Aj min bröstvårta
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Aj min bröstvårta

    Jag ammar min 2 veckor gammal tjej, har inte haft några problem med amningen alls fram till nu. Sedan igår har jag galet ont i ena bröstvårtan, en brännande/strålande smärta längst ut på bröstvårtan. Den är dessutom lite svullen och (kanske) lätt rosa. Jag tycker att smärtan blir mindre efter en stunds amning, men den är där mer eller mindre hela tiden, även när jag inte ammar.

    Nu har jag dessutom fått lite feber... (ca 38). Kan febern höra ihop med amningssmärtan? Vad kan det vara - och framförallt - vad kan jag göra för att minska smärtan? Jag tycker mig se en röd rodnad på en del av bröstet, strax nedanför bröstvårtan, men rodnaden kan hänga ihop med att jag tryckt och klämt för att kolla vad som kan vara fel. Det känns inte som mjölkstockning, jag har inga knölar eller sånt. Hon har ett fint tag och suger väldigt starkt, så där ligger inte problemet heller.

    Ska tillägga att hon är mitt tredje barn, med de andra två har amningen funkat helt problemfritt i ca 1,5 år med vardera barn.

    Snälla, hjälp!
  2. 1
    Aj min bröstvårta Jag ammar min 2 veckor gammal tjej, har inte haft några problem med amningen alls fram till nu. Sedan igår har jag galet ont i ena bröstvårtan, en brännande/strålande smärta längst ut på bröstvårtan. Den är dessutom lite svullen och (kanske) lätt rosa. Jag tycker att smärtan blir mindre efter en stunds amning, men den är där mer eller mindre hela tiden, även när jag inte ammar.

    Nu har jag dessutom fått lite feber... (ca 38). Kan febern höra ihop med amningssmärtan? Vad kan det vara - och framförallt - vad kan jag göra för att minska smärtan? Jag tycker mig se en röd rodnad på en del av bröstet, strax nedanför bröstvårtan, men rodnaden kan hänga ihop med att jag tryckt och klämt för att kolla vad som kan vara fel. Det känns inte som mjölkstockning, jag har inga knölar eller sånt. Hon har ett fint tag och suger väldigt starkt, så där ligger inte problemet heller.

    Ska tillägga att hon är mitt tredje barn, med de andra två har amningen funkat helt problemfritt i ca 1,5 år med vardera barn.

    Snälla, hjälp!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Rodnad och svullet bröst

    Uppdaterar lite: har en tydlig rodnad och är svullen/hård på en del av bröstet. Har tokammat, i olika ställningar, på det bröstet och pumpat efter amning. Men tycker inte att jag märker någon som helst skillnad. OM det är mjölkstockning så borde det väl lätta lite efter amning?? Fortfarande lite feber. Tyvärr är det ju helgdag idag, så inga "normala" vårdinrättningar svarar i telefon. Jag tycker inte att besvären är akuta nog att behöva ringa förlossningen (som amningsmottagningen hänvisar till när de har stängt och det är akut)... Tips någon?
  4. 2
    Rodnad och svullet bröst Uppdaterar lite: har en tydlig rodnad och är svullen/hård på en del av bröstet. Har tokammat, i olika ställningar, på det bröstet och pumpat efter amning. Men tycker inte att jag märker någon som helst skillnad. OM det är mjölkstockning så borde det väl lätta lite efter amning?? Fortfarande lite feber. Tyvärr är det ju helgdag idag, så inga "normala" vårdinrättningar svarar i telefon. Jag tycker inte att besvären är akuta nog att behöva ringa förlossningen (som amningsmottagningen hänvisar till när de har stängt och det är akut)... Tips någon?
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Hej!
    Jag tycker att det låter misstänkt likt en mjölkstockning. Jag har några tips som du kan prova.

    Amma så att dotterns haka ligger mot det stockade stället. Urmjölkningen är nämligen mest effektiv åt det hållet. Du kan behöva bli lite kreativ med amningsställningar beroende på var den hårda delen av bröstet sitter. Du kan prova att lägga dottern platt på rygg på t.ex. sängen och ställa dig på alla fyra ovanför om du inte hittar något annat sätt att passa in hennes haka mot det stockade stället.

    Kolla på bröstvårtan, ser du en vit klump som sitter där? Försök i så fall att pilla bort den, gärna i duschen. Du kan behöva använda en nål som du först tvättar ordentligt med hett vatten och diskmedel.

    När du ammar, stryk försiktigt över det stockade stället, ut mot bröstvårtan. Tryck inte hårt, utan målet är att öka blodcirkulationen runt stockningen, inte att trycka ut någon mjölk, risken är då att den trycks ut i vävnaden och du blir ännu sämre.

    Var extra noga för taget, det är viktigt både för att förebygga fler stockningar och för att bli av med den som du har. Se till att hon gapar riktigt stort när hon tar tag, och att bröstvårtan är rund när hon släpper (inte klämd) och pekar åt samma håll som vanligt.

    Det kan vara skönt med värme, t.ex. en vetevärmare, det ökar också blodcirkulationen.

    Kyla kan också vara skönt, du kan prova med en påse ärter eller liknande från frysen som du slår in i en handduk, eller en handduk som du sköljer med kallt vatten och vrider ur. Kyl i omgångar, särskilt viktigt om du tar något från frysen.

    Du kan ta en receptfri värktablett mot smärtan, s.k. NSAIDer som t.ex. Ipren, Voltaren, m.fl. är bra eftersom de också är antiinflammatoriska.

    Det är normalt att stockningen långsamt går över. Det hårda släpper inte direkt utan det kan ta flera dagar, men du ska inte gå med feber mer än tre dagar.

    Har du haft sår på bröstvårtorna? Då finns det en viss risk att stockningen orsakas av bakterier och då behöver du antibiotika. Om du har haft sår, se till att nämna det när du söker vård.

    Hoppas att du snart känner dig bättre!
  6. 3
    Hej!
    Jag tycker att det låter misstänkt likt en mjölkstockning. Jag har några tips som du kan prova.

    Amma så att dotterns haka ligger mot det stockade stället. Urmjölkningen är nämligen mest effektiv åt det hållet. Du kan behöva bli lite kreativ med amningsställningar beroende på var den hårda delen av bröstet sitter. Du kan prova att lägga dottern platt på rygg på t.ex. sängen och ställa dig på alla fyra ovanför om du inte hittar något annat sätt att passa in hennes haka mot det stockade stället.

    Kolla på bröstvårtan, ser du en vit klump som sitter där? Försök i så fall att pilla bort den, gärna i duschen. Du kan behöva använda en nål som du först tvättar ordentligt med hett vatten och diskmedel.

    När du ammar, stryk försiktigt över det stockade stället, ut mot bröstvårtan. Tryck inte hårt, utan målet är att öka blodcirkulationen runt stockningen, inte att trycka ut någon mjölk, risken är då att den trycks ut i vävnaden och du blir ännu sämre.

    Var extra noga för taget, det är viktigt både för att förebygga fler stockningar och för att bli av med den som du har. Se till att hon gapar riktigt stort när hon tar tag, och att bröstvårtan är rund när hon släpper (inte klämd) och pekar åt samma håll som vanligt.

    Det kan vara skönt med värme, t.ex. en vetevärmare, det ökar också blodcirkulationen.

    Kyla kan också vara skönt, du kan prova med en påse ärter eller liknande från frysen som du slår in i en handduk, eller en handduk som du sköljer med kallt vatten och vrider ur. Kyl i omgångar, särskilt viktigt om du tar något från frysen.

    Du kan ta en receptfri värktablett mot smärtan, s.k. NSAIDer som t.ex. Ipren, Voltaren, m.fl. är bra eftersom de också är antiinflammatoriska.

    Det är normalt att stockningen långsamt går över. Det hårda släpper inte direkt utan det kan ta flera dagar, men du ska inte gå med feber mer än tre dagar.

    Har du haft sår på bröstvårtorna? Då finns det en viss risk att stockningen orsakas av bakterier och då behöver du antibiotika. Om du har haft sår, se till att nämna det när du söker vård.

    Hoppas att du snart känner dig bättre!

Liknande trådar

  1. Aoo min bröstvårta!
    By cilia m june & lisa in forum _0907 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 18:27
  2. Blå bröstvårta
    By mollie in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 22:55
  3. Vit bröstvårta
    By Gina70 in forum Bebissnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 16:47
  4. Ont i bröstvårta
    By Lotta T in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 13:00
  5. Vitnad bröstvårta
    By M@ry in forum Bebissnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 21:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar