Namnlös flicka
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    May 2012
    #1

    Namnlös flicka

    Hej på er alla!

    För en vecka sen föddes vår lilla tjej och inte helt oväntat så passar inte de namnförslag vi hade så bra. Våra favoriter innan hon föddes var Luna och (O)Livia.

    Nu känns Luna inte 100 % omöjligt men vi tycker båda att Mimosa är så otroligt gulligt men kan man döpa sitt barn till det? Här är några bilder, kanske någon har några bra förslag på vad hon ser ut att kunna heta?

    Alla förslag är välkomna!

    http://imageshack.us/g/214/36708577.jpg/
  2. 1
    Namnlös flicka Hej på er alla!

    För en vecka sen föddes vår lilla tjej och inte helt oväntat så passar inte de namnförslag vi hade så bra. Våra favoriter innan hon föddes var Luna och (O)Livia.

    Nu känns Luna inte 100 % omöjligt men vi tycker båda att Mimosa är så otroligt gulligt men kan man döpa sitt barn till det? Här är några bilder, kanske någon har några bra förslag på vad hon ser ut att kunna heta?

    Alla förslag är välkomna!

    http://imageshack.us/g/214/36708577.jpg/
  3. Medlem sedan
    Nov 2011
    #2
    Jag tycker hon ser ut att passa både i namnet Luna och Olivia och Livia! Mimosa heter 35 andra i Sverige, och ett antal av dem har det som tilltalsnamn. Det är ju egentligen en växt, men det betyder 'känslig' i alla fall. Bara lite kuriosa.

    Andra namn ni kanske skulle kunna gilla: Melva, Lydia, Ronja, Nora, Elise, Saga, Siri, Elvira
  4. 2
    Jag tycker hon ser ut att passa både i namnet Luna och Olivia och Livia! Mimosa heter 35 andra i Sverige, och ett antal av dem har det som tilltalsnamn. Det är ju egentligen en växt, men det betyder 'känslig' i alla fall. Bara lite kuriosa.

    Andra namn ni kanske skulle kunna gilla: Melva, Lydia, Ronja, Nora, Elise, Saga, Siri, Elvira
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3
    Fundera dock på stavningen på Luna. Har en elev i min klass som stavar det så (måne på spanska om jag inte minns fel). Hon uttalar det som Lona men alla säger alltid fel då det står Luna vilket hon tycker är jättejobbigt (10år). Bara en tanke, enligt min erfarenhet med barn så är det bättre med en försvenskad stavning.
  6. 3
    Fundera dock på stavningen på Luna. Har en elev i min klass som stavar det så (måne på spanska om jag inte minns fel). Hon uttalar det som Lona men alla säger alltid fel då det står Luna vilket hon tycker är jättejobbigt (10år). Bara en tanke, enligt min erfarenhet med barn så är det bättre med en försvenskad stavning.
  7. Medlem sedan
    Jun 2010
    #4
    Jag tycker att både Luna och Livia, eller Olivia, är fina namn. Däremot tycker jag inte att man 'kan' döpa sitt barn till Mimosa. Det är alldeles för barnsligt och gulligt och kanske kul tills hon är fem eller så. Däremot vore det väl helt okej som ett andranamn. Varför inte använda alla förslagen, Luna Olivia Mimosa låter väldigt bra i kombination?
  8. 4
    Jag tycker att både Luna och Livia, eller Olivia, är fina namn. Däremot tycker jag inte att man 'kan' döpa sitt barn till Mimosa. Det är alldeles för barnsligt och gulligt och kanske kul tills hon är fem eller så. Däremot vore det väl helt okej som ett andranamn. Varför inte använda alla förslagen, Luna Olivia Mimosa låter väldigt bra i kombination?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Jag tycker att hon ser ut som Hedda eller Esther!
    Annars röstar jag för Livia.
    Mimosa är otroligt gulligt, men jag tycker det är FÖR gulligt och känns dessutom inte som ett namn. Varför inte Åsa och smeknamnet Mimosa att ta till i riktigt personliga stunder.
  10. 5
    Jag tycker att hon ser ut som Hedda eller Esther!
    Annars röstar jag för Livia.
    Mimosa är otroligt gulligt, men jag tycker det är FÖR gulligt och känns dessutom inte som ett namn. Varför inte Åsa och smeknamnet Mimosa att ta till i riktigt personliga stunder.
  11. Anonym
    #6
    Så fin!
    Jag tycker visst att hon kan heta Mimosa, jättegulligt namn, ovanligt, men inte konstigt och blomnamn är ju sedan länge etablerade namn i Sverige. Det finns ju Viola, Malva, Lilja/Lilly, Rosa mfl så Mimosa funkar väl jättebra!
  12. 6
    Så fin!
    Jag tycker visst att hon kan heta Mimosa, jättegulligt namn, ovanligt, men inte konstigt och blomnamn är ju sedan länge etablerade namn i Sverige. Det finns ju Viola, Malva, Lilja/Lilly, Rosa mfl så Mimosa funkar väl jättebra!
  13. Medlem sedan
    May 2011
    #7
    Moni?
  14. 7
    Moni?
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    Jag tycker Liv eller Nelliie
  16. 8
    Jag tycker Liv eller Nelliie
  17. Medlem sedan
    Oct 2011
    #9
    Elvira eller Evelina kanske?
    Om Mimosa tänker jag Mimosa sallad. Gott men inget namn för en liten tjej!
  18. 9
    Elvira eller Evelina kanske?
    Om Mimosa tänker jag Mimosa sallad. Gott men inget namn för en liten tjej!
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Malva Mimosa tycker jag:-) Eller Viola:-)
  20. 10
    Malva Mimosa tycker jag:-) Eller Viola:-)
  21. Medlem sedan
    Jun 2010
    #11
    Lykke? Ett fint namn, med en fin betydelse.
  22. 11
    Lykke? Ett fint namn, med en fin betydelse.
  23. Anonym
    #12
    Leona kanske? Tyckte hon såg ut som en liten Flora
  24. 12
    Leona kanske? Tyckte hon såg ut som en liten Flora
  25. Medlem sedan
    Jun 2012
    #13
    Klart man kan heta Mimosa!
    Ett tankeexempel: Om nästan ingen hette Sten, och du döpte ditt barn till det, skulle du alldeles säkert få samma sorts kommentarer, typ:
    'Sten!! Det kan man väl inte heta!', 'Gråsten eller Granit då eller, haha!'
    'Är du geolog eller, höhöhö!' av människor som inte gillar det ovanliga.
    Och jag tycker Mimosa har en jättefin klang.
  26. 13
    Klart man kan heta Mimosa!
    Ett tankeexempel: Om nästan ingen hette Sten, och du döpte ditt barn till det, skulle du alldeles säkert få samma sorts kommentarer, typ:
    'Sten!! Det kan man väl inte heta!', 'Gråsten eller Granit då eller, haha!'
    'Är du geolog eller, höhöhö!' av människor som inte gillar det ovanliga.
    Och jag tycker Mimosa har en jättefin klang.

Liknande trådar

  1. Namnlös flicka
    By Veronica in forum _1005 Majbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 23:09
  2. Namnlös flicka
    By Ingelill in forum _1005 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 17:25
  3. namnlös..
    By enmama in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 22:50
  4. 11v o namnlös........
    By jannice_ in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 13:45
  5. Namnlös!
    By LiZ in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 00:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar