Då var man här igen!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Då var man här igen!

    Kanske lite tidigt att börja fundera på namn för min del men kan inte sluta
    är i v. 12+2 nu så långt kvar än till vi måste besluta oss.
    Jag har stött på ett namn som har fastnat lite och undrar vad ni har för tankar om det. En tjej jag träffat nyligen heter Mathea. Gillar det mer och mer.
    Skulle det passa ihop med William och Sanna som våra barn heter tro?
    Några fler namn, både till tjej och kille, som ni kommer på som skulle passa med syskonens namn?
    Enda är väl att det ska vara någorlunda lätt att uttala på finska också då vi har släkt i Finland
  2. 1
    Då var man här igen! Kanske lite tidigt att börja fundera på namn för min del men kan inte sluta
    är i v. 12+2 nu så långt kvar än till vi måste besluta oss.
    Jag har stött på ett namn som har fastnat lite och undrar vad ni har för tankar om det. En tjej jag träffat nyligen heter Mathea. Gillar det mer och mer.
    Skulle det passa ihop med William och Sanna som våra barn heter tro?
    Några fler namn, både till tjej och kille, som ni kommer på som skulle passa med syskonens namn?
    Enda är väl att det ska vara någorlunda lätt att uttala på finska också då vi har släkt i Finland
  3. Medlem sedan
    May 2011
    #2
    Hmm, jag skulle nog välja ett namn som är ungefär på samma vanlighetsnivå som syskonens, Mathea har jag aldrig stött på förut och det barnet skulle sticka ut mycket mer än William och Sanna.

    Andra förslag (tyvärr vet jag inte riktigt vad man kan uttala på finska och ej):

    Hannes (jag heter Sanna och min lillebror heter så :P)
    Kim
    Matheo (om du gillar Mathea kanske du gillar det?)
    Love
    Jack

    Nelly
    Jenny
    Jessica
    Pauline (vet att min mamma gillade även det...)
    Christin(e) (samma här)
  4. 2
    Hmm, jag skulle nog välja ett namn som är ungefär på samma vanlighetsnivå som syskonens, Mathea har jag aldrig stött på förut och det barnet skulle sticka ut mycket mer än William och Sanna.

    Andra förslag (tyvärr vet jag inte riktigt vad man kan uttala på finska och ej):

    Hannes (jag heter Sanna och min lillebror heter så :P)
    Kim
    Matheo (om du gillar Mathea kanske du gillar det?)
    Love
    Jack

    Nelly
    Jenny
    Jessica
    Pauline (vet att min mamma gillade även det...)
    Christin(e) (samma här)
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Spännande namn, svårt att säga vad jag tycker om det. Men det är inte på något sätt i samma stil som syskonens namn, om du tycker att det är viktigt.

    Några namn jag tänker på:
    Martha, Karin, Esther, Judith, Siri, Laura
    Zacharias, Erik, Vincent, Love, Johannes, Helmer
  6. 3
    Spännande namn, svårt att säga vad jag tycker om det. Men det är inte på något sätt i samma stil som syskonens namn, om du tycker att det är viktigt.

    Några namn jag tänker på:
    Martha, Karin, Esther, Judith, Siri, Laura
    Zacharias, Erik, Vincent, Love, Johannes, Helmer
  7. Medlem sedan
    Nov 2010
    #4
    Jag tyckte faktiskt att Sanna, William och Mathea lät bra tillsammans. Det är ju alla så olika att missmatch funkar som tema. Att placera Sanna och William i samma popularitetsklass köper jag inte. Sanna är inte ens topp-100, medan William är 2a 2010! Det är svårt att se den röda tråden hos syskonen, och därför svårt att föreslå namn till den lille. Det jag fann gemensamt är dubbelbokstav: n resp. l. Jag tänker därför att erat nästa barn kan få ett namn med en egen dubbelbokstav i. Kanske...

    Mattis (liknar Mathea något)
    Viggo
    Assar
    Favorit om samma dubbelbokstav som syskonen ok: Henning

    Ebba
    Kom inte på fler!
    Favoriter om samma dubbelbokstav som syskonen ok: Bonnie & Smilla
  8. 4
    Jag tyckte faktiskt att Sanna, William och Mathea lät bra tillsammans. Det är ju alla så olika att missmatch funkar som tema. Att placera Sanna och William i samma popularitetsklass köper jag inte. Sanna är inte ens topp-100, medan William är 2a 2010! Det är svårt att se den röda tråden hos syskonen, och därför svårt att föreslå namn till den lille. Det jag fann gemensamt är dubbelbokstav: n resp. l. Jag tänker därför att erat nästa barn kan få ett namn med en egen dubbelbokstav i. Kanske...

    Mattis (liknar Mathea något)
    Viggo
    Assar
    Favorit om samma dubbelbokstav som syskonen ok: Henning

    Ebba
    Kom inte på fler!
    Favoriter om samma dubbelbokstav som syskonen ok: Bonnie & Smilla
  9. Medlem sedan
    May 2011
    #5
    [QUOTE]Jag tyckte faktiskt att Sanna, William och Mathea lät bra tillsammans. Det är ju alla så olika att missmatch funkar som tema. Att placera Sanna och William i samma popularitetsklass köper jag inte. Sanna är inte ens topp-100, medan William är 2a 2010!

    Sanna är ju ett vanligt namn, men mer i min generation (är född 91). Sett över hela befolkningen är säkert Sanna och William ungefär lika vanliga skulle jag gissa. Sedan är det klart att en liten Sanna nog är ganska ensam om sitt namn... Men det är inte ovanligt som Mathea.
  10. 5
    [QUOTE]Jag tyckte faktiskt att Sanna, William och Mathea lät bra tillsammans. Det är ju alla så olika att missmatch funkar som tema. Att placera Sanna och William i samma popularitetsklass köper jag inte. Sanna är inte ens topp-100, medan William är 2a 2010!

    Sanna är ju ett vanligt namn, men mer i min generation (är född 91). Sett över hela befolkningen är säkert Sanna och William ungefär lika vanliga skulle jag gissa. Sedan är det klart att en liten Sanna nog är ganska ensam om sitt namn... Men det är inte ovanligt som Mathea.
  11. Medlem sedan
    Nov 2010
    #6
    Nja...
    Antal kvinnor som heter Sanna 10374
    Antal män som heter William 34793
    Fast det är klart, det är nog många Susannor som kallas Sanna också!

    Och Jessica som blodsocker föreslog fungerar ju också enligt mitt resonemang.
  12. 6
    Nja...
    Antal kvinnor som heter Sanna 10374
    Antal män som heter William 34793
    Fast det är klart, det är nog många Susannor som kallas Sanna också!

    Och Jessica som blodsocker föreslog fungerar ju också enligt mitt resonemang.
  13. Medlem sedan
    May 2011
    #7
    Ja okej, det är ju ganska stor skillnad :P. Jag upplever nog William som ovanligare än det är eftersom det i princip bara är bebisar som heter det. Men... jag tycker ändå att hoppet till ett jätteovanligt namn som bara max ett hundratal heter är större på något sätt... Jag står fast vid att jag tycker att Mathea vore för spretigt.
  14. 7
    Ja okej, det är ju ganska stor skillnad :P. Jag upplever nog William som ovanligare än det är eftersom det i princip bara är bebisar som heter det. Men... jag tycker ändå att hoppet till ett jätteovanligt namn som bara max ett hundratal heter är större på något sätt... Jag står fast vid att jag tycker att Mathea vore för spretigt.
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Om det sticker ut lite gör inget för vår del egentligen, mitt och min amns namn är ju itne heller så vanliga
    Hannes gillade jag, tyvärr har vi en i bekantskapskretsen som har en son som heter så, fast vi umgås ju inte så nära ändå men förra gången var vi noga med att välja namn som inte fanns inom vår bekantskapskrets.
    Tjejnamnen du föreslog var alla fina men tyvärr redan "upptagna" av vänner omkring
    De andra killnamnen får jag smaka på lite till...
    tack för dina förslag och tankar
  16. 8
    Om det sticker ut lite gör inget för vår del egentligen, mitt och min amns namn är ju itne heller så vanliga
    Hannes gillade jag, tyvärr har vi en i bekantskapskretsen som har en son som heter så, fast vi umgås ju inte så nära ändå men förra gången var vi noga med att välja namn som inte fanns inom vår bekantskapskrets.
    Tjejnamnen du föreslog var alla fina men tyvärr redan "upptagna" av vänner omkring
    De andra killnamnen får jag smaka på lite till...
    tack för dina förslag och tankar
  17. Medlem sedan
    Aug 2008
    #9
    Esther gillade jag ett namn som kom upp förra gången men som ratades av min man.
  18. 9
    Esther gillade jag ett namn som kom upp förra gången men som ratades av min man.
  19. Medlem sedan
    Aug 2008
    #10
    Har faktiskt inte tänkt så mycket på att båda har dubbelbokstav i sina namn ska spåna vidare på det för det kan ju vara lite kul att ha i åtanke
  20. 10
    Har faktiskt inte tänkt så mycket på att båda har dubbelbokstav i sina namn ska spåna vidare på det för det kan ju vara lite kul att ha i åtanke
  21. Medlem sedan
    Nov 2010
    #11
    Hittade nga flicknamn till:

    Rebecca
    Britt
    Liine
  22. 11
    Hittade nga flicknamn till:

    Rebecca
    Britt
    Liine
  23. Medlem sedan
    Jun 2010
    #12
    Jag tycker Mathea är häftigt och tycker att det passar bra med William och Sanna som känns som ganska neutrala namn, alltså sådana som passar med det mesta. Annars kanske Thelma?
  24. 12
    Jag tycker Mathea är häftigt och tycker att det passar bra med William och Sanna som känns som ganska neutrala namn, alltså sådana som passar med det mesta. Annars kanske Thelma?

Liknande trådar

  1. Hemma igen efter KUB o inlagd igen
    By sussiesan in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 05:12
  2. hmmm tvist igen och igen
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 18:06
  3. amma igen efter tre dygn?(igen)
    By mor till nea och xerxes in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:15
  4. Barn igen-igen efter ängel
    By Mamma till ängel in forum Änglabarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 07:22
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar