Har ni tips?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Har ni tips?

    Jag har en dotter sedan tidigare som heter Disa Christina. Nu är jag gravid i v.12. Vet inte om det blir en flicka men jag tror det och hon ska i så fall heta Selma. Jag tycker att Christina skulle passa somj andranamn även där men det kanske är skitkonstigt att de har samma? Har ni annars något tips på namn som skulle kunna funka? Gärna med tre stavelser.
  2. 1
    Har ni tips? Jag har en dotter sedan tidigare som heter Disa Christina. Nu är jag gravid i v.12. Vet inte om det blir en flicka men jag tror det och hon ska i så fall heta Selma. Jag tycker att Christina skulle passa somj andranamn även där men det kanske är skitkonstigt att de har samma? Har ni annars något tips på namn som skulle kunna funka? Gärna med tre stavelser.
  3. Medlem sedan
    Jun 2011
    #2
    Första som kom upp i huvudet var Helena. Annars Evelina, Theresa, Amilia.. Hmm, kommer inte på några fler just nu.
  4. 2
    Första som kom upp i huvudet var Helena. Annars Evelina, Theresa, Amilia.. Hmm, kommer inte på några fler just nu.
  5. Medlem sedan
    Jun 2010
    #3
    Disa och Selma är två jättefina namn! Tycker kanske inte att det är jättekonstigt om de får samma andranamn, däremot väldigt tråkigt eftersom det nu finns så många namn att välja mellan. Är Christina någon typ av släktnamn? Eller valde du det för att du gillade det? Kanske något som ligger nära Christina, som Catharina eller Catherine? Eller något helt annat, som kanske Fredrika eller Valentina. Det beror ju på vilken typ av namn du gillar...
  6. 3
    Disa och Selma är två jättefina namn! Tycker kanske inte att det är jättekonstigt om de får samma andranamn, däremot väldigt tråkigt eftersom det nu finns så många namn att välja mellan. Är Christina någon typ av släktnamn? Eller valde du det för att du gillade det? Kanske något som ligger nära Christina, som Catharina eller Catherine? Eller något helt annat, som kanske Fredrika eller Valentina. Det beror ju på vilken typ av namn du gillar...
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Jag tycker gott att du kan ta Christina Det skapar lite med samhörighet dessutom.

    Vi är fyra syskon där både mina bröder och jag och min syster heter Kim, inga problem med det
  8. 4
    Jag tycker gott att du kan ta Christina Det skapar lite med samhörighet dessutom.

    Vi är fyra syskon där både mina bröder och jag och min syster heter Kim, inga problem med det
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Ja, många i både min och min mans släkt heter Christina. Bl a min mamma och hans mamma som andranamn.
    Tack för tips!
  10. 5
    Ja, många i både min och min mans släkt heter Christina. Bl a min mamma och hans mamma som andranamn.
    Tack för tips!
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Tack, det var flera bra tips där!
  12. 6
    Tack, det var flera bra tips där!
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Där ser man! Ja, så kan man ju göra också.
  14. 7
    Där ser man! Ja, så kan man ju göra också.
  15. Medlem sedan
    Jun 2011
    #8
    I och med att det finns så himla många fina namn, så känns det fantasilöst att återanvända samma till syskon, tycker jag. Såvida det inte är ett släktnamn som precis alla kvinnor i släkten har, förstås.

    Trestaviga namn som matchar Christina i längd och finhetsgrad kan t.ex. vara:

    Josephine
    Caroline
    Charlotta
    Fredrika
    Birgitta
    Desirée
    Diana
  16. 8
    I och med att det finns så himla många fina namn, så känns det fantasilöst att återanvända samma till syskon, tycker jag. Såvida det inte är ett släktnamn som precis alla kvinnor i släkten har, förstås.

    Trestaviga namn som matchar Christina i längd och finhetsgrad kan t.ex. vara:

    Josephine
    Caroline
    Charlotta
    Fredrika
    Birgitta
    Desirée
    Diana
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Selma Fredrika
    Selma Rebecka
    Selma Birgitta
    Selma Mikaela

    Jag skulle inte ge båda barnen samma andranamn.
    Mina barn har fått mellannamn som har någon betydelse för oss, det är namn på driftiga, starka och/eller underbara människor i släkten.
  18. 9
    Selma Fredrika
    Selma Rebecka
    Selma Birgitta
    Selma Mikaela

    Jag skulle inte ge båda barnen samma andranamn.
    Mina barn har fått mellannamn som har någon betydelse för oss, det är namn på driftiga, starka och/eller underbara människor i släkten.
  19. Medlem sedan
    May 2010
    #10
    Jag, mina två systrar, min farmor, min mormor och mina mamma heter alla Ingrid i mellannamn. Inte på nått sätt planerat, vi upptäckte att alla hette Ingrid när min första syster skulle komma så det var ju självklart att hon skulle heta det med. Så nu har det blivit ett släktnamn. Tycker det skapar samhörighet, speciellt också då tjejer ofta byter efternamn om man gifter sig.

    Tycker Selma är jättefint!
  20. 10
    Jag, mina två systrar, min farmor, min mormor och mina mamma heter alla Ingrid i mellannamn. Inte på nått sätt planerat, vi upptäckte att alla hette Ingrid när min första syster skulle komma så det var ju självklart att hon skulle heta det med. Så nu har det blivit ett släktnamn. Tycker det skapar samhörighet, speciellt också då tjejer ofta byter efternamn om man gifter sig.

    Tycker Selma är jättefint!
  21. skotskan
    #11
    Selma Lovisa låter fint ihop med Disa Christina tycker jag.

    Det är lurigt det där med andranamn... tycker precis som du att det är vackert med tvåstavigt+trestavigt. Om jag får en flicka funderar jag Ingrid Celia. Ett alternativ är tvåstavigt+enstavigt, typ Ingrid Lo.
  22. 11
    Selma Lovisa låter fint ihop med Disa Christina tycker jag.

    Det är lurigt det där med andranamn... tycker precis som du att det är vackert med tvåstavigt+trestavigt. Om jag får en flicka funderar jag Ingrid Celia. Ett alternativ är tvåstavigt+enstavigt, typ Ingrid Lo.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Hur menar du att det inte var planerat? Din mamma måste väl ha vetat vad hon själv hette i andranamn när hon gav dig och och övriga döttrar samma namn? Och troligen visste hon även att hennes egen mamma hette så? Att farmor även hon heter Ingrid är ju en kul slump!
    Är man inne på tredje generationen håller jag med om att det kan skapa sammanhållning (och någon måste ju börja ) men det skapar även ett krav på att man fortsätter mer traditionen.
  24. 12
    Hur menar du att det inte var planerat? Din mamma måste väl ha vetat vad hon själv hette i andranamn när hon gav dig och och övriga döttrar samma namn? Och troligen visste hon även att hennes egen mamma hette så? Att farmor även hon heter Ingrid är ju en kul slump!
    Är man inne på tredje generationen håller jag med om att det kan skapa sammanhållning (och någon måste ju börja ) men det skapar även ett krav på att man fortsätter mer traditionen.
  25. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13
    Ja, Selma Lovisa är vackert! Jag gillar det. Men för min del känns det rätt konstigt att ha ett andranamn som är helt "nytt" och inte hör till släkten alls. Men å andra sidan, om hon heter det så hör det ju fortsättningsvis till släkten
  26. 13
    Ja, Selma Lovisa är vackert! Jag gillar det. Men för min del känns det rätt konstigt att ha ett andranamn som är helt "nytt" och inte hör till släkten alls. Men å andra sidan, om hon heter det så hör det ju fortsättningsvis till släkten
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    kanske Selma Lovisa, Selma Johanna, Selma Linnea, Selma Aurora

    har ni nåt pojknamn på förslg om det inte är en tjej?
  28. 14
    kanske Selma Lovisa, Selma Johanna, Selma Linnea, Selma Aurora

    har ni nåt pojknamn på förslg om det inte är en tjej?
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    Flera fina! Gillar särskilt Selma Lovisa.
    Inga pojknamn, inte en aning faktiskt! Men jag skulle bli väldigt förvånad om det är en pojke
  30. 15
    Flera fina! Gillar särskilt Selma Lovisa.
    Inga pojknamn, inte en aning faktiskt! Men jag skulle bli väldigt förvånad om det är en pojke
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    du kan få mina pojknamn för här blir det inga fler (tror jag)
  32. 16
    du kan få mina pojknamn för här blir det inga fler (tror jag)
  33. Medlem sedan
    Jan 2001
    #17
    Vad bra, då är ju det löst. Vad är det för pojknamn då?
  34. 17
    Vad bra, då är ju det löst. Vad är det för pojknamn då?
  35. Medlem sedan
    Dec 2005
    #18
    Knut är min absoluta favorit
    Sen gillar jag Ture och Valter

    Fast jag vet inte om jag hade fått igenom det så det hade kanske blivit en Emil
  36. 18
    Knut är min absoluta favorit
    Sen gillar jag Ture och Valter

    Fast jag vet inte om jag hade fått igenom det så det hade kanske blivit en Emil
  37. Anonym
    #19
    Vårat tredje barn fick samma tilltalsnamn som vårat andra barn har i andranamn. Vi tvekade länge men det kändes till slut rätt och vi har inte ångrat oss. Brukar dessutom ibland använda barnens hela namn men inte ens då har det blivit förvirring. Strunta i vad alla andra tycker och gör som det känns bäst!
  38. 19
    Vårat tredje barn fick samma tilltalsnamn som vårat andra barn har i andranamn. Vi tvekade länge men det kändes till slut rätt och vi har inte ångrat oss. Brukar dessutom ibland använda barnens hela namn men inte ens då har det blivit förvirring. Strunta i vad alla andra tycker och gör som det känns bäst!
  39. Medlem sedan
    Jan 2001
    #20
    Vad lustigt, för Andreas och jag pratade om det här igår kväll utan att jag läst ditt svar. Och vi kom fram till Carl VALTER.
  40. 20
    Vad lustigt, för Andreas och jag pratade om det här igår kväll utan att jag läst ditt svar. Och vi kom fram till Carl VALTER.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vätske tips ??? äta själv tips??
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:35
  2. Tips, tips efterlyses.....
    By sienna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 21:18
  3. tips om sida med tips & råd
    By Petra-4barn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 15:12
  4. Tips, tips önskas.
    By e in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 02:22
  5. vill ha tips + ett tips till er
    By Petra-4barn in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 16:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar