Hjälp med namn till Astrids lillasyster!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    Hjälp med namn till Astrids lillasyster!

    Nu vill vi ha er experthjälp!
    Vi har en dotter som heter Astrid som är 1½ år och en nyfödd tjej som än så länge går under namnet "trollet".

    Våra förslag är just nu:

    Freja
    Idun
    Saga
    Signe
    Vendela


    Vilket namn tycker ni?

    Eller kom gärna med flera förslag

    Tack på förhand!
  2. 1
    Hjälp med namn till Astrids lillasyster! Nu vill vi ha er experthjälp!
    Vi har en dotter som heter Astrid som är 1½ år och en nyfödd tjej som än så länge går under namnet "trollet".

    Våra förslag är just nu:

    Freja
    Idun
    Saga
    Signe
    Vendela


    Vilket namn tycker ni?

    Eller kom gärna med flera förslag

    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Apr 2010
    #2
    Jag tycker att Saga är bäst, har aldrig försått namnet Idun.

    Ett förslag från mig är Stina(:
  4. 2
    Jag tycker att Saga är bäst, har aldrig försått namnet Idun.

    Ett förslag från mig är Stina(:
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Vendela är en absolut favorit, men Idun gillar jag också mycket.
    Andra favoriter är Fredrika, Mikaela, Ingrid (kanske för likt Astrid), Ylva eller Alice.
  6. 3
    Vendela är en absolut favorit, men Idun gillar jag också mycket.
    Andra favoriter är Fredrika, Mikaela, Ingrid (kanske för likt Astrid), Ylva eller Alice.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Av de namnen tycker jag Signe e finast! Vackert namn.
    Andra förslag:
    Signhild
    Irmelin
    Beate
    Torborg
    Embla
    Estelle
    Ilse
    Märta
    Margot
    Margit
    Margrete
  8. 4
    Av de namnen tycker jag Signe e finast! Vackert namn.
    Andra förslag:
    Signhild
    Irmelin
    Beate
    Torborg
    Embla
    Estelle
    Ilse
    Märta
    Margot
    Margit
    Margrete
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    Av era namn tycker jag helt klart Signe! Alla andra namn är också fina utom Vendela som jag inte förstår alls.

    Andra förslag:
    Elsa
    Vera
    Klara
    Edith
    Selma
  10. 5
    Av era namn tycker jag helt klart Signe! Alla andra namn är också fina utom Vendela som jag inte förstår alls.

    Andra förslag:
    Elsa
    Vera
    Klara
    Edith
    Selma
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Saga! Jättefint och passar urbra med Astrid! :-)

    Annars Freja, de andra "kan jag inte riktigt med".
  12. 6
    Saga! Jättefint och passar urbra med Astrid! :-)

    Annars Freja, de andra "kan jag inte riktigt med".
  13. Anonym
    #7
    Fina namn allihop men jag gillar nog mest Freja och Signe!
  14. 7
    Fina namn allihop men jag gillar nog mest Freja och Signe!
  15. Medlem sedan
    Dec 2008
    #8
    Saga eller Freja tyckte jag passade bäst med Astrid! Vera, Julia, Linnea eller Frida passar också bra
  16. 8
    Saga eller Freja tyckte jag passade bäst med Astrid! Vera, Julia, Linnea eller Frida passar också bra
  17. Medlem sedan
    Sep 2009
    #9
    Idun är så himla fint tycker jag! Och inte så himla vanligt namn. Signe gillar jag också

    Vendela gillar jag inte och Saga är lite överhypat tycker jag.

    Dessutom kopplar jag det genast till när min lillebror (då 4 år) för ca 7 år sedan kom hem och sa att han var kär i en flicka på dagis som hette Bok (hette egentligen Saga).
  18. 9
    Idun är så himla fint tycker jag! Och inte så himla vanligt namn. Signe gillar jag också

    Vendela gillar jag inte och Saga är lite överhypat tycker jag.

    Dessutom kopplar jag det genast till när min lillebror (då 4 år) för ca 7 år sedan kom hem och sa att han var kär i en flicka på dagis som hette Bok (hette egentligen Saga).
  19. Jo-Line
    #10
    Av dina förslag tycker jag Saga eller Freja passar bäst med Astrid (som för övrigt är ett underbart namn!) Jag har extremt svårt för både Vendela och Idun. Jag är ganska likgiltig inför Signe.

    Några förslag på andra namn:
    Siri
    Sigrid
    Eira
    Ophelia
    Isadora
    Beatrice
    Wilhelmina
    Petronella
    Amadea
    Embla
    Hedda
    Hedvig
    Dagny
    Hilda
    Sunniva

    Lycka till och grattis till den lilla flickan!
  20. 10
    Av dina förslag tycker jag Saga eller Freja passar bäst med Astrid (som för övrigt är ett underbart namn!) Jag har extremt svårt för både Vendela och Idun. Jag är ganska likgiltig inför Signe.

    Några förslag på andra namn:
    Siri
    Sigrid
    Eira
    Ophelia
    Isadora
    Beatrice
    Wilhelmina
    Petronella
    Amadea
    Embla
    Hedda
    Hedvig
    Dagny
    Hilda
    Sunniva

    Lycka till och grattis till den lilla flickan!
  21. Medlem sedan
    Jan 2010
    #11
    Jag tycker minst om Saga även om det låter väldigt bra med Astrid. Freja tycker jag låter sötast tillsammans med Astrid. Sedan Signe. Vendela känns lite "fel" i tiden och väldigt olikt Astrid genremässigt. Idun är fint men lite för mycket asamytologi för min smak. Å andra sidan kärlekens och kunskapens gudinna vilket lyfter namnet.

    Svårt, svårt svårt. Men jag säger nog Freja först, sedan Signe och sedan Idun.
  22. 11
    Jag tycker minst om Saga även om det låter väldigt bra med Astrid. Freja tycker jag låter sötast tillsammans med Astrid. Sedan Signe. Vendela känns lite "fel" i tiden och väldigt olikt Astrid genremässigt. Idun är fint men lite för mycket asamytologi för min smak. Å andra sidan kärlekens och kunskapens gudinna vilket lyfter namnet.

    Svårt, svårt svårt. Men jag säger nog Freja först, sedan Signe och sedan Idun.
  23. Anonym
    #12
    Jag tycker att Signe är både finast och passar bäst till Astrid! Annars gillar jag de andra namnen också, förutom Vendela.
  24. 12
    Jag tycker att Signe är både finast och passar bäst till Astrid! Annars gillar jag de andra namnen också, förutom Vendela.
  25. Anonym
    #13
    Annars kanske:

    Lillian
    Hedvig
    Kerstin
    Maj
    Lisabet
    Esther
    Edith
    Britta
    Hilda
  26. 13
    Annars kanske:

    Lillian
    Hedvig
    Kerstin
    Maj
    Lisabet
    Esther
    Edith
    Britta
    Hilda
  27. Medlem sedan
    Nov 2006
    #14
    Av dina förslag röstar jag på Signe! Vi har en Astrid och när vi väntade hennes lillebror funderade vi på Märtha, Elsa, Edith, Signe, Siri/Sigrid och Ingrid, så det är mina förslag!
  28. 14
    Av dina förslag röstar jag på Signe! Vi har en Astrid och när vi väntade hennes lillebror funderade vi på Märtha, Elsa, Edith, Signe, Siri/Sigrid och Ingrid, så det är mina förslag!
  29. Anonym
    #15
    Jag tycker Idun eller Freja. Saga är fint, men för valigt. Signe låter lite lamt kanjag tycka. Vendela låter pretantiöst. Annars föreslår jag Irma.
  30. 15
    Jag tycker Idun eller Freja. Saga är fint, men för valigt. Signe låter lite lamt kanjag tycka. Vendela låter pretantiöst. Annars föreslår jag Irma.
  31. Anonym
    #16
    Känner att Freja är mycket vanligare hos små barn än Saga. Samma med Signe - väldigt vanligt. Saga var det ett tag sedan jag hörde, och det är väldigt fint. Idun är helt okej men kanske för direktkopplat till gudinnan.
  32. 16
    Känner att Freja är mycket vanligare hos små barn än Saga. Samma med Signe - väldigt vanligt. Saga var det ett tag sedan jag hörde, och det är väldigt fint. Idun är helt okej men kanske för direktkopplat till gudinnan.
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17
    Jag håller kvar vid Ingrid... :-)
  34. 17
    Jag håller kvar vid Ingrid... :-)
  35. Anonym
    #18
    Av dina förslag gillade jag Signe mest. Fint och passar hela livet. Även Saga är fint,men det känns som om det inte passar så bra att vara 35 år och heta Saga.

    Några av mina favoritnamn är : Liv och Vilhelmina

    Kan det vara nåt? =)
  36. 18
    Av dina förslag gillade jag Signe mest. Fint och passar hela livet. Även Saga är fint,men det känns som om det inte passar så bra att vara 35 år och heta Saga.

    Några av mina favoritnamn är : Liv och Vilhelmina

    Kan det vara nåt? =)
  37. Anonym
    #19
    Åh Astrid och Idun klingade jättefint tycker jag. Signe är också vackert! De namn jag tycker skulle passa har nog redan dykt upp här allihopa, det är i alla fall Vera, Selma och Hilda
  38. 19
    Åh Astrid och Idun klingade jättefint tycker jag. Signe är också vackert! De namn jag tycker skulle passa har nog redan dykt upp här allihopa, det är i alla fall Vera, Selma och Hilda

Liknande trådar

  1. Nu är Astrids lillasyster här!
    By milly-74 in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 09:07
  2. Hjälp med namn till Astrids lillasyster!
    By milly-74 in forum _1006 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 16:23
  3. Nu är Astrids lillasyster här!
    By milly-74 in forum _1006 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 20:01
  4. Hjälp! Namn till Isaks lillasyster
    By Isaks mamma + lillasyster in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 00:40
  5. Astrids lillasyster är här!
    By lainur in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 14:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar