Jag är invaderad!
Separation
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Jag är invaderad!

    Hela köket är fullt av bananflugor (och de återfinns lite här och var i lägenheten, men i mindre skala) Det är så många att man tror man landat i en djungel och man får typ vifta sig fram! *uäk

    Men vad vill de mig? Var kommer de ifrån? Ingen mat framme, tömmer soppåsen ofta ofta. Häller kokande vatten i avloppet flera gånger/dag. Har flugfällor (vatten/ättika/diskmedel och öl/diskmedel) som de små jävlarna nu verkar ha genomskådat och låter bli.
    De sitter på köksluckorna (som jag frenetiskt skurat med rengöringsmedel) och lite varstans, men jag kan liksom inte komma på vad det är de ever av, för det finns inget att äta!

    Nån som har annat tips än radar i hela köket?
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  2. 1
    Jag är invaderad! Hela köket är fullt av bananflugor (och de återfinns lite här och var i lägenheten, men i mindre skala) Det är så många att man tror man landat i en djungel och man får typ vifta sig fram! *uäk

    Men vad vill de mig? Var kommer de ifrån? Ingen mat framme, tömmer soppåsen ofta ofta. Häller kokande vatten i avloppet flera gånger/dag. Har flugfällor (vatten/ättika/diskmedel och öl/diskmedel) som de små jävlarna nu verkar ha genomskådat och låter bli.
    De sitter på köksluckorna (som jag frenetiskt skurat med rengöringsmedel) och lite varstans, men jag kan liksom inte komma på vad det är de ever av, för det finns inget att äta!

    Nån som har annat tips än radar i hela köket?
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Jag har samma problem varje år denna tid på året.
    Bästa tipset så här långt: köp en brännare på clas olsson för några hundra (och gas). En sån där man gör creme brulee med. Jaga dem sen med denna. För varje dag halverar du populationen, så efter några dagar är det lugnt igen. Du kan bränna dem där de sitter, oavsett var. En sekund hinner inte bränna sönder något (ok, jag brände sönder mitt duschdraperi i plast och jag skulle INTE sikta på köksfläktsfiltret, men annars är det ok).
    Lycka till! :-)
  4. 2
    Jag har samma problem varje år denna tid på året.
    Bästa tipset så här långt: köp en brännare på clas olsson för några hundra (och gas). En sån där man gör creme brulee med. Jaga dem sen med denna. För varje dag halverar du populationen, så efter några dagar är det lugnt igen. Du kan bränna dem där de sitter, oavsett var. En sekund hinner inte bränna sönder något (ok, jag brände sönder mitt duschdraperi i plast och jag skulle INTE sikta på köksfläktsfiltret, men annars är det ok).
    Lycka till! :-)
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Urk! Jag har precis lyckats få bort de invaderande krypen! Jag ställer fram små skålar med äppelcidervinäger eller ättika med en droppe diskmedel i. Sen kan man sätta sig och titta hur de drunknar den ena efter den andra, moahahahaha!!! I mina skålar har det varit helt svart av fluglik! Äckligt men väldigt effektivt!!! Testa bums tycker jag!
  6. 3
    Urk! Jag har precis lyckats få bort de invaderande krypen! Jag ställer fram små skålar med äppelcidervinäger eller ättika med en droppe diskmedel i. Sen kan man sätta sig och titta hur de drunknar den ena efter den andra, moahahahaha!!! I mina skålar har det varit helt svart av fluglik! Äckligt men väldigt effektivt!!! Testa bums tycker jag!
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Svarar mig själv också - jag har även en sån där elektrisk flugsmälla som komplement. Den drar jag genom luften och då hör och ser man hur det sprakar och gnistrar när de små krypen grillas!
  8. 4
    Svarar mig själv också - jag har även en sån där elektrisk flugsmälla som komplement. Den drar jag genom luften och då hör och ser man hur det sprakar och gnistrar när de små krypen grillas!
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Av misstag gjorde jag en väldigt effektiv bananflugfångare

    Det var helt enkelt en gammal brun banan som låg i en plastpåse... Påsen var lite hopskrynklad och de hittade inte ut! Bara att kasta!

    Just nu köper jag helst inte hem frukt, för i min lokala mataffär finns det 1000-tals bananflugor på fruktavdelningen, vidrigt!
  10. 5
    Av misstag gjorde jag en väldigt effektiv bananflugfångare

    Det var helt enkelt en gammal brun banan som låg i en plastpåse... Påsen var lite hopskrynklad och de hittade inte ut! Bara att kasta!

    Just nu köper jag helst inte hem frukt, för i min lokala mataffär finns det 1000-tals bananflugor på fruktavdelningen, vidrigt!
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    *asg* den var bra! Men jag skulle nog lagt till... "don't try this at home, kids!"
  12. 6
    *asg* den var bra! Men jag skulle nog lagt till... "don't try this at home, kids!"

Liknande trådar

  1. Invaderad
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 13:48
  2. Jag är invaderad...
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 11:03
  3. Invaderad av påskkärringar :)
    By FemaleX in forum Singelmingel
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 12:55
  4. Känner mig invaderad
    By Veronica m Saga&Tyra in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 13:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar