syskonnamn
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    syskonnamn

    jag och min man har 3 barn, 2 pojkar och en flicka och vi ska nu få vårt fjärde barn och vi vet att det kommer bli en flicka. vi har ganska ovanliga namn på våra 3 barn och vill nu ha ett ovanligt namn på vårt kommande barn som passar ihop med de andra barnens namn. våra barn heter Lave (6 år), Björk (4 år) och Novy (2 år). Min man vill att barnet ska heta Luna eller Milea, men jag själv är inte jätteglad i de namnen. jag tycker att namnet Viveka är fint men det passar inte ihop med de andra? vad tycker ni skulle passa? och vad tycker ni om min mans förslag?

    anser ni att det är viktigt att barns namn liknar varandra? om man har ovanligt namn på ett barn kan man ha ett vanligt namn på det andra? är det okej att döpa sina barn till hur konstiga saker som hellst? vad tycker du?
  2. 1
    syskonnamn jag och min man har 3 barn, 2 pojkar och en flicka och vi ska nu få vårt fjärde barn och vi vet att det kommer bli en flicka. vi har ganska ovanliga namn på våra 3 barn och vill nu ha ett ovanligt namn på vårt kommande barn som passar ihop med de andra barnens namn. våra barn heter Lave (6 år), Björk (4 år) och Novy (2 år). Min man vill att barnet ska heta Luna eller Milea, men jag själv är inte jätteglad i de namnen. jag tycker att namnet Viveka är fint men det passar inte ihop med de andra? vad tycker ni skulle passa? och vad tycker ni om min mans förslag?

    anser ni att det är viktigt att barns namn liknar varandra? om man har ovanligt namn på ett barn kan man ha ett vanligt namn på det andra? är det okej att döpa sina barn till hur konstiga saker som hellst? vad tycker du?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Luna passar bra med de andra namnen tycker jag.
    Milea associerar jag till ett kaffemärke. Viveka tycker jag bryter av mycket mot de andra namnen även om det är fint, risken är att en utomstående uppfattar det som att Viveka inte tillhör "kullen" utan har en förälder på annat håll..

    Vad sägs om Sissel? Tuja? Vida? Cinna? Dani? Älva? Fina? Gaia? Henna? Jill?
  4. 2
    Luna passar bra med de andra namnen tycker jag.
    Milea associerar jag till ett kaffemärke. Viveka tycker jag bryter av mycket mot de andra namnen även om det är fint, risken är att en utomstående uppfattar det som att Viveka inte tillhör "kullen" utan har en förälder på annat håll..

    Vad sägs om Sissel? Tuja? Vida? Cinna? Dani? Älva? Fina? Gaia? Henna? Jill?
  5. Medlem sedan
    Jun 2012
    #3
    jag giller verkligen namnet Sissel, men känner kanske att inte det heller passar in? vi har varit inne på ett liknande isländskt namn Sesselja? Tuja var också väldigt fint, men blir lite för likt Tuva kanske :/
  6. 3
    jag giller verkligen namnet Sissel, men känner kanske att inte det heller passar in? vi har varit inne på ett liknande isländskt namn Sesselja? Tuja var också väldigt fint, men blir lite för likt Tuva kanske :/
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Luna,var fint tycker jag å passar med de andra.
    Här är lite förslag från mig:
    Tronja,Paloma,Wanda,Flora,Noel le,Adelia,Elma,Millie,Elida,He idy,Hailey,Edda,Alexzina,
  8. 4
    Luna,var fint tycker jag å passar med de andra.
    Här är lite förslag från mig:
    Tronja,Paloma,Wanda,Flora,Noel le,Adelia,Elma,Millie,Elida,He idy,Hailey,Edda,Alexzina,
  9. Medlem sedan
    Jun 2012
    #5
    Elida var mycket vackert! vi vill verkligen ha något sådär natur nära vacker svävande namn som vi har på våra andra barn, och Elida passar in!
  10. 5
    Elida var mycket vackert! vi vill verkligen ha något sådär natur nära vacker svävande namn som vi har på våra andra barn, och Elida passar in!
  11. Medlem sedan
    Jun 2012
    #6
    vad tycker ni om namnet Aurora? (Aurora=norrsken) passar det in? alla som kommer från småland hade haft ganska svårt att uttala det vackert?
  12. 6
    vad tycker ni om namnet Aurora? (Aurora=norrsken) passar det in? alla som kommer från småland hade haft ganska svårt att uttala det vackert?
  13. Medlem sedan
    Nov 2009
    #7
    Tycker att Luna passat toppen ihop med syskonens namn! Milea är ingen favorit och Viveka står ut lite för mycket från skaran för att jag ska tycka att det låter fint.
    Här kommer lite andra förslag:
    Alvia
    Deva
    Esma
    Enid
    Gro
    Himla
    Ise/Iselin/Iselinn
    Juni
    Lumi
    Lykke
    Lerke
    Minna
    Sol
    Sunna/Sunniva
    Saga
    Svala
    Vilja
    Idun
    Indra
    Lo
    Alva
    Liv/Liva
    Humla
    Flinga
    Vilda
    Daga
    Villemo
    Villa
    Nolia
    Alba
    Elvira/Vira
    Iris
    Siri
    Norna
    Embla
    Lycka till!
  14. 7
    Tycker att Luna passat toppen ihop med syskonens namn! Milea är ingen favorit och Viveka står ut lite för mycket från skaran för att jag ska tycka att det låter fint.
    Här kommer lite andra förslag:
    Alvia
    Deva
    Esma
    Enid
    Gro
    Himla
    Ise/Iselin/Iselinn
    Juni
    Lumi
    Lykke
    Lerke
    Minna
    Sol
    Sunna/Sunniva
    Saga
    Svala
    Vilja
    Idun
    Indra
    Lo
    Alva
    Liv/Liva
    Humla
    Flinga
    Vilda
    Daga
    Villemo
    Villa
    Nolia
    Alba
    Elvira/Vira
    Iris
    Siri
    Norna
    Embla
    Lycka till!
  15. Anonym
    #8
    Jag tycker inte att barnens namn måste vara i samma stil och alla namn låter naturliga ihop när man är van att höra dem tillsammans så det kanske inte skulle vara det första jag gick på när jag valde namn.

    Jag såg att nån skrivit Vilja och det tyckte jag passade, är ju ett "natur namn" på finska (betyder säd).
  16. 8
    Jag tycker inte att barnens namn måste vara i samma stil och alla namn låter naturliga ihop när man är van att höra dem tillsammans så det kanske inte skulle vara det första jag gick på när jag valde namn.

    Jag såg att nån skrivit Vilja och det tyckte jag passade, är ju ett "natur namn" på finska (betyder säd).
  17. Medlem sedan
    Feb 2012
    #9
    Lave, Björk, Novy & Iris
    Lave, Björk, Novy & Rosa
    Lave, Björk, Novy & Stella
    Lave, Björk, Novy & Malva
    Lave, Björk, Novy & Dalia
    Lave, Björk, Novy & Ava
    Lave, Björk, Novy & Viola
    Lave, Björk, Novy & Vide
    Lave, Björk, Novy & Astrea
    Lave, Björk, Novy & Ester
    Lave, Björk, Novy & Måna
    Lave, Björk, Novy & Eden
  18. 9
    Lave, Björk, Novy & Iris
    Lave, Björk, Novy & Rosa
    Lave, Björk, Novy & Stella
    Lave, Björk, Novy & Malva
    Lave, Björk, Novy & Dalia
    Lave, Björk, Novy & Ava
    Lave, Björk, Novy & Viola
    Lave, Björk, Novy & Vide
    Lave, Björk, Novy & Astrea
    Lave, Björk, Novy & Ester
    Lave, Björk, Novy & Måna
    Lave, Björk, Novy & Eden
  19. Medlem sedan
    Jun 2012
    #10
    Så många vackra förslag ni har fått redan!
    De jag lägga till listan är:
    Aenea
    Lilja
    Majken
    Sinja, Sanja
    Tila, Tilia
    Skilla
    Amina
    Silke
    Deja
  20. 10
    Så många vackra förslag ni har fått redan!
    De jag lägga till listan är:
    Aenea
    Lilja
    Majken
    Sinja, Sanja
    Tila, Tilia
    Skilla
    Amina
    Silke
    Deja
  21. Medlem sedan
    Nov 2009
    #11
    Lind eller Linde
    Gro
    Gry
    Lynn
    Lin (med långt i)
    Hwila
    Sol
    Elvi
  22. 11
    Lind eller Linde
    Gro
    Gry
    Lynn
    Lin (med långt i)
    Hwila
    Sol
    Elvi
  23. Medlem sedan
    Jun 2012
    #12
    jag älskar namnet Sinja! vet du vad det betyder?
  24. 12
    jag älskar namnet Sinja! vet du vad det betyder?
  25. Medlem sedan
    Jun 2010
    #13
    Ja, jag tycker att syskons namn ska passa ihop. Det måste inte betyda att erat nästa barns namn måste vara jätteovanligt, men jag skulle satsa på något i lite samma stil som de tidigare barnens, ungefär samma längd - kanske inte välja Anna liksom. Men det är så som JAG skulle ha gjort, och ni måste naturligtvis göra som ni tycker är bäst. Jag tycker till exempel att Viveka står ut rätt mycket från syskonens namn, men om det är det namn ni kommer fram till att ni gillar bäst ska ni ju välja det ändå.
    Jag gillar Luna men inte Milea.
    Ett annat namn som jag kommer att tänka på är Dunja, det tycker jag är vackert. Även Aska är ett namn jag gillar, annars tycker jag att du har fått många fina förslag redan!
  26. 13
    Ja, jag tycker att syskons namn ska passa ihop. Det måste inte betyda att erat nästa barns namn måste vara jätteovanligt, men jag skulle satsa på något i lite samma stil som de tidigare barnens, ungefär samma längd - kanske inte välja Anna liksom. Men det är så som JAG skulle ha gjort, och ni måste naturligtvis göra som ni tycker är bäst. Jag tycker till exempel att Viveka står ut rätt mycket från syskonens namn, men om det är det namn ni kommer fram till att ni gillar bäst ska ni ju välja det ändå.
    Jag gillar Luna men inte Milea.
    Ett annat namn som jag kommer att tänka på är Dunja, det tycker jag är vackert. Även Aska är ett namn jag gillar, annars tycker jag att du har fått många fina förslag redan!
  27. Medlem sedan
    May 2012
    #14
    Jaga tycker Luna är fint men vill du inte ha Luna men manen vill så kan jag ge förslaget Tona
  28. 14
    Jaga tycker Luna är fint men vill du inte ha Luna men manen vill så kan jag ge förslaget Tona
  29. Medlem sedan
    Jun 2012
    #15
    jo jag har också börjat se att Viveka inte passar in :/ även om det är vackert men som sagt så finns det ju många andra vackra namn som passar bra in tror du/ni att barn skulle känna sig utanför/mindre viktigt om det har ett namn som inte passa med syskonens namn?
    tyvärr tycker jag inte om Dunja, jag gillar inte väldigt många namn på D :P och Aska känns lite för tydligt, och även så känns Aska som en biprodukt av Lava, vilket är likt Lave :P jag är väldigt kräsen vad det gällar namn :P
  30. 15
    jo jag har också börjat se att Viveka inte passar in :/ även om det är vackert men som sagt så finns det ju många andra vackra namn som passar bra in tror du/ni att barn skulle känna sig utanför/mindre viktigt om det har ett namn som inte passa med syskonens namn?
    tyvärr tycker jag inte om Dunja, jag gillar inte väldigt många namn på D :P och Aska känns lite för tydligt, och även så känns Aska som en biprodukt av Lava, vilket är likt Lave :P jag är väldigt kräsen vad det gällar namn :P
  31. Medlem sedan
    Jun 2012
    #16
    tona var vackert problemet är att vi är en Isländsk/fransk familj och jag tror inte att Tona är ett accepterat namn i island, och eftersom vi planerar flytt dit vill vi inte riskera att behöva byta namn på våra barn :/ annars var det väldigt vackert! tack för förslaget
  32. 16
    tona var vackert problemet är att vi är en Isländsk/fransk familj och jag tror inte att Tona är ett accepterat namn i island, och eftersom vi planerar flytt dit vill vi inte riskera att behöva byta namn på våra barn :/ annars var det väldigt vackert! tack för förslaget
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar