Gamla namn på kyrkogårdar
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Mar 2010
    #1

    Gamla namn på kyrkogårdar

    Tips till de(n) som har idétorka beträffande namn... Besök en kyrkogård och läs namnen på gamla gravstenar.

    Häromdagen roade jag mig med att läsa på gamla gravstenar på en kyrkogård i norduppland. Det dök upp en hel del spännande och ovanliga namn. Här kommer ett axplock:

    MÄN:
    Wivert, Levi, Sivar, Herlov, Vitalis, Hilmer, Elis, Bennert, Ernfrid, Holge, Engelbert

    KVINNOR:
    Febe, Aira, Vega, Beda, Malvina, Dalia, Sif, Livan, Edla, Emy, Nanny, Silva, Hilma, Vivi, Adelia

    Någon annan som gjort likadant, eller vill göra likadant?
    Lista gärna de gamla namnen här, och från vilken del av Sverige kyrkogården ligger = spännande/intressant info!
  2. 1
    Gamla namn på kyrkogårdar Tips till de(n) som har idétorka beträffande namn... Besök en kyrkogård och läs namnen på gamla gravstenar.

    Häromdagen roade jag mig med att läsa på gamla gravstenar på en kyrkogård i norduppland. Det dök upp en hel del spännande och ovanliga namn. Här kommer ett axplock:

    MÄN:
    Wivert, Levi, Sivar, Herlov, Vitalis, Hilmer, Elis, Bennert, Ernfrid, Holge, Engelbert

    KVINNOR:
    Febe, Aira, Vega, Beda, Malvina, Dalia, Sif, Livan, Edla, Emy, Nanny, Silva, Hilma, Vivi, Adelia

    Någon annan som gjort likadant, eller vill göra likadant?
    Lista gärna de gamla namnen här, och från vilken del av Sverige kyrkogården ligger = spännande/intressant info!
  3. Medlem sedan
    Jun 2010
    #2
    Senast igår gick jag runt på en kyrkogård och läste namnen, visserligen en judekyrkogård - så en del namn skulle låta ansträngt om man inte har koppling till dem - men en hel del fina namn. Favoriten är absolut Leonard!
  4. 2
    Senast igår gick jag runt på en kyrkogård och läste namnen, visserligen en judekyrkogård - så en del namn skulle låta ansträngt om man inte har koppling till dem - men en hel del fina namn. Favoriten är absolut Leonard!
  5. Medlem sedan
    Dec 2009
    #3
    Jag brukar också småtitta på namn på kyrkogårdar! Där jag senast var var det dock mest gamla namn som är populära idag, inget speciellt "urgammalt". Ett ovanligt var dock Albertina, även Halmer såg jag.
    Och ett namn jag tycker är jättevackert, men vet inte om barn döps till det idag ? Nämligen Althea! Någon som kanske vet om en liten flicka som heter så?
  6. 3
    Jag brukar också småtitta på namn på kyrkogårdar! Där jag senast var var det dock mest gamla namn som är populära idag, inget speciellt "urgammalt". Ett ovanligt var dock Albertina, även Halmer såg jag.
    Och ett namn jag tycker är jättevackert, men vet inte om barn döps till det idag ? Nämligen Althea! Någon som kanske vet om en liten flicka som heter så?
  7. Anonym
    #4
    Dessa namn har jag sett på gamla gravstenar. Inte kanske världens vackraste namn enligt mig, utan snarare lite lustiga.

    Laisy, Daisy, Gotty, Gully,

    Salme, Edgon, Wolf, Bedolf
  8. 4
    Dessa namn har jag sett på gamla gravstenar. Inte kanske världens vackraste namn enligt mig, utan snarare lite lustiga.

    Laisy, Daisy, Gotty, Gully,

    Salme, Edgon, Wolf, Bedolf
  9. Medlem sedan
    Mar 2010
    #5
    Kul att se flera gamla namn. Tack för inläggen.
    Kollar man upp dessa namn på www.svenskanamn.se är det inte många som heter dessa namn. Så vill man ha ett unikt namn är detta en bra väg att gå.
    (Salme var det mest kvinnor som hette, men även några män såg jag)
    Någon som har flera gamla namn på lager och vill dela med sig?
  10. 5
    Kul att se flera gamla namn. Tack för inläggen.
    Kollar man upp dessa namn på www.svenskanamn.se är det inte många som heter dessa namn. Så vill man ha ett unikt namn är detta en bra väg att gå.
    (Salme var det mest kvinnor som hette, men även några män såg jag)
    Någon som har flera gamla namn på lager och vill dela med sig?
  11. Anonym
    #6
    Samma tanke men annan källa!

    Jag har själv gått igenom släktträden under graviditeten så vår lilla tjej har nu fått namn från vår familj men några generationer tillbaka. Så när hon växer upp så får hon veta hur vi valde hennes namn.

    Idén att gå igenom alla släktträd kom när jag såg ett vackert namn i släkten på en gravsten till en familjemedlem.

    Det kanske inte är alla som har fått ett komplett släktträd ner till 1500 tal men då kan man skapa sitt eget:

    http://www.geni.com/

    http://www.myheritage.com/index.php?lang=SV
  12. 6
    Samma tanke men annan källa!

    Jag har själv gått igenom släktträden under graviditeten så vår lilla tjej har nu fått namn från vår familj men några generationer tillbaka. Så när hon växer upp så får hon veta hur vi valde hennes namn.

    Idén att gå igenom alla släktträd kom när jag såg ett vackert namn i släkten på en gravsten till en familjemedlem.

    Det kanske inte är alla som har fått ett komplett släktträd ner till 1500 tal men då kan man skapa sitt eget:

    http://www.geni.com/

    http://www.myheritage.com/index.php?lang=SV

Liknande trådar

  1. Gamla ovanliga namn
    By mammamed6barn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 20:13
  2. Gamla namn...
    By Apples in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 16:58
  3. Andra namn, gamla namn
    By Alizzy in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 18:33
  4. Gamla namn
    By väntar femman in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 13:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar