Adolf
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Adolf

    Är det okej att döpa sin son till Adolf. Kan tänka mig att det finns personer i min släkt som skulle tycka att det vore lite "fel". Vad tycker ni? Förslag på andra starka ovanliga pojknamn?
  2. 1
    Adolf Är det okej att döpa sin son till Adolf. Kan tänka mig att det finns personer i min släkt som skulle tycka att det vore lite "fel". Vad tycker ni? Förslag på andra starka ovanliga pojknamn?
  3. Medlem sedan
    Aug 2009
    #2
    Ja, absolut! Det har funnits många, många andra män som hetat Adolf - flertalet svenska kungar och min farmors morfar till exempel. Jag tycker inte att vi ska skygga för namnet Adolf, vi bör tvärtom använda det och ge det nya, trevliga associationer. Det kan ju vara svårt att börja förstås - men kanske kan dubbelnamn som Gustav Adolf, Adolf Fredrik och Karl-Adolf (som har mindre negativa associationer) vara den rätta vägen till att inleda en ny Adolftrend?
  4. 2
    Ja, absolut! Det har funnits många, många andra män som hetat Adolf - flertalet svenska kungar och min farmors morfar till exempel. Jag tycker inte att vi ska skygga för namnet Adolf, vi bör tvärtom använda det och ge det nya, trevliga associationer. Det kan ju vara svårt att börja förstås - men kanske kan dubbelnamn som Gustav Adolf, Adolf Fredrik och Karl-Adolf (som har mindre negativa associationer) vara den rätta vägen till att inleda en ny Adolftrend?
  5. Anonym
    #3
    Nej, jag tycker faktiskt inte det är okej. Även om det låter trevligt med att ge namnet nya positiva associationer så tror jag att de flesta kommer att associera till hitler i minst en generation framåt.
  6. 3
    Nej, jag tycker faktiskt inte det är okej. Även om det låter trevligt med att ge namnet nya positiva associationer så tror jag att de flesta kommer att associera till hitler i minst en generation framåt.
  7. Medlem sedan
    Dec 2009
    #4
    Hej

    ja man kanske först tänker, åhå samma namn som....
    MEN när man sen får se er gulliga son som med största sannolikhet inte kommer att födas med mustach... så kommer man att omvärdera namnet
    och tänka på er fina son.
    de är jag helt övertygad om.
  8. 4
    Hej

    ja man kanske först tänker, åhå samma namn som....
    MEN när man sen får se er gulliga son som med största sannolikhet inte kommer att födas med mustach... så kommer man att omvärdera namnet
    och tänka på er fina son.
    de är jag helt övertygad om.
  9. Medlem sedan
    May 2010
    #5
    Ja! Starta en trend så att vi andra som också gillar namnet kanske kan haka på! Tror att det finns många som kommer associera till Hitler till en början men det går nog över efter ett tag. Historiskt sett finns det ju många fler "bra" personer som hetat Adolf än dåliga. Och i Spansktalande länder är namnet Adolfo inte ovanligt, det finns till och med på USAs 1000 i top på nyfödda.

    Andra starka ovanliga pojknamn:
    Albion
    Jericho
    Isidor
    Atanarik
    Atticus
    Didrik
    Storm
    Aslan
    Silas
    Tycho
  10. 5
    Ja! Starta en trend så att vi andra som också gillar namnet kanske kan haka på! Tror att det finns många som kommer associera till Hitler till en början men det går nog över efter ett tag. Historiskt sett finns det ju många fler "bra" personer som hetat Adolf än dåliga. Och i Spansktalande länder är namnet Adolfo inte ovanligt, det finns till och med på USAs 1000 i top på nyfödda.

    Andra starka ovanliga pojknamn:
    Albion
    Jericho
    Isidor
    Atanarik
    Atticus
    Didrik
    Storm
    Aslan
    Silas
    Tycho
  11. Medlem sedan
    Jun 2010
    #6
    Jag tycker bara det är okej om man är beredd på att barnet kommer associeras till Hitler och om man tycker att det är värt det.
    Hellre
    Rudolf
    Albert
    Patrick
    Jarl
    Erling
    Abbe
    som har liknande betydelser.
  12. 6
    Jag tycker bara det är okej om man är beredd på att barnet kommer associeras till Hitler och om man tycker att det är värt det.
    Hellre
    Rudolf
    Albert
    Patrick
    Jarl
    Erling
    Abbe
    som har liknande betydelser.
  13. Medlem sedan
    Feb 2009
    #7
    Kör på Adolf, herregud inte kan väl vi låta en galning och hans verk påverka oss för evigt!
    Adolf är ju ett klassiskt namn om man tittar bakåt i historien (förutom galningen då!) fin klang tycker jag.

    Såvida man inte är nazist tycker jag det är ok med Adolf!
    Tror Adolf kommer bli mer och mer populärt framöver!
  14. 7
    Kör på Adolf, herregud inte kan väl vi låta en galning och hans verk påverka oss för evigt!
    Adolf är ju ett klassiskt namn om man tittar bakåt i historien (förutom galningen då!) fin klang tycker jag.

    Såvida man inte är nazist tycker jag det är ok med Adolf!
    Tror Adolf kommer bli mer och mer populärt framöver!
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Självklart är det OK, men säkert kommer mångas första association inte vara av det roligare slaget. När man väl lärt känna Adolf kommer det ju inte finnas den kopplingen, men är ni beredda att ta fighten? Och är ni beredda att låta sonen ta fighten? Inte för att det alls behöver bli något problem, men eftersom du misstänker att det finns de i er närhet som har svårt för namnet så bör ni nog tänka en gång till.

    Andra förslag:
    Herman
    Manfred
    Alrik
    Vide
    Anshelm
  16. 8
    Självklart är det OK, men säkert kommer mångas första association inte vara av det roligare slaget. När man väl lärt känna Adolf kommer det ju inte finnas den kopplingen, men är ni beredda att ta fighten? Och är ni beredda att låta sonen ta fighten? Inte för att det alls behöver bli något problem, men eftersom du misstänker att det finns de i er närhet som har svårt för namnet så bör ni nog tänka en gång till.

    Andra förslag:
    Herman
    Manfred
    Alrik
    Vide
    Anshelm
  17. Anonym
    #9

    Men..

    Jag kanske är trångsynt, men jag förstår faktiskt inte varför man ens vill döpa sin lilla hjärtegull till ett namn som så många har en så starkt negativ association till.
  18. 9
    Men.. Jag kanske är trångsynt, men jag förstår faktiskt inte varför man ens vill döpa sin lilla hjärtegull till ett namn som så många har en så starkt negativ association till.
  19. Medlem sedan
    Oct 2011
    #10
    Nope. Hade inte valt Adolf. För mycket nasistassosiationer och elakt mot lille killen.
    Alfons
    Albert
    Alfred
    Anskar
    Albin
    Finns ju en uppsjö med fina namn utan dåliga vibbar som man kan välja istället. Kunganamn är ju alltid bra (utom just Adolf då) kolla Sveriges kungahus på Wiki för lite idéer.
    Lycka till med lille killen!
  20. 10
    Nope. Hade inte valt Adolf. För mycket nasistassosiationer och elakt mot lille killen.
    Alfons
    Albert
    Alfred
    Anskar
    Albin
    Finns ju en uppsjö med fina namn utan dåliga vibbar som man kan välja istället. Kunganamn är ju alltid bra (utom just Adolf då) kolla Sveriges kungahus på Wiki för lite idéer.
    Lycka till med lille killen!
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Kul att du skrev Herman (Göring=

    men jag håller med, kanske bäst att låta Adolf vara just för att barnet inte ska bemötas konstigt hela livet
  22. 11
    Kul att du skrev Herman (Göring=

    men jag håller med, kanske bäst att låta Adolf vara just för att barnet inte ska bemötas konstigt hela livet
  23. Medlem sedan
    Jul 2006
    #12
    Jag hade inte valt det namnet.
  24. 12
    Jag hade inte valt det namnet.

Liknande trådar

  1. Adolf
    By DenNamnbitne in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 16:14
  2. Adolf?
    By emmyjane in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 13:53
  3. Adolf Hitler
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:26
  4. Adolf Fredrik
    By Jennymamman in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 12:15
  5. STARKE ADOLF? ;)
    By nickan73 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 16:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar