hur GÖR man?
Separation
  1. ledsen
    #1

    hur GÖR man?

    har varit sambo i tre år, vi köpte huset ihop. Nu ska vi separera och han har stuckit och jag står här med allt jobb. Jag la ngt större kontantinsats, men eftersom han har högre lön har han betalat fler löpande utgifter. Han säger att han inte ska bråka, men han har redan sagt att han tänker komma och hämta bilen ngn dag, han behöver den mer. vi bor på landet så jag klarar mig inte utan bil.
  2. 1
    hur GÖR man? har varit sambo i tre år, vi köpte huset ihop. Nu ska vi separera och han har stuckit och jag står här med allt jobb. Jag la ngt större kontantinsats, men eftersom han har högre lön har han betalat fler löpande utgifter. Han säger att han inte ska bråka, men han har redan sagt att han tänker komma och hämta bilen ngn dag, han behöver den mer. vi bor på landet så jag klarar mig inte utan bil.
  3. Åsa
    #2

    Vem äger bilen???

    Det är ju rätt väsentligt.Hämtar han din bil är det ju stöld,hämtar han sin bil är det ju inget konstigt,då får du ju köpa en annan.
    Du måste också bestämma dig om du ska bo kvar eller om han ska det,annars får ni ju sälja huset.Kontakta en jurist.
    Men i stora drag så äger sambor sina egena saker.Dock sådant som under sambotiden skaffats för gemensamt bruk ägs tillsammans.
    Den som ska ha barnen största delaen av tiden har mest rätt till bostaden om båda vill ha den och har lika stor rätt till den.
  4. 2
    Vem äger bilen??? Det är ju rätt väsentligt.Hämtar han din bil är det ju stöld,hämtar han sin bil är det ju inget konstigt,då får du ju köpa en annan.
    Du måste också bestämma dig om du ska bo kvar eller om han ska det,annars får ni ju sälja huset.Kontakta en jurist.
    Men i stora drag så äger sambor sina egena saker.Dock sådant som under sambotiden skaffats för gemensamt bruk ägs tillsammans.
    Den som ska ha barnen största delaen av tiden har mest rätt till bostaden om båda vill ha den och har lika stor rätt till den.
  5. ledsen
    #3

    vi har köpt bilen tillsammans

    men den står i hans namn. vi har inga gemensamma barn och ingen av oss vill bo kvar.
  6. 3
    vi har köpt bilen tillsammans men den står i hans namn. vi har inga gemensamma barn och ingen av oss vill bo kvar.
  7. Åsa
    #4

    Då kan det bli knepigt...

    för bilen är ju på ett sätt hans men den köptes ju iof för gemensamt bruk...Slå en pling till en advokat.
  8. 4
    Då kan det bli knepigt... för bilen är ju på ett sätt hans men den köptes ju iof för gemensamt bruk...Slå en pling till en advokat.
  9. A-K
    #5

    Den som....

    Bil brukar räknas som enskild egendom. Dens namn som står på registreringsbeviset äger bilen oavsett hur mycket den andra betalat....

    Bil ingår inte i bodelning när man vart sambo iaf....kanske är det annat när man varit gifta?
    Någon annan som vet det?
  10. 5
    Den som.... Bil brukar räknas som enskild egendom. Dens namn som står på registreringsbeviset äger bilen oavsett hur mycket den andra betalat....

    Bil ingår inte i bodelning när man vart sambo iaf....kanske är det annat när man varit gifta?
    Någon annan som vet det?
  11. ledsen
    #6

    ajajdå

    trodde att allt man köpt när man bott ihop skulle delas. skulle sett till att vi stod som ägare båda då...
  12. 6
    ajajdå trodde att allt man köpt när man bott ihop skulle delas. skulle sett till att vi stod som ägare båda då...
  13. been there done that
    #7

    Att man tror det

    har kostat många människor enorma pengar.....mig tex...
    (Vi skriver den på mig för då får vi förmånligaste försäkringen...känns det igen)( det är ju ändå vår bil älskling)( tills vi blir osams ja)
  14. 7
    Att man tror det har kostat många människor enorma pengar.....mig tex...
    (Vi skriver den på mig för då får vi förmånligaste försäkringen...känns det igen)( det är ju ändå vår bil älskling)( tills vi blir osams ja)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar