Snart dax för dop!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Snart dax för dop!

    Skulle bli jätteglad om ni kunde ge förlag på sånger man kan ha på dopet?
    Har två vänner som kommer spela & sjunga...+ psalmer.
  2. 1
    Snart dax för dop! Skulle bli jätteglad om ni kunde ge förlag på sånger man kan ha på dopet?
    Har två vänner som kommer spela & sjunga...+ psalmer.
  3. Anonym
    #2
    "Utan dina andetag" med Kent
  4. 2
    "Utan dina andetag" med Kent
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Ja, den är jättefin & den kommer vi nog ha med! =)
  6. 3
    Ja, den är jättefin & den kommer vi nog ha med! =)
  7. Anonym
    #4
    Nä, den tycker inte jag passar sig alls på ett barndop.
    Jag tycker typ Disney låten från Tarzan- du finns inom mig är bra.
    Jojje W - Mitt lilla barn
    eller gåtfulla folket
    Var inte rädd mitt barn- Mikael Wiehe
    Lisa Nilsson - Handens 5 fingrar
  8. 4
    Nä, den tycker inte jag passar sig alls på ett barndop.
    Jag tycker typ Disney låten från Tarzan- du finns inom mig är bra.
    Jojje W - Mitt lilla barn
    eller gåtfulla folket
    Var inte rädd mitt barn- Mikael Wiehe
    Lisa Nilsson - Handens 5 fingrar
  9. Medlem sedan
    Feb 2009
    #5
    Vad ska du heta? med Bo kaspers orkester.
    Superfin text och fin melodi!

    Utan dina andetag tycker jag inte passar. Är mer en bröllopslåt el begravningslåt. Handlar om kärleken mellan två vuxna människor på något vis.

    Här kommer texten till Bo kasperslåten!

    Vad ska du heta?
    Vilket namn ska vi ropa
    när du sprungit någonstans och gömt dig?
    Efter vem ska vi leta?
    Och vem ska vi trösta
    när du trott att vi
    har gått och glömt dig?
    Vad ska du heta?

    Vilket namn ska de säga
    när du räcker upp handen?
    Vad står det på den första boken du får?
    Efter vem ska vi fråga
    när vi ringer hem dig?
    Vad står det på kakan när du fyller år?
    Vad ska du heta?

    Vilket namn ska de viska i tonårsnatten
    när din första kärlek ligger bredvid?
    När det första
    sveket river i kroppen,
    vems tårar faller i ultrarapid?

    Vad ska vi skriva på breven vi skickar
    till adresser som rör sig runt hela världen?
    Och vem tar emot
    våra långväga kyssar?
    Vilket namn följer med dig på färden?
    Vad ska du heta?
    -Bo Kaspers Orkester
  10. 5
    Vad ska du heta? med Bo kaspers orkester.
    Superfin text och fin melodi!

    Utan dina andetag tycker jag inte passar. Är mer en bröllopslåt el begravningslåt. Handlar om kärleken mellan två vuxna människor på något vis.

    Här kommer texten till Bo kasperslåten!

    Vad ska du heta?
    Vilket namn ska vi ropa
    när du sprungit någonstans och gömt dig?
    Efter vem ska vi leta?
    Och vem ska vi trösta
    när du trott att vi
    har gått och glömt dig?
    Vad ska du heta?

    Vilket namn ska de säga
    när du räcker upp handen?
    Vad står det på den första boken du får?
    Efter vem ska vi fråga
    när vi ringer hem dig?
    Vad står det på kakan när du fyller år?
    Vad ska du heta?

    Vilket namn ska de viska i tonårsnatten
    när din första kärlek ligger bredvid?
    När det första
    sveket river i kroppen,
    vems tårar faller i ultrarapid?

    Vad ska vi skriva på breven vi skickar
    till adresser som rör sig runt hela världen?
    Och vem tar emot
    våra långväga kyssar?
    Vilket namn följer med dig på färden?
    Vad ska du heta?
    -Bo Kaspers Orkester
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    "vad ska du heta" tycker inte jag passar... Låter som om barnet inte har något namn, vilket jag hoppas att denne har fått ändå
    Mina förslag är:
    "Du vet väl om att du är värdefull" ps 791
    "Sov du lilla" ps 928
    "Lilla liv" ps 901
    "Barn och stjärnor" ps 744
    "Det är du" av Shirley Clamp
    "Älskade barn" av Jessica Nilsson
    Finns ju många fler men skrev ner några av favoriterna iaf. Vill du lyssna på psalmer och sånger så finns många av dem på www.dopguiden.se
  12. 6
    "vad ska du heta" tycker inte jag passar... Låter som om barnet inte har något namn, vilket jag hoppas att denne har fått ändå
    Mina förslag är:
    "Du vet väl om att du är värdefull" ps 791
    "Sov du lilla" ps 928
    "Lilla liv" ps 901
    "Barn och stjärnor" ps 744
    "Det är du" av Shirley Clamp
    "Älskade barn" av Jessica Nilsson
    Finns ju många fler men skrev ner några av favoriterna iaf. Vill du lyssna på psalmer och sånger så finns många av dem på www.dopguiden.se
  13. Medlem sedan
    Feb 2009
    #7
    Det fina med "Vad ska du heta".. Är ju att man framför den INNAN man presenterar namnet! Det blir en tankeställare hur ett namn används genom hela livet.

    Det är ju liksom det som är meningen med hela grejjen!
  14. 7
    Det fina med "Vad ska du heta".. Är ju att man framför den INNAN man presenterar namnet! Det blir en tankeställare hur ett namn används genom hela livet.

    Det är ju liksom det som är meningen med hela grejjen!
  15. Medlem sedan
    Feb 2009
    #8
    Om ni ska döpa barnet i kyrkan, dvs lova att uppfostra ert barn i den kristna tron så tycker jag ni ska välja psalmer.

    Vi är inte troende och tycker bara att det känns konstlat i kyrkan. Framförallt känns det fel att bara använda sig av kyrkan vid tex dop och vigsel för att kyrkan är fin. Det blir lite hyckleri mot de som verkligen tror på något sätt.

    Är man inte troende och väljer namnfest istället så tycker jag man kan välja nästan vilken musik som helst. Så länge det är glatt, välkommnande och innehåller lite framtidstro liksom!

    Välj nåt ni själva känner för, det kommer bli allra allra bäst!
    Lycka till!
  16. 8
    Om ni ska döpa barnet i kyrkan, dvs lova att uppfostra ert barn i den kristna tron så tycker jag ni ska välja psalmer.

    Vi är inte troende och tycker bara att det känns konstlat i kyrkan. Framförallt känns det fel att bara använda sig av kyrkan vid tex dop och vigsel för att kyrkan är fin. Det blir lite hyckleri mot de som verkligen tror på något sätt.

    Är man inte troende och väljer namnfest istället så tycker jag man kan välja nästan vilken musik som helst. Så länge det är glatt, välkommnande och innehåller lite framtidstro liksom!

    Välj nåt ni själva känner för, det kommer bli allra allra bäst!
    Lycka till!
  17. Anonym
    #9
    Jag tycker den passar sig jätte bra till ett dop, just för de anledningar du säger. Men så klart måste man ju sjunga den innan själva dopakten (vatten på huvudet delen)
  18. 9
    Jag tycker den passar sig jätte bra till ett dop, just för de anledningar du säger. Men så klart måste man ju sjunga den innan själva dopakten (vatten på huvudet delen)
  19. Anonym
    #10
    Då är det ju lika mycket hyckleri att fira jul, påsk och andra kristna högtider?
    Självklart kan man gifta sig och döpa sina barn i kyrkan fastän man inte går på gudstjänst varje söndag.
    Visserligen så är jag gift i kyrkan och kommer döpa våra barn i kyrkan men jag är inte spec flitig besökare annars.. Men jag kommer läsa barnensbibel för barnen och lära dom om kristendomen. (och andra religioner)
    Inget hyckleri med det.
  20. 10
    Då är det ju lika mycket hyckleri att fira jul, påsk och andra kristna högtider?
    Självklart kan man gifta sig och döpa sina barn i kyrkan fastän man inte går på gudstjänst varje söndag.
    Visserligen så är jag gift i kyrkan och kommer döpa våra barn i kyrkan men jag är inte spec flitig besökare annars.. Men jag kommer läsa barnensbibel för barnen och lära dom om kristendomen. (och andra religioner)
    Inget hyckleri med det.
  21. Medlem sedan
    Jun 2010
    #11
    Den finaste låten jag vet som är skriven till ett barn är Paul Simons Father and daughter. Jag vet dock inte hur bra den passar sig på ett dop.
  22. 11
    Den finaste låten jag vet som är skriven till ett barn är Paul Simons Father and daughter. Jag vet dock inte hur bra den passar sig på ett dop.
  23. Medlem sedan
    Aug 2008
    #12
    förlåt, Linda & E, men jag hänger nog inte med... dopet har inget med namngivningen att göra (om det är det du syftar på med meningen att det är hela grejjen?).
    Även de som inte är döpta har ju namn...
    Dopet handlar om att välkomnas in i gudsfamilj att välkomnas in i gemenskapen i församlingen och i Svkyrkan gör dopet dig även till "medlem".
    Dopet är en gåva.
    Sen är det många som inte är aktiva i kyrkan men som ändå väljer att döpa sina barn (eller gifta sig i kyrkan) och jag ser inget fel i det, och man behöver inte hålla sig till enbart psalmer i gudstjänten, finns flera fina sånger som passar på ett dop (för att inte tala om bröllop). Har varit med om en gång då en storebror (3-4år tror jag han var då) sjöng en "vanlig" barnsång för sin syster på dopet då han gillade den och ville sjunga den för henne. Och "blinka lilla stjärna" har jag också hört några gånger under ett dop.
    Men håller helt med dig om att man ska välja de sånger man själv känner för
    Nu när jag läste texten igen till "Vad ska du heta" så börjar jag dock gilla den mer och mer... men fortfarande anser jag inte att den passar på ett dop.
    Ett dop är en glädjens fest och självklart ska det även höras i valet av sånger/psalmer!
  24. 12
    förlåt, Linda & E, men jag hänger nog inte med... dopet har inget med namngivningen att göra (om det är det du syftar på med meningen att det är hela grejjen?).
    Även de som inte är döpta har ju namn...
    Dopet handlar om att välkomnas in i gudsfamilj att välkomnas in i gemenskapen i församlingen och i Svkyrkan gör dopet dig även till "medlem".
    Dopet är en gåva.
    Sen är det många som inte är aktiva i kyrkan men som ändå väljer att döpa sina barn (eller gifta sig i kyrkan) och jag ser inget fel i det, och man behöver inte hålla sig till enbart psalmer i gudstjänten, finns flera fina sånger som passar på ett dop (för att inte tala om bröllop). Har varit med om en gång då en storebror (3-4år tror jag han var då) sjöng en "vanlig" barnsång för sin syster på dopet då han gillade den och ville sjunga den för henne. Och "blinka lilla stjärna" har jag också hört några gånger under ett dop.
    Men håller helt med dig om att man ska välja de sånger man själv känner för
    Nu när jag läste texten igen till "Vad ska du heta" så börjar jag dock gilla den mer och mer... men fortfarande anser jag inte att den passar på ett dop.
    Ett dop är en glädjens fest och självklart ska det även höras i valet av sånger/psalmer!
  25. Medlem sedan
    Feb 2009
    #13
    Hej du anonyma tyckare!
    Fast tex påsken i dagens Sverige har ju blivit något helt annat än en kristen högtid, precis som de andra du nämner.

    De högtiderna innebär ju inte direkt att du står inför gud och lovar att uppfostra ditt barn i den kristna tron. Jag lovar ju inget/ bekänner ingen tro i guds hus för att vi har paket på jul och äter ägg på påsken, eller hur!
    Sen att högtiden har sitt ursprung i den kristna tron är något helt annat.
    Det är inte i många hem idag man pratar om jesus under dessa högtiderna. Antalet som väljer att gå ur svenska kyrkan talar sitt tydliga språk. Tiderna förändras.

    Det handlar inte om att gå på gudstjänst varje sön, utan precis det som jag beskrev ovan. Att döpa sitt barn i kyrkan, lova dessa saker och sen inte göra det - det ÄR hyckleri mot kyrkan och de troende.
    Sen förekommer det nog olika uppfattning om vad "uppfostra i den kristna tron" innebär.
    Lära sig om olika religioner ingår i skolans läroplan, det är allmänbildning!
  26. 13
    Hej du anonyma tyckare!
    Fast tex påsken i dagens Sverige har ju blivit något helt annat än en kristen högtid, precis som de andra du nämner.

    De högtiderna innebär ju inte direkt att du står inför gud och lovar att uppfostra ditt barn i den kristna tron. Jag lovar ju inget/ bekänner ingen tro i guds hus för att vi har paket på jul och äter ägg på påsken, eller hur!
    Sen att högtiden har sitt ursprung i den kristna tron är något helt annat.
    Det är inte i många hem idag man pratar om jesus under dessa högtiderna. Antalet som väljer att gå ur svenska kyrkan talar sitt tydliga språk. Tiderna förändras.

    Det handlar inte om att gå på gudstjänst varje sön, utan precis det som jag beskrev ovan. Att döpa sitt barn i kyrkan, lova dessa saker och sen inte göra det - det ÄR hyckleri mot kyrkan och de troende.
    Sen förekommer det nog olika uppfattning om vad "uppfostra i den kristna tron" innebär.
    Lära sig om olika religioner ingår i skolans läroplan, det är allmänbildning!
  27. Medlem sedan
    Feb 2009
    #14
    Jag blandade ihop dopet och namngivningen i min text.
    Om man har namngivning tidigt, kan man hålla lite på namnet och avslöja det på namnfesten. Våra vänner gjorde det och det var jättefint och mysigt! Blev liksom en spänning och en fin stund när de berättade namnet <3

    Inte behöver man hålla sig till psalmer på dop, men många jag känner - känner sig tvingade att välja psalmer både på bröllop och dop - för att de just befinner sig i kyrkan och för att prästen förväntar sig det!
    De tror inte alls utan väljer kyrkan för att det är stämningsfull plats.
    Isf skulle ju borgeliga vigslar i kyrkan vara det ultimata för många många par i Sverige idag.
    Jag tycker man ska stå för sin åsikt fullt ut, dvs säga till prästen att man inte tror och inte vill ha psalmer motsv.
    Därför valde vi borgeligt bröllop och namnfest för barnen.

    Den är jättefin låten, hoppas du lyssnat på den också!
    Dop/namnfest är glädje såklart ska det vara glatt!
    Blinka lilla stärna måste varit helt underbart om en liten storebror sjöng <3
  28. 14
    Jag blandade ihop dopet och namngivningen i min text.
    Om man har namngivning tidigt, kan man hålla lite på namnet och avslöja det på namnfesten. Våra vänner gjorde det och det var jättefint och mysigt! Blev liksom en spänning och en fin stund när de berättade namnet <3

    Inte behöver man hålla sig till psalmer på dop, men många jag känner - känner sig tvingade att välja psalmer både på bröllop och dop - för att de just befinner sig i kyrkan och för att prästen förväntar sig det!
    De tror inte alls utan väljer kyrkan för att det är stämningsfull plats.
    Isf skulle ju borgeliga vigslar i kyrkan vara det ultimata för många många par i Sverige idag.
    Jag tycker man ska stå för sin åsikt fullt ut, dvs säga till prästen att man inte tror och inte vill ha psalmer motsv.
    Därför valde vi borgeligt bröllop och namnfest för barnen.

    Den är jättefin låten, hoppas du lyssnat på den också!
    Dop/namnfest är glädje såklart ska det vara glatt!
    Blinka lilla stärna måste varit helt underbart om en liten storebror sjöng <3

Liknande trådar

  1. Snart slut på veckan, å snart vilodag:)
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 16:50
  2. Nio månader har gått.. snart SNART:)
    By Maddeluttan in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 11:39
  3. Usa nästa, snart snart snart åker
    By EllaNora in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 12:07
  4. Snart, snart ska barnen i säng!
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 19:03
  5. Tänk snart snart är det januari
    By oja39 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 18:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar