Hur stava?
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Hur stava?

    Sackarias eller Sakarias.

    Varför tycker du så?
  2. 1
    Hur stava? Sackarias eller Sakarias.

    Varför tycker du så?
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Sakarias. Sackarias är 'too much' och ska ni stava med ck tycker jag att det ska stavas Zackarias.
  4. 2
    Sakarias. Sackarias är 'too much' och ska ni stava med ck tycker jag att det ska stavas Zackarias.
  5. Medlem sedan
    Aug 2009
    #3
    Tycker att Sakarias är den finaste stavningen av dina förslag för att det ser så mycket ut med ck.Men den stavningen jag gillar allra bäst är Zacharias.
  6. 3
    Tycker att Sakarias är den finaste stavningen av dina förslag för att det ser så mycket ut med ck.Men den stavningen jag gillar allra bäst är Zacharias.
  7. Anonym
    #4
    Tycker inget av det.. Tycker Zacharias/Zackarias. Annars Sackarias.
  8. 4
    Tycker inget av det.. Tycker Zacharias/Zackarias. Annars Sackarias.
  9. Medlem sedan
    Sep 2009
    #5
    Håller med
  10. 5
    Håller med
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Sakarias e snyggast av de alternativen. Fast personligen skulle jag stava Zacharias (som Topelius).
  12. 6
    Sakarias e snyggast av de alternativen. Fast personligen skulle jag stava Zacharias (som Topelius).
  13. jag med Ines
    #7
    tycker Sakarias är den finaste
    stavningen av de två .
  14. 7
    tycker Sakarias är den finaste
    stavningen av de två .
  15. Medlem sedan
    Feb 2009
    #8
    Snyggast=Enklast och minst krystat. Ett vackert namn stavat Sakarias. De andra stavningarna har jag svårt för. Lycka till!
  16. 8
    Snyggast=Enklast och minst krystat. Ett vackert namn stavat Sakarias. De andra stavningarna har jag svårt för. Lycka till!
  17. Anonym
    #9
    Zackarias! Det så folk har förutsatt att vår son stavar sitt namn i alla år, således är min teori att det är den mest naturliga stavningen. Ingen har någonsin frågat om han stavar med S.

    Dessutom tycker jag att så som namnet uttalas borde det vara ck i mitten, Sakarias för mig känns "felstavat".
  18. 9
    Zackarias! Det så folk har förutsatt att vår son stavar sitt namn i alla år, således är min teori att det är den mest naturliga stavningen. Ingen har någonsin frågat om han stavar med S.

    Dessutom tycker jag att så som namnet uttalas borde det vara ck i mitten, Sakarias för mig känns "felstavat".
  19. Medlem sedan
    Oct 2008
    #10
    Zacharias!
  20. 10
    Zacharias!
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    hellre Zacharias eller eller Zackarias.
  22. 11
    hellre Zacharias eller eller Zackarias.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Sakarias - med ck tycker jag att det blir sötningsmedel av det Sakarias är jättefint!
  24. 12
    Sakarias - med ck tycker jag att det blir sötningsmedel av det Sakarias är jättefint!
  25. Anonym
    #13
    Tack för era svar. Namnet kommer att stavas med S men det jag är tveksam till är just om man ska ha ck för det är ju kort volkal. Men samtidigt är jag själv inne på stavningen Sakarias för att det är enklast. Vi får se hur det blir men det var kul att läsa hur ni tänker!
  26. 13
    Tack för era svar. Namnet kommer att stavas med S men det jag är tveksam till är just om man ska ha ck för det är ju kort volkal. Men samtidigt är jag själv inne på stavningen Sakarias för att det är enklast. Vi får se hur det blir men det var kul att läsa hur ni tänker!
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Sakarias är den stavning som används i Bibelkommissionens översättning av Nya testamentet (NT 81) så det måste vara rätt!
  28. 14
    Sakarias är den stavning som används i Bibelkommissionens översättning av Nya testamentet (NT 81) så det måste vara rätt!
  29. Medlem sedan
    Oct 2009
    #15
    Sackarias, lite svårt
    Sakarias, lite för enkelt
    Sakharias
  30. 15
    Sackarias, lite svårt
    Sakarias, lite för enkelt
    Sakharias
  31. Medlem sedan
    Feb 2008
    #16
    Sakarias
  32. 16
    Sakarias
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Det finns ju mig veterligen inte något alternativt sätt att uttala Sakarias, så ck behövs inte...
  34. 17
    Det finns ju mig veterligen inte något alternativt sätt att uttala Sakarias, så ck behövs inte...
  35. Medlem sedan
    Feb 2008
    #18
    Sakarias. Instämmer med Lillan om att det blir sötningsmedel av -ck. Jag föredrar alltid den enklast stavningen av namn, och Sakarias är fint.
  36. 18
    Sakarias. Instämmer med Lillan om att det blir sötningsmedel av -ck. Jag föredrar alltid den enklast stavningen av namn, och Sakarias är fint.
  37. Medlem sedan
    Dec 2004
    #19
    Sakarias tycker jag. Alternativt Zacharias.
  38. 19
    Sakarias tycker jag. Alternativt Zacharias.

Liknande trådar

  1. Hur ska vi stava?
    By Gorocvet in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 22:09
  2. Hur stava Jenna?
    By Sandra88 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:46
  3. Hur stava det?
    By Namnbytaren in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:22
  4. får man stava så
    By bullmamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:02
  5. hur tycker ni att vi ska stava?
    By Pernilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 06:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar