Utländska Namn
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Utländska Namn

    Fungerar de här namn i Sverige? Jag uttalar de på engelska språket om ni undrar.

    Sylvie
    Georgetta
    Florence
    Juniper
    Suvi & Satu (finska)
    Amy
    Mavis
    Heidi
    Fiona
    Eliska
    Emilie
    Clementine
    Anouska/Annuska
    Anouk

    Gavin
    Koen
    Remy/Rémy
    Charles

    Tack för hjälpen!
  2. 1
    Utländska Namn Fungerar de här namn i Sverige? Jag uttalar de på engelska språket om ni undrar.

    Sylvie
    Georgetta
    Florence
    Juniper
    Suvi & Satu (finska)
    Amy
    Mavis
    Heidi
    Fiona
    Eliska
    Emilie
    Clementine
    Anouska/Annuska
    Anouk

    Gavin
    Koen
    Remy/Rémy
    Charles

    Tack för hjälpen!
  3. Medlem sedan
    Oct 2011
    #2
    Sylvie - Gillar Sylvia bättre.
    Georgetta - Gillar!
    Florence - Valentin. Bra band!
    Juniper - Lite konstigt på svenska.
    Suvi & Satu (finska) - Satu är ok men är inte så förtjust i Suvi. Men gillar nog svenska Saga bättre än Satu
    Amy - Funkar finfint.
    Mavis - Funkar sådär
    Heidi - Har en nära vän som heter det och gillar namnet.
    Fiona - Funkar fint.
    Eliska - Det här namnet får jag inte riktigt ihop.
    Emilie - Funkar finfint.
    Clementine - Sådär. Clementin är ju en frukt...
    Anouska/Annuska - Ryska namn kan vara lite kul men dessa är inga favoriter.
    Anouk - Ingen favorit och rätt lurigt som tjejnamn i Sverige

    Gavin - Funkar
    Koen - Sådär
    Remy/Rémy - Sådär
    Charles - Funkar finfint
  4. 2
    Sylvie - Gillar Sylvia bättre.
    Georgetta - Gillar!
    Florence - Valentin. Bra band!
    Juniper - Lite konstigt på svenska.
    Suvi & Satu (finska) - Satu är ok men är inte så förtjust i Suvi. Men gillar nog svenska Saga bättre än Satu
    Amy - Funkar finfint.
    Mavis - Funkar sådär
    Heidi - Har en nära vän som heter det och gillar namnet.
    Fiona - Funkar fint.
    Eliska - Det här namnet får jag inte riktigt ihop.
    Emilie - Funkar finfint.
    Clementine - Sådär. Clementin är ju en frukt...
    Anouska/Annuska - Ryska namn kan vara lite kul men dessa är inga favoriter.
    Anouk - Ingen favorit och rätt lurigt som tjejnamn i Sverige

    Gavin - Funkar
    Koen - Sådär
    Remy/Rémy - Sådär
    Charles - Funkar finfint
  5. Medlem sedan
    Nov 2011
    #3
    De namn jag tycker fungerar på svenska är: Sylvie, Georgetta, Florence, Heidi, Fiona, Eliska, Emilie, Clementine, Anouska, Anouk, Gavin, Remy och Charles (Charlie fungerar ju uppenbarligen här.)
  6. 3
    De namn jag tycker fungerar på svenska är: Sylvie, Georgetta, Florence, Heidi, Fiona, Eliska, Emilie, Clementine, Anouska, Anouk, Gavin, Remy och Charles (Charlie fungerar ju uppenbarligen här.)
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    De här tycker jag funkar:
    Sylvie

    Florence

    Suvi & Satu (finska) -underbara namn på finska (mina föräldrar är från Finland) men tyvärr tycker jag inte de funkar på svenska, med svenskt uttal.. Summer och Saga tycker jag funkar bättre då.. (samma betydelser)

    Amy

    Heidi
    Fiona

    Emilie (ok, men på svenska vill munnen nog säga Emelie)

    Anouk

    Remy/Rémy
    Charles
  8. 4
    De här tycker jag funkar:
    Sylvie

    Florence

    Suvi & Satu (finska) -underbara namn på finska (mina föräldrar är från Finland) men tyvärr tycker jag inte de funkar på svenska, med svenskt uttal.. Summer och Saga tycker jag funkar bättre då.. (samma betydelser)

    Amy

    Heidi
    Fiona

    Emilie (ok, men på svenska vill munnen nog säga Emelie)

    Anouk

    Remy/Rémy
    Charles
  9. Medlem sedan
    Jun 2012
    #5
    Svenskarna är ju så anglifierade och svenska namnlistor toppas sen länge av engelska namn, så jag tror överlag det är lätt, mycket lättare än att få svenskar att uttala nåt finskt... Men varför ska det vara så lätt alltid?! Enstaka äldre personer kanske skulle envisas med att säga 'Mavis' istället för 'Mejvis', och en hel del kanske skulle uttala Juniper med tonlöst J. Och Amy blir nog lätt 'Ammy'.
    Finska namn har ju faktiskt förekommit länge i det svenska samhället, och det är ju inga svåra ljud för svenska tungor, så jag tror inte man ska överdriva svårigheterna med det heller. Det är ju mest första gången någon hör namnet som man kan få upprepa det, sen är det ju bara så den personen heter. Jag får upprepa min sons namn (Vejde) första gången eftersom de flesta inte hört det förut, men sen är det inga svårigheter.
    Gå på er egen magkänsla, det blir säkert bra!
  10. 5
    Svenskarna är ju så anglifierade och svenska namnlistor toppas sen länge av engelska namn, så jag tror överlag det är lätt, mycket lättare än att få svenskar att uttala nåt finskt... Men varför ska det vara så lätt alltid?! Enstaka äldre personer kanske skulle envisas med att säga 'Mavis' istället för 'Mejvis', och en hel del kanske skulle uttala Juniper med tonlöst J. Och Amy blir nog lätt 'Ammy'.
    Finska namn har ju faktiskt förekommit länge i det svenska samhället, och det är ju inga svåra ljud för svenska tungor, så jag tror inte man ska överdriva svårigheterna med det heller. Det är ju mest första gången någon hör namnet som man kan få upprepa det, sen är det ju bara så den personen heter. Jag får upprepa min sons namn (Vejde) första gången eftersom de flesta inte hört det förut, men sen är det inga svårigheter.
    Gå på er egen magkänsla, det blir säkert bra!
  11. Medlem sedan
    Jun 2010
    #6
    Sylvie - Funkar utmärkt tycker jag.
    Georgetta - Funkar, men det kommer nog vara olika uppfattningar om uttalet
    Florence - Jättefint! Och funkar bra.
    Juniper - I Svergie skulle ju ingen fundera över om det ska vara engelskt uttal på det, man skulle säga precis som det står - alltså på svenska. Om du kan leva med det fungerar ju namnet.
    Suvi & Satu (finska) - I alla fall Satu har jag stött på några stycken och känner mig själv säker på uttalet, Suvi känner jag inte till som namn, men det fungerar nog bra.
    Amy - Funkar! Själv tycker jag dock att det känns rätt trist
    Mavis - Nä. Det kommer ju bli Maaavis. Men man får själv bestämma om det är värt att barnet måste förklara sitt namns uttal för alla hon möter.
    Heidi - Funkar!
    Fiona - Jättefint! Kommer också uttalas svenskt, Fiåna typ.
    Eliska - Uttalet känns inte som något problem, men jag gillar inte namnet något vidare
    Emilie - Fint och funkar!
    Clementine - Clementajn då alltså? Känns också lite krångligt
    Anouska/Annuska - Inget favoritnamn heller, men tror man skulle förstå uttalet
    Anouk - Charmigt

    Gavin - Skulle nog låta lite halvtaskigt svengelskt, tycker inte det funkar så bra på svenska
    Koen - Lite samma där
    Remy/Rémy - Fint!
    Charles - Funkar

    Av pojknamnen gillar jag bara Remy och av flicknamnen tycker jag bäst om Florence, Fiona och Anouk!
  12. 6
    Sylvie - Funkar utmärkt tycker jag.
    Georgetta - Funkar, men det kommer nog vara olika uppfattningar om uttalet
    Florence - Jättefint! Och funkar bra.
    Juniper - I Svergie skulle ju ingen fundera över om det ska vara engelskt uttal på det, man skulle säga precis som det står - alltså på svenska. Om du kan leva med det fungerar ju namnet.
    Suvi & Satu (finska) - I alla fall Satu har jag stött på några stycken och känner mig själv säker på uttalet, Suvi känner jag inte till som namn, men det fungerar nog bra.
    Amy - Funkar! Själv tycker jag dock att det känns rätt trist
    Mavis - Nä. Det kommer ju bli Maaavis. Men man får själv bestämma om det är värt att barnet måste förklara sitt namns uttal för alla hon möter.
    Heidi - Funkar!
    Fiona - Jättefint! Kommer också uttalas svenskt, Fiåna typ.
    Eliska - Uttalet känns inte som något problem, men jag gillar inte namnet något vidare
    Emilie - Fint och funkar!
    Clementine - Clementajn då alltså? Känns också lite krångligt
    Anouska/Annuska - Inget favoritnamn heller, men tror man skulle förstå uttalet
    Anouk - Charmigt

    Gavin - Skulle nog låta lite halvtaskigt svengelskt, tycker inte det funkar så bra på svenska
    Koen - Lite samma där
    Remy/Rémy - Fint!
    Charles - Funkar

    Av pojknamnen gillar jag bara Remy och av flicknamnen tycker jag bäst om Florence, Fiona och Anouk!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar