Sömnmetoder/sömnträning
Bebissnack
  1. Anonym
    #1

    Sömnmetoder/sömnträning

    Hejsan alla!

    Det finns ju en massa olika metoder för att få sitt barn/sin bebis att somna själv och fortsätta sova, ex 5-minmetoden och SHN-kuren. Sen ska det tydligen finnas en till som liknar 5min-metoden fast med den skillnaden att man hela tiden ökar intervallet innan man går in, kommer dock inte ihåg vad denna metod heter. Och sen är det ju den där man från början sitter vid barnets säng och successivt för varje kväll flyttar en bit bort tills man slutligen är ute ur rummet.

    Vad tycker ni om dessa metoder? Finns det fler? Jag undrar för att det är så intressant att veta vad olika människor tycker.
  2. 1
    Sömnmetoder/sömnträning Hejsan alla!

    Det finns ju en massa olika metoder för att få sitt barn/sin bebis att somna själv och fortsätta sova, ex 5-minmetoden och SHN-kuren. Sen ska det tydligen finnas en till som liknar 5min-metoden fast med den skillnaden att man hela tiden ökar intervallet innan man går in, kommer dock inte ihåg vad denna metod heter. Och sen är det ju den där man från början sitter vid barnets säng och successivt för varje kväll flyttar en bit bort tills man slutligen är ute ur rummet.

    Vad tycker ni om dessa metoder? Finns det fler? Jag undrar för att det är så intressant att veta vad olika människor tycker.
  3. Medlem sedan
    Jun 2009
    #2
    Ingen 5 minuters-metod här inte!!!

    Vi har använt oss av TASS-metoden: en mild sömnskola där du aldrig lämnar barnet skrikandes. Ett tryggt och metodiskt tillvägagångssätt.
  4. 2
    Ingen 5 minuters-metod här inte!!!

    Vi har använt oss av TASS-metoden: en mild sömnskola där du aldrig lämnar barnet skrikandes. Ett tryggt och metodiskt tillvägagångssätt.
  5. Anonym
    #3
    Jag tror att skrikmetoder är skadliga för barn. Se här t ex. http://www.psychologytoday.com/blog/...-crying-it-out
    En metod som är hårdare än 5mm är Ferbers läs här www.babyvarlden.se/Bebis/Somn/Ferbers-somnmetod/
    Stackars alla barn som tvingats genomlida denna metod.
  6. 3
    Jag tror att skrikmetoder är skadliga för barn. Se här t ex. http://www.psychologytoday.com/blog/...-crying-it-out
    En metod som är hårdare än 5mm är Ferbers läs här www.babyvarlden.se/Bebis/Somn/Ferbers-somnmetod/
    Stackars alla barn som tvingats genomlida denna metod.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Jag facineras av...

    att folk orkar lägga en massa energi på att "lära" barn att sova. Sömn är ett av människans grundläggande behov, och något vi gör redan i livmodern. Jag tror inte på att försöka styra nån annans sömn, utan har låtit barnen sova när de varit trötta. Precis som jag inte har styrt hur mycket de äter, när de ska öva på att krypa eller försökt få dem att inte skratta.

    Jag har tre barn, med olika behov, som fått somna och sova när de varit trötta, och alla tre sover hela nätterna i egen säng nu 6, 8 och snart 10 år gamla. Utan att jag har gjort ett dugg åt det, mer än sett till att de alltid haft en mjuk säng (först vår, och från ca 2 en egen brevid vår säng och sen i eget rum)
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  8. 4
    Jag facineras av... att folk orkar lägga en massa energi på att "lära" barn att sova. Sömn är ett av människans grundläggande behov, och något vi gör redan i livmodern. Jag tror inte på att försöka styra nån annans sömn, utan har låtit barnen sova när de varit trötta. Precis som jag inte har styrt hur mycket de äter, när de ska öva på att krypa eller försökt få dem att inte skratta.

    Jag har tre barn, med olika behov, som fått somna och sova när de varit trötta, och alla tre sover hela nätterna i egen säng nu 6, 8 och snart 10 år gamla. Utan att jag har gjort ett dugg åt det, mer än sett till att de alltid haft en mjuk säng (först vår, och från ca 2 en egen brevid vår säng och sen i eget rum)
  9. Medlem sedan
    Oct 2011
    #5
    Använde 5 min metoden. Eller kanske en liten variant på den. Funkade bra. Nu går sonen själv till sovrummet med napp och snutte när han vill sova. Han är 14 månader. Då snuttar vi med honom. Läser en saga eller sjunger en sång. Pussas och kramas. Sen är det ner i spjälsängen där han gottar in sig i kudden med snutten för ansiktet. Ibland "ropar" han och vrider upp ryggen och vill att man skall klappa honom på ryggen vilket vi gör. Väldigt gulligt.
    Och nu kommer väl 14 pers svara att jag har misshandlat mitt barn som använt mig av denna metod och den åsikten får stå för dem.
  10. 5
    Använde 5 min metoden. Eller kanske en liten variant på den. Funkade bra. Nu går sonen själv till sovrummet med napp och snutte när han vill sova. Han är 14 månader. Då snuttar vi med honom. Läser en saga eller sjunger en sång. Pussas och kramas. Sen är det ner i spjälsängen där han gottar in sig i kudden med snutten för ansiktet. Ibland "ropar" han och vrider upp ryggen och vill att man skall klappa honom på ryggen vilket vi gör. Väldigt gulligt.
    Och nu kommer väl 14 pers svara att jag har misshandlat mitt barn som använt mig av denna metod och den åsikten får stå för dem.
  11. Medlem sedan
    Sep 2009
    #6
    Skulle aldrig någonsin få för mig att använda någon skrikmetod på mina barn, och absolut inte SHN-kuren heller. Tycker den är ganska hemskt också, det jag läst om den.
    Har inte testat någon "metod" själv men tycker tass-metoden verkar mild. Annars rekommenderar jag boken "Somna utan gråt", går att låna på biblioteket. Mycket bra tips i den tycker jag.
  12. 6
    Skulle aldrig någonsin få för mig att använda någon skrikmetod på mina barn, och absolut inte SHN-kuren heller. Tycker den är ganska hemskt också, det jag läst om den.
    Har inte testat någon "metod" själv men tycker tass-metoden verkar mild. Annars rekommenderar jag boken "Somna utan gråt", går att låna på biblioteket. Mycket bra tips i den tycker jag.

Liknande trådar

  1. Sömnmetoder för barn
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 23:11
  2. synpunkter på sömnmetoder
    By Petrea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 14:37
  3. Om sömnträning och mat *lååångt*
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 12:05
  4. Tack för svar om sömnmetoder
    By tokfjant in forum _0506 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar