Nyseparerad..sedan en månad.
Separation
  1. Anonym
    #1

    Nyseparerad..sedan en månad.

    Och min man verkar anse att har jag valt att vilja skiljas så ska jag ha barnen på heltid. Jag säger inte att han inte vill ha dom, så är det inte, men han verkar inte vilja göra upp några bestämda former för umgänge. Barnen är tre. 16,14 och 11 år gamla. Det kan ju vara så att jag faktiskt behöver ladda batterierna ibland. Två av dem har olika neuropsykiatriska diagnoser dessutom. Adhd samt Aspergers syndrom. Min tillvaro är inte så lätt, har t om den yngste i samma säng eller sängen intill. ( i dubbelsängen. )

    Min man börjar arbeta 6.45 och kan inte ha barnen under vardagar. Men kan jag begära att han har dom varannan helg? Det här är så nytt för mig så jag har inte hunnit fundera. Jag längtar efter lite ensamhet och en lugn tyst helg. Min man har inte hunnit fundera heller så han har inga sängplatser till barnen eller något ordnat överhuvudtaget för att kunna ha dem. Han tar inte upp det här med umgänget till diskussion. Barnen ska bo hos mig har vi kommit överens om men det kan ju knappast innebära att jag måste be honom om att ha dem, eller redogöra för vad jag ska göra de helger jag vill vara barnfri. Vår skilsmässa är inte klar ännu , det är betänketid kvar. Jag har ingen ny man, det är inget sådant, jag vill bara ha lite lugn och ro ibland.
  2. 1
    Nyseparerad..sedan en månad. Och min man verkar anse att har jag valt att vilja skiljas så ska jag ha barnen på heltid. Jag säger inte att han inte vill ha dom, så är det inte, men han verkar inte vilja göra upp några bestämda former för umgänge. Barnen är tre. 16,14 och 11 år gamla. Det kan ju vara så att jag faktiskt behöver ladda batterierna ibland. Två av dem har olika neuropsykiatriska diagnoser dessutom. Adhd samt Aspergers syndrom. Min tillvaro är inte så lätt, har t om den yngste i samma säng eller sängen intill. ( i dubbelsängen. )

    Min man börjar arbeta 6.45 och kan inte ha barnen under vardagar. Men kan jag begära att han har dom varannan helg? Det här är så nytt för mig så jag har inte hunnit fundera. Jag längtar efter lite ensamhet och en lugn tyst helg. Min man har inte hunnit fundera heller så han har inga sängplatser till barnen eller något ordnat överhuvudtaget för att kunna ha dem. Han tar inte upp det här med umgänget till diskussion. Barnen ska bo hos mig har vi kommit överens om men det kan ju knappast innebära att jag måste be honom om att ha dem, eller redogöra för vad jag ska göra de helger jag vill vara barnfri. Vår skilsmässa är inte klar ännu , det är betänketid kvar. Jag har ingen ny man, det är inget sådant, jag vill bara ha lite lugn och ro ibland.
  3. Snäckan #1
    #2
    Rent juridiskt så kan du inte kräva att han tar barnen, ens varannan helg. Det är upp till honom även om ni har gemensam vårdnad och han står som pappa på pappret. Dvs man kan ALDRIG tvinga någon förälder att ta ansvar över sina egna barn

    Sen tycker jag att för barnens skull, speciellt om det finns NPF-diagnoser med i bilden, de SKA veta NÄR de ska till pappa och HUR länge de ska vara där. Inget snack om saken!

    Du kan ta hjälp av familjerätten i din kommun. Få till ett samtal där med pappan och se över ett umgängesschema. Det som kan försvåra detta är barnens åldrar. I princip så kan de säga nej till att åka till sin pappa och man tvingar inte iväg sina barn till den andre föräldern på samma sätt som man kanske gjorde på 70-talet.
  4. 2
    Rent juridiskt så kan du inte kräva att han tar barnen, ens varannan helg. Det är upp till honom även om ni har gemensam vårdnad och han står som pappa på pappret. Dvs man kan ALDRIG tvinga någon förälder att ta ansvar över sina egna barn

    Sen tycker jag att för barnens skull, speciellt om det finns NPF-diagnoser med i bilden, de SKA veta NÄR de ska till pappa och HUR länge de ska vara där. Inget snack om saken!

    Du kan ta hjälp av familjerätten i din kommun. Få till ett samtal där med pappan och se över ett umgängesschema. Det som kan försvåra detta är barnens åldrar. I princip så kan de säga nej till att åka till sin pappa och man tvingar inte iväg sina barn till den andre föräldern på samma sätt som man kanske gjorde på 70-talet.
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Vad säger era barn? De är ju så pass stora att de har rätt att själva tycka och tänka kring sitt boende. Tycker dock inte att det är för mkt begärt att pappan träffar och har ansvar för sina barn varannan helg. Självklart ska du inte behöva redogöra för vad du gör eller inte gör under dessa helger, ni är skilda och lever olika liv. Jag berättar inget om mitt liv för exet, vi har gemensamma barn men inget gemensamt i övrigt så det ska han inte bekymra sig över. Stå på dig och hävda dina barns rätt till umgänge med sin pappa samt den gemensamma skyldigheten att ta ansvar för barnen. Lycka till!!
  6. 3
    Vad säger era barn? De är ju så pass stora att de har rätt att själva tycka och tänka kring sitt boende. Tycker dock inte att det är för mkt begärt att pappan träffar och har ansvar för sina barn varannan helg. Självklart ska du inte behöva redogöra för vad du gör eller inte gör under dessa helger, ni är skilda och lever olika liv. Jag berättar inget om mitt liv för exet, vi har gemensamma barn men inget gemensamt i övrigt så det ska han inte bekymra sig över. Stå på dig och hävda dina barns rätt till umgänge med sin pappa samt den gemensamma skyldigheten att ta ansvar för barnen. Lycka till!!

Liknande trådar

  1. Exakt en månad sedan
    By Emmy72 in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 10:48
  2. En månad sedan examen!
    By Netti m. Emma & Elin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 09:33
  3. En månad sedan
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 08:58
  4. För ca 1 månad sedan
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 09:17
  5. För en månad sedan
    By Helena 17,8 kilo kvar in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 17:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar