Om order...
Sex & erotik
  1. En annan mamma
    #1

    Om order...

    Hejsan!
    Läste tråden här nedan om någon som (hypotetiskt?) blev berodrad av sin karl att göra abort.
    Då har jag en fundering som för mig tangerar ämnet lite, som jag gärna vill ha era synpunkter på:

    Min man och jag har ett barn, snart fem år gammalt.
    Jag vill väldigt gärna ha ett barn till, och har velat så i ca två års tid. Maken säger blankt nej. Säger att han inte orkar småbarnsperioden en gång till.
    Jag käkar fortfarande mina små gula piller, eftersom jag vet hur oschysst det är att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja, men börjar mer och mer fundera på om det inte är lika oschysst att hindra någon från att bli mamma... :-?

    Hur tycker ni? Är jag helt ute och reser?
  2. 1
    Om order... Hejsan!
    Läste tråden här nedan om någon som (hypotetiskt?) blev berodrad av sin karl att göra abort.
    Då har jag en fundering som för mig tangerar ämnet lite, som jag gärna vill ha era synpunkter på:

    Min man och jag har ett barn, snart fem år gammalt.
    Jag vill väldigt gärna ha ett barn till, och har velat så i ca två års tid. Maken säger blankt nej. Säger att han inte orkar småbarnsperioden en gång till.
    Jag käkar fortfarande mina små gula piller, eftersom jag vet hur oschysst det är att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja, men börjar mer och mer fundera på om det inte är lika oschysst att hindra någon från att bli mamma... :-?

    Hur tycker ni? Är jag helt ute och reser?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Nej, du kan välja att bli mamma med någon annan

    Medans den ofrivilliga pappan inte kan välja bort sitt barn om du väljer att bli gravid \"som en olyckshändelse\".
    Usch, jag blir otroligt upprörd när jag läser sånt här!! Förstår inte vilken sorts syn man har på kärlek och tillit om man ens funderar på att sluta käka p-piller _i smyg_ Min man pratar om att sterilisera sig för att jag ska slippa sätta in en ny spiral nästa år. TÄNK om det bara skulle vara tomma ord, om han skulle låta mig tro att han var steril och sedan blev jag gravid. Jag skulle bli så oerhört besviken på honom. Har svårt att se hur relationen klarar ett sånt svek.
    Jag skulle ju ändå ha möjlighet att göra abort, men det har inte mannen i motsvarande situation.

    Om det är så oerhört viktigt för dig med ett barn till får du kanske se dig om efter en annan man.
  4. 2
    Nej, du kan välja att bli mamma med någon annan Medans den ofrivilliga pappan inte kan välja bort sitt barn om du väljer att bli gravid \"som en olyckshändelse\".
    Usch, jag blir otroligt upprörd när jag läser sånt här!! Förstår inte vilken sorts syn man har på kärlek och tillit om man ens funderar på att sluta käka p-piller _i smyg_ Min man pratar om att sterilisera sig för att jag ska slippa sätta in en ny spiral nästa år. TÄNK om det bara skulle vara tomma ord, om han skulle låta mig tro att han var steril och sedan blev jag gravid. Jag skulle bli så oerhört besviken på honom. Har svårt att se hur relationen klarar ett sånt svek.
    Jag skulle ju ändå ha möjlighet att göra abort, men det har inte mannen i motsvarande situation.

    Om det är så oerhört viktigt för dig med ett barn till får du kanske se dig om efter en annan man.
  5. Wallander
    #3

    Ett barn ska vara båda föräldrars beslut

    eftersom det enligt lag är båda föräldrars skyldighet att ta ansvar för det. Jag kan inte nog understryka att det handlar om ett övergrepp att resonera som du gör - väl jämförbart med våldtäkt.

    För övrigt håller jag helt med Sisla.
  6. 3
    Ett barn ska vara båda föräldrars beslut eftersom det enligt lag är båda föräldrars skyldighet att ta ansvar för det. Jag kan inte nog understryka att det handlar om ett övergrepp att resonera som du gör - väl jämförbart med våldtäkt.

    För övrigt håller jag helt med Sisla.
  7. Camelia
    #4

    Ja, du är helt ute och reser...

    Eftersom resultatet av en kupp blir en ny människa så tycker jag att det är fruktansvärt att planera det på egen hand. Man ska vara två om att planera ett barn, eftersom båda kommer att få ta hand om det/betala underhåll.
  8. 4
    Ja, du är helt ute och reser... Eftersom resultatet av en kupp blir en ny människa så tycker jag att det är fruktansvärt att planera det på egen hand. Man ska vara två om att planera ett barn, eftersom båda kommer att få ta hand om det/betala underhåll.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5

    Ditt resonemang....


    ....är helt av banan så du är inte ens ute och reser som du frågar om.....du har kört i diket!

    Med ditt resonemang så skulle alltså det omvända vara okej också? Om han ville ha fler barn men inte du.....skulle han då ha rätt att \"tvinga\" till sig det?
    Även om \"tvånget\" skiljer sig lite i utförande där du bara behöver sluta äta piller, lura honom till en graviditet och sedan vägra abort. Medans han måste slänga alla dina piller, tvinga sig till ett samlag som leder till graviditet och sedan vägra dig abort.

    Men det MORALISKA tvånget är detsamma! Det kan du väl egentligen inte påstå något annat....samma handling bara det att det är olika sätt att utföra den på.

    Dessutom handlar det ju inte bara om dig och din man....det handlar ju om ett ev. framtida barn också som du MEDVETET väljer att \"riska\". Ett barn som redan när det föds är oönskat av den ena föräldern.

    Det du funderar på är en superegoistisk handling där du skulle låta din personliga önskan riskera att gå ut både över din man, ert nuvarande barn och det eventuellt kommande barnet. Tre individer kan drabbas bara för att DU vill upfylla DINA önskningar.

    Så jo......du är helt av banan!

    Och som redan skrivet ovan......du kan skaffa 10 barn till om du vill.....det finns ingen som vägrar dig det. Grejen är bara att eftersom man är två om att skaffa barn så får du nog se till att leta upp någon som också vill ha tio barn!
  10. 5
    Ditt resonemang....
    ....är helt av banan så du är inte ens ute och reser som du frågar om.....du har kört i diket!

    Med ditt resonemang så skulle alltså det omvända vara okej också? Om han ville ha fler barn men inte du.....skulle han då ha rätt att \"tvinga\" till sig det?
    Även om \"tvånget\" skiljer sig lite i utförande där du bara behöver sluta äta piller, lura honom till en graviditet och sedan vägra abort. Medans han måste slänga alla dina piller, tvinga sig till ett samlag som leder till graviditet och sedan vägra dig abort.

    Men det MORALISKA tvånget är detsamma! Det kan du väl egentligen inte påstå något annat....samma handling bara det att det är olika sätt att utföra den på.

    Dessutom handlar det ju inte bara om dig och din man....det handlar ju om ett ev. framtida barn också som du MEDVETET väljer att \"riska\". Ett barn som redan när det föds är oönskat av den ena föräldern.

    Det du funderar på är en superegoistisk handling där du skulle låta din personliga önskan riskera att gå ut både över din man, ert nuvarande barn och det eventuellt kommande barnet. Tre individer kan drabbas bara för att DU vill upfylla DINA önskningar.

    Så jo......du är helt av banan!

    Och som redan skrivet ovan......du kan skaffa 10 barn till om du vill.....det finns ingen som vägrar dig det. Grejen är bara att eftersom man är två om att skaffa barn så får du nog se till att leta upp någon som också vill ha tio barn!
  11. Scorpio
    #6

    Raka rör är bäst

    Du vill ha barn, han vill inte ha barn. Gör då ett aktivt val och sluta med pillren, men informera honom att när pillren är slut är det _slut_, och hädanefter är det upp till honom att se till att inga barn blir gjorda. Vill han inte bli far, kan han skaffa kondomer eller beställa tid för sterilisering.
  12. 6
    Raka rör är bäst Du vill ha barn, han vill inte ha barn. Gör då ett aktivt val och sluta med pillren, men informera honom att när pillren är slut är det _slut_, och hädanefter är det upp till honom att se till att inga barn blir gjorda. Vill han inte bli far, kan han skaffa kondomer eller beställa tid för sterilisering.
  13. Cinderella
    #7

    Men nu pratar hon inte

    om att sluta äta p-piller i smyg!! Jag har läst huvudinlägget fyra gånger och jag hittar inte var i hela friden du kan läsa in det!

    Hon undrar ju varför det är den som INTE vill ha barn som ska ha makten, huruvida det är schysst att tvärneka henne när hon vill ha ett barn precis lika mycket som han INTE vill ha det. Som jag ser det så vägrar han öht diskutera det hela och jag kan hålla med En annan mamma - det är INTE schysst att bara tvärneka och så är det bra med det.

    Det är snorfult att sluta äta p-piller i smyg, men det är ju inte alls vad hon säger att hon ska göra!

    I övrigt håller jag med dig - om ett barn till är jätteviktigt, så bör hon nog ompröva relationen till mannen.
  14. 7
    Men nu pratar hon inte om att sluta äta p-piller i smyg!! Jag har läst huvudinlägget fyra gånger och jag hittar inte var i hela friden du kan läsa in det!

    Hon undrar ju varför det är den som INTE vill ha barn som ska ha makten, huruvida det är schysst att tvärneka henne när hon vill ha ett barn precis lika mycket som han INTE vill ha det. Som jag ser det så vägrar han öht diskutera det hela och jag kan hålla med En annan mamma - det är INTE schysst att bara tvärneka och så är det bra med det.

    Det är snorfult att sluta äta p-piller i smyg, men det är ju inte alls vad hon säger att hon ska göra!

    I övrigt håller jag med dig - om ett barn till är jätteviktigt, så bör hon nog ompröva relationen till mannen.
  15. Cinderella
    #8

    Jag tycker du har helt rätt!

    Jag undrar hur det kommer sig att alla utom Scorpio lyckas läsa in att du tänker SMYGSLUTA äta piller, jag hittar det inte nånstans i ditt inlägg.

    Jag tycker du har helt rätt - det är PRECIS lika illa att tvärvägra någon att bli mamma som det är att tvinga någon att bli pappa. Du måste diskutera det med mannen, ni måste PRATA med varandra. Och om du känner att längtan efter ytterligare ett barn är starkare än din kärlek till honom och er relation - då är det dags att gå.
  16. 8
    Jag tycker du har helt rätt! Jag undrar hur det kommer sig att alla utom Scorpio lyckas läsa in att du tänker SMYGSLUTA äta piller, jag hittar det inte nånstans i ditt inlägg.

    Jag tycker du har helt rätt - det är PRECIS lika illa att tvärvägra någon att bli mamma som det är att tvinga någon att bli pappa. Du måste diskutera det med mannen, ni måste PRATA med varandra. Och om du känner att längtan efter ytterligare ett barn är starkare än din kärlek till honom och er relation - då är det dags att gå.
  17. Medlem sedan
    Oct 2003
    #9

    Hmmmm...

    \"Hon undrar ju varför det är den som INTE vill ha barn som ska ha makten, huruvida det är schysst att tvärneka henne när hon vill ha ett barn precis lika mycket som han INTE vill ha det.\"

    Nu är det väl så ordnat här i livet att när det kommer till vissa beslut här i livet krävs det att TVÅ är eniga om det skall bli något men bara att EN inte vill för att det inte skall bli något. Att överhuvudtaget ha en parrelation tex. kräver ju att BÅDA vill det för att man skall ha det men det räcker med att EN inte vill det för att det inte skall bli någon parrelation.

    Översätt samma frågeställning ovan:
    Varför det är den som vill lämna relationen som ska ha makten, är det schysst att tvärneka den andre att fortsätta relationen när h*n vill det precis lika mycket som h*n INTE vill det.

    Som sagt.....i vissa beslut MÅSTE två personer vara eniga för att det skall bli något. Att vara ett par är en av dom grejer som kräver bådas aktiva val att så skall vara fallet.....att skaffa barn är ett annat sånt beslut. Och lika lite som du kan likställa och spela ut den ena viljan mot den andre när det kommer till att vara ett par så är du helt fel ute när det kommer till att skaffa barn.

    Hur skulle det se ut om någon mot sin vilja tvingades stanna kvar i en relation med motiveringen att den andres RÄTT att fortsätta relationen är precis lika stor som den enes RÄTT att lämna den......så därför får den som vill lämna vara så god att stanna eftersom partnern faktiskt vill ha en relation?
  18. 9
    Hmmmm... \"Hon undrar ju varför det är den som INTE vill ha barn som ska ha makten, huruvida det är schysst att tvärneka henne när hon vill ha ett barn precis lika mycket som han INTE vill ha det.\"

    Nu är det väl så ordnat här i livet att när det kommer till vissa beslut här i livet krävs det att TVÅ är eniga om det skall bli något men bara att EN inte vill för att det inte skall bli något. Att överhuvudtaget ha en parrelation tex. kräver ju att BÅDA vill det för att man skall ha det men det räcker med att EN inte vill det för att det inte skall bli någon parrelation.

    Översätt samma frågeställning ovan:
    Varför det är den som vill lämna relationen som ska ha makten, är det schysst att tvärneka den andre att fortsätta relationen när h*n vill det precis lika mycket som h*n INTE vill det.

    Som sagt.....i vissa beslut MÅSTE två personer vara eniga för att det skall bli något. Att vara ett par är en av dom grejer som kräver bådas aktiva val att så skall vara fallet.....att skaffa barn är ett annat sånt beslut. Och lika lite som du kan likställa och spela ut den ena viljan mot den andre när det kommer till att vara ett par så är du helt fel ute när det kommer till att skaffa barn.

    Hur skulle det se ut om någon mot sin vilja tvingades stanna kvar i en relation med motiveringen att den andres RÄTT att fortsätta relationen är precis lika stor som den enes RÄTT att lämna den......så därför får den som vill lämna vara så god att stanna eftersom partnern faktiskt vill ha en relation?
  19. jenpet
    #10

    Den personliga känslan..

    .. kan säkert vara lika jobbig för den som nekas fler barn och för den som får fler barn fast h*n inte vill. Men för barnets skull främst anser jag det självklart att den som inte vill \"vinner\", barn har så långt det är möjligt rätten att vara välkomna och önskade av båda sina föräldrar redan vid tillkomsten.
  20. 10
    Den personliga känslan.. .. kan säkert vara lika jobbig för den som nekas fler barn och för den som får fler barn fast h*n inte vill. Men för barnets skull främst anser jag det självklart att den som inte vill \"vinner\", barn har så långt det är möjligt rätten att vara välkomna och önskade av båda sina föräldrar redan vid tillkomsten.
  21. En annan mamma
    #11

    Tack för synpunkter

    Hej alla, och tack för era synpunkter!
    Det är intressant att höra hur andra resonerar, och det var syftet med mitt inlägg.
    Jag är inte så dum att jag tänker lura på min man ett barn han inte vill ha (skrämmande egentligen, att så många med en gång förutsatte att jag tänkte göra det. Får mig att undra över skribenternas tidigare erfarenheter...), för det vet jag att det bara blir problem av. Det var resonemanget som sådant jag ville ha.

    Än en gång tack!
  22. 11
    Tack för synpunkter Hej alla, och tack för era synpunkter!
    Det är intressant att höra hur andra resonerar, och det var syftet med mitt inlägg.
    Jag är inte så dum att jag tänker lura på min man ett barn han inte vill ha (skrämmande egentligen, att så många med en gång förutsatte att jag tänkte göra det. Får mig att undra över skribenternas tidigare erfarenheter...), för det vet jag att det bara blir problem av. Det var resonemanget som sådant jag ville ha.

    Än en gång tack!
  23. Cinderella
    #12

    Om du läser

    vad jag skriver istället för att läsa IN en massa så förstår du nog bättre.

    Jag menar inte att det är den som VILL ha barnet som ska ha rätten. Och med ditt resonemang (som haltar betänkligt) så betyder det att jag inte heller anser att den som vill HA förhållandet har rätten. Men jag anser att bådas åsikter är lika mycket värda när det gäller barnet, att ett nej ska diskuteras lika väl som att ett ja ska diskuteras. Jag tycker det är HELT förkastligt att säga nej och sen inte diskutera mer. En önskan om ett ja kan vara lika stark och är precis lika värd att diskuteras.

    Sen ÄR det inte så \"väl ordnat\" i livet att man måste vara två om beslutet att bli med barn, det måste du ju ändå vara medveten om. Det är ganska lätt att bli med barn även om mannen inte vill.

    Dessutom ser jag en annan aspekt i hennes fråga - varför ska HON äta hormoner om det är MANNEN som inte vill ha barn? Vill han inte det bör det respekteras, men han kan verkligen inte kräva att HON manipulerar sin kropp i det läget; då får han ta ansvar själv istället.
  24. 12
    Om du läser vad jag skriver istället för att läsa IN en massa så förstår du nog bättre.

    Jag menar inte att det är den som VILL ha barnet som ska ha rätten. Och med ditt resonemang (som haltar betänkligt) så betyder det att jag inte heller anser att den som vill HA förhållandet har rätten. Men jag anser att bådas åsikter är lika mycket värda när det gäller barnet, att ett nej ska diskuteras lika väl som att ett ja ska diskuteras. Jag tycker det är HELT förkastligt att säga nej och sen inte diskutera mer. En önskan om ett ja kan vara lika stark och är precis lika värd att diskuteras.

    Sen ÄR det inte så \"väl ordnat\" i livet att man måste vara två om beslutet att bli med barn, det måste du ju ändå vara medveten om. Det är ganska lätt att bli med barn även om mannen inte vill.

    Dessutom ser jag en annan aspekt i hennes fråga - varför ska HON äta hormoner om det är MANNEN som inte vill ha barn? Vill han inte det bör det respekteras, men han kan verkligen inte kräva att HON manipulerar sin kropp i det läget; då får han ta ansvar själv istället.
  25. Medlem sedan
    Oct 2003
    #13

    Att....


    ....diskussion och kommunikation kring en sån här fråga är essentiellt har jag aldrig ifrågasatt.
    Vem som använder vilka preventivmedel är också i det stora sammanhanget en ickefråga.
    Att det dessutom GÅR att fixa en graviditet utan att man är två om beslutet är också väl kännt.

    Det jag sa var att i när det gäller vissa beslut som man normalt bör vara \"två om\" så är det tyvärr så rent principiellt att det är den som INTE vill som har tolkningsföreträde. Och i DET resonemanget så är det inget som haltar betänkligt!

    På samma sätt som man bör förvänta sig kommunikation och förklaringar tex. vid en separation så har jag inte sagt ett skit om att man inte skall diskutera och låta bådas åsikter vara lika mycket värda i DISKUSSIONEN om att skaffa barn. Men om man i dessa diskussioner inte kommer överens så är det den som vill separera som har tolkningsföreträde och är i sin fulla rätt att lämna relationen likväl som det är den som inte vill ha barn som har tolkningsföreträde.



  26. 13
    Att....
    ....diskussion och kommunikation kring en sån här fråga är essentiellt har jag aldrig ifrågasatt.
    Vem som använder vilka preventivmedel är också i det stora sammanhanget en ickefråga.
    Att det dessutom GÅR att fixa en graviditet utan att man är två om beslutet är också väl kännt.

    Det jag sa var att i när det gäller vissa beslut som man normalt bör vara \"två om\" så är det tyvärr så rent principiellt att det är den som INTE vill som har tolkningsföreträde. Och i DET resonemanget så är det inget som haltar betänkligt!

    På samma sätt som man bör förvänta sig kommunikation och förklaringar tex. vid en separation så har jag inte sagt ett skit om att man inte skall diskutera och låta bådas åsikter vara lika mycket värda i DISKUSSIONEN om att skaffa barn. Men om man i dessa diskussioner inte kommer överens så är det den som vill separera som har tolkningsföreträde och är i sin fulla rätt att lämna relationen likväl som det är den som inte vill ha barn som har tolkningsföreträde.



  27. Medlem sedan
    Mar 1999
    #14

    Lycklig resa!

    Lika lite som en man har \"rätt\" att tvinga en kvinna att föda hans barn har en kvinna \"rätt\" att tvinga en man att bli far till hennes barn.

    Du får helt enkelt skilja dig från din man och skaffa ett till barn med någon annan karl.

    Annars återstår bara att få honom övertygad om att han visst orkar med småbarnsperioden en gång till.
  28. 14
    Lycklig resa! Lika lite som en man har \"rätt\" att tvinga en kvinna att föda hans barn har en kvinna \"rätt\" att tvinga en man att bli far till hennes barn.

    Du får helt enkelt skilja dig från din man och skaffa ett till barn med någon annan karl.

    Annars återstår bara att få honom övertygad om att han visst orkar med småbarnsperioden en gång till.
  29. Cinderella
    #15

    Fast du har just gjort

    argumentationsfel 1A: att du diskuterar något annat än det hon frågar om. Ja - du har rätt i att det rent principiellt bör vara (oftast är) den som inte vill som får sin vilja igenom, men i övrigt är det svårt att bemöta dig eftersom jag fortfarande försöker styra tillbaka till grunddiskussionen och du envisas med att halka iväg.

    Jag ser det VERKLIGEN inte som en icke-fråga om vem det är som står för p-medlen i den här diskussionen. Varför ska HON göra det när det är HON som vill ha barn?
  30. 15
    Fast du har just gjort argumentationsfel 1A: att du diskuterar något annat än det hon frågar om. Ja - du har rätt i att det rent principiellt bör vara (oftast är) den som inte vill som får sin vilja igenom, men i övrigt är det svårt att bemöta dig eftersom jag fortfarande försöker styra tillbaka till grunddiskussionen och du envisas med att halka iväg.

    Jag ser det VERKLIGEN inte som en icke-fråga om vem det är som står för p-medlen i den här diskussionen. Varför ska HON göra det när det är HON som vill ha barn?
  31. Medlem sedan
    Oct 2003
    #16

    Jamen...

    ....jag har varken sagt bu eller bä om vem som står för P-medlen.
    Jag sa att vissa frågor är av sådan art att det bör krävas att man är två som \"vill\" om det skall bli något men att det räcker med att det är en som \"inte vill\" för att det inte skall bli något. Detta resonemang sa du \"haltade betänkligt\" och började sen prata om vem som äter p-medel, att det går att \"lura\" sig till graviditet etc. Alltså rent praktiska saker i en \"prnicipiell\" fråga om gemensamma beslut.

    Så om det halkas iväg någonstans så är det väl snarare \"p-piller och kondomer\" som hamnar lite utanför den grundläggande principdiskussionen om \"tvåsamhet\" vid denna typ av beslut?
  32. 16
    Jamen... ....jag har varken sagt bu eller bä om vem som står för P-medlen.
    Jag sa att vissa frågor är av sådan art att det bör krävas att man är två som \"vill\" om det skall bli något men att det räcker med att det är en som \"inte vill\" för att det inte skall bli något. Detta resonemang sa du \"haltade betänkligt\" och började sen prata om vem som äter p-medel, att det går att \"lura\" sig till graviditet etc. Alltså rent praktiska saker i en \"prnicipiell\" fråga om gemensamma beslut.

    Så om det halkas iväg någonstans så är det väl snarare \"p-piller och kondomer\" som hamnar lite utanför den grundläggande principdiskussionen om \"tvåsamhet\" vid denna typ av beslut?
  33. Miss x
    #17

    Det verkar

    Som att du istället för att fundera över sådana saker ska fundera över er kommunikation. Ditt resonemang verkar konstigt, jag tycker det är fel av_alla_ de kvinnor som slutar käka P-piller och på så sätt lurar mannen. Det du kan fundera på är väl snarare hur du ska få honom att börja längta efter en bebis till.
    Verkar i nuläget inte som att du heller är mogen för det. Han har gett sitt svar och då får du nog resonera mer med honom om fallet är sådant.
    Slutar du med P-piller får du vackert tala om det och låta honom ta ställning till om han vill använda kondom eller inte.
    Det här är en konstig debatt. Alla vuxna vet hur barn blir till, alla vet att varje gång man har sex finns chansen att man blir gravid. Inget skydd är 100%-igt men om en eller båda inte vill bli gravida, ska man göra det man kan för att förhindra det.
    Den som jag tror tyvärr får lida i slutändan annars är barnet. Sen kan det ju vara så att man blir oplanerat gravid och båda blir jätteglada sånt händer ju också.
    Gud va Svamligt. jag går till dagis istället:-)
  34. 17
    Det verkar Som att du istället för att fundera över sådana saker ska fundera över er kommunikation. Ditt resonemang verkar konstigt, jag tycker det är fel av_alla_ de kvinnor som slutar käka P-piller och på så sätt lurar mannen. Det du kan fundera på är väl snarare hur du ska få honom att börja längta efter en bebis till.
    Verkar i nuläget inte som att du heller är mogen för det. Han har gett sitt svar och då får du nog resonera mer med honom om fallet är sådant.
    Slutar du med P-piller får du vackert tala om det och låta honom ta ställning till om han vill använda kondom eller inte.
    Det här är en konstig debatt. Alla vuxna vet hur barn blir till, alla vet att varje gång man har sex finns chansen att man blir gravid. Inget skydd är 100%-igt men om en eller båda inte vill bli gravida, ska man göra det man kan för att förhindra det.
    Den som jag tror tyvärr får lida i slutändan annars är barnet. Sen kan det ju vara så att man blir oplanerat gravid och båda blir jätteglada sånt händer ju också.
    Gud va Svamligt. jag går till dagis istället:-)
  35. En annan mamma
    #18

    Hmmm...

    Jag läste med lätt road min de övriga ovanstående inläggen, road för att alla förutsatte att jag planerade att sluta med mina p-piller och \"lura\" på min man ett barn till. Läser man mitt start-inlägg ser man jag ingenstans nämner något liknande.
    Jag har inte känt något behov av att bemöta något av tidigare inlägg, eftersom det var resonemang runt frågan huruvida den ene har rätt att förneka den andre barn jag var ute efter, och detta resonemang har jag fått.

    Ditt inlägg, däremot, vill jag faktiskt bemöta:
    * Du vet inte hur mycket vi kommunicerar; döm inte ut mitt inlägg pga detta.
    * Som jag skrev innan; ingenstans har jag påstått att jag tänker sluta med p-piller. Hugg inte efter mig pga något jag INTE skrivit!
    * Ingenstans i mitt inlägg går det att bedöma huruvida jag är mogen för ett barn till. Du läser in det du själv vill...

    Hade du tagit dig tid att läsa inlägget och efterföljande svar hade du kunnat tillföra något, istf som nu lämna en sur bismak i en i övrigt givande diskussion...
  36. 18
    Hmmm... Jag läste med lätt road min de övriga ovanstående inläggen, road för att alla förutsatte att jag planerade att sluta med mina p-piller och \"lura\" på min man ett barn till. Läser man mitt start-inlägg ser man jag ingenstans nämner något liknande.
    Jag har inte känt något behov av att bemöta något av tidigare inlägg, eftersom det var resonemang runt frågan huruvida den ene har rätt att förneka den andre barn jag var ute efter, och detta resonemang har jag fått.

    Ditt inlägg, däremot, vill jag faktiskt bemöta:
    * Du vet inte hur mycket vi kommunicerar; döm inte ut mitt inlägg pga detta.
    * Som jag skrev innan; ingenstans har jag påstått att jag tänker sluta med p-piller. Hugg inte efter mig pga något jag INTE skrivit!
    * Ingenstans i mitt inlägg går det att bedöma huruvida jag är mogen för ett barn till. Du läser in det du själv vill...

    Hade du tagit dig tid att läsa inlägget och efterföljande svar hade du kunnat tillföra något, istf som nu lämna en sur bismak i en i övrigt givande diskussion...
  37. Miss x
    #19

    Förklarar mej

    Du skrev att du fortfarande käkade dina gula piller för att du också tyckte liksom jag att det var ojuste att luras. Men du funderade på om det inte var lika ojuste att hindra någon från att bli mamma. Jag är ledsen om jag missupfattade, men jag uppfattade att det var något du började fundera på.
    Sen att jag skrev att _du_ inte var mogen jätteledsen för det, en mening som skulle tagits bort. jag uppfattade att ni inte hade pratat om det så mycket eftersom du började fundera på vad som var ojuste.
    Ledsen var absolut inte min mening att lämna någon sur eftersmak.
  38. 19
    Förklarar mej Du skrev att du fortfarande käkade dina gula piller för att du också tyckte liksom jag att det var ojuste att luras. Men du funderade på om det inte var lika ojuste att hindra någon från att bli mamma. Jag är ledsen om jag missupfattade, men jag uppfattade att det var något du började fundera på.
    Sen att jag skrev att _du_ inte var mogen jätteledsen för det, en mening som skulle tagits bort. jag uppfattade att ni inte hade pratat om det så mycket eftersom du började fundera på vad som var ojuste.
    Ledsen var absolut inte min mening att lämna någon sur eftersmak.
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    #20

    jo lite ute o reser är du allt..

    jag tycker det är som att jämföra äpplen o päron..

    det är ju 2 helt olika saker..i det ena fallet hindrar man att något händer o i det andra fallet så ser man till att något händer..

    är det lika schysst att putta någon över broräcket som att hindra någon att klättra över o hoppa?..

  40. 20
    jo lite ute o reser är du allt.. jag tycker det är som att jämföra äpplen o päron..

    det är ju 2 helt olika saker..i det ena fallet hindrar man att något händer o i det andra fallet så ser man till att något händer..

    är det lika schysst att putta någon över broräcket som att hindra någon att klättra över o hoppa?..

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tillägg på hm order?
    By Fridaa in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 09:44
  2. Lagt order hos H&M! :-)
    By sprengja in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 15:04
  3. Ändring av order H&M?
    By MissW in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 22:04
  4. Dame is out of order
    By Dame in forum Vikt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 07:21
  5. ang order...
    By honey in forum Sex & erotik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 20:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar