Sömn, sömn... *långt* även på ank. 11/2004
Bebissnack
  1. Katti med Petter & Victor
    #1

    Sömn, sömn... *långt* även på ank. 11/2004

    Känns som att vi är tillbaka på ruta ett igen, SUCK! Vi har ju hållt på med AW´s sova-hela-natten-kur ett tag och det gick bra någon vecka, men nu börjar jag se nackdelarna också i den. Jag ska försöka sammanfatta genom att skriva de småråd som jag har följt.
    1. skriva tider på allting - han sover kl 9 & ca 14 och läggs för kvällen kl. 19. Måltiderna serveras vid fasta tider. HELT OKEJ
    2. fm 6 Em lur i vagnen - han sover bra i vagnen och somnar väldigt fort, en promenad runt kvarteret och pojken sover så sött eller om man \"vaggar\" honom. MEN, han kan inte somna någonannanstans på fm och em - DÅLIGT!!
    3. somna själv i sängen på kvällar och nätter genom ramsa - KATASTROF!! vi lägger honom i sängen på kvällen och pojken sätter sig upp. stryker vi honom på ryggen slappnar han av när vi slutar sitter pojken och om vi inte sätter handen på honom igen börjar han att gråta. Om han slappnar av och lägger sig ner så börjar han att gallskrika när vi börjar ramsar för honom och ger sig inte förrän vi finns i rummet igen. Sitter vi i rummet kan han ibland somna.
    När han vaknar på nätterna har han ingen ro i kroppen att slappna av och gallskriker (det är alltså inte lite smågråt utan \"den stora sirenen\".) Har testat att ramsa om och det fungerar om han har fått välling eller amma innan - men inte utan detta. Jag vill gärna försöka att ta bort amning/välling på natten för att han inte ska vakna av vanan att äta...

    Så sammanfattningsvis är det väl båda bra och dåligt som kommit genom kuren, men det är lite kvar ändå. Nu har jag tagit över honom till mig i storsängen för jag ORKAR INTE springa hela nätterna till honom och försöka söva om. När han får komma över till mig sover han på en gång... Å ena sidan kan han ju sova hos mig, men då ryms inte maken och V sätter sig upp på en gång när han vaknar (även om han inte är helt vaken) och sedan kryper han iväg och jag är rädd att han ska dimpa i backen om jag inte hinner med. Å andra sidan skulle jag gärna ha honom sovande i eget rum eftersom jag upplever att han sover bättre där (när han väl sover så sover han mer sammanhängande där). Just nu vaknar han och gallskriker på kvällar och nätter vilket han INTE gjorde innan vi testade kuren.

    Några tips, ideer eller bara kommentarer till det jag skrivit. Jag suger åt mig som en svamp samtidigt som jag använder mig av det jag tycker passar mig...
  2. 1
    Sömn, sömn... *långt* även på ank. 11/2004 Känns som att vi är tillbaka på ruta ett igen, SUCK! Vi har ju hållt på med AW´s sova-hela-natten-kur ett tag och det gick bra någon vecka, men nu börjar jag se nackdelarna också i den. Jag ska försöka sammanfatta genom att skriva de småråd som jag har följt.
    1. skriva tider på allting - han sover kl 9 & ca 14 och läggs för kvällen kl. 19. Måltiderna serveras vid fasta tider. HELT OKEJ
    2. fm 6 Em lur i vagnen - han sover bra i vagnen och somnar väldigt fort, en promenad runt kvarteret och pojken sover så sött eller om man \"vaggar\" honom. MEN, han kan inte somna någonannanstans på fm och em - DÅLIGT!!
    3. somna själv i sängen på kvällar och nätter genom ramsa - KATASTROF!! vi lägger honom i sängen på kvällen och pojken sätter sig upp. stryker vi honom på ryggen slappnar han av när vi slutar sitter pojken och om vi inte sätter handen på honom igen börjar han att gråta. Om han slappnar av och lägger sig ner så börjar han att gallskrika när vi börjar ramsar för honom och ger sig inte förrän vi finns i rummet igen. Sitter vi i rummet kan han ibland somna.
    När han vaknar på nätterna har han ingen ro i kroppen att slappna av och gallskriker (det är alltså inte lite smågråt utan \"den stora sirenen\".) Har testat att ramsa om och det fungerar om han har fått välling eller amma innan - men inte utan detta. Jag vill gärna försöka att ta bort amning/välling på natten för att han inte ska vakna av vanan att äta...

    Så sammanfattningsvis är det väl båda bra och dåligt som kommit genom kuren, men det är lite kvar ändå. Nu har jag tagit över honom till mig i storsängen för jag ORKAR INTE springa hela nätterna till honom och försöka söva om. När han får komma över till mig sover han på en gång... Å ena sidan kan han ju sova hos mig, men då ryms inte maken och V sätter sig upp på en gång när han vaknar (även om han inte är helt vaken) och sedan kryper han iväg och jag är rädd att han ska dimpa i backen om jag inte hinner med. Å andra sidan skulle jag gärna ha honom sovande i eget rum eftersom jag upplever att han sover bättre där (när han väl sover så sover han mer sammanhängande där). Just nu vaknar han och gallskriker på kvällar och nätter vilket han INTE gjorde innan vi testade kuren.

    Några tips, ideer eller bara kommentarer till det jag skrivit. Jag suger åt mig som en svamp samtidigt som jag använder mig av det jag tycker passar mig...
  3. Ica
    #2

    Hej hallå!

    Kan du tänka dig att ha hans säng bredvid din? Då sover han ju i egen säng, men störs inte av gungningar när du t.ex svänger dig.

    Jag har lillans säng bredvid min och då hon vaknar klappar jag rumpan och spelar speldosa. Iom att din son blir gråtig när ni går ut, skulle ni inte kunna testa ngn dylik variant eller är ni rädda att \"fastna\" i den? Jag har bara hållit på drygt 2 v, men det har funkat bra.

    Om han lär sig somna till rumpklapp och speldosa kanske det skulle funka att lägga honom i sängen dagtid också??? Jag tänker lite på Pavlovs hundar...speldosemusik=ZZZZZZZ ZZ...

  4. 2
    Hej hallå! Kan du tänka dig att ha hans säng bredvid din? Då sover han ju i egen säng, men störs inte av gungningar när du t.ex svänger dig.

    Jag har lillans säng bredvid min och då hon vaknar klappar jag rumpan och spelar speldosa. Iom att din son blir gråtig när ni går ut, skulle ni inte kunna testa ngn dylik variant eller är ni rädda att \"fastna\" i den? Jag har bara hållit på drygt 2 v, men det har funkat bra.

    Om han lär sig somna till rumpklapp och speldosa kanske det skulle funka att lägga honom i sängen dagtid också??? Jag tänker lite på Pavlovs hundar...speldosemusik=ZZZZZZZ ZZ...

  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3

    Tyvärr

    -är mitt enda råd att strunta i Anna Wahlgren.
    Jag tror inte ett smack på hennes teori i det här fallet, men jag vet att ämnet har stötts och blötts många ggr. Har skrivit ett annat inlägg om mina erfarenheter. Ska inte bli långrandig, du gör givetvis som du vill.
    Men jag tror inte att man ska \"joxa\" för mkt med barnet. det löser sig med tiden och man kan hantera problemet lugnare och mer varsamt än alla dessa mattider, scheman, ramsor och buffningar - det är _min_ inställning och erfarenhet.
  6. 3
    Tyvärr -är mitt enda råd att strunta i Anna Wahlgren.
    Jag tror inte ett smack på hennes teori i det här fallet, men jag vet att ämnet har stötts och blötts många ggr. Har skrivit ett annat inlägg om mina erfarenheter. Ska inte bli långrandig, du gör givetvis som du vill.
    Men jag tror inte att man ska \"joxa\" för mkt med barnet. det löser sig med tiden och man kan hantera problemet lugnare och mer varsamt än alla dessa mattider, scheman, ramsor och buffningar - det är _min_ inställning och erfarenhet.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4

    Åh, jag vill gärna höra dina erfarenheter

    om du orkar skriva lite kort om vad du upplevt som positivt och negativt. Kanske du kan skicka direkt till mig så slipper andra \"irritera sig\" på det.
  8. 4
    Åh, jag vill gärna höra dina erfarenheter om du orkar skriva lite kort om vad du upplevt som positivt och negativt. Kanske du kan skicka direkt till mig så slipper andra \"irritera sig\" på det.
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Vi försöker med eget rum ett tag till

    Det enda problemet är inte hans eviga vaknande, utan maken kan inte somna om när han vaknar på nätterna och därför vill vi gärna att V sover i sitt eget rum.

    Vi har testat med att buffa, men han gillar det inte. Speldosan gör att han inte somnar i sängen osv osv osv.
    Känns som att ideerna är slut.

    Ikväll tog jag dock åkpåsen från vagnen och bäddade i spjälisen, sedan satt jag i hans rum tills han somnade. Vi får väl se hur han sover inatt...
  10. 5
    Vi försöker med eget rum ett tag till Det enda problemet är inte hans eviga vaknande, utan maken kan inte somna om när han vaknar på nätterna och därför vill vi gärna att V sover i sitt eget rum.

    Vi har testat med att buffa, men han gillar det inte. Speldosan gör att han inte somnar i sängen osv osv osv.
    Känns som att ideerna är slut.

    Ikväll tog jag dock åkpåsen från vagnen och bäddade i spjälisen, sedan satt jag i hans rum tills han somnade. Vi får väl se hur han sover inatt...
  11. :: tösen :: m Otto + bf 15/1
    #6

    Jag är inte världens bästa på

    att ge råd om AWs metod - därför rekommenderar jag dig att skriva din fråga (med beskrivningen ovan) på AWs frågeforum istället, där det finns gott om erfarna AW-rådgivare med egen erfarenhet.

    Ni kan få det att funka om ni bara får hjälp utifrån att se vad ni gör galet. Det är inte alltid lätt att se det själv. Jag hade själv stor hjälp av forumet när jag fick rätsida på vår sons sömn. Fråga där och ge inte upp så kommer det är funka, jag lovar!
  12. 6
    Jag är inte världens bästa på att ge råd om AWs metod - därför rekommenderar jag dig att skriva din fråga (med beskrivningen ovan) på AWs frågeforum istället, där det finns gott om erfarna AW-rådgivare med egen erfarenhet.

    Ni kan få det att funka om ni bara får hjälp utifrån att se vad ni gör galet. Det är inte alltid lätt att se det själv. Jag hade själv stor hjälp av forumet när jag fick rätsida på vår sons sömn. Fråga där och ge inte upp så kommer det är funka, jag lovar!
  13. Katti med Petter & Victor
    #7

    Tack

    Jag har ju inte gått helt och hållet efter hennes metod utan tagit det som jag tycker passar mig och min familj.

    Inatt har det dock gått jättebra, så jag hoppas att det bara var en dålig fas(kanske tänder på G igen). Men jag ska tänka på saken.
  14. 7
    Tack Jag har ju inte gått helt och hållet efter hennes metod utan tagit det som jag tycker passar mig och min familj.

    Inatt har det dock gått jättebra, så jag hoppas att det bara var en dålig fas(kanske tänder på G igen). Men jag ska tänka på saken.
  15. AW-fan
    #8

    Jag tror...

    att om AW\'s kur ska funka så måste man läsa på läsa på läsa på och vara självklar i attityden. Visst kan man välja delar av den och se om det funkar, men det bästa tror jag är att köra kuren \"på riktigt\". Jag har för mej att han har napp? Den kanske stör, och om man kör SHN-kuren så bör den tas bort.

    FÖr att ramsan ska ta måste man använda den på rätt sätt och den ska användas i kombination med buffning första natten. Dvs med besked, påminnselse och bekräftelse.

    Mitt råd är att om ni vill köra AW\'s kur, så gör det rakt av, precis som den beskrivs och släpp inte in några vargar (Annas formulering, dvs att man får inte på några villkor visa osäkerhet eller oro inför barnet). På Annas forum får man jättebra hjälp och råd från såna som kurat sina barn och även av Anna själv. Läs boken Sova hela natten om ni inte gjort det, och läs välda delar både två och tre gånger. Ni måste veta vad ni gör och varför.

    Om ni inte känner att kuren i ein helhet passar er så strunta i den!!! Kan också tipsa om Elisabeth Pantlys bok No crying sleeping solution, som mer handlar om tips och råd än en metod eller kur. Mer långsiktigt resultat, dvs, man uppnår inga reslutat på en vecka, utan det tar längre tid.

    Hoppas det löser sej för er!!!
  16. 8
    Jag tror... att om AW\'s kur ska funka så måste man läsa på läsa på läsa på och vara självklar i attityden. Visst kan man välja delar av den och se om det funkar, men det bästa tror jag är att köra kuren \"på riktigt\". Jag har för mej att han har napp? Den kanske stör, och om man kör SHN-kuren så bör den tas bort.

    FÖr att ramsan ska ta måste man använda den på rätt sätt och den ska användas i kombination med buffning första natten. Dvs med besked, påminnselse och bekräftelse.

    Mitt råd är att om ni vill köra AW\'s kur, så gör det rakt av, precis som den beskrivs och släpp inte in några vargar (Annas formulering, dvs att man får inte på några villkor visa osäkerhet eller oro inför barnet). På Annas forum får man jättebra hjälp och råd från såna som kurat sina barn och även av Anna själv. Läs boken Sova hela natten om ni inte gjort det, och läs välda delar både två och tre gånger. Ni måste veta vad ni gör och varför.

    Om ni inte känner att kuren i ein helhet passar er så strunta i den!!! Kan också tipsa om Elisabeth Pantlys bok No crying sleeping solution, som mer handlar om tips och råd än en metod eller kur. Mer långsiktigt resultat, dvs, man uppnår inga reslutat på en vecka, utan det tar längre tid.

    Hoppas det löser sej för er!!!
  17. Katti
    #9

    Har beslutat mig för att s**ta i allt!!

    Det är helt enkelt så att AW´s sova-hela-natten-kur inte fungerar på vår lillkille. Just nu är jag bara så arg på mig själv för att jag har gått på det. Jag förstår att det är med välmening AW har skrivit om denna kur, men det som främst irriterar mig är att hon tar så förgivet att det fungerar för alla barn. Vi har gjort precis som man ska och det gick ganska bra i början, men nu tycker jag att jag ser bara negativa saker som kommit ur det. Därför ska vi lyssna på vår son och ge honom det som han behöver, nämligen närhet och kärlek.
  18. 9
    Har beslutat mig för att s**ta i allt!! Det är helt enkelt så att AW´s sova-hela-natten-kur inte fungerar på vår lillkille. Just nu är jag bara så arg på mig själv för att jag har gått på det. Jag förstår att det är med välmening AW har skrivit om denna kur, men det som främst irriterar mig är att hon tar så förgivet att det fungerar för alla barn. Vi har gjort precis som man ska och det gick ganska bra i början, men nu tycker jag att jag ser bara negativa saker som kommit ur det. Därför ska vi lyssna på vår son och ge honom det som han behöver, nämligen närhet och kärlek.
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Den erfarenheten har jag också

    Idag sover E bra! Det har tagit sin tid och tydligen så var hon även mjölkproteinallergisk vilket vi inte upptäckte förrän hon blev 18 månader.
  20. 10
    Den erfarenheten har jag också Idag sover E bra! Det har tagit sin tid och tydligen så var hon även mjölkproteinallergisk vilket vi inte upptäckte förrän hon blev 18 månader.
  21. Katti
    #11

    Åh, tack för ditt ord

    Vad \"roligt\" att höra någon annan som resonerar som mig. Vi misstänker att V är mjölkproteinallergisk och han har \"allergivänlig\" kost, men vi fuskar ibland och han klarar sig från besvär om det inte blir för ofta.
  22. 11
    Åh, tack för ditt ord Vad \"roligt\" att höra någon annan som resonerar som mig. Vi misstänker att V är mjölkproteinallergisk och han har \"allergivänlig\" kost, men vi fuskar ibland och han klarar sig från besvär om det inte blir för ofta.
  23. å och j
    #12

    har du ställt

    samma frågor på AWs forum??

    Eftersom du givit upp är det väl ingen mening att reflektera egentligen, men när jag läste ditt inlägg(det tidigare) var min första reflektion att ni inte genomfört SHN kuren utan ngt eget hopplock.

    Den SHN kur du beskriver känner jag inte igen alls. Synd för den fungerar faktiskt om man som förälder tror på den. Men har man inte en attityd av självklarhet varför ska då barnet köpa det???
  24. 12
    har du ställt samma frågor på AWs forum??

    Eftersom du givit upp är det väl ingen mening att reflektera egentligen, men när jag läste ditt inlägg(det tidigare) var min första reflektion att ni inte genomfört SHN kuren utan ngt eget hopplock.

    Den SHN kur du beskriver känner jag inte igen alls. Synd för den fungerar faktiskt om man som förälder tror på den. Men har man inte en attityd av självklarhet varför ska då barnet köpa det???
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13

    Dels har jag ju skrivit väldigt kortfattat

    men själva den röda tråden i SHN har vi ju följt och det funkar inte.
  26. 13
    Dels har jag ju skrivit väldigt kortfattat men själva den röda tråden i SHN har vi ju följt och det funkar inte.

Liknande trådar

  1. även på SÖMN-snack
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0505 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:44
  2. även på SÖMN-snack
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 17:39
  3. Hur gör ni?(även på sömn)
    By lindalou13 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 13:48
  4. hur troligt är det...(även på sömn)
    By CharlotteT in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 22:34
  5. Sömn, sömn och åter igen sömn *långt*
    By Katti med Petter & Victor in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 19:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar