modenamn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    modenamn?

    Jag och min man funderar kring på namn kring vårt första barn. Vi vet inte om det kommer bli en pojke eller flicka än. Men vi har lite frågor kring modenam;
    - Vad är ett modenamn?
    - Vad är det som styr att ett namn blir populärt? (samhället, klädmodet, politik...)
    - Vilka namn har varit de mest populära genom tiderna? och vilka namn är modenamn idag?
    - Kan man se en röd tråd? Kommer namn tillbaka?

    Vi vill inte att vårt ska döpas till något modenamn och är tacksam över svar!


  2. 1
    modenamn? Jag och min man funderar kring på namn kring vårt första barn. Vi vet inte om det kommer bli en pojke eller flicka än. Men vi har lite frågor kring modenam;
    - Vad är ett modenamn?
    - Vad är det som styr att ett namn blir populärt? (samhället, klädmodet, politik...)
    - Vilka namn har varit de mest populära genom tiderna? och vilka namn är modenamn idag?
    - Kan man se en röd tråd? Kommer namn tillbaka?

    Vi vill inte att vårt ska döpas till något modenamn och är tacksam över svar!


  3. Medlem sedan
    Oct 2011
    #2
    Gå in på Svenskanamn.se så får ni se statistik över populära namn i Sverige. Går också att se vilka namn som kommer stark och kan räknas som modenamn.
    Oftast går namn i cykler. Alltså så är våra mor och farföräldrars namn populära nu. Agnes, Greta, Alice, Hjalmar, Tage, etc...

    Mest populära. Kolla sidan ovan. Sen är det kunganamn som alltid är populära. Ovanligt idag är namn som mammor och pappor har Monika, Annika, Susanne, Jessica, Tobias, Anders, Marcus, Lars etc...
    Lycka till!
  4. 2
    Gå in på Svenskanamn.se så får ni se statistik över populära namn i Sverige. Går också att se vilka namn som kommer stark och kan räknas som modenamn.
    Oftast går namn i cykler. Alltså så är våra mor och farföräldrars namn populära nu. Agnes, Greta, Alice, Hjalmar, Tage, etc...

    Mest populära. Kolla sidan ovan. Sen är det kunganamn som alltid är populära. Ovanligt idag är namn som mammor och pappor har Monika, Annika, Susanne, Jessica, Tobias, Anders, Marcus, Lars etc...
    Lycka till!
  5. Anonym
    #3
    Ligger inte Markus på 100-toppen?
  6. 3
    Ligger inte Markus på 100-toppen?
  7. Anonym
    #4
    Finns väl inget vetenskapligt svar på vad ett modenamn är vad jag vet, men jag tycker att ett modenamn är ett sådant som är populärt bara en kort stund. När det blir en boom och alla barn heter det under några år, sen försvinner det och blir helt ute. Jag tänker på namn som Kevin, Tindra, Wilma och William till exempel. Medans tex Oscar och Linnea som varit populära namn senaste 20 åren inte är några modenamn, fastän de är otroligt populära nu idag.
  8. 4
    Finns väl inget vetenskapligt svar på vad ett modenamn är vad jag vet, men jag tycker att ett modenamn är ett sådant som är populärt bara en kort stund. När det blir en boom och alla barn heter det under några år, sen försvinner det och blir helt ute. Jag tänker på namn som Kevin, Tindra, Wilma och William till exempel. Medans tex Oscar och Linnea som varit populära namn senaste 20 åren inte är några modenamn, fastän de är otroligt populära nu idag.
  9. Medlem sedan
    Oct 2011
    #5
    Mycket möjligt kollade inte innan jag svarade. För mig så förknippar jag det med "pappanamnkategorin".
  10. 5
    Mycket möjligt kollade inte innan jag svarade. För mig så förknippar jag det med "pappanamnkategorin".

Liknande trådar

  1. Charlie-nytt modenamn?
    By tetley03 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 23:09
  2. Är Leon ett modenamn?
    By Tre veckor kvar! in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 09:18
  3. Vide - modenamn?
    By Marmat in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar