Måste man bodela direkt?
Separation
  1. Novis...
    #1

    Måste man bodela direkt?

    Alltså, vi ska ansöka om äktensakapsskillnad, och när skilsmässan väl gått igenom så vill vi att min man bor kvar i huset utan att lösa ut mig. Detta pga att han ej har råd med det i nuläget, och det ligger just nu i allas intresse att han kan bo kvar. Kan vi spara det att lösa ut mig/sälja i några år eller måste vi bodela direkt vid skilsmässan? Kan han neka bodelning om den ej gjordes \"när den skulle\"? Anmäler man bodelning nånstans eller kan man göra upp själva, ska man skaffa speciella papper att fylla i?
  2. 1
    Måste man bodela direkt? Alltså, vi ska ansöka om äktensakapsskillnad, och när skilsmässan väl gått igenom så vill vi att min man bor kvar i huset utan att lösa ut mig. Detta pga att han ej har råd med det i nuläget, och det ligger just nu i allas intresse att han kan bo kvar. Kan vi spara det att lösa ut mig/sälja i några år eller måste vi bodela direkt vid skilsmässan? Kan han neka bodelning om den ej gjordes \"när den skulle\"? Anmäler man bodelning nånstans eller kan man göra upp själva, ska man skaffa speciella papper att fylla i?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Ni har tio år på er

    Alltså måste ni inte bodela direkt. Gäller ju dock att hålla reda på vem som ska bekosta eventuella renoveringar och en del annat. Skulle rådfråga en jurist om jag var ni.
  4. 2
    Ni har tio år på er Alltså måste ni inte bodela direkt. Gäller ju dock att hålla reda på vem som ska bekosta eventuella renoveringar och en del annat. Skulle rådfråga en jurist om jag var ni.
  5. Novis...
    #3

    Ja, känner att vi egentligen skulle behöva

    prata med en jurist, men det är väl jättedyrt?
    Finns det ingenstans på nätet där man kan läsa allt om bodelning, vad som verkligen gäller? Var inne på tingsrättens hemsida men hittade inte så mycket där. Vad händer tex om ingen av oss skulle ta tag i bodelningen? Är det en lag som säger att det ska göras, eller är det upp till den enskilde att själv ta tag i det?
  6. 3
    Ja, känner att vi egentligen skulle behöva prata med en jurist, men det är väl jättedyrt?
    Finns det ingenstans på nätet där man kan läsa allt om bodelning, vad som verkligen gäller? Var inne på tingsrättens hemsida men hittade inte så mycket där. Vad händer tex om ingen av oss skulle ta tag i bodelningen? Är det en lag som säger att det ska göras, eller är det upp till den enskilde att själv ta tag i det?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Kolla här då

    Här finns en hel del information: famratt.com

    En jurist kostar väl från 1200 kronor i timmen ungefär.

    Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor om vad som händer om ni inte gör någon bodelning.
  8. 4
    Kolla här då Här finns en hel del information: famratt.com

    En jurist kostar väl från 1200 kronor i timmen ungefär.

    Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor om vad som händer om ni inte gör någon bodelning.
  9. morrmorran
    #5

    Vi var i samma situation...

    Vi bodelade allting och i bodelningsavtalet angav vi alltså att vi behöll hälften var av fastigheten. Vi hade lagfart på hälften var. Om ena parten ensam står för lagfarten så blir det knepigare.

    Sedan skrev vi ett avtal där vi angav att han skulle bo kvar i fastigheten och betala räntor, amorteringar, sophämtning, sotning och reparationer mm fr o m det datum jag flyttade ut. Vi skrev också att han fick dra av räntorna fr o m det datum han ensam betalade dem. Allt detta skulle gälla fram till och med försäljning av fastigheten.

    Enda nackdelen för mig blev att jag fortfarande var tvungen att betala fastighetsskatt (som tur är inte så hög här). Vi skulle säkert ha kunnat ta med att han skulle betala min del av den också i avtalet men vi tänkte inte på det då.

    Jag rådfrågade en vän som är jurist innan vi gjorde bodelningen på det här sättet. Allt fungerade bra och efter drygt ett år sålde vi fastigheten till vår äldsta dotter och hennes man så jag vet inte vad som händer om någon av parterna inte följer avtalet. Skulle han t ex låtit bli att betala räntor och amorteringar så skulle banken ha krävt mig på hälften eftersom vi båda stod för lånen. Jag skulle sedan ha varit tvungen att stämma honom med avtalet som grund för att få tillbaka dom pengarna.

    Bodelningen kan man skicka in till tingsrätten för registrering men det är bara ett måste om en av parterna tillskiftas del av en fastighet. Han ska då söka lagfart med bodelningen som fångeshandling. Jag tycker ändå att det är bra att skicka in den för då finns den där i fall det blir tjafs i efterhand om vad man kommit överens om.

    När vi gjorde bodelning 2002 så hittade jag en mall på internet för hur man gör en bodelning, tyvärr hittar jag den inte igen.

    Lycka till!
  10. 5
    Vi var i samma situation... Vi bodelade allting och i bodelningsavtalet angav vi alltså att vi behöll hälften var av fastigheten. Vi hade lagfart på hälften var. Om ena parten ensam står för lagfarten så blir det knepigare.

    Sedan skrev vi ett avtal där vi angav att han skulle bo kvar i fastigheten och betala räntor, amorteringar, sophämtning, sotning och reparationer mm fr o m det datum jag flyttade ut. Vi skrev också att han fick dra av räntorna fr o m det datum han ensam betalade dem. Allt detta skulle gälla fram till och med försäljning av fastigheten.

    Enda nackdelen för mig blev att jag fortfarande var tvungen att betala fastighetsskatt (som tur är inte så hög här). Vi skulle säkert ha kunnat ta med att han skulle betala min del av den också i avtalet men vi tänkte inte på det då.

    Jag rådfrågade en vän som är jurist innan vi gjorde bodelningen på det här sättet. Allt fungerade bra och efter drygt ett år sålde vi fastigheten till vår äldsta dotter och hennes man så jag vet inte vad som händer om någon av parterna inte följer avtalet. Skulle han t ex låtit bli att betala räntor och amorteringar så skulle banken ha krävt mig på hälften eftersom vi båda stod för lånen. Jag skulle sedan ha varit tvungen att stämma honom med avtalet som grund för att få tillbaka dom pengarna.

    Bodelningen kan man skicka in till tingsrätten för registrering men det är bara ett måste om en av parterna tillskiftas del av en fastighet. Han ska då söka lagfart med bodelningen som fångeshandling. Jag tycker ändå att det är bra att skicka in den för då finns den där i fall det blir tjafs i efterhand om vad man kommit överens om.

    När vi gjorde bodelning 2002 så hittade jag en mall på internet för hur man gör en bodelning, tyvärr hittar jag den inte igen.

    Lycka till!
  11. Novis...
    #6

    Tack för bra svar, jätteintressant att läsa! imt

    .
  12. 6
    Tack för bra svar, jätteintressant att läsa! imt .

Liknande trådar

  1. hål direkt
    By milla med 99a 02a in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 18:03
  2. Men när är direkt ??
    By kaah in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 09:43
  3. Måste man bodela om man är överens
    By fundersam ? in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 10:32
  4. vad är direkt för er?
    By hella in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 22:22
  5. Kan man gå direkt
    By Maria L in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 21:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar