja, det är förvirrande, håller med.
    Men att skatteverket ser efternamnet som efternamn är det enda glasklara, sen får man stå ut med att det blir virrigt på andra håll, för det blir det.
  24. 12
    Ja, det är förvirrande, håller med.
    Men att skatteverket ser efternamnet som efternamn är det enda glasklara, sen får man stå ut med att det blir virrigt på andra håll, för det blir det.

Liknande trådar

  1. de nya reglerna
    By Molle in forum Omhändertagna barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 06:08
  2. Hur är reglerna?
    By magnolia in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 14:27
  3. De här nya reglerna...
    By Moonbeam in forum Resesnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 19:17
  4. De nya reglerna????
    By khimera in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 10:05
  5. Reglerna?
    By sprengja in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 09:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar