Vad håller ihop ett par?
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Vad håller ihop ett par?

    Hade ett samtal häromdagen och började fundera på vad som egentligen gör att två personer håller ihop år ut och år in, alltså VAD är det som håller dem samman?

    Förutom kärlek och praktiska saker som barn, att ha ett företag ihop osv....kom jag inte på nånting? Tja, kanske vana och oförmåga att ta sig ur en relation också förstås.

    Kan ni se annat som kan hålla ihop en relation, vad???? Letar efter positiva exempel...
    "Barn tycker att snäll är det finaste som finns. Barn är ofta klokare." Skalman
  2. 1
    Vad håller ihop ett par? Hade ett samtal häromdagen och började fundera på vad som egentligen gör att två personer håller ihop år ut och år in, alltså VAD är det som håller dem samman?

    Förutom kärlek och praktiska saker som barn, att ha ett företag ihop osv....kom jag inte på nånting? Tja, kanske vana och oförmåga att ta sig ur en relation också förstås.

    Kan ni se annat som kan hålla ihop en relation, vad???? Letar efter positiva exempel...
  3. Medlem sedan
    Oct 2010
    #2
    Räcker det inte med djup kärlek och vänskap samt det praktiska i att vara två?
  4. 2
    Räcker det inte med djup kärlek och vänskap samt det praktiska i att vara två?
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    För mig räckte det inte med djup kärlek i alla fall... Min fd man var mitt allt, men när han valde andra saker framför mig och barnen, trots att han också älskar mig så kunde jag inte stanna... Det räcker inte när inte det övriga fungerar kanske man kan säga. Funkar alla 3 sakerna så är de nog ganska mycket kärnan i hur man får det är hålla.
  6. 3
    För mig räckte det inte med djup kärlek i alla fall... Min fd man var mitt allt, men när han valde andra saker framför mig och barnen, trots att han också älskar mig så kunde jag inte stanna... Det räcker inte när inte det övriga fungerar kanske man kan säga. Funkar alla 3 sakerna så är de nog ganska mycket kärnan i hur man får det är hålla.
  7. Anonym
    #4
    Finns det något mer än kärlek, praktiska saker och vana? Kärlek kan ju ersättas med vänskap/kamratskap, men annars...det är väl det.
  8. 4
    Finns det något mer än kärlek, praktiska saker och vana? Kärlek kan ju ersättas med vänskap/kamratskap, men annars...det är väl det.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Till alla: nej, jag hittar inte heller nåt annat än det ni skriver. Men det finns personer som letar efter _mer_, därför funderade jag. Hursom, tack för svaren!
  10. 5
    Till alla: nej, jag hittar inte heller nåt annat än det ni skriver. Men det finns personer som letar efter _mer_, därför funderade jag. Hursom, tack för svaren!
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    I Kärlek ryms ju en massa olika saker... Fanns inte kärleken skulle jag inte hålla ihop med min man år ut och år in.

    -någon att bära matkassarna tillsammans med
    -världens roligaste sällskap
    -intressanta diskussioner
    -spännande gemensamma projekt och framtidsplaner
    -ömhet, fysisk närhet, sex
    -någon jag kan tala med om allt och som alltid är på min sida
    -ett stöd i föräldraskapet
    -att vakna varje morgon bredvid den snyggaste mannen i stan

    Men ingen av de där punkterna skulle få mig att stanna om jag inte älskade honom. Kärleken är själva anledningen att vara i en relation som jag ser det.
  12. 6
    I Kärlek ryms ju en massa olika saker... Fanns inte kärleken skulle jag inte hålla ihop med min man år ut och år in.

    -någon att bära matkassarna tillsammans med
    -världens roligaste sällskap
    -intressanta diskussioner
    -spännande gemensamma projekt och framtidsplaner
    -ömhet, fysisk närhet, sex
    -någon jag kan tala med om allt och som alltid är på min sida
    -ett stöd i föräldraskapet
    -att vakna varje morgon bredvid den snyggaste mannen i stan

    Men ingen av de där punkterna skulle få mig att stanna om jag inte älskade honom. Kärleken är själva anledningen att vara i en relation som jag ser det.
  13. Medlem sedan
    Aug 2010
    #7
    Det där "mer" kan handla om nåt så enkelt som en känsla.

    Kanske det är ens bästa vän, rolig kompis, förtrolig nära, men att ändå "den" känslan saknas.

    Fast om alla de ovanstående bitarna finns så borde det räcka
  14. 7
    Det där "mer" kan handla om nåt så enkelt som en känsla.

    Kanske det är ens bästa vän, rolig kompis, förtrolig nära, men att ändå "den" känslan saknas.

    Fast om alla de ovanstående bitarna finns så borde det räcka
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Det där känner jag igen, att en person vill ha något mer. Jag brukar fråga exakt vad det där "något" är, och inte sällan är svaret: vet inte, men något saknas..

    Knepigt.
  16. 8
    Det där känner jag igen, att en person vill ha något mer. Jag brukar fråga exakt vad det där "något" är, och inte sällan är svaret: vet inte, men något saknas..

    Knepigt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9

    Jag tror ju då att de som letar efter

    mer. Är de som eg är lite less på något i sitt förhållande. Inte sällan är det lite nytändning som saknas. Några lyckas få fart på det gamla förhållandet och andra letar nya jaktmarker.
    Bara måste...... allt....
  18. 9
    Jag tror ju då att de som letar efter mer. Är de som eg är lite less på något i sitt förhållande. Inte sällan är det lite nytändning som saknas. Några lyckas få fart på det gamla förhållandet och andra letar nya jaktmarker.
  19. Anonym
    #10
    moral, lojalitet, envishet, omtanke, optimism
  20. 10
    moral, lojalitet, envishet, omtanke, optimism
  21. Medlem sedan
    Jan 1998
    #11
    Inte kärlek, iallafall - d.v.s. kärlek är inte nåt som existerar oberoende av relationen i övrigt; kärleken får näring och överlever av anant än....kärlek.

    Jag tror att det finns många olika faktorer som får par att hålla ihop år ut och år in och några faktorer jag sett på nära håll är:

    *Man passar bra ihop i vardagen, det flyter på friktionsfritt, man gillar att göra saker ihop och trivs bra ihop
    *Man värderar den materiella standard man kan hålla som par
    *Nån i relationen står ut - för att denne helt enkelt inte kan tänka sig att inte leva ihop med den andre ("för barnens skull", av ekonomiska skäl, av sociala skäl)
    *Båda i relationen står ut - för att ingen kan tänka sig att ändra på livet så radikalt som att separera/skilja sig
    *En eller båda anser att det är tryggare och bekvämare att ha en partner än att inte ha det
    *Man lever parallella liv under samma tak och har hittat ett koncept som funkar
    *Man har ett eller flera mycket långsiktiga projekt ihop och blir väldigt sammansvetsade p.g.a. det (ett företag, idrott man utöver ihop, annan hobby man utövar ihop, är kolleger och beroende av varandra rent professionellt - något jag ser flera exmepel på i den akademiska världen t.ex.)
  22. 11
    Inte kärlek, iallafall - d.v.s. kärlek är inte nåt som existerar oberoende av relationen i övrigt; kärleken får näring och överlever av anant än....kärlek.

    Jag tror att det finns många olika faktorer som får par att hålla ihop år ut och år in och några faktorer jag sett på nära håll är:

    *Man passar bra ihop i vardagen, det flyter på friktionsfritt, man gillar att göra saker ihop och trivs bra ihop
    *Man värderar den materiella standard man kan hålla som par
    *Nån i relationen står ut - för att denne helt enkelt inte kan tänka sig att inte leva ihop med den andre ("för barnens skull", av ekonomiska skäl, av sociala skäl)
    *Båda i relationen står ut - för att ingen kan tänka sig att ändra på livet så radikalt som att separera/skilja sig
    *En eller båda anser att det är tryggare och bekvämare att ha en partner än att inte ha det
    *Man lever parallella liv under samma tak och har hittat ett koncept som funkar
    *Man har ett eller flera mycket långsiktiga projekt ihop och blir väldigt sammansvetsade p.g.a. det (ett företag, idrott man utöver ihop, annan hobby man utövar ihop, är kolleger och beroende av varandra rent professionellt - något jag ser flera exmepel på i den akademiska världen t.ex.)
  23. Medlem sedan
    Aug 2008
    #12
    För mig är det numera (i första hand) kärlek, vänskap och nån typ av synnergieffekt.
  24. 12
    För mig är det numera (i första hand) kärlek, vänskap och nån typ av synnergieffekt.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Att han e trv å se på
  26. 13
    Att han e trv å se på
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    Trygghet
    då menar jag inte tristess-trygghet eller ekonomisk trygghet utan mer
    Harmoni då
  28. 14
    Trygghet
    då menar jag inte tristess-trygghet eller ekonomisk trygghet utan mer
    Harmoni då
  29. Medlem sedan
    Jul 2002
    #15
    Tack för alla svar!

    det är komplicerat med känslor förstås De personer som obestämt behöver "mer" men inte kan specificera vad öht kanske egentligen inte älskar sin partner...är min ovetenskapliga teori.
  30. 15
    Tack för alla svar!

    det är komplicerat med känslor förstås De personer som obestämt behöver "mer" men inte kan specificera vad öht kanske egentligen inte älskar sin partner...är min ovetenskapliga teori.
  31. Anonym
    #16
    kärlek, respekt, tillit, vänskap och massa humor,
    Jag och min kille har varit tillsammans i lite mer än två år och vi är otroligt kära och har så himla kul ihop. vi kan prata om allt och säger fina saker till varandra och uppmuntrar varandra. Vi ger varandra så mycket och redan under dejtandet så pratade jag om att det är viktigt att inte ta någon för givet. Sen är en stor del i våran fina relation att vi KOMMUNICERAR med varandra, det är otroligt vikitgt. Sedan för att få den "grå vardagen" lite roligare så kan man överraska varandra ibland med något litet... en bio, favoritmat, en flarra vin på en tisdag eller kanske en liten kärlekslapp någonstans...
  32. 16
    kärlek, respekt, tillit, vänskap och massa humor,
    Jag och min kille har varit tillsammans i lite mer än två år och vi är otroligt kära och har så himla kul ihop. vi kan prata om allt och säger fina saker till varandra och uppmuntrar varandra. Vi ger varandra så mycket och redan under dejtandet så pratade jag om att det är viktigt att inte ta någon för givet. Sen är en stor del i våran fina relation att vi KOMMUNICERAR med varandra, det är otroligt vikitgt. Sedan för att få den "grå vardagen" lite roligare så kan man överraska varandra ibland med något litet... en bio, favoritmat, en flarra vin på en tisdag eller kanske en liten kärlekslapp någonstans...

Liknande trådar

  1. Linsbiffar som håller ihop
    By -Camelia- in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 08:41
  2. Hur håller ni ihop familjen?
    By Låg energi in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 18:08
  3. Jag håller på att klappa ihop!!!
    By kolibri in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 13:03
  4. Hur håller ni ihop ert
    By ullet in forum Flerhandikapp
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 21:24
  5. De blå o de röda håller ihop!
    By Yggiz in forum Politik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 22:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar