Hur ska vi stava?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jan 2012
    #1

    Hur ska vi stava?

    Vi har en liten dotter som fyller tre mån snart så det är hög tid att skicka in hennes namn till skatteverket men problemet är att vi inte kan bestämma oss för hur vi ska stava det. Tanken va att vi skulle stava det Emili men så uttalade de Emiiiili på bvc och då började jag tvivla på denna stavning. Ser den konstig ut och hur skulle ni uttala det? vilken stavning är finast? Emili, Emilie, Emelie, Emily? Hjälp!
  2. 1
    Hur ska vi stava? Vi har en liten dotter som fyller tre mån snart så det är hög tid att skicka in hennes namn till skatteverket men problemet är att vi inte kan bestämma oss för hur vi ska stava det. Tanken va att vi skulle stava det Emili men så uttalade de Emiiiili på bvc och då började jag tvivla på denna stavning. Ser den konstig ut och hur skulle ni uttala det? vilken stavning är finast? Emili, Emilie, Emelie, Emily? Hjälp!
  3. Anonym
    #2
    Jag vet en tjej som heter Emmeli. Har även en kompis som döpte sin dotter till det nyligen. Det är superfint tycker jag.
  4. 2
    Jag vet en tjej som heter Emmeli. Har även en kompis som döpte sin dotter till det nyligen. Det är superfint tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Emelie är klart vanligast, jag skulle uttala det emme-LI eller EMmeli.
    Emily gillar jag lite bättre, skulle uttala det EMmili

    Emili känns som Emil med ett i efter, så jag förstår om det blir uttalsfunderingar.
    En elev jag hade hette Elisé, vilket jag uttalade eliSE, men hon ville att det skulle uttalas eLIS. Så visst betyder stavningen mycket för uttalet.
    Hur vill ni att namnet ska uttalas?
  6. 3
    Emelie är klart vanligast, jag skulle uttala det emme-LI eller EMmeli.
    Emily gillar jag lite bättre, skulle uttala det EMmili

    Emili känns som Emil med ett i efter, så jag förstår om det blir uttalsfunderingar.
    En elev jag hade hette Elisé, vilket jag uttalade eliSE, men hon ville att det skulle uttalas eLIS. Så visst betyder stavningen mycket för uttalet.
    Hur vill ni att namnet ska uttalas?
  7. Medlem sedan
    Jun 2010
    #4
    Emily är klart finast, både stavningen och uttalet.
    Emili känns fel på något sätt, inte fult men lite avklätt.. Ja, jag kan inte riktigt förklara det. Vanesak troligen. Jag tycker dock personligen inte att det är någon fråga om uttalet, känns, precis som ni använder det, som en stavningsvariant på Emelie.
    Emelie känns i sin tur riktigt tråkigt.
    Emilie känns fint och franskt.
    Så antingen Emilie eller ännu hellre Emily tycker jag.
  8. 4
    Emily är klart finast, både stavningen och uttalet.
    Emili känns fel på något sätt, inte fult men lite avklätt.. Ja, jag kan inte riktigt förklara det. Vanesak troligen. Jag tycker dock personligen inte att det är någon fråga om uttalet, känns, precis som ni använder det, som en stavningsvariant på Emelie.
    Emelie känns i sin tur riktigt tråkigt.
    Emilie känns fint och franskt.
    Så antingen Emilie eller ännu hellre Emily tycker jag.
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Om ni vill uttala namnet E M I L I och inte E M E L I så är stavningen EMILIE bäst. Emily är fint, men det är inte samma uttal som Emili/Emilie. Emelie är bäst stavning om man vill uttala det EMELI.
  10. 5
    Om ni vill uttala namnet E M I L I och inte E M E L I så är stavningen EMILIE bäst. Emily är fint, men det är inte samma uttal som Emili/Emilie. Emelie är bäst stavning om man vill uttala det EMELI.
  11. Anonym
    #6
    Njaaa, Emili ser ut som Emil.

    Jag tycker att stavningen Emmeli eller Emilie är finast
    Lycka till!
  12. 6
    Njaaa, Emili ser ut som Emil.

    Jag tycker att stavningen Emmeli eller Emilie är finast
    Lycka till!
  13. Anonym
    #7
    Heej........ Jag håller med föregående svarare. Själv skulle jag inte stava det Emili.
    Jag skulle nog hellre välja att stava det Emily, Emmeli eller Emilie. ;D
  14. 7
    Heej........ Jag håller med föregående svarare. Själv skulle jag inte stava det Emili.
    Jag skulle nog hellre välja att stava det Emily, Emmeli eller Emilie. ;D
  15. Anonym
    #8
    En god vän till mig heter Emely. Inte så vanligt, men väldigt vackert.
  16. 8
    En god vän till mig heter Emely. Inte så vanligt, men väldigt vackert.
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9
    Emili slulle jag uttala som Emil-i.
    Emilie som Emeli-ä
    Emelie som Ämeli
    Emily som Ämily
    Så det beror ju på vilket namn ni är ute efter.
  18. 9
    Emili slulle jag uttala som Emil-i.
    Emilie som Emeli-ä
    Emelie som Ämeli
    Emily som Ämily
    Så det beror ju på vilket namn ni är ute efter.
  19. Medlem sedan
    Dec 2010
    #10
    Emelie tycker jag är finast. Eller om ni vill ha lite annorlunda stavning så blir Emily. skriv sedan vad ni bestämde :-)
  20. 10
    Emelie tycker jag är finast. Eller om ni vill ha lite annorlunda stavning så blir Emily. skriv sedan vad ni bestämde :-)
  21. Medlem sedan
    Jun 2011
    #11
    Emily ar finast tycker jag men skulle personligen inte uttala det riktigt likadant som Emelie.
  22. 11
    Emily ar finast tycker jag men skulle personligen inte uttala det riktigt likadant som Emelie.
  23. Medlem sedan
    Nov 2011
    #12
    Emilie, den franska stavningen. är den absolut finaste, tycker jag. Jag har känt en del människor som bär det namnet, och de tjejer som känt sig mest nöjda med sitt namn är de som stavar det 'Emilie'. Till och med känt en som ändrade stavningen 'Emelie' till 'Emilie' när hon blev vuxen.
  24. 12
    Emilie, den franska stavningen. är den absolut finaste, tycker jag. Jag har känt en del människor som bär det namnet, och de tjejer som känt sig mest nöjda med sitt namn är de som stavar det 'Emilie'. Till och med känt en som ändrade stavningen 'Emelie' till 'Emilie' när hon blev vuxen.
  25. Medlem sedan
    Dec 2008
    #13
    Emily tycker jag ser finast ut, men vill gärna uttala det på engelska. Annars är Emilie fint.
  26. 13
    Emily tycker jag ser finast ut, men vill gärna uttala det på engelska. Annars är Emilie fint.
  27. Medlem sedan
    Oct 2011
    #14
    Beror helt på hur ni uttalar det och det framgår inte riktigt. Men Emili ser konstigt ut och vill ni inte ha ett i-ljud innan l-et så är det ett konstigt val av stavning.
  28. 14
    Beror helt på hur ni uttalar det och det framgår inte riktigt. Men Emili ser konstigt ut och vill ni inte ha ett i-ljud innan l-et så är det ett konstigt val av stavning.
  29. Medlem sedan
    Jan 2010
    #15
    Emili skulle jag uttala Emiiiiliii. Om du vill att din dotters namn ska uttalas EmElie skulle jag satsa på stavningen Emelie. Emelie är finaste stavningen enligt mig och också den mest användbara när det handlar om att bokstavera sitt namn!
  30. 15
    Emili skulle jag uttala Emiiiiliii. Om du vill att din dotters namn ska uttalas EmElie skulle jag satsa på stavningen Emelie. Emelie är finaste stavningen enligt mig och också den mest användbara när det handlar om att bokstavera sitt namn!
  31. Medlem sedan
    Jan 2012
    #16
    Tusen tack för era synpunkter!! Ja Emili kanske ser lite konstigt ut, lilltjejen har ett Serbiskt ursprung och där stavas det namnet Emili men då vi/hon bor i swe så väljer vi nog att lägga till ett e på slutet och stava det Emilie! Blir super, imorgon skickar jag in namnet till skatteverket ))
  32. 16
    Tusen tack för era synpunkter!! Ja Emili kanske ser lite konstigt ut, lilltjejen har ett Serbiskt ursprung och där stavas det namnet Emili men då vi/hon bor i swe så väljer vi nog att lägga till ett e på slutet och stava det Emilie! Blir super, imorgon skickar jag in namnet till skatteverket ))
  33. Medlem sedan
    Jun 2010
    #17
    Bra val tycker jag! Och fint namn!
  34. 17
    Bra val tycker jag! Och fint namn!
  35. Medlem sedan
    Feb 2009
    #18
    Emily eller Emilie tycker jag är de finaste stavningarna!
  36. 18
    Emily eller Emilie tycker jag är de finaste stavningarna!

Liknande trådar

  1. Hur stava?
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 21:53
  2. Hur stava Jenna?
    By Sandra88 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:46
  3. Hur stava det?
    By Namnbytaren in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:22
  4. får man stava så
    By bullmamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:02
  5. hur tycker ni att vi ska stava?
    By Pernilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 06:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar